Wo(o)rdwijzer - Deel 13: Psalm 50

Wo(o)rdwijzer

Deel 13: Psalm 50

De kans is groot dat u deze Psalm kent; bijvoorbeeld door vers 15 (ook wel ‘het telefoonnummer’ van God genoemd): "Roep Mij aan ten dage der benauwdheid, Ik zal u redden en gij zult Mij eren.” Of is het laatste vers van deze Psalm u meer bekend: ”Wie lof offert, eert Mij, en baant den weg, dat Ik hem Gods heil doe zien.”

Mogelijk kent u deze Psalm aan de hand van de 'conclusieteksten' terwijl het overige van de Psalm wellicht onbekend is. Zullen we eens bij het begin beginnen en zien hoe we uiteindelijk tot een conclusie komen?
Voor zover ik heb kunnen nagaan, vinden we in het eerste vers van een Psalm een korte samenvatting van de hele Psalm. Zo ook hier. In het eerste vers spreekt de God van de goden tot de aarde en daarmee is eigenlijk ‘de toon gezet’ in dit gedeelte. Want dat zegt ons iets van de enorme afstand die er is tussen God en mensen. God wordt hier de God van de goden genoemd. Daarmee wordt nog eens extra gewezen op zijn bijzonder hoge ‘status’. Hij is niet zomaar Iemand. Hij is de God van de goden; de hoogste van allen. Zoals in vers 14 staat: de Allerhoogste. Nog scherper (en tevens pijnlijk) wordt de verhouding tussen God en de mens beschreven in vers 16: Tot de goddeloze zegt God... Daarmee worden God en mens op hun plaats gezet. Het is God die spreekt en de mens die aangeduid wordt als ‘de goddeloze’.
Mocht u nu tot op dit punt in mijn ‘betoog’ gekomen zijn zonder te steigeren, dan bent u een abnormaal mens! Misschien schrikt u daarvan, heeft nog nooit iemand dat tegen u gezegd (of durfde dat niet) dan zeg ik dat nu, en ik kan het weten. U overigens ook, want het staat gewoon in deze psalm te lezen. Wanneer u het tot nu toe met mij eens bent geweest, dat God hoog boven de mens verheven is, dan is dat niet de algemeen geldende opvatting onder de mensen en maakt u dat tot een bijzonder (dus abnormaal) mens. We lezen in vers 21 wat de gangbare opvatting is: Gij beeldt u in, dat Ik geheel en al ben als gij. Voor de meesten is er weinig of geen verschil tussen God en mensen. Zo sterk zelfs dat menig mens stelt dat God niet bestaat of dat Hij dood is. Allemaal het gevolg van het gelijk stellen van God aan de mens (of het verheffen van de mens tot God). Als we eerlijk durven te zijn, dan moeten we toegeven dat we zelf ook wel eens aan deze vergissing mank gaan. Ook wij (u en ik) denken nogal eens zo over God. Of is Hij voor u altijd die bijzondere, hoge en verheven Heer, die Hij in werkelijkheid ook is?
Het voordeel van het eerlijk toegeven van je fouten (ook op dit punt) is dat je je opnieuw bewust wordt van je uitgangspunt(en). Het zet je, om het zo maar eens te zeggen, weer helemaal op je plaats. Wij mensen weten niet wie God is en hebben er totaal geen idee van hoe groot en machtig Hij is. Vers 22 zegt: “gij, die God vergeet”. Dat is nog eens een rake typering!
Het geweldige bij dit alles is (en dat lazen we al in vers 16) dat die hoogverheven God wil spreken tot ons goddeloze mensen. God acht Zich niet te groot om af te dalen tot u en mij. Dat is evangelie; dat is water voor een dorstige ziel. Dat is tot de ontdekking komen hoe geweldig genadig God ons mensen is. Dat is met een dankbaar hart voor de 50e keer een blad als AMEN uitbrengen. Dat is gewoon eens een keer je ‘waterval’ dicht houden en in stille verwondering je ogen sluiten, denkend: O, Heer, wat is uw liefde groot...
In die gesteldheid mogen we tenslotte aan de conclusie van deze Psalm toekomen. Ook als het gaat om uw en mijn leven. Pas wanneer we onszelf en de Heer de plaats geven die beiden toekomen, dan pas gebeurt er een wonder.
Vers 15: Wanneer ik mijn beperktheid onder ogen zie en vandaar uit, in benauwdheid gekomen, God aanroep, dan zal Hij mij redden en ik zal niet anders willen en kunnen dan Hem eren. Eren in de betekenis van ‘Hem geven wat Hem toekomt’.
Vers 23: Ook hier gaat het om de eer van God. Wie lof offert, eert Mij. Als ik ontdek Wie de Heer is en wat Hij voor mij heeft gedaan, dan zal de dankbaarheid; de lof, niet ontbreken. Dat zal ik het uitroepen van dankbaarheid. En God van zijn kant, breekt door alle barrières heen en laat mij zijn heil zien. Dat laatste begrijp ik ook niet... maar het is iedere keer wel mijn ontdekking: God, mijn God is een wonderlijke Heer, wiens heil ik (nu nog) door het geloof mag zien!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

