Al de Schrift is van God ingegeven...

Al de Schrift is van God ingegeven...

In 2 Timotheüs 3:16 wordt duidelijk aangegeven hoe we de Bijbel moeten benaderen namelijk als het Woord van God!

Al de Schrift...

De betekenis van het woordje 'Al' (zie de St. Vert.) is hier van groot belang. In het Grieks staat hier namelijk het enkelvoudige woordje 'pas'. Dit woordje geeft aan dat we hier met de Schrift te maken hebben in z'n gehele hoedanigheid wat betreft inhoud. Dus niet een paar boeken, maar de gehele Schrift als eenheid. Maar wat is dan die Schrift? In het Grieks staat hier het woordje 'graphe', wat we ook tegenkomen in Mattheüs 21:42, Lukas 24:45, Johannes 7:38, 42, Romeinen 4:3, 1 Timotheüs 5:18, 2 Timotheüs 3:15 en in nog vele andere teksten in het Nieuwe Testament. Met deze Schriften worden vanuit de Joodse geschiedenis de boeken van Mozes (Thora), de Profeten (Neviim) en de Geschriften (Ketoevim) bedoeld. Bij elkaar worden ze de Tenach genoemd. De Here Jezus Christus erkent deze boeken als zijnde de Schriften in Lukas 24:44 (vergelijk met Luk. 24:27 en zie ook Matt. 26:56). Met de Schriften wordt hier dus in 2 Timotheüs 3:16 niets anders bedoeld dan de boeken die wij bij elkaar genomen 'Het Oude Testament' noemen.
In onze tijd doelen wij met de 'de Schrift' vaak op het gehele Woord van God (dus het Oude en Nieuwe Testament). Dit is niet onjuist, aangezien wij in deze tijd de geschriften van het Nieuwe Testament, evengoed als die van het Oude Testament, als een van God gegeven en geïnspireerde eenheid zien. Wanneer wij het dan gaan hebben over de waarde en geldingskracht van de Bijbel, dan kennen wij deze waarde daardoor niet alleen aan het Oude Testament toe, maar ook aan het Nieuwe. Toch is het beter om verwarring te voorkomen door het woordje 'Schrift(en)' alleen te gebruiken voor de aanduiding van de boeken van het Oude Testament, in lijn met het woordgebruik in de Bijbel zelf. Ten aanzien van alle Bijbelboeken kunnen wij beter spreken over 'Gods Woord'. Deze laatste term is trouwens ook meer 'bijbels' dan het woordje 'Bijbel'. De term "Gods Woord" wordt letterlijk in Gods Woord genoemd (bijv. Luk. 8:21, Efe. 6:17 en 1 Thes. 2:13). Maar dit even terzijde.

...is van God ingegeven...

Voor de woorden 'is van God ingegeven' staat in de grondtekst slechts één woord, namelijk 'theopneustos'. Het is de enige keer dat dit woord voorkomt in de Bijbel. 'Theopneustos' is een combinatie van twee andere woorden, namelijk 'Theos' en 'pneo'.
'Theos' wordt uit het Grieks vertaald met 'God' (bijv. Matt. 22:32, Marc. 15:34 en Joh. 1:34). 'Pneo' betekent zoveel als 'blazen' of 'waaien'. Wij komen dit woord onder andere tegen in Mattheüs 7:25, Lukas 12:55, Johannes 6:18 en Openbaring 7:1. Wij kunnen dus eigenlijk ten aanzien van 2 Timotheüs 3:16 zeggen dat al de Schrift door God is ingeblazen. Zoals God in Genesis 2:7 bij de mens de levensadem inblies, zo heeft God bij de auteurs van de Schrift (en natuurlijk ook de overige boeken van Gods Woord het Nieuwe Testament) de woorden ingeblazen die Hij aan de gelovigen wilde openbaren (Ps. 25: 14). Deze woorden heeft God ingeblazen door Zijn Geest, zoals wij in 2 Petrus 1:21 (SV) kunnen lezen: "Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken".
Een bevestiging hiervan vinden wij ook in Marcus 12:36, waar de Here Jezus Zelf zegt dat David Psalm 101 door ingeving van de Heilige Geest heeft geschreven. Maar ook in het woordje 'pneo' vinden wij een duidelijke bevestiging dat God middels Zijn Heilige Geest Zijn Woord bij mensen 'inblaast', want van 'pneo' is namelijk het woord 'pneuma' afgeleid. Dit wordt vertaald met 'Geest' (bijv. Marc. 13:4, Luk. 12:12 en Joh. 14:26) of 'geest' (als levensadem, zie bv. in Marc. 15:37, Luk. 8:55, Opb. 11:11).
Doordat het woordje 'pneuma' is afgeleid van 'pneo' zien wij hierin direct de' werking van de Heilige Geest terug in de vorm van 'blazen' of 'waaien', zoals wij dit ook zien in Johannes 3:8 en Handelingen 2:2. Tot slot is het goed om nog even te benadrukken dat de Heilige Geest niet alleen Gods Woord bij de schrijvers heeft 'ingeblazen', Hij brengt mensen ook tot (geloofs)leven met diezelfde woorden (Joh. 6:63, 1Kor. 12:9 en 1 Tess. 2:13).
Als we de Bijbel lezen, doen we er dus goed aan te bedenken, dat God Zelf door Zijn dienaren tot ons spreekt!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

