Lectori Salutem - Selectief

Lectori Salutem

Selectief

Als ik deze LS schrijf, is de discussie over de Wilders-film in volle gang. Hij zou deze maand worden gelanceerd, dus wellicht is dat bij de verschijning van dit nummer al realiteit. Hoe dan ook, alleen de aankondiging al leidde tot veel commotie. Knap van Geert Wilders, dat hij in z´n eentje zoveel mensen in ons land en daarbuiten in beweging krijgt.

Bij alle ophef is me iets opgevallen. De minister-president, minister van Buitenlandse Zaken en andere politici, met name van het CDA, hebben gemeend Wilders om meerdere redenen te moeten ´wijzen op zijn verantwoordelijkheid´. Ook protesteerden zij tegen het feit, dat zo´n film (terwijl zij ´m toch ook nog niet hadden gezien) ´onnodig kwetsend is, grievend voor mensen met een bepaalde godsdienstige overtuiging´.
Chapeau zou ik zeggen, want het gaat – wat mij betreft – niet aan om mensen onnodig te kwetsen. In een land, dat vrijheid van godsdienst in de grondwet heeft staan, zul je die godsdiensten moeten respecteren, ook al ben je het er helemaal niet mee eens en zou je ze zelf als gevaarlijk bestempelen ofzo.
Maar… de opmerkingen van genoemde bewindslieden en volksvertegenwoordigers wekten bij mij ook wrevel op. Het woord ‘schijnheiligheid’ kwam boven. Want waar zijn deze politici als ik als christen onnodig en soms zeer kwetsend wordt bejegend. Het Wetboek van Strafrecht bevat nog altijd bepalingen inzake godslastering, hoewel die sinds de rechtszaak tegen Van het Reve hun zeggingskracht gaandeweg hebben verloren (zie hieronder ´De Wet en godslastering´).
Afgezien daarvan, zelden of nooit hebben verantwoordelijke politici – hoezeer zij het ook de mond vol hebben van normen en waarden - het nodig gevonden godslasterlijke films, televisie, cabaret en zo meer, te veroordelen. Laat staan dat ze de bedrijvers ervan op hun verantwoordelijkheid wijzen of oproepen hun kwetsende producten niet openbaar te maken c.q. te vertonen!

Als bange vogeltjes laten zij zich intimideren door leiders en vertegenwoordigers van landen met een democratisch gehalte van nul komma nul. Waar mensen die voor hun geloof in Jezus uitkomen stelselmatig worden vervolgd en gemarteld. Je hoeft het helemaal niet eens te zijn met (de handelwijze van) Wilders om deze houding op z´n minst lakbaar te vinden.
Kennelijk wordt er met twee maten gemeten. Niet bepaald hoopgevend voor de toekomst, want ik vrees dat we nog wel meer confrontatie tegemoet kunnen zien. We weten dan in ieder geval zeker, dat we van onze christelijke politici niets hoeven te verwachten!

Met dit alles wordt de Bijbel weer eens bevestigd: “Het is beter bij de HERE te schuilen, dan op mensen te vetrouwen; het is beter bij de HERE te schuilen, dan op edelen te vetrouwen” (Ps. 118:8-9).

De Wet en godslastering

Vlak voor Kerst 1930 publiceerde het Nederlandse communistische blad De Tribune een artikel dat opriep het Kerstfeest af te schaffen. Twee jaar later toonde het blad een spotprent waarin twee arbeiders de bijl aan het Kruis van Christus zetten.
Voor minister van jusitie Jan Donner, de grootvader van de huidige minister Piet Hein Donner, was dit de aanleiding voor het tot stand brengen van de Wet inzake smalende godslastering. Donner wilde uitingen bestraffen "die in haar uitdrukkingswijze zelf een honen van de persoon Gods bevatten."
Kritiek leveren op God en het geloof werd door de nieuwe wet niet verboden. De volgende bepalingen zijn o.a. in het Wetboek van Strafrecht terecht gekomen:

  • Artikel 147 sub 1 verbiedt 'smalende godslasteringen' als die in het openbaar geuit worden en krenkend zijn voor godsdienstige gevoelens. Dit geldt zowel voor gesproken als voor geschreven teksten en voor afbeeldingen. (maximum straf: 3 maanden gevangenis).
  • Artikel 147 sub 2 verbiedt bespotting van predikanten, priesters en dergelijke '"in de waarneming van hun bediening".
  • Artikel 147 sub 3 verbiedt beschimping van aan de eredienst gewijde voorwerpen.
  • Artikel 147a lid 1 en 2 betreft het uitgeven of ten gehore brengen van godslasterlijke publicaties.

In de jaren ‘60 schreef Van het Reve in ‘Dialoog, tijdschrift voor homofilie en maatschappij’ over God Die hij als ezel op aarde zag terugkeren, waarmee hij dan gemeenschap zou hebben. Op 22 februari 1966 stelde SGP-parlementariër ir. C.N. van Dis kamervragen over deze uitlatingen en drong aan op vervolging op grond van art. 147 van het Wetboek van Strafrecht. De ministers antwoordden dat het Amsterdamse parket inderdaad vervolging zou instellen. De rechtbank oordeelde dat de passages weliswaar godslasterlijk waren, maar geen smalend karakter hadden. Reve ging daarop in hoger beroep, waarbij hij zelf zijn verdediging voerde. Hij wees er onder andere op dat de wet een onzinnig onderscheid maakt tussen het lasteren van personen die als God worden vereerd en het uitschelden van bijvoorbeeld Maria, Boeddha, of Krishna, die immers niet als goden worden beschouwd. Van het Reve werd vrijgesproken, een oordeel dat in april 1968 door de Hoge Raad werd bevestigd. Kort daarop werd hem de PC Hooftprijs toegekend!

Meer artikelen in de serie "Lectori Salutem":

Toon alle artikelen in deze serie (100).

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Paulus, leermeester der heidenen

Paulus, leermeester der heidenen

Op twee plaatsen in de Bijbel schrijft Paulus dat hij door God is aangesteld als "prediker, apostel en leraar van de heidenen" (1 Tim. 2:7 en 2 Tim. 1:11). In zijn nagenoeg laatste woorden schrijft hij: "Maar de Heere heeft mij bijgestaan en heeft mij kracht gegeven, opdat door mij de prediking volbracht zou worden en alle heidenen die zouden horen" (2 Tim. 4:17). Het valt meteen op: hij zegt dit in zijn allerlaatste brieven - anders gezegd: hij zegt dit aan het einde van zijn bediening. Het laatste - of tweede - deel van zijn bediening stond in het teken van het heil dat naar de heidenen gezonden was. In het licht daarvan mocht Paulus tot dan toe verborgen dingen bekendmaken, die alle te maken hebben met het ene lichaam van Christus, waar Christus Zelf als Hoofd deel van uitmaakt. Hierdoor deelt de gelovige van nu - in één lichaam onlosmakelijk met Hem verbonden - in de positie van Christus Zelf en daarmee in alle geestelijke zegen.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Info & Bestellen

Het voornemen van de eeuwen

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Info & Bestellen