Nieuw boek - Twaalf unieke gelijkenissen

Nieuw boek

Twaalf unieke gelijkenissen

In het Evangelie van Lukas zijn twaalf gelijkenissen van de Heere Jezus opgenomen die in geen enkel ander Bijbelboek te vinden zijn.

Het gaat om:

- het verhaal van de twee schuldenaars Luk. 7:41 en 42
- het verhaal van de barmhartige Samaritaan Luk. 10:25-37
- de onbeschaamde vriend Luk. 11:5-8
- de rijke dwaas Luk. 12:13-21
- de onvruchtbare vijgenboom Luk. 13:6-9
- de verloren munt Luk. 15:8-10
- de verloren zoon Luk. 15:11-32
- de onrechtvaardige rentmeester Luk. 16:1-13
- de rijke mens en de arme Lazarus Luk. 16:19-31
- de nutteloze slaven Luk. 17:7-10
- de onrechtvaardige rechter Luk. 18:1-8
- de Farizeeër en de tollenaar Luk. 18:9-14

De barmhartige Samaritaan en de verloren zoon zijn spreekwoordelijk geworden. De rijke man werd een symbool van vrekkigheid en de term Farizeeër werd een aanduiding voor een schijnheilig iemand. Omdat deze verhalen bij de meeste Nederlanders bekend zijn en omdat ze door talloze kunstenaars zijn uitgebeeld, zou men denken dat hun betekenis ook overbekend is. Dat is echter niet het geval. Men kan zich zelfs afvragen of de meeste Bijbellezers de bedoeling van de verhalen wel hebben begrepen. Wie zijn oor in allerlei kerken en kringen te luisteren legt, ontdekt namelijk het volgende:

1. In de gangbare uitleg worden de verhoudingen van de hoofdpersonen in een gelijkenis soms omgedraaid, zodat de uitleg de gelijkenis iets anders laat zeggen dan de Heere heeft bedoeld. Uit de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan wil men bijvoorbeeld afleiden dat een gelovige zijn vijanden moet liefhebben om het eeuwige leven te kunnen beërven. Maar klopt dat wel?

2. Van sommige gelijkenissen wordt een interpretatie gegeven die in strijd is met het tekstverband en uit bepaalde gelijkenissen worden conclusies getrokken die volstrekt ongerijmd zijn. Uit de verhalen van de onbeschaamde vriend en de onrechtvaardige rechter leidt men bijvoorbeeld af dat gelovigen die iets van God willen ontvangen Hem daar herhaaldelijk om moeten vragen … terwijl een enkel verzoek genoeg is, want de hemelse Vader weet wat we nodig hebben, voordat we het Hem vragen.

3. Bij het lezen van een gelijkenis heeft men dikwijls alleen maar aandacht voor een deel van het verhaal. In de gelijkenis van “de verloren zoon", bijvoorbeeld is een belangrijk deel gewijd aan de zoon die het ouderlijk huis nooit had verlaten. Juist die persoon kreeg aan het eind van de gelijkenis een opdracht!

4. Aan sommige gelijkenissen wil men een boodschap ontlenen die ook in andere Bijbelgedeelten is te vinden. Het verhaal van de rijke dwaas zou bijvoorbeeld een waarschuwing zijn tegen bezitsdrang. Uit het verband waarin Lukas deze gelijkenis plaatst, blijkt echter dat het verhaal geen moralistische maar een heilshistorische strekking heeft.

5. Aan één gelijkenis meent men gezaghebbende informatie over het leven na de dood te kunnen ontlenen. Het verhaal van de rijke mens en de arme Lazarus wordt als bewijstekst gebruikt voor de opvatting dat de doden in bewuste toestand voortbestaan, dat ze weet hebben van de situatie van de levenden, dat ze in het dodenrijk overleg kunnen plegen en dat ze al beloond of gestraft worden vóór ze zijn opgestaan. Is dat in overeenstemming met wat de Bijbel elders zegt over bewustzijn, wijsheid of kennis in het dodenrijk zegt?

