Lectori Salutem - Dank!

Lectori Salutem

Dank!

Paulus begint zijn brieven vaak met dankzegging voor de genade van God. En terecht, want wat er ook gebeurt in de wereld of in ons persoonlijk leven, één ding staat vast: God is genadig.

God voorziet

Zo begint hij ook de eerste brief aan de Korintiërs met een dankzegging voor de genade, die God aan hen betoonde. Hij noemt daar drie dingen.
Ten eerste zijn zij in elk opzicht rijk geworden in Christus: in alle woord en kennis. Zij waren niet alleen tot geloof gekomen, maar ook onderwezen in de waarheid en hadden deel aan allerlei genadegaven. De apostel zou daar overigens later in de brief nog uitvoerig aandacht aan schenken.
Ten tweede zagen zij uit naar de openbaring van de Here Jezus Christus. De hoop op de wederkomst van Christus lag opgesloten in de boodschap, die Paulus verkondigde, en vormde voor de gelovigen een heerlijk perspectief.
In de derde plaats drukt hij de gelovigen nog op het hart, dat God getrouw is. Hij heeft hen geroepen tot gemeenschap met Zijn Zoon en daar mochten zij zich in verheugen. Die gemeenschap zou z’n voleinding krijgen in de openbaring van de Here en Zijn heerlijkheid.

Wederkomst

Velen hebben geleerd, dat de Here Jezus zal terugkomen ‘om te oordelen de levenden en de doden’. Die gedachte tempert de blijdschap van de verwachting. Dat oordeel zal overigens wel plaatsvinden. De Bijbel leert dat (zie Hand. 17:31). Maar als het gaat om gelovigen, dan spreekt dezelfde Bijbel steeds over een blijde hoop! Gelovigen hoeven het oordeel niet te vrezen, maar mogen uitzien naar de volheid van Gods heerlijkheid.
Ook hier vinden wij de belofte, dat de Here hen zou bevestigen, zodat zij onberispelijk zullen zijn op de dag van onze Here Jezus Christus. Inderdaad, God is getrouw en Hij zou het voor hen waarmaken. En dat geldt uiteraard ook voor ons! Daarom is er alleen maar reden om de Heer bij voorbaat te danken, bijvoorbeeld aan het begin van de nieuwe dag, en ook, zoals nu aan het begin van een nieuw nummer van AMEN!

Het blad

We zijn dankbaar dat het weer gelukt is. Niet dat we geen of te weinig kopij zouden hebben, o nee, er is nog genoeg te schrijven. Maar alle kopij moet toch allemaal weer omgevormd worden tot een magazine, met alles er op en er aan. Een hele klus, maar mooi om te doen.
Vervolgens gaat het naar de drukker en de binder en dan... op de post. En daar is ie dan. Voorlopig kunt u weer even vooruit. Natuurlijk hopen we, dat u de artikelen leuk, boeiend, interessant, of wat dan ook, vindt. Sommige lezers vinden het jammer, dat het blad niet elke maand komt, maar ja, dat zit er (voorlopig) nog niet in. Want de uitgave van AMEN kost de nodige tijd en... het nodige geld. We zijn blij, dat het kan zoals het nu gaat.

Internet

Bovendien hebben we ook nog onze website. Als u kunt internetten breng dan eens een bezoekje aan de site. Daar worden ook artikelen geplaatst, die niet in het blad komen. U kunt er bijvoorbeeld meer zaken over de oorlog in Irak vinden.
Misschien bent u geen internetter, maar hebt u wel e-mail. Welnu, geef uw e-mailadres aan ons door, dan kunt u de nieuwsbrief ontvangen, die we vanaf nu weer regelmatig gaan verzenden. U kunt ons natuurlijk ook mailen met uw vragen of opmerkingen. Mogelijkheden genoeg dus. Bekijk het dus maar eens!

Veel zegen toegewenst en een hartelijke groet, namens alle medewerkers.

Meer artikelen in de serie "Lectori Salutem":

Toon alle artikelen in deze serie (92).

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Vijf bijzondere vrouwen

Vijf bijzondere vrouwen in het geslachtsregister van de Heere Jezus

Het Nieuwe Testament begint met het geslachtsregister van Jezus Christus. Hierin komen vijf vrouwen voor, van wie er vier bij naam genoemd worden: Tamar, Rachab, Ruth en Maria. Verder wordt er verwezen naar "de vrouw van Uria" - dat is Bathseba.

Op de momenten waarop hun geschiedenissen zich afspelen, blijken het vrouwen te zijn met een veelbewogen leven. Er zijn er drie weduwe. Eén van hen is een hoer en een ander doet zich voor als hoer. Twee behoren niet tot het volk Israël.
Hun geschiedenissen leren ons veel over henzelf en in sommige gevallen ook over hun vertrouwen op God. Er liggen tal van verwijzingen in naar wat er later zou gebeuren in en door de Heere Jezus. Ook bevatten ze geestelijke lessen voor de gelovige van nu.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Leeswijzer - Doelgericht Bijbellezen

Meer weten over Degene in Wie je als christen gelooft? Dan is de Bijbel dé bron van informatie. Daarbij is het niet alleen belangrijk dát je de Bijbel leest, maar ook hóe je leest. Wil je ontdekken wat God heeft geopenbaard en zeggen wil? Of zoek je bevestiging van hoe je zelf je geloof wilt 'inrichten'?
Doelgericht Bijbellezen is van grote invloed op de wijze waarop we leven, gemeente-zijn en zicht hebben op Jezus Christus.

Met vragen om persoonlijk of groepsgewijs verder over na te denken.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Acht gelijkenissen over het koninkrijk der hemelen

Uit het voorwoord: “Wie over de gelijkenissen van de Heiland spreekt of schrijft, lijkt zich op glad ijs te begeven. Er is over deze Bijbelgedeelten immers enorm vaak gepreekt. De evangelieverhalen zijn overbekend en vrijwel iedere christen meent precies te weten wat de Here met Zijn onderwijs heeft bedoeld. Hoewel er in rooms-katholieke, protestantse en evangelische kring niet exact dezelfde uitleg wordt gegeven, is men het wel eens over de hoofdlijnen. Van die standaarduitleg willen de meeste christenen niet afwijken”.

Toch lijkt er iets niet te kloppen in deze algemeen aanvaarde uitleg. Zo wordt aan allerlei symbolen uit de gelijkenissen een betekenis toegekend, die niet overeenstemt met de uitleg die de Here Zelf van zulke symbolen heeft gegeven.

Bovendien beweert men dat de Here gelijkenissen vertelde om Zijn boodschap te verduidelijken, terwijl Hij Zelf zegt dat Zijn onderricht juist bedoeld was om deze voor de menigten te verhullen!

De boodschap van de gelijkenissen is dus niet voor de hand liggend en voor een buitenstaander ook niet gemakkelijk te begrijpen.

Dit boekje is een poging om achter de betekenis van de gelijkenissen te komen.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen