Inleiding Nieuwe Testament - Deel 12: Kolossenzen-brief

Inleiding Nieuwe Testament

Deel 12: Kolossenzen-brief

In deze artikelenserie worden een aantal inleidende opmerkingen met betrekking tot de zevenentwintig boeken van het Nieuwe Testament gegeven. Om de bijbellezer te helpen meer zicht te krijgen op de bedoeling die de Heilige Geest met de verschillende boeken en brieven van het Nieuwe Testament heeft.

Algemeen

Meer dan de brief aan de Efeziërs, de tweelingbrief van de Kolossenzenbrief, gaat deze brief over de positie van Christus en ligt er meer nadruk op leerstellige waarheden. De Efeziërsbrief spreekt meer over de positie van het Lichaam van Christus.

Schrijver, ontstaan en bestemming

Waarschijnlijk is deze brief tegelijk met de Efeziërsbrief geschreven in de eerste helft van de tweejarige gevangenschap van Paulus in Rome (61-63 na Christus; Hand. 28). Beide brieven worden kennelijk door Tychikus overgebracht, die de geadresseerden bovendien meer zou vertellen over Paulus' omstandigheden (Efe. 6:21 en 22 en Kol. 4:7 en 8). De Filippenzenbrief is aan het einde van die tweejarige periode geschreven. Zo zijn dus de drie gemeentelijke brieven voor het Lichaam van Christus vanuit gevangenschap geschreven. De in Kolossenzen 4:15 en 16 genoemde brief aan Laodicea is waarschijnlijk de brief die wij kennen als de Efeziërsbrief. Men meent dat de woorden "[te Efeze]" (Efe. 1:1) er oorspronkelijk niet stonden (vandaar dat het tussen vierkante haken staat). De Efeziërsbrief moet daarom ook zeker niet gezien worden in verband met de brief aan Efeze uit Openbaring 2:1-7.
Hoewel Paulus brieven geschreven heeft aan Laodicea en Kolossenzen, vinden we in het boek Handelingen geen verslag van zijn bezoek aan die steden; laat staan van zijn werk aldaar. Waarschijnlijk heeft hij beide steden zelfs nooit bezocht! In Kolossenzen 1:4 en 9 schrijft hij dat hij "gehoord" heeft van het geloof van de Kolossenzen (vgl. ook Efe. 1:15). Op die manier drukt Paulus zich niet uit in de Filippenzenbrief, die hij immers gezien had (Hand. 16:12-40 en Fil. 1:30). Daarbij komt dat de Kolossenzen de "genade Gods in waarheid" hadden leren kennen door de bediening van Epafras.
Zowel de Efeziërs- als de Kolossenzenbrief zijn dan ook minder 'persoonlijk' dan de Filippenzenbrief.

struktuur a60 p15

Doel en inhoud

In het artikel over de Efeziërsbrief zeiden we dat de drie gevangenschapsbrieven elk aan heiligen en gelovigen "in Christus" geschreven zijn; terwijl zijn vroegere gemeentelijke brieven overwegend tot 'gemeenten te ...' zijn gericht. Een ander kenmerk is dat ze het (verborgen) plan van God met betrekking tot de Gemeente van nu, het Lichaam van Christus, openbaren. In de Kolossenzenbrief wordt de basis van deze 'leer' aangaande het Lichaam van Christus compleet gemaakt. Deze brieven informeren ons dus over onze positie en wandel. Een derde kenmerk van deze brieven is, dat Paulus telkens uitvoerig zijn gebed voor de gelovigen omschrijft. Veel meer dan in de andere gemeentelijke brieven (waar Paulus, als hij het al had over zijn gebed, vooral dankt), komt in deze drie brieven zijn bidden (in de zin van vragen) naar voren. En waar hij om vraagt, is steeds hetzelfde: kennis (Grieks: epignoosis, diepere kennis, kennis die hoger ligt dan het algemene kennen, erkentenis):

Efeziërs 1:17 "opdat (...) God (...) u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen" (lett.: "u geve een geest van wijsheid en openbaring in Zijn kennis";

Filippenzen 1:9 "dit bid ik, dat uw liefde nog steeds meer overvloedig moge zijn in helder inzicht en alle fijngevoeligheid" (lett.: "meer overvloedig moge zijn in kennis" en

Kolossenzen 1:9 "voor u te bidden en te vragen, dat gij met de rechte kennis van zijn wil vervuld moogt worden".

