Woordstudie - Deel 14: Vijftig

Woordstudie

Deel 14: Vijftig

Het woord vijftig komt in het Nieuwe Testament in verschillende verbuigingen slechts tienmaal voor.

In de oorspronkelijke taal van het Nieuwe Testament is het woord voor vijftig afgeleid van het Griekse pente. Denk aan het Amerikaanse ministerie van defensie, dat ook wel kortweg 'het pentagon' genoemd wordt, naar het vijfhoekige gebouw waar het in huist. Het woord voor 'vijftig' is pentekonte. In Marcus 6:40, Lucas 7:41, 9:14, 16:6 en Johannes 8:57 staat het op zichzelf en in Johannes 21:11 en Handelingen 13:20 wordt het samen met andere getallen gebruikt. In Johannes 21:11 gaat het over de wonderbaarlijke visvangst. Honderdrieënvijftig grote vissen werden er gevangen, toen de opgestane Heer tegen de vissende discipelen zei, dat ze het over een andere boeg moesten gooien. Letterlijk zegt dit vers dat er 'honderd-vijftig-drie' vissen gevangen werden.
Handelingen 13:20 gaat over de vierhonderd en vijftig jaren waarin er richters waren in het land.

Abraham gezien

Algemeen bekend is het 'volksritueel', dat er bij mensen die vijftig worden een 'Abraham'-pop (of in het geval van een dame, een 'Sara'-pop) in de tuin wordt gezet. Zij hebben immers 'Abraham (of Sara) gezien'.
De oorsprong van dit gebruik vinden we in Johannes 8:57, waar staat: "Gij zijt nog geen vijftig jaar en hebt Gij Abraham gezien?" Deze vraag wordt door de Joden aan de Here Jezus gesteld aan het slot van een discussie. De inleiding tot dit gesprek, staat in vers 30: "Toen Hij dit sprak, geloofden velen in Hem." Het volgende vers vermeldt dan dat de Here Zich juist tot deze 'gelovigen' richt en hen bepaalt bij de werkelijke vrijheid; vrijheid van zonde. Als weerwoord zeggen ze: "Wij zijn Abrahams nageslacht en zijn nooit iemands slaven geweest; hoe zegt Gij dan: gij zult vrij worden?"
In vers 37 zegt Hij: "Ik weet, dat gij Abrahams nageslacht zijt; maar gij tracht Mij te doden, omdat Mijn Woord bij u geen plaats vindt". Let wel, dat de Heiland hier nog steeds spreekt tot "Joden, die in Hem geloofden"! Wanneer het Woord geen plaats vindt, kun je er niet naar horen (vgl. vs. 43). Tot hen die meenden Abraham als hun vader te mogen toeëigenen, klinken dan die woorden uit vers 44: "Gij hebt de duivel tot vader ..." Feitelijk geldt dit immers voor elke slaaf der zonde! Voor deze Joden geldt dat zij naar het vlees inderdaad Abrahams nageslacht zijn, maar hem zeker niet in het geloof - zodat zij de Here God hun hemelse Vader mochten noemen -gevolgd zijn.
Hierna neemt het gesprek een dramatische wending. In plaats dat de Joden zich in positieve zin aangesproken voelen en tot overgave komen, zeggen zij de Heer, dat Hij bezeten is (vs. 48 en 52). In wezen is hier sprake van lastering tegen de Heilige Geest (vgl. Marc. 3:29 en 30).
Het gesprek eindigt met de volgende verzen: "Uw vader Abraham heeft zich erop verheugd Mijn dag te zien en hij heeft die gezien en zich verblijd. De Joden dan zeiden tot Hem: Gij zijt nog geen vijftig jaar en hebt Gij Abraham gezien? Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik." (vs. 56-58)
Het zien van iemands dag wil zeggen, dat je die persoon zelf ziet (zie bijv. Job 24:1 (Statenvertaling); vgl. Luc. 17:22). Het is de dag of het zijn de dagen waarop iemand aanwezig is. Wat de Heer hier zegt, is dat Abraham gedurende zijn leven Hem gezien heeft. Hierbij kunnen we denken aan de verschillende ontmoetingen die Abraham had met de HERE (bijv. Gen. 17:1 e.v. en 18:1-33).
Dat de Heer dit in vers 56 inderdaad bedoelde en niet een profetisch visioen van de dag van de (weder)komst van Christus, zoals Abraham dat volgens sommige uitleggers gehad zou hebben, blijkt wel uit de reactie van de Joden in vers 57. Zij vragen onmiddellijk en enigszins cynisch: "Gij zijt nog geen vijftig jaar en hebt Gij Abraham gezien?". 'Bent U dan zo oud, dat U Abraham nog meegemaakt hebt, tijdens zijn leven?' Dus niet: 'Heeft Abraham U gezien?'
De Heer zegt vervolgens dat Hij er zelfs al was vóór Abraham bestond: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik."

