Nieuw boek - Twaalf unieke gelijkenissen

Nieuw boek

Twaalf unieke gelijkenissen

In het Evangelie van Lukas zijn twaalf gelijkenissen van de Heere Jezus opgenomen die in geen enkel ander Bijbelboek te vinden zijn.

Het gaat om:

- het verhaal van de twee schuldenaars Luk. 7:41 en 42
- het verhaal van de barmhartige Samaritaan Luk. 10:25-37
- de onbeschaamde vriend Luk. 11:5-8
- de rijke dwaas Luk. 12:13-21
- de onvruchtbare vijgenboom Luk. 13:6-9
- de verloren munt Luk. 15:8-10
- de verloren zoon Luk. 15:11-32
- de onrechtvaardige rentmeester Luk. 16:1-13
- de rijke mens en de arme Lazarus Luk. 16:19-31
- de nutteloze slaven Luk. 17:7-10
- de onrechtvaardige rechter Luk. 18:1-8
- de Farizeeër en de tollenaar Luk. 18:9-14

De barmhartige Samaritaan en de verloren zoon zijn spreekwoordelijk geworden. De rijke man werd een symbool van vrekkigheid en de term Farizeeër werd een aanduiding voor een schijnheilig iemand. Omdat deze verhalen bij de meeste Nederlanders bekend zijn en omdat ze door talloze kunstenaars zijn uitgebeeld, zou men denken dat hun betekenis ook overbekend is. Dat is echter niet het geval. Men kan zich zelfs afvragen of de meeste Bijbellezers de bedoeling van de verhalen wel hebben begrepen. Wie zijn oor in allerlei kerken en kringen te luisteren legt, ontdekt namelijk het volgende:

1. In de gangbare uitleg worden de verhoudingen van de hoofdpersonen in een gelijkenis soms omgedraaid, zodat de uitleg de gelijkenis iets anders laat zeggen dan de Heere heeft bedoeld. Uit de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan wil men bijvoorbeeld afleiden dat een gelovige zijn vijanden moet liefhebben om het eeuwige leven te kunnen beërven. Maar klopt dat wel?

2. Van sommige gelijkenissen wordt een interpretatie gegeven die in strijd is met het tekstverband en uit bepaalde gelijkenissen worden conclusies getrokken die volstrekt ongerijmd zijn. Uit de verhalen van de onbeschaamde vriend en de onrechtvaardige rechter leidt men bijvoorbeeld af dat gelovigen die iets van God willen ontvangen Hem daar herhaaldelijk om moeten vragen … terwijl een enkel verzoek genoeg is, want de hemelse Vader weet wat we nodig hebben, voordat we het Hem vragen.

3. Bij het lezen van een gelijkenis heeft men dikwijls alleen maar aandacht voor een deel van het verhaal. In de gelijkenis van “de verloren zoon", bijvoorbeeld is een belangrijk deel gewijd aan de zoon die het ouderlijk huis nooit had verlaten. Juist die persoon kreeg aan het eind van de gelijkenis een opdracht!

4. Aan sommige gelijkenissen wil men een boodschap ontlenen die ook in andere Bijbelgedeelten is te vinden. Het verhaal van de rijke dwaas zou bijvoorbeeld een waarschuwing zijn tegen bezitsdrang. Uit het verband waarin Lukas deze gelijkenis plaatst, blijkt echter dat het verhaal geen moralistische maar een heilshistorische strekking heeft.

5. Aan één gelijkenis meent men gezaghebbende informatie over het leven na de dood te kunnen ontlenen. Het verhaal van de rijke mens en de arme Lazarus wordt als bewijstekst gebruikt voor de opvatting dat de doden in bewuste toestand voortbestaan, dat ze weet hebben van de situatie van de levenden, dat ze in het dodenrijk overleg kunnen plegen en dat ze al beloond of gestraft worden vóór ze zijn opgestaan. Is dat in overeenstemming met wat de Bijbel elders zegt over bewustzijn, wijsheid of kennis in het dodenrijk zegt?

Gelijkenissen zijn gemakkelijk te onthouden, maar moeilijk te begrijpen. Zelfs de discipelen van de Heere Jezus hadden moeite om Zijn onderwijs te verstaan. Het is dus niet verbazend dat ook wij de woorden van de Heere verkeerd kunnen interpreteren. Omdat vele gelijkenissen een profetisch karakter hebben, is het Bijbelwoord van toepassing dat "geen profetie van de Schrift een eigen uitlegging heeft" (2 Pet. 1:20). Wie een gelijkenis wil begrijpen, moet de betekenis van de symbolen zoeken in het tekstverband of in ‘de Wet en de Profeten’. En van een gelijkenis mag geen interpretatie worden gegeven die met de rest van de Schrift in strijd is.
Dit boek is een poging tot verklaring van gelijkenissen uit het Lukasevangelie, waarin aan deze uitgangspunten consequent wordt vastgehouden.

AUTEUR: AREN VAN WAARDE | 128 PAGINA’S | PAPERBACK (ook als E-book verkrijgbaar)

Info: Everread Uitgevers

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Paulus, leermeester der heidenen

Paulus, leermeester der heidenen

Op twee plaatsen in de Bijbel schrijft Paulus dat hij door God is aangesteld als "prediker, apostel en leraar van de heidenen" (1 Tim. 2:7 en 2 Tim. 1:11). In zijn nagenoeg laatste woorden schrijft hij: "Maar de Heere heeft mij bijgestaan en heeft mij kracht gegeven, opdat door mij de prediking volbracht zou worden en alle heidenen die zouden horen" (2 Tim. 4:17). Het valt meteen op: hij zegt dit in zijn allerlaatste brieven - anders gezegd: hij zegt dit aan het einde van zijn bediening. Het laatste - of tweede - deel van zijn bediening stond in het teken van het heil dat naar de heidenen gezonden was. In het licht daarvan mocht Paulus tot dan toe verborgen dingen bekendmaken, die alle te maken hebben met het ene lichaam van Christus, waar Christus Zelf als Hoofd deel van uitmaakt. Hierdoor deelt de gelovige van nu - in één lichaam onlosmakelijk met Hem verbonden - in de positie van Christus Zelf en daarmee in alle geestelijke zegen.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Info & Bestellen

Het voornemen van de eeuwen

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Info & Bestellen