Tot Slot - In de ban van de kroon

Tot Slot

In de ban van de kroon

Op het moment van schrijven staat de wereld weer bijna stil vanwege SARS-CoV-2, in de volksmond het Corona-virus genoemd. Zoekend op deze naam in Google krijg je bijna 7 miljoen hits. De wereld is in de ban van de kroon, want corona is Latijn voor kroon. Als gelovigen zitten we niet op de meeste van deze websites te wachten. Het is echter zeer interessant om eens te onderzoeken wat de Bijbel zegt over kronen.

De plaat van zuiver goud
In Exodus 29 vinden we de regels ten aanzien van de priesterwijding en -kleding. Een onderdeel van de kleding is de heilige kroon (HSV diadeem) die aan de tulband is vastgemaakt (Exod. 29:6). Een verdere uitwerking van de kleding staat in Exodus 39, indrukwekkend mooi! (zie onder dit artikel).
Het woord ‘kroon’ komt van het Hebreeuwse netzer en heeft als grondbetekenis: scheiding, (in)wijding. Het Nazireeërschap is hier nauw mee verbonden.
In Exodus 39:30 wordt de heilige kroon omschreven als de plaat van zuiver goud met de inscriptie met de zegelgravering ‘DE HEILIGHEID VAN DE HEERE’.
In Exodus 28:38 staat de reden voor deze plaat: “Hij moet namelijk op het voorhoofd van Aäron zijn, zodat Aäron de ongerechtigheid kan dragen van de geheiligde gaven die de Israëlieten brengen, ja, van al hun geheiligde geschenken. Hij moet namelijk voortdurend op zijn voorhoofd zijn om hen aangenaam te maken voor het aangezicht van de HEERE.”
Op de kroon is de naam van de Heere Jezus Christus gegraveerd, die de ongerechtigheid voor Zijn volk zou dragen en dat offer maakt hen voortdurend aangenaam voor het aangezicht van de HEERE. Een prachtige heenwijzing naar het verlossingswerk.

Het woord netzer wordt alleen gebruikt voor de priesterlijke en de koninklijke kroon. Saul droeg een kroon toen hij gedood werd (2 Sam. 1:10). Joas werd op de leeftijd van 7 jaar gekroond, waarschijnlijk om te benadrukken dat hij op zo jonge leeftijd koning was geworden in de plaats van Athalia (2 Kon. 11:12 en 2 Kron. 23:11).

In overdrachtelijke zin
Er is nog een woord voor ‘kroon’ in het Hebreeuws: atar. De heidense koning van Rabba had een atar op. Meestal wordt dit woord in overdrachtelijke zin gebruikt. De wijsheid is een sierlijke kroon (Spr. 4:9), evenals grijsheid (Spr. 16:31); de deugdelijke vrouw is de kroon van haar man (Spr. 12:4) en kleinkinderen zijn de kroon van de ouderen (Spr. 17:6). De kroon spreekt van een bekroning van iets dat grote waarde heeft. In Jesaja 28:5 is de HEERE een schitterende kroon voor de rest van Zijn volk.

De prijs
In het Nieuwe Testament is ‘kroon’ (stephanos) verbonden aan een prijs. Paulus zegt dat hij de goede strijd heeft gestreden en “Verder (voorts) is voor mij weggelegd de krans (stephanos) van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal. En niet alleen mij, maar ook allen die Zijn verschijning hebben liefgehad” (2 Tim. 4:7-8). De goede strijd is: strijden volgens de regels van de wedstrijd (2 Tim. 2:5) of met een voorwaarde, namelijk als hij de verzoeking heeft verdragen (Jak. 1:12). Het zal duidelijk zijn dat het hier niet gaat over koninklijke waardigheid, maar over overwinning. De kroon bestond in die tijd dikwijls uit bladeren en bloemen en was een prijs bij een atletiekwedstrijd.
Medegelovigen worden een kroon van roem genoemd door Paulus (1 Thess. 2:19 en Fil. 4:1), de vrucht van zijn arbeid.

De doornenkroon
Het feit dat we een kroon kunnen verdienen en eens in heerlijkheid mogen verschijnen, is alleen mogelijk door het werk van de Heere Jezus Christus. Hij droeg een kroon van doornen, Hij werd bespot en geslagen. “En de soldaten vlochten een kroon van doornen en zetten die op Zijn hoofd, en zij deden Hem een purperen bovenkleed om, en zeiden: Gegroet, Koning van de Joden! En zij gaven Hem slagen in het gezicht” (Joh. 19:2-3). Voor Hem toen geen koninklijke kroon, maar een kruis. Hij was voor een korte tijd minder dan de engelen gemaakt, Hij moest lijden en sterven voor onze zonde, maar … “met eer en heerlijkheid hebt U hem gekroond. U hebt Hem gesteld over de werken van Uw handen” (Hebr. 2:7).

Perspectief
Dat geeft het ultieme perspectief voor gelovigen uit alle bedelingen. Voor Israël, want “Op die dag zal de HEERE, hun God, hen verlossen, als de kudde van Zijn volk, want als edelstenen in een kroon (netzer, de koninklijke kroon) zullen zij schitteren in Zijn land” (Zach. 9:16).
Voor de gelovige van het Lichaam van Christus, omdat wij zijn gezet in de Gekroonde, Die gesteld is over de werken van Zijn handen.

Wij mogen ons leven richten op Hem Die met eer en heerlijkheid gekroond is. Dat is op een Bijbelse wijze in de ban zijn van de kroon!

De priesterlijke kleding is te zien in dit filmpje:

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Het Wonder van het Zaad

Bagage voor onderweg

De weg door het leven is voor iedere gelovige uniek. Hoe bijzonder is het dat je die weg mag gaan samen met je Verlosser, de Heere Jezus Christus. Hij geeft je daarbij allerlei zekerheden mee vanuit Zijn Woord. Enkele van die zekerheden komen kort en bondig in dit boekje naar voren. De stukjes waarin dat gebeurt, zijn bemoedigend en geven je vastigheid in je geloof in Degene aan Wie je toebehoort. Hij gaat altijd met je mee!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Bagage voor onderweg'

Tweemaal bij name genoemd

Er staan in de Bijbel diverse geschiedenissen waarin mensen door God geroepen worden. In sommige gevallen horen mensen letterlijk de stem van God Die hun naam uitspreekt. Er zijn zeven personen die zelfs tweemaal bij name geroepen worden door God.
Denk aan Abraham die op het moment dat hij bereid is zijn zoon te offeren, tweemaal geroepen wordt: "Abraham, Abraham!". Of denk aan dat moment dat Maria aan de voeten van de Heere Jezus naar Zijn woord zit te luisteren en Martha vindt dat zij veel te veel werk moet doen. De Heere zegt tegen haar: "Martha, Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen". Ook is er die indrukwekkende gebeurtenis op de weg naar Damascus als de verheerlijkte Heere zegt: "Saul, Saul, waarom vervolgt u Mij?".
Behalve mensen worden ook de Heere Jezus, God en Jeruzalem tweemaal aangesproken: “Heere, Heere”, “Jeruzalem, Jeruzalem” en “Mijn God, Mijn God”.

Meer info & bestellen 'Tweemaal bij name genoemd''