Pinksteren

Behalve over 'vijftig jaar' wordt er ook over 'vijftig dagen' gesproken. We vinden dit echter niet zo weergegeven in onze vertalingen. Het Griekse woord dat in dit verband gebruikt wordt, is pentekoste. Dit woord zit ook in de Engelse benaming 'Pentecostal Church', pinkstergemeente. Het Nieuwe Testament gebruikt dit woord slechts driemaal en telkens in verband met de Pinksterdag. In 1 Korintïers 8:6 schrijft Paulus: "Maar ik zal nog tot Pinksteren te Efeze blijven." Letterlijk staat er: 'ik zal nog tot de vijftigste te Efeze blijven'. In de twee overige teksten vermeldt de grondtekst bovendien het woord 'dagen': "En toen de Pinksterdag aanbrak, waren allen tezamen bijeen" (Hand. 2:1) en "... want hij (Paulus) haastte zich om, zo mogelijk, op de Pinksterdag te Jeruzalem te zijn." (Hand. 20:16)
Deze Pinksterdag markeert het einde van de vijftig dagen na het feest der Eerstelingen (Lev. 23:10-16). Het pinksterfeest, of het feest der weken, maakte deel uit van de zeven feesten des HEREN, die Hij aan 'de zonen van Israël' (letterlijk) had gegeven (zie bijv. Lev. 23:2). Al deze feesten waren dus aan de zonen van Israël (dat zijn de twaalf stammen van Israël) gegeven. Ook de vervulling in Christus van deze feesten vindt onder Israël plaats. Dat kunnen we zien omdat de eerste vier feesten die vervulling al hebben gehad, tot en met het Pinksterfeest in Handelingen 2 aan toe. Het waren daar slechts Israëlieten op wie God Zijn geest uitstortte en het waren slechts "mannen van Israël" (vs. 22) die er bij aanwezig waren en de gevolgen met eigen ogen en oren aanschouwden en aanhoorden.

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook verkrijgbaar als e-book!

Info & Bestellen

De Spruit

Een viervoudig getuigenis van Jezus Christus

De Heere Jezus Christus wordt in de Bijbel vaak op viervoudige wijze beschreven: Knecht, Mens, Koning en God. Ook wanneer we het woord "Spruit" (loot, uitloper) bestuderen in de Schrift, komen die vier zijden naar voren.

Dit boekje laat de verschillende - in de Bijbel vermelde - aspecten zien, zoals ze verbonden zijn aan die viervoudige beschrijving. Samengevoegd geeft dit een machtig getuigenis en een geweldige beschrijving van onze Heere Jezus Christus!

Hij is Degene, Die tweeduizend jaar geleden (Bethlehem - Golgotha) als de Vernederde op aarde was (de Knecht), maar Die Zich in de (nabije) toekomst zal openbaren als de Verhoogde (de Koning). Hij is het ook, Die op gelijke wijze als wij aan vlees en bloed deel had (de Mens), maar Die boven alles is: God, te prijzen tot in eeuwigheid!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Bestel 'Schatten uit Gods Woord - 4'

Dit vierde deel uit de serie Schatten uit Gods Woord bevat - evenals de eerste drie delen - vele uiteenlopende en interessante onderwerpen. Wie de inhoudsopgave van dit boek bekijkt, heeft meteen een overzicht daarvan. Het is niet noodzakelijk om de hoofdstukken van begin tot einde te lezen. Elk hoofdstuk staat op zichzelf en kan daarom ook afzonderlijk gelezen worden.

Het algemene motto voor het uitgeven van deze serie is te lezen in Spreuken 16:20. Hier staat:

“Wie verstandig omgaat met het Woord,
zal het goede vinden,
en wie op de HEERE vertrouwt:
welzalig is hij”.

Info & Bestellen