Lectori Salutem - Twintig jaar AMEN!

Lectori Salutem

Twintig jaar AMEN!

Doelstelling
In het eerste nummer werd de reden vermeld om AMEN uit te geven: "Er worden vandaag, en laten wij dat toch vooral mogen zeggen, vele goede dingen uitgedragen in de diverse (christelijke) media. Toch moeten wij de laatste tijd constateren dat er ook veel goede dingen niet of eenzijdig worden verkondigd. Wij hebben gemerkt dat het bij vele gelovigen (van verschillende 'richtingen') ontbreekt een goede, fundamentele Bijbelkennis, om daarmee de Heere God beter te leren kennen vanuit Zijn eigen Woord".
Welnu, dit is nog steeds actueel. Vandaar ook dat de doelstelling van AMEN nog steeds dezelfde is: De Bijbelse boodschap brengen onder het motto ‘Gods Woord geeft antwoord’ en het Evangelie der genade verkondigen. Daarbij vragen we ook geregeld aandacht voor ‘het geheimenis van het Evangelie’ (Efe. 6:19), dat met name door Goddelijke openbaring aan Paulus visie geeft voor Gods plan in deze tijd: de uitroeping van de Gemeente, het Lichaam van Christus.

Gezonde leer
Paulus waarschuwde in zijn brief aan Timotheüs al dat er een tijd zou komen, waarin mensen de gezonde leer niet meer zouden verdragen (2 Tim. 4). En in plaats van dit maar berustend aan te zien, wekt hij hem juist krachtig op: "…predik het Woord. Volhard daarin, gelegen of ongelegen. Weerleg, bestraf, vermaan, en dat met alle geduld en onderricht" (vs. 2). Die oproep willen wij ook vandaag serieus nemen. Of beter gezegd: juist vandaag. Wie zo links en rechts leest en luistert wordt niet bepaald vrolijk van wat er allemaal te berde gebracht wordt in prediking en getuigenis. De apostel Paulus is aangesteld als de "leraar van de heidenen" (1 Tim. 2:7) en is de rentmeester van de ‘uitdeling (of: bedeling) van de genade’ (Efe. 3:2), zoals Mozes dat was voor Israël in de tijd van de Wet. Het is jammer om te zien hoe de Paulinische boodschap door velen gewoon wordt genegeerd. Het is precies zoals Paulus zei: velen keren zich van de waarheid af en keren zich tot verzinsels.

Om het heel kort samen te vatten, signaleren we vandaag twee belangrijke zaken:

  1. Er wordt (te) weinig rekening gehouden met Gods plan. Dat werkt oneigenlijk Schriftgebruik in de hand. Teksten worden uit het verband gelicht en niet op de juiste wijze gelezen en/of toegepast.
  2. Er is een enorme hang naar de gevoelskant van het geloven. Het beleven van het geloof overstijgt het bestuderen van Gods Woord. Daardoor ontbreekt een solide basis en wordt de deur opengezet voor allerlei wind van leer: zolang het maar 'goed voelt'!

We zijn er van overtuigd dat AMEN nog een belangrijke missie te vervullen heeft, namelijk om vooral het Woord aan het woord te laten, zodat we daarop ons amen kunnen uitspreken.

Jubileum
We willen bij dit jubileum dankbaar achterom zien, en ook vooruit kijken. De hand aan de ploeg slaan. En u kunt ons daarbij helpen!
In de eerste plaats door gebed, dat we de rijke boodschap van genade mogen uitdragen, middels het blad, de website en onze facebookpagina.
Dat we duidelijk mogen wijzen op Gods plan en het recht snijden van van Gods Woord (2 Tim. 2:15), en dat we het geheimenis verder bekend mogen maken (vgl. Efe. 6:18-19 en Kol. 4:2-4).
In de tweede plaats kunt u ons ook helpen met uw gaven. Er zijn veel middelen nodig om een blad als AMEN uit te geven, maar we beschouwen het nog steeds als een voorrecht en meer dan ooit als een plicht om het te doen. U kunt ons daarbij heel concreet ondersteunen door een jubileumgift over te maken. Weet wel dat uw bijdrage voor ons een enorme bemoediging zal zijn om door te gaan. Mogen we op u rekenen? Alvast zeer bedankt!

Met vriendelijke groet, mede namens alle medewerkers,
Peter A. Slagter

Volgende keer: extra pagina’s!
In elk nummer van AMEN schrijven we ook iets over actuele zaken. Bij het volgende (zomer)nummer willen we, als het lukt, een uitgebreid katern meesturen van AMEN Actueel. Ook in dit opzicht is uw jubileumgift van harte welkom!
Een extra dik blad voor de vakantie dus. We leven in bijzondere tijden en er spelen zaken die ook voor ons als christenen goed zijn om te weten… want ten diepste gaat het om de strijd tussen waarheid en leugen!


Klik hier en steun AMEN!

Meer artikelen in de serie "Lectori Salutem":

Toon alle artikelen in deze serie (100).

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Paulus, leermeester der heidenen

Paulus, leermeester der heidenen

Op twee plaatsen in de Bijbel schrijft Paulus dat hij door God is aangesteld als "prediker, apostel en leraar van de heidenen" (1 Tim. 2:7 en 2 Tim. 1:11). In zijn nagenoeg laatste woorden schrijft hij: "Maar de Heere heeft mij bijgestaan en heeft mij kracht gegeven, opdat door mij de prediking volbracht zou worden en alle heidenen die zouden horen" (2 Tim. 4:17). Het valt meteen op: hij zegt dit in zijn allerlaatste brieven - anders gezegd: hij zegt dit aan het einde van zijn bediening. Het laatste - of tweede - deel van zijn bediening stond in het teken van het heil dat naar de heidenen gezonden was. In het licht daarvan mocht Paulus tot dan toe verborgen dingen bekendmaken, die alle te maken hebben met het ene lichaam van Christus, waar Christus Zelf als Hoofd deel van uitmaakt. Hierdoor deelt de gelovige van nu - in één lichaam onlosmakelijk met Hem verbonden - in de positie van Christus Zelf en daarmee in alle geestelijke zegen.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Info & Bestellen

Het voornemen van de eeuwen

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Info & Bestellen