ADAM als type van Christus

Hoeveel Bijbelse figuren er ook als type of beeld van Christus zijn aan te wijzen, nergens worden zij in de Schrift letterlijk zo genoemd. Op één na! En dat is Adam. In Romeinen 5:14 lezen wij dat hij "een voorbeeld is van Hem Die komen zou".

In dit boekje gaat het over Adam. Wat kunnen we leren over de positie en opdracht van de eerste mens? En hoe wordt dit alles vervuld in de tweede Mens, Christus?

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Adam als type van Christus'

Belangrijke dagen in de Bijbel

In de Bijbel wordt op uiteenlopende wijze gesproken over de dag. Denk bijvoorbeeld aan de scheppingsdagen, de dag van Christus, de dag des HEEREN, de menselijke dag, etc.
Soms gaat het om een dag van 12 uur, soms van 24 uur en soms heeft 'dag' betrekking op een periode van meer dan 1000 jaar.
Met behulp van dit boekje willen we proberen daar wat meer inzicht in te krijgen.
We onderzoeken welke volgorde er in deze dagen is te ontdekken.
Goed om te weten is ook dat God ons dag aan dag draagt, "die God is ons heil"! (Ps. 68:20).

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Belangrijke dagen in de Bijbel'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het boek HANDELINGEN

Handelingen is een sleutelboek in de Bijbel. Het is geschreven door Lukas, een trouwe metgezel en medewerker van de apostel Paulus. Samen met het Lukasevangelie omvat zijn geschiedschrijving - van Lukas 1 tot en met Handelingen 28 - een doorlopende lijn van circa 66 jaar.

Handelingen is een geschiedkundig boek waarin de voortgang van het heilshandelen van God beschreven wordt, nadat de hemelvaart van Christus en de uitstorting van Gods Geest hebben plaatsgevonden.
De inleiding van dit Bijbelboek (Handelingen 1:1-11) laat zien waar het over gaat. Dit is samen te vatten in drie kernbegrippen: koninkrijk, getuigenis en wederkomst. Daarbij gaat het over de vraag of het koninkrijk (binnenkort) op aarde zou worden gevestigd, over de voortgang van het getuigenis en de betekenis van de opeenvolgende uitstortingen van Gods Geest én over het uitzicht op de (spoedige) komst van de Heere Jezus Christus.

Handelingen is ook een overgangsboek. Eerst draait het vooral om hetgeen Petrus doet en zegt, later komt Paulus in beeld en gaat het over zijn werk en verkondiging. Het boek laat een duidelijke lijn zien in het getuigenis dat zich van Jeruzalem naar Rome verplaatst.
Het is uitermate belangrijk om die lijn nauwkeurig te volgen! Dat voorkomt misverstanden (bijvoorbeeld over de plaats van de gemeente en Israël) en geeft duidelijkheid over de achtergrond en betekenis van de brieven in het Nieuwe Testament.
Kortom, een fascinerend boek, dat ook een heldere kijk geeft op Gods bedoeling in deze tijd!

Dit Bijbelstudieboek bevat twee delen. Het eerste deel beschrijft de hoofdlijnen van Handelingen; in deel 2 wordt gedeelte voor gedeelte het boek Handelingen doorlopen. Verder zijn in dit boek diverse bijlagen en tijdlijnen opgenomen en een tekstenregister.

Meer info & bestellen 'Het boek HANDELINGEN'