In deze teksten staat dus steeds hetzelfde Griekse woord epignoosis. Willen we werkelijk "onderscheiden, waarop het aankomt" (Fil. 1:10), dan is het nodig te bidden om deze kennis. De heerlijke dingen van de boodschap van de verborgenheid zijn in eerste instantie zó verborgen voor ons verstand dat God ze niet zomaar heeft laten optekenen. Nee, telkens als Zijn dienstknecht daarover moest schrijven, ging dat vergezeld van een gebed om die kennis te ontvangen. Waaróm verblijdde Paulus zich bijvoorbeeld in zijn zware strijd (Kol. 2:1 e.v.); wat betékent het dat we met Christus opgewekt zijn (Kol. 3:1); wat zíjn de zegenen die verbonden zijn aan onze in Christus verborgen positie (Kol. 3:3) en wat ís onze hoop precies (Kol. 3:4)? Door vervulling met kennis gaan we het begrijpen!

Kernteksten

"Hun heeft God willen bekendmaken, hoe rijk de heerlijkheid van dit geheimenis is onder de heidenen: Christus onder u, de Hoop der heerlijkheid (...) Nu gij Christus Jezus, de Here, aanvaard hebt, wandelt in Hem ..." (hfdst. 1:27 en 2:5).

De structuren die in deze artikelenserie staan, zijn deels gebaseerd op die van Dr. E.W. Bullinger en C.H. Welch.
Voor meer informatie over het ontstaan en de chronologie van de Nieuwtestamentische brieven raden we de Morgenrood-uitgave Gods Woord wijst ons de weg (ISBN 90-6694-199-5) aan. Voor een mooie uiteenzetting over de Kolossenzenbrief raden we u de onder de titel Wandelen met Christus verschenen boekjes van Sebastiaan de Graaf aan. Deel I gaat over De basis (ISBN 90-6694-248-7) en deel II over De praktijk (ISBN 90-6694-251-7). Te bestellen bij Everread Uitgevers: 0343-594495.

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Psalm 23

Het KIND en de kinderen

"Zoals een vader zich ontfermt over zijn kinderen, zo ontfermt de HEERE Zich over wie Hem vrezen" (Psalm 103:13).

In de inleiding schrijft de auteur: 'Bijbelse woorden zijn zuiver. Ze komen van God, Die heilig is. Ze vertellen geen leugens, ze zijn waar en betrouwbaar. Zijn Woord is door Zijn Geest op doordachte wijze tot zinnen gevormd. Aan de formulering is veel aandacht besteed. Het is Zijn goddelijke manier van 'zeggen' om tot ons hart te spreken'.
Vanuit deze overtuiging is dit boekje geschreven. Het bevat een boeiende en verrassende woordstudie over het woord 'kind' in met name het Nieuwe Testament. Maar behalve dat is dit boekje ook een handleiding van hoe je Bijbelstudie kunt doen. De schrijfster geeft de lezer of lezeres een kijkje in haar overwegingen en - als het ware hardop denkend - neemt zij hem of haar mee op de weg naar het resultaat van haar onderzoek.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Belangrijke Bijbelwoorden

Geloof - gerechtigheid - genade - uitverkiezing - verzegeling

Er zijn veel bekende woorden in de Bijbel die vaak door gelovigen worden gebruikt. Voor dit boekje hebben we er vijf uitgekozen: geloof, gerechtigheid, genade, uitverkiezing en verzegeling. Wat voor betekenis hebben ze in de Bijbel en welke plaats hebben ze in onze persoonlijke relatie met God?

In elk van de vijf hoofdstukken in dit boekje wordt één van deze onderwerpen bestudeerd. De lessen die ze ons leren, hebben onderling met elkaar te maken en draaien om een schitterend middelpunt: de genade van God. Het zicht op de werking van Gods genade in je leven - in je redding, in je praktische leven nu en in je hoop op de toekomst - doet je groeien in het begrip van Wie God voor je is.

Bekijk hier de inhoudsopgave

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Twaalf unieke gelijkenissen

Er staan in het Lukasevangelie twaalf gelijkenissen die niet in de andere evangeliën voorkomen. Daaronder bevinden zich bekende gelijkenissen, zoals die over de verloren zoon en die over de rijke man en de arme Lazarus. En wie kent het verhaal over de barmhartige Samaritaan niet?

In dit boek gaat de schrijver in op deze twaalf gelijkenissen.

Het Griekse woord dat met 'gelijkenis' is vertaald, duidt op iets dat ergens naast geworpen wordt. Enerzijds is er de werkelijkheid, anderzijds is er een verhaal dat de Here Jezus er als het ware naast legt. Met dat verhaal geeft Hij licht op de werkelijkheid. Desondanks zijn gelijkenissen soms maar moeilijk te begrijpen. Zelfs de discipelen van de Here Jezus hadden in sommige gevallen moeite om Zijn onderwijs in deze vorm te verstaan.

Daarom is het des te mooier om met dit boek in de hand weer eens bij deze gelijkenissen en hun schoonheid bepaald te worden.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen