Moderne media: 'vertroebeling van de waarheid'

Moderne media: 'vertroebeling van de waarheid'

Anno 2007 zijn commerciële media en nieuwsbronnen verworden tot propagandaboodschappers en verkopers van tweedehands nieuws en onwaarheden.

De ´vertroebeling´ van waarheid door kranten, tv en andere commerciële nieuwsuitingen heeft dergelijke dramatische vormen aangenomen dat gesproken kan worden over een ´schijnwereld´ of ´illusie´, zorgvuldig gevormd door belanghebbende partijen. De wereld zoals zij werkelijk is, staat niet meer in de krant.

Vervorming van de werkelijkheid

“De massamedia bouwen dag aan dag een beeld op van de werkelijkheid, dat echter niet een exacte weergave hiervan is, maar een vervorming. De selectieve werkwijze en de tendentieuze simplificaties van de moderne massamedia worden op dezelfde manier gerechtvaardigd als de totale vervorming en misvorming van het waarheidsgehalte van de berichtgeving… Deze massamedia vertonen namelijk in hun methode van nieuwsgaring de neiging om steeds gedeeltes van de hele werkelijkheid weer te geven”.

Prof. Dr. G. Huntemann in ´De onpersoonlijke mens´ - Uitg. De Vuurbaak Barneveld.

De journalistiek verzaakt haar taak en werkt juist mee om de geschapen illusie voor haar publiek in stand te houden. Dit is de conclusie van een nieuw, controversieel boek door journalist Nick Davies: “Flat Earth News: an award-winning reporter exposes falsehood, distortion and propaganda in the global media”.

Flat Earth News (Platte Aarde Nieuws) staat voor het verspreiden van een klein, duidelijk incorrect verhaal door een paar nieuwsbronnen dat wordt opgepikt door andere media, zichzelf zo versterkt en uiteindelijk waarheid wordt omdat het ´idioot´ wordt gevonden om aan het verhaal te twijfelen. Het meest recentelijk grote voorbeeld is natuurlijk het massavernietigingswapensverhaal om de oorlog tegen Irak en Saddam Hoessein te verkopen. Maar ook zaken als de Wildersfilm of zelfs de Natalee Holloway-hype kunnen onder de definitie van Flat Earth News vallen. Het is maar net wat de bedoeling van de boodschap is.

Propaganda

In een tijd van oorlog, zoals in Irak of Afghanistan, is nieuws als propagandamiddel een belangrijk wapen. Het vormt het beeld voor het thuisfront over de oorlog om bepaalde (politieke) doelen te bereiken. Volgens Nick Davies is deze ´propagandarol´ van de media zo doorgeslagen dat tegenwoordig vrijwel ieder verhaal zonder verder onderzoek wordt afgedrukt of verteld en dat de, met name, commerciële media op deze manier gewillig meewerken aan een ernstig vertekend wereldbeeld bij het publiek in westerse landen.
Er zijn talloze voorbeelden van hedendaagse manipulatie. Denk bijvoorbeeld aan het fenomeen ´Al-Qaeda´. Alles is ´Al-Qaeda´ zodra er wordt gesproken over terreur, Irak of Afghanistan. Een nuance bestaat niet meer. Regelmatig worden Al-Qaeda“ kopstukken omgebracht, overwinningen behaald op Al-Qaeda of worden er bedreigingen van Al-Qaeda ontvangen.
De vijf ´w’s, een van de belangrijkste journalistieke principes (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe) blijven vaak achterwege bij dit soort berichtgeving. Volgens Davies is dit niet alleen het gevolg van journalistieke luiheid maar ook van commerciële belangen en bezuiniging. Een journalist moet nu, in vergelijking met bijvoorbeeld zijn collega uit de jaren tachtig van de vorige eeuw, veel meer ´ruimte´ opvullen. Logisch gevolg: verhalen worden simpelweg overgenomen van de grote persbureaus.

Beïnvloeding

Maar dat is een excuus. Davies gaat verder en stelt dat moedwillig heel veel verhalen worden ´geplant´ in de commerciële media. Bijvoorbeeld door het Amerikaanse ministerie van Defensie en inlichtingendiensten. Een historisch voorbeeld daarvan is de CIA-operatie ´mockingbird´.
Het doel hiervan is het beïnvloeden van publieke perceptie. En daarin zijn deze partijen behoorlijk succesvol. Ook in Nederland.
Denk bijvoorbeeld aan de Hollandse embedded-journalisten in Afghanistan. Het NOS-journaal kan geen reportage uitzenden over Afghanistan zonder goedkeuring van het ministerie van defensie. Kortom, een dergelijke reportage is propaganda, en geen journalistiek. De hele term ´embedded journalist´ is eigenlijk een contradictio in terminus.

