Tot Slot - Aanbidding

Tot Slot

Aanbidding

In de Bijbel wordt vaak over (aan)bidden gesproken en komen gebeden voor. Waarin is aanbidden anders dan bidden. Geldt aanbidden ook voor ons als gelovigen van het Lichaam van Christus? Misschien goed om hier eerst over na te denken, voordat u verder leest!

Buigen
In het Oude Testament gaat het om het Hebreeuwse woord ‘shachah’. De eerste keer komt dit voor bij de verschijning van de 3 mannen bij Abraham. Hij snelde hen tegemoet en boog zich ter aarde (Gen. 18:2).
Dit is de meest voorkomende vertaling van dit woord, het gaat om knielen, het hoofd (neer)buigen of neigen en hulde betonen, zowel voor mensen als voor de Heere God. Het gaat om het tonen van eerbied van een lager geplaatste aan een hoger geplaatste.
Jozef heeft een droom waarin de zon, de maan en de elf sterren buigen voor hem (Gen. 37:9), wat ook gebeurt (Gen. 42:6).
In 1 Samuel 20:41 buigt David 3 maal voor Jonathan als teken van eerbetoon voor de prins, maar ik denk ook als hulde voor zijn trouw en liefde die hij ervaren heeft en het feit dat Jonathan hem als de aangewezen koning erkent. Zij kusten elkaar, huilden met elkaar en namen afscheid.

Niet buigen en dienen
Het is opvallend dat de HEERE vaak buigen verbiedt: “U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. U zult voor uzelf geen beeld maken, … U zult zich daarvoor niet neerbuigen en niet dienen …” (Exod. 20:3-5). Woorden van deze strekking komen vaak voor (Exod. 34:14; Lev. 26:1; Deut. 4:19; Ps. 81:10; Jer. 25:6). Het gaat om buigen voor en dienen van de heidense goden, wat in het land Kanaän de gewoonte was.

Geen opdracht
Het is opmerkelijk dat de HEERE bijna niet oproept om voor Hem te buigen. We lezen hierover als Mozes en de oudsten de berg opklimmen (Exod. 24:1) en bij het brengen van de eerstelingen (Deut. 26:10).
In tegenstelling tot de leer van de islam kent de God van de Bijbel geen onderwerping, verplicht neerbuigen en aanbidding. Het is een vrijwillig buigen en aanbidden vanuit ontzag, en uiteindelijk zal dat ook gebeuren als de mensheid Gods glorie, genade, liefde en barmhartigheid zal aanschouwen.

Manifestatie
De aanbidding van de mens komt als de Heere Zich manifesteert en de mens ook beseft dat hij klein en nietig is en weet dat de Heere de almachtige God is.
Elke keer als het volk Israël de wolkkolom zag staan bij de ingang van de tent van ontmoeting, bogen zij zich neer, ieder in de opening van zijn tent (Exod. 33:10). Een indrukwekkende geschiedenis vinden we in Exodus 34 waar de HEERE verschijnt aan Mozes. De HEERE daalt neer in een wolk en roept de Naam van de HEERE uit: “HEERE, HEERE, God, barmhartig en genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw” (Exod. 34:6). Na deze uitroep van de HEERE kun je niet anders dan je neerbuigen in diep ontzag voor God als je deze woorden tot je laat doordringen (Exod. 34:8).
Bij de inwijding van de tempel van Salomo kwam er na zijn gebed vuur uit de hemel en vervulde de heerlijkheid van de HEERE de tempel, waardoor de priesters die niet binnen konden gaan. “Toen alle Israëlieten het vuur en de heerlijkheid van de HEERE over het huis zagen neerkomen, … bogen zij zich neer en loofden de HEERE dat Hij goed is, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig” (2 Kron. 7:3).

In het Nieuwe Testament vinden we het woord ‘proskuneo’. Ook hier gaat het om buigen, en wel voor de manifestatie van de HEERE in het vlees. De wijzen, de discipelen en de zieken, zij buigen en aanbidden (Matt. 2:11; 14:33 en 8:2). Ook in het boek Openbaring is er aanbidding, denk aan de 24 oudsten die zich neerwerpen en aanbidden (Openb. 5:14), maar ook de aanbidding van het beest (Openb. 13:7-8). De satan vroeg zelfs aan de Heere Jezus om hem te aanbidden in ruil voor de koninkrijken van de wereld, een manifestatie van macht van de boze (Luk. 4:5-8).

Geen aanbidding?
In de late brieven van Paulus komt ‘proskuneo’ niet voor. Wat wil dit ons zeggen? Wij leven in een verborgenheid en aanbidding hoort bij het letterlijk zien van Gods grootheid. Dat is in onze tijd niet het geval. Zijn we hiermee klaar?

Goede genade
Laten we te rade gaan bij Paulus. Een kernwoord in Paulus’ gebeden is danken: ‘eucharisteo’, bestaande uit eu (goed) en charis (genade). Paulus is de enige brievenschrijver die dit woord gebruikt. De woorden waarin charis voorkomt, hebben onder andere te maken met genade, schenken en blijdschap.
Danken is dus meer dan dankUwel zeggen, het is veel omvattender en uitermate van toepassing in deze bedeling, waarin genade prominent is. Na ontvangen genade is ongekende blijdschap ons deel. In het gebed en in ons hele leven mogen we ons bewust zijn van de goede genade van God. Dat kleurt ons hele leven.
Het betekent danken voor onze broeders en zusters: “Ik dank mijn God, telkens wanneer ik aan u denk” (Filipp. 1:3) en in ons dagelijks leven: “En alles wat u doet met woorden of met daden, doe dat alles in de Naam van de Heere Jezus, terwijl u God en de Vader dankt door Hem” (Kol. 3:17).

Shachah (Strong H7812), proskuneo (G4352), eucharisteo (G2168)

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

De gehoorzaamheid van de Zoon

In dit boekje gaat het naar aanleiding van Hebreeën 5:7-9 over de laatste periode van het leven van de Heere Jezus. Die periode begon met Zijn gebedsstrijd in de hof van Gethsémané en eindigde met Zijn kruisdood; al met al nog niet eens één etmaal, ja, hooguit achttien uur.

De drie fasen in die periode worden in Hebreeën 5:7-9 samengevat in drie verzen. Het is voor ons goed om hierover na te denken omdat het ons bepaalt bij de diepe weg die onze Heiland in gehoorzaamheid ging. Zijn verlossingswerk heeft vele gevolgen. Zo is het voor ons onder meer de basis van ons leven met Hem.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gehoorzaamheid van de Zoon'

ADAM als type van Christus

Hoeveel Bijbelse figuren er ook als type of beeld van Christus zijn aan te wijzen, nergens worden zij in de Schrift letterlijk zo genoemd. Op één na! En dat is Adam. In Romeinen 5:14 lezen wij dat hij "een voorbeeld is van Hem Die komen zou".

In dit boekje gaat het over Adam. Wat kunnen we leren over de positie en opdracht van de eerste mens? En hoe wordt dit alles vervuld in de tweede Mens, Christus?

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'ADAM als type van Christus'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'