ADAM als type van Christus

Hoeveel Bijbelse figuren er ook als type of beeld van Christus zijn aan te wijzen, nergens worden zij in de Schrift letterlijk zo genoemd. Op één na! En dat is Adam. In Romeinen 5:14 lezen wij dat hij "een voorbeeld is van Hem Die komen zou".

In dit boekje gaat het over Adam. Wat kunnen we leren over de positie en opdracht van de eerste mens? En hoe wordt dit alles vervuld in de tweede Mens, Christus?

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Adam als type van Christus'

Belangrijke dagen in de Bijbel

In de Bijbel wordt op uiteenlopende wijze gesproken over de dag. Denk bijvoorbeeld aan de scheppingsdagen, de dag van Christus, de dag des HEEREN, de menselijke dag, etc.
Soms gaat het om een dag van 12 uur, soms van 24 uur en soms heeft 'dag' betrekking op een periode van meer dan 1000 jaar.
Met behulp van dit boekje willen we proberen daar wat meer inzicht in te krijgen.
We onderzoeken welke volgorde er in deze dagen is te ontdekken.
Goed om te weten is ook dat God ons dag aan dag draagt, "die God is ons heil"! (Ps. 68:20).

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Belangrijke dagen in de Bijbel'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het boek HANDELINGEN

Handelingen is een sleutelboek in de Bijbel. Het is geschreven door Lukas, een trouwe metgezel en medewerker van de apostel Paulus. Samen met het Lukasevangelie omvat zijn geschiedschrijving - van Lukas 1 tot en met Handelingen 28 - een doorlopende lijn van circa 66 jaar.

Handelingen is een geschiedkundig boek waarin de voortgang van het heilshandelen van God beschreven wordt, nadat de hemelvaart van Christus en de uitstorting van Gods Geest hebben plaatsgevonden.
De inleiding van dit Bijbelboek (Handelingen 1:1-11) laat zien waar het over gaat. Dit is samen te vatten in drie kernbegrippen: koninkrijk, getuigenis en wederkomst. Daarbij gaat het over de vraag of het koninkrijk (binnenkort) op aarde zou worden gevestigd, over de voortgang van het getuigenis en de betekenis van de opeenvolgende uitstortingen van Gods Geest én over het uitzicht op de (spoedige) komst van de Heere Jezus Christus.

Handelingen is ook een overgangsboek. Eerst draait het vooral om hetgeen Petrus doet en zegt, later komt Paulus in beeld en gaat het over zijn werk en verkondiging. Het boek laat een duidelijke lijn zien in het getuigenis dat zich van Jeruzalem naar Rome verplaatst.
Het is uitermate belangrijk om die lijn nauwkeurig te volgen! Dat voorkomt misverstanden (bijvoorbeeld over de plaats van de gemeente en Israël) en geeft duidelijkheid over de achtergrond en betekenis van de brieven in het Nieuwe Testament.
Kortom, een fascinerend boek, dat ook een heldere kijk geeft op Gods bedoeling in deze tijd!

Dit Bijbelstudieboek bevat twee delen. Het eerste deel beschrijft de hoofdlijnen van Handelingen; in deel 2 wordt gedeelte voor gedeelte het boek Handelingen doorlopen. Verder zijn in dit boek diverse bijlagen en tijdlijnen opgenomen en een tekstenregister.

Meer info & bestellen 'Het boek HANDELINGEN'