Gelijkenissen zijn gemakkelijk te onthouden, maar moeilijk te begrijpen. Zelfs de discipelen van de Heere Jezus hadden moeite om Zijn onderwijs te verstaan. Het is dus niet verbazend dat ook wij de woorden van de Heere verkeerd kunnen interpreteren. Omdat vele gelijkenissen een profetisch karakter hebben, is het Bijbelwoord van toepassing dat "geen profetie van de Schrift een eigen uitlegging heeft" (2 Pet. 1:20). Wie een gelijkenis wil begrijpen, moet de betekenis van de symbolen zoeken in het tekstverband of in ‘de Wet en de Profeten’. En van een gelijkenis mag geen interpretatie worden gegeven die met de rest van de Schrift in strijd is.
Dit boek is een poging tot verklaring van gelijkenissen uit het Lukasevangelie, waarin aan deze uitgangspunten consequent wordt vastgehouden.

AUTEUR: AREN VAN WAARDE | 128 PAGINA’S | PAPERBACK (ook als E-book verkrijgbaar)

Info: Everread Uitgevers

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

ADAM als type van Christus

Hoeveel Bijbelse figuren er ook als type of beeld van Christus zijn aan te wijzen, nergens worden zij in de Schrift letterlijk zo genoemd. Op één na! En dat is Adam. In Romeinen 5:14 lezen wij dat hij "een voorbeeld is van Hem Die komen zou".

In dit boekje gaat het over Adam. Wat kunnen we leren over de positie en opdracht van de eerste mens? En hoe wordt dit alles vervuld in de tweede Mens, Christus?

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Adam als type van Christus'

Belangrijke dagen in de Bijbel

In de Bijbel wordt op uiteenlopende wijze gesproken over de dag. Denk bijvoorbeeld aan de scheppingsdagen, de dag van Christus, de dag des HEEREN, de menselijke dag, etc.
Soms gaat het om een dag van 12 uur, soms van 24 uur en soms heeft 'dag' betrekking op een periode van meer dan 1000 jaar.
Met behulp van dit boekje willen we proberen daar wat meer inzicht in te krijgen.
We onderzoeken welke volgorde er in deze dagen is te ontdekken.
Goed om te weten is ook dat God ons dag aan dag draagt, "die God is ons heil"! (Ps. 68:20).

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Belangrijke dagen in de Bijbel'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het boek HANDELINGEN

Handelingen is een sleutelboek in de Bijbel. Het is geschreven door Lukas, een trouwe metgezel en medewerker van de apostel Paulus. Samen met het Lukasevangelie omvat zijn geschiedschrijving - van Lukas 1 tot en met Handelingen 28 - een doorlopende lijn van circa 66 jaar.

Handelingen is een geschiedkundig boek waarin de voortgang van het heilshandelen van God beschreven wordt, nadat de hemelvaart van Christus en de uitstorting van Gods Geest hebben plaatsgevonden.
De inleiding van dit Bijbelboek (Handelingen 1:1-11) laat zien waar het over gaat. Dit is samen te vatten in drie kernbegrippen: koninkrijk, getuigenis en wederkomst. Daarbij gaat het over de vraag of het koninkrijk (binnenkort) op aarde zou worden gevestigd, over de voortgang van het getuigenis en de betekenis van de opeenvolgende uitstortingen van Gods Geest én over het uitzicht op de (spoedige) komst van de Heere Jezus Christus.

Handelingen is ook een overgangsboek. Eerst draait het vooral om hetgeen Petrus doet en zegt, later komt Paulus in beeld en gaat het over zijn werk en verkondiging. Het boek laat een duidelijke lijn zien in het getuigenis dat zich van Jeruzalem naar Rome verplaatst.
Het is uitermate belangrijk om die lijn nauwkeurig te volgen! Dat voorkomt misverstanden (bijvoorbeeld over de plaats van de gemeente en Israël) en geeft duidelijkheid over de achtergrond en betekenis van de brieven in het Nieuwe Testament.
Kortom, een fascinerend boek, dat ook een heldere kijk geeft op Gods bedoeling in deze tijd!

Dit Bijbelstudieboek bevat twee delen. Het eerste deel beschrijft de hoofdlijnen van Handelingen; in deel 2 wordt gedeelte voor gedeelte het boek Handelingen doorlopen. Verder zijn in dit boek diverse bijlagen en tijdlijnen opgenomen en een tekstenregister.

Meer info & bestellen 'Het boek HANDELINGEN'