Nieuwe media

Hoewel moeilijk aan te tonen, is waarschijnlijk niet alleen de komst van internet de veroorzaker van dalende oplages bij papieren kranten. Mensen gaan namelijk zelf op zoek naar alternatieven omdat commerciële media, zeker sinds de Irakoorlog, steeds meer worden gewantrouwd. Eigenlijk een positieve ontwikkeling, want het medialandschap wordt daardoor meer pluriform. Terwijl commerciële papieren media meer en meer monopoliseert (Murdoch imperium) ontstaan dankzij internet talloze alternatieven. Zo is Asia Times Online (ATol) in een aantal jaren uitgegroeid tot de grootste online-krant ter wereld. Ook kan The Huffington Post gezien worden als een online succesverhaal. Meer recentelijk is The Real News Network opgestart, met ´onafhankelijk nieuws en berichtgeving´.

Terug naar Nick Davies. Met behulp van onderzoekers komt hij tot de keiharde conclusie dat om verschillende, meestal politieke, redenen journalisten niet meer mogen graven naar achtergronden of bronnen verifiëren: “Tenslotte moet ik erkennen, dat ik een corrupt beroep heb”.

Bron: www.zapruder.nl

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

"Zoon" in het Oude Testament - Een speurtocht naar de Naam van Gods Zoon

In Spreuken 30 wordt een vraag gesteld over God: "Hoe is Zijn Naam en hoe is de Naam van Zijn Zoon ...?" (vs. 4b). Wat bijzonder dat hier - circa 1000 jaar vóór Christus - ervan uitgegaan wordt dat God een Zoon heeft! Naast de vele Oudtestamentische verwijzingen naar de Persoon en het werk van Christus, wordt slechts in Spreuken, de Psalmen en het boek Jesaja naar Hem verwezen met het woord "Zoon". Aan de hand van deze teksten zoeken we naar het antwoord op de dubbele vraag uit het Spreukenboek. Het antwoord vinden we uiteindelijk in het Nieuwe Testament. Dat antwoord is verrassend!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Zoon'

Levend water

Water is de meest voorkomende vloeistof op aarde, een essentieel onderdeel van de natuur en noodzakelijk voor het (ontstaan van) leven.
In dit boekje gaat het niet zozeer over water als vloeistof, maar vooral over geestelijk water. Dat wil zeggen: water als aanduiding van waarachtig leven, voortkomend uit Gods Geest.
Daarnaast verwijst water ook naar Gods Woord, dat levend en krachtig is. Vandaar de titel van dit boekje: levend water.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Levend water'

Schatten uit Gods Woord - 4

De serie Schatten uit Gods Woord bevat boeken waarin allerlei Bijbelse onderwerpen worden behandeld. Deze onderwerpen kun je zien als schatten die je opgraaft vanuit Gods Woord. David zegt: "De woorden van de HEERE zijn reine woorden, als zilver gelouterd in een aarden smeltkroes, gezuiverd zevenmaal" (Ps. 12:7). Hij schrijft dit om daarmee de betrouwbaarheid van Gods woorden te onderstrepen. Zij staan wat dat betreft lijnrecht tegenover de woorden die trouweloze mensen spreken (zie vs. 2-5). Wat God zegt in Zijn Woord kun je zonder meer aannemen; Hij is immers Zelf de waarheid! Daarom is het zo de moeite waard om de Bijbel te lezen, te overdenken en te leren begrijpen. Daar word je wijs van!

Dit vierde deel bevat 22 hoofdstukken over even zoveel onderwerpen. 

Spreuken 3:13-15 zegt:
"Welzalig is de mens die wijsheid vindt,
de mens die inzicht verkrijgt, want
- haar opbrengst is beter dan de opbrengst van zilver en
- haar inkomen beter dan bewerkt goud,
- zij is kostbaarder dan robijnen.
Al jouw wensen zijn met haar niet te vergelijken".

Meer info & bestellen 'Schatten uit Gods Woord - 4'