Tot Slot - Nabij

Tot Slot

Nabij

Opwekking 612 zegt: “In Uw aanwezigheid, kan ik daar ooit zijn? Want ik ben een mens, zondig en onrein”. Dat is de vraag vanaf de zondeval. Er is maar één oplossing en dat is dat de Heere nabij komt!

Kom niet dichterbij!
Als Mozes de schapen aan het weiden is, komt Hij bij de berg van God, Horeb, en ziet een vuurvlam in het midden van de doornstruik die niet wordt verteerd. Mozes wil het verschijnsel gaan bekijken en toen "… riep God tot hem uit het midden van de doornstruik en zei: Mozes, Mozes! Hij zei: Zie, hier ben ik! En Hij zei: Kom hier niet dichterbij. Doe uw schoenen van uw voeten, want de plaats waarop u staat, is heilige grond" (Ex. 3:4-5). De heiligheid van de Heere en de zondigheid van de mens geeft afstand. In het verloop van de weg die de Heere met Mozes gaat, zien we zijn verlangen: "Toon mij toch Uw heerlijkheid!" (Ex. 33:18). Hij wil dichter bij de Heere komen. De Heer antwoordt: "U zou Mijn aangezicht niet kunnen zien, want geen mens kan Mij zien en in leven blijven" (Ex. 33:20).

In de woestijn
De Heere stelt Mozes aan als leider voor het volk Israël, om de woestijnreis te volbrengen. In alles is de Heere hen nabij. Hij trouwt Israël onder het Oude Verbond. Hij is nabij in de wolkkolom en vuurkolom: "De HEERE ging vóór hen uit, overdag in een wolkkolom om hen de weg te wijzen, en 's nachts in een vuurkolom om hun licht te geven, zodat zij dag en nacht verder konden trekken" (Ex. 13:21). De tabernakel wordt opgericht en de Heere woont bij Zijn volk: "Want welk groot volk is er waar de goden zo dicht bij zijn als de HEERE, onze God, bij ons is, altijd als wij tot Hem roepen?" (Deut. 4:7).
De nabijheid en zegen van de Heere is wel voorwaardelijk: "Zie, ik houd u heden zegen en vloek voor: de zegen, als u luistert naar de geboden van de HEERE, uw God, die ik u heden gebied; de vloek, als u niet luistert naar de geboden van de HEERE, uw God" (Deut. 11:26-28a).

Toenaderen met een offer
De offerdienst bij de tabernakel was een voorlopige oplossing om de Heere te kunnen naderen. De zonden werden bedekt: "Spreek tot de Israëlieten en zeg tegen hen: Wanneer iemand van u de HEERE een offergave wil aanbieden (SV: offeren), moet u uw offergave aanbieden van het vee, van de runderen en van het kleinvee" (Lev. 1:2).
Offergave en aanbieden hebben in de grondtekst grote verwantschap, ze behoren tot eenzelfde woordgroep. De Naardense vertaling heeft voor offer het woord toenaderingsgave en dat geeft de bedoeling van het offer goed weer. De zondaar kan toenaderen door het offer van een dier.

Verlaten
De offerdienst onder het Oude Verbond was niet de oplossing en dat kon de Israëliet weten, want er was een Verlosser beloofd, namelijk via het Nageslacht van de vrouw (Gen. 3:15, vgl. Gal. 4:4). Hem werd de hiel vermorzeld en door de opstanding werd satan de kop vermorzeld. Het werd de definitieve oplossing om in Gods nabijheid te kunnen zijn. "Hij antwoordde en zei: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel, met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf. Hij zei tegen hem: U hebt juist geantwoord. Doe dat en u zult leven" (Luk. 10:27-28). Degene die de wet vervult, zal leven. De Heere Jezus, als Zondeloze (2 Kor. 5:21), verdiende het leven, maar onderging het lijden, de Godverlatenheid en uiteindelijk de dood: "En vanaf het zesde uur kwam er duisternis over heel de aarde, tot het negende uur toe. Ongeveer op het negende uur riep Jezus met een luide stem: Eli, Eli, lama sabachtani? Dat betekent: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?" (Matt. 27:45-46). De innige nabijheid met de Vader werd verbroken, er was 3 uur verlatenheid en de straf op de zonde van de mensheid kwam op de Zoon neer: "De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen" (Jes. 53:5b).
Wat een onuitsprekelijke liefde en genade spreekt hieruit; de Heere overbrugt de zondekloof, Hij is nabij gekomen.

De opperste nabijheid
De Gemeente, het Lichaam van Christus, mag nu al in de opperste nabijheid zijn. Maar er komt een moment dat het verlangen van de Heere en de overige gelovigen volledig vervuld zal worden; dichterbij kan niet, wat een geweldig vooruitzicht:

"En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn" (1 Kor. 15:28).

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Het Wonder van het Zaad

Bagage voor onderweg

De weg door het leven is voor iedere gelovige uniek. Hoe bijzonder is het dat je die weg mag gaan samen met je Verlosser, de Heere Jezus Christus. Hij geeft je daarbij allerlei zekerheden mee vanuit Zijn Woord. Enkele van die zekerheden komen kort en bondig in dit boekje naar voren. De stukjes waarin dat gebeurt, zijn bemoedigend en geven je vastigheid in je geloof in Degene aan Wie je toebehoort. Hij gaat altijd met je mee!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Bagage voor onderweg'

Tweemaal bij name genoemd

Er staan in de Bijbel diverse geschiedenissen waarin mensen door God geroepen worden. In sommige gevallen horen mensen letterlijk de stem van God Die hun naam uitspreekt. Er zijn zeven personen die zelfs tweemaal bij name geroepen worden door God.
Denk aan Abraham die op het moment dat hij bereid is zijn zoon te offeren, tweemaal geroepen wordt: "Abraham, Abraham!". Of denk aan dat moment dat Maria aan de voeten van de Heere Jezus naar Zijn woord zit te luisteren en Martha vindt dat zij veel te veel werk moet doen. De Heere zegt tegen haar: "Martha, Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen". Ook is er die indrukwekkende gebeurtenis op de weg naar Damascus als de verheerlijkte Heere zegt: "Saul, Saul, waarom vervolgt u Mij?".
Behalve mensen worden ook de Heere Jezus, God en Jeruzalem tweemaal aangesproken: “Heere, Heere”, “Jeruzalem, Jeruzalem” en “Mijn God, Mijn God”.

Meer info & bestellen 'Tweemaal bij name genoemd''