Tot Slot - In de ban van de kroon

Tot Slot

In de ban van de kroon

Op het moment van schrijven staat de wereld weer bijna stil vanwege SARS-CoV-2, in de volksmond het Corona-virus genoemd. Zoekend op deze naam in Google krijg je bijna 7 miljoen hits. De wereld is in de ban van de kroon, want corona is Latijn voor kroon. Als gelovigen zitten we niet op de meeste van deze websites te wachten. Het is echter zeer interessant om eens te onderzoeken wat de Bijbel zegt over kronen.

De plaat van zuiver goud
In Exodus 29 vinden we de regels ten aanzien van de priesterwijding en -kleding. Een onderdeel van de kleding is de heilige kroon (HSV diadeem) die aan de tulband is vastgemaakt (Exod. 29:6). Een verdere uitwerking van de kleding staat in Exodus 39, indrukwekkend mooi! (zie onder dit artikel).
Het woord ‘kroon’ komt van het Hebreeuwse netzer en heeft als grondbetekenis: scheiding, (in)wijding. Het Nazireeërschap is hier nauw mee verbonden.
In Exodus 39:30 wordt de heilige kroon omschreven als de plaat van zuiver goud met de inscriptie met de zegelgravering ‘DE HEILIGHEID VAN DE HEERE’.
In Exodus 28:38 staat de reden voor deze plaat: “Hij moet namelijk op het voorhoofd van Aäron zijn, zodat Aäron de ongerechtigheid kan dragen van de geheiligde gaven die de Israëlieten brengen, ja, van al hun geheiligde geschenken. Hij moet namelijk voortdurend op zijn voorhoofd zijn om hen aangenaam te maken voor het aangezicht van de HEERE.”
Op de kroon is de naam van de Heere Jezus Christus gegraveerd, die de ongerechtigheid voor Zijn volk zou dragen en dat offer maakt hen voortdurend aangenaam voor het aangezicht van de HEERE. Een prachtige heenwijzing naar het verlossingswerk.

Het woord netzer wordt alleen gebruikt voor de priesterlijke en de koninklijke kroon. Saul droeg een kroon toen hij gedood werd (2 Sam. 1:10). Joas werd op de leeftijd van 7 jaar gekroond, waarschijnlijk om te benadrukken dat hij op zo jonge leeftijd koning was geworden in de plaats van Athalia (2 Kon. 11:12 en 2 Kron. 23:11).

In overdrachtelijke zin
Er is nog een woord voor ‘kroon’ in het Hebreeuws: atar. De heidense koning van Rabba had een atar op. Meestal wordt dit woord in overdrachtelijke zin gebruikt. De wijsheid is een sierlijke kroon (Spr. 4:9), evenals grijsheid (Spr. 16:31); de deugdelijke vrouw is de kroon van haar man (Spr. 12:4) en kleinkinderen zijn de kroon van de ouderen (Spr. 17:6). De kroon spreekt van een bekroning van iets dat grote waarde heeft. In Jesaja 28:5 is de HEERE een schitterende kroon voor de rest van Zijn volk.

De prijs
In het Nieuwe Testament is ‘kroon’ (stephanos) verbonden aan een prijs. Paulus zegt dat hij de goede strijd heeft gestreden en “Verder (voorts) is voor mij weggelegd de krans (stephanos) van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal. En niet alleen mij, maar ook allen die Zijn verschijning hebben liefgehad” (2 Tim. 4:7-8). De goede strijd is: strijden volgens de regels van de wedstrijd (2 Tim. 2:5) of met een voorwaarde, namelijk als hij de verzoeking heeft verdragen (Jak. 1:12). Het zal duidelijk zijn dat het hier niet gaat over koninklijke waardigheid, maar over overwinning. De kroon bestond in die tijd dikwijls uit bladeren en bloemen en was een prijs bij een atletiekwedstrijd.
Medegelovigen worden een kroon van roem genoemd door Paulus (1 Thess. 2:19 en Fil. 4:1), de vrucht van zijn arbeid.

De doornenkroon
Het feit dat we een kroon kunnen verdienen en eens in heerlijkheid mogen verschijnen, is alleen mogelijk door het werk van de Heere Jezus Christus. Hij droeg een kroon van doornen, Hij werd bespot en geslagen. “En de soldaten vlochten een kroon van doornen en zetten die op Zijn hoofd, en zij deden Hem een purperen bovenkleed om, en zeiden: Gegroet, Koning van de Joden! En zij gaven Hem slagen in het gezicht” (Joh. 19:2-3). Voor Hem toen geen koninklijke kroon, maar een kruis. Hij was voor een korte tijd minder dan de engelen gemaakt, Hij moest lijden en sterven voor onze zonde, maar … “met eer en heerlijkheid hebt U hem gekroond. U hebt Hem gesteld over de werken van Uw handen” (Hebr. 2:7).

Perspectief
Dat geeft het ultieme perspectief voor gelovigen uit alle bedelingen. Voor Israël, want “Op die dag zal de HEERE, hun God, hen verlossen, als de kudde van Zijn volk, want als edelstenen in een kroon (netzer, de koninklijke kroon) zullen zij schitteren in Zijn land” (Zach. 9:16).
Voor de gelovige van het Lichaam van Christus, omdat wij zijn gezet in de Gekroonde, Die gesteld is over de werken van Zijn handen.

Wij mogen ons leven richten op Hem Die met eer en heerlijkheid gekroond is. Dat is op een Bijbelse wijze in de ban zijn van de kroon!

De priesterlijke kleding is te zien in dit filmpje:

Meer artikelen in de serie "Tot Slot":

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Gods plan met Israël

Deuteronomium 30:1-10 is het uitgangspunt van dit boekje. Je zou dit hoofdstuk de 'basis-profetie' met betrekking tot het herstel, dan wel de toekomst van Israël kunnen noemen.

Het is belangrijk om een Bijbelse visie op Israël te hebben. Daarbij gaat het om het historische en het toekomstige aspect van het volk, maar zeker ook om het huidige. Door belofte en profetie te verwarren, heb je maar zo een verkeerd zicht op Israël. Dit boekje helpt de lezer enige orde te krijgen in de uitgebreide informatie in de Bijbel over Gods plan met Israël.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gods plan met Israël'

Hooglied

Hooglied - over een herder en zijn geliefde

Hooglied is een bijzonder Bijbelboekje. Het behoort tot de zogenaamde feestrollen. Binnen het Jodendom wordt het gelezen op de achtste dag van het Paasfeest - Pesach - het feest waarop de verlossing van Israël uit Egypte wordt herdacht. Daarbij wordt het boek gezien als een afspiegeling van Gods liefdesverklaring aan Israël en het verbond tussen Hem en Zijn volk.

Diverse 'partijen' komen erin aan het woord, maar de belangrijkste zijn toch wel de herder en zijn geliefde. Samen vormen ze een prachtig paar, waarin de Herder en Zijn volk Israël niet moeilijk zijn te herkennen.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Hooglied'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er - eind 2016, bijna 3 jaar later - deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'