Lectori Salutem - Niet te geloven

Lectori Salutem

Niet te geloven

Gerrit Komrij (1944-2012), voormalig ‘Dichter des Vaderlands, schreef precies twintig jaar geleden het essay: ‘Niet te geloven’. Hij deed dat in het kader van de Boekenweek met als motto: ‘Mijn God’.

Gebrek
In een interview werd hem gevraagd wie zíjn God is. "Ik heb geen God", antwoordde hij. "In mijn leven is niets wat de rol van God zou kunnen vervullen. Mensen verzinnen tegenwoordig hun eigen godsdienst, met een eigen God, om een leegte op te vullen. Mensen hebben alles, daarom gaan ze iets aan de gevoelskant doen en mystieke dingen zoeken. Gelovigen menen dat je iets mist als je niet gelooft. Mijn optiek is dat mensen die geloven een gebrek hebben. Het officiële geloof is er nooit op uit geweest mensen vrolijker te maken. Het is een verbodsgeloof, dat strenge regels voorschrijft waar mensen geestelijk van kromgroeien".  

Zoeken
Rake opmerkingen en verwijten. Inderdaad is het zo dat materiële zaken de mens geen bevrediging schenken. Maar het is niet alleen maar de materiële verzadiging, die mensen drijft tot het zoeken naar mystieke ervaringen en dergelijke.
De Bijbel zegt, dat God het besef van de eeuwigheid in het hart van de mensen geplant heeft, aldus Prediker 3, vers 11. Dit verklaart het feit dat de mens zoekend is en de geestelijke leegte op wil vullen, bijvoorbeeld door religie, geloof, etc. Ten diepste beseft elk mens, dat er meer is dan het leven hier en nu alleen. Dat besef dwingt hem te zoeken, steeds maar te zoeken.
Uit Komrij’s opmerkingen blijkt ook de verwarring omtrent het geloof. Hij noemt het een ‘verbodsgeloof’. En inderdaad, zodra geloven slechts uit regels bestaat, gaat het fout. De kerkgeschiedenis is er een triest voorbeeld van. Helaas is het geloof van het christendom door de eeuwen heen een karikatuur geweest van het Bijbelse geloof. En dat maakt het voor ‘buitenstaanders’ vaak zo moeilijk en onaantrekkelijk.

Vinden
Het is daarom telkens weer een uitdaging voor Gods kinderen te laten zien in Wie ze geloven, Wie hun God is. Niet een Rooms-Katholieke, Gereformeerde, Hervormde of Evangelische God, maar de God van de Bijbel. En wie de Bijbel leest en bestudeert zal ontdekken, dat die God geen menselijke creatie of projectie is. Integendeel, Hij openbaart Zich als de Almachtige, Schepper van hemelen en aarde.

Wie oprecht zoekt naar God en serieus de Bijbel leest, zal Hem vinden!

Bovendien laat Hij in het Evangelie zien, dat Hij een God van liefde is. Hij heeft mensen lief en wil hen redden door Jezus Christus, Zijn Zoon. Wie dat ontdekt, hoeft niet verder te zoeken. En wie Hem gelovig aanvaardt en zich aan Hem overgeeft, zal net als Thomas destijds bij zijn ontmoeting met de opgestane Heer, zeggen: “Mijn Heere en mijn God” (Joh. 20:28). Die wordt vervuld met vrede en vreugde.

Genade
En wie dan de Bijbel gaat lezen en onderzoeken, zal ontdekken wie God werkelijk is, en dat Hij vooral een God van genade is! Geen God die het onmogelijke eist, maar juist alles wat een mens - in geestelijke zin - nodig heeft, geeft. Die zal met de psalmist gaan belijden: “Loof de HEERE, mijn ziel. HEERE, mijn God, U bent zeer groot; U bent met majesteit en glorie bekleed” (Ps. 104:1).
En ja, als je niet gelooft, mis je inderdaad iets. Dat kun je eigenlijk alleen maar begrijpen als je God persoonlijk kent en Zijn Woord omarmt.
Wie echt een kind van God geworden is door het (waarachtige) geloof in de Heere Jezus Christus, en in de Bijbel leest wat dat allemaal betekent, die wordt daar vrolijk van en zal slechts in verwondering uitroepen: “Niet te geloven!”

Meer artikelen in de serie "Lectori Salutem":

Toon alle artikelen in deze serie (93).

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: De gezonde leer

De gezonde leer (De brief van Paulius aan Titus)

De titel van dit boekje - De gezonde leer - is een term die in de Bijbel alleen te vinden is in de drie allerlaatste brieven van de apostel Paulus. Dat zijn de beide Timotheüsbrieven en de brief aan Titus. In de Efezebrief en de Kolossenzenbrief die hij daarvóór schreef, lezen we over de openbaring van het geheimenis. Dit heeft te maken met de boodschap over het lichaam van Christus. De gezonde leer mogen we zien als de leer die op die openbaring is gebaseerd en daarom uitermate belangrijk voor de gelovige van vandaag. Wat heeft de bekendmaking van de tot dan toe verborgen waarheden over het lichaam van Christus voor uitwerking in de tijd waarin we leven? De brief van Paulus aan Titus geeft daar praktische antwoorden op; het is een kleinood dat door elke gelovige en gemeente gekoesterd zou moeten worden.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Leeswijzer - Doelgericht Bijbellezen

Meer weten over Degene in Wie je als christen gelooft? Dan is de Bijbel dé bron van informatie. Daarbij is het niet alleen belangrijk dát je de Bijbel leest, maar ook hóe je leest. Wil je ontdekken wat God heeft geopenbaard en zeggen wil? Of zoek je bevestiging van hoe je zelf je geloof wilt 'inrichten'?
Doelgericht Bijbellezen is van grote invloed op de wijze waarop we leven, gemeente-zijn en zicht hebben op Jezus Christus.

Met vragen om persoonlijk of groepsgewijs verder over na te denken.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Acht gelijkenissen over het koninkrijk der hemelen

Uit het voorwoord: “Wie over de gelijkenissen van de Heiland spreekt of schrijft, lijkt zich op glad ijs te begeven. Er is over deze Bijbelgedeelten immers enorm vaak gepreekt. De evangelieverhalen zijn overbekend en vrijwel iedere christen meent precies te weten wat de Here met Zijn onderwijs heeft bedoeld. Hoewel er in rooms-katholieke, protestantse en evangelische kring niet exact dezelfde uitleg wordt gegeven, is men het wel eens over de hoofdlijnen. Van die standaarduitleg willen de meeste christenen niet afwijken”.

Toch lijkt er iets niet te kloppen in deze algemeen aanvaarde uitleg. Zo wordt aan allerlei symbolen uit de gelijkenissen een betekenis toegekend, die niet overeenstemt met de uitleg die de Here Zelf van zulke symbolen heeft gegeven.

Bovendien beweert men dat de Here gelijkenissen vertelde om Zijn boodschap te verduidelijken, terwijl Hij Zelf zegt dat Zijn onderricht juist bedoeld was om deze voor de menigten te verhullen!

De boodschap van de gelijkenissen is dus niet voor de hand liggend en voor een buitenstaander ook niet gemakkelijk te begrijpen.

Dit boekje is een poging om achter de betekenis van de gelijkenissen te komen.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen