Column MN - Column MN 90 - De pianist

Column MN

Column MN 90 - De pianist

Van klassieke pianomuziek weet ik niet veel, maar elke werkdag word ik meegenomen in de wereld van wereldberoemde componisten en leer ik per rit een nieuwe klassieker kennen. Ik rij de voorstelling De Pianist over het verhaal van Wladyslaw Szpilman die het getto in Warschau overleefde mede dankzij zijn pianomuziek. De voorstelling wordt gespeeld door één acteur en één pianist. Eerst haal ik onze Wit-Russische pianist op. Nog voor we op snelweg zijn, haalt hij een cd uit zijn tas en zegt: ‘Zullen wij een stukje muziek luisteren?’ Terwijl hij de cd in de cd-speler laat glijden vertelt hij dat dit die en die meesterpianist is en dat we gaan luisteren naar Bach, Mozart of Schubert. Vanaf dat moment verstrijkt de tijd niet meer in minuten, maar in symfonieën. Van het huis van de pianist naar het huis van de acteur is, met file, één symfonie.

Halverwege de voorstelling speelt de pianist een stuk dat mij elke keer weer ontroert, hoe vaak ik het ook hoor. Als we in het verre Leeuwarden een nacht verblijven, vraag ik hem de volgende ochtend bij het ontbijt hoe dat stuk heet. ‘Het gaat van; tadada dada, tadada dada,’ probeer ik op mijn best pianomuziek na te zingen. Vreemd genoeg roept hij niet direct ‘je bedoelt Bach met…’ maar kijkt hij me fronsend aan en probeert iets te herkennen in mijn geneurie. ‘Wacht, ik zal wat spelen op die vleugel.’ Een paar hotelgasten genieten nog van hun late ontbijt. De pianist neemt plaats achter de vleugel die in de eetzaal staat en produceert uit het niets prachtige melodieën, zijn handen zweven over de toetsen, alsof hij ze nauwelijks aanraakt. Ik sta naast de vleugel en zeg dingen als: ‘Nee, nee, dat bedoel ik niet’ en ‘ehm..speel nog een klein stukje door’ tot ik na 5 minuten roep ‘Ja! Ja! Dat bedoel ik!’. Het blijkt de tweede sonate van Chopin. Zo mooi.

In de kerk hebben we ook een pianist. Hij speelt geen Johann Sebastian Bach, maar Johannes de Heer. Hij speelt niet op een Steinway vleugel, maar op een elektrische piano. Hij speelt niet onder theaterspots, maar onder gele tl-verlichting. Maar als hij begint te spelen vullen de eerste tonen van de lofliederen de kerk en bij het couplet zingt hij mee. De pianist zingt uit volle borst mee. Dát vind ik mooi.

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

De gehoorzaamheid van de Zoon

In dit boekje gaat het naar aanleiding van Hebreeën 5:7-9 over de laatste periode van het leven van de Heere Jezus. Die periode begon met Zijn gebedsstrijd in de hof van Gethsémané en eindigde met Zijn kruisdood; al met al nog niet eens één etmaal, ja, hooguit achttien uur.

De drie fasen in die periode worden in Hebreeën 5:7-9 samengevat in drie verzen. Het is voor ons goed om hierover na te denken omdat het ons bepaalt bij de diepe weg die onze Heiland in gehoorzaamheid ging. Zijn verlossingswerk heeft vele gevolgen. Zo is het voor ons onder meer de basis van ons leven met Hem.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gehoorzaamheid van de Zoon'

ADAM als type van Christus

Hoeveel Bijbelse figuren er ook als type of beeld van Christus zijn aan te wijzen, nergens worden zij in de Schrift letterlijk zo genoemd. Op één na! En dat is Adam. In Romeinen 5:14 lezen wij dat hij "een voorbeeld is van Hem Die komen zou".

In dit boekje gaat het over Adam. Wat kunnen we leren over de positie en opdracht van de eerste mens? En hoe wordt dit alles vervuld in de tweede Mens, Christus?

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'ADAM als type van Christus'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'