Spurgeon - Deel 16: Wie hout klooft - Pred. 10:9

Spurgeon

Deel 16: Wie hout klooft - Pred. 10:9

“Wie hout klooft, loopt daardoor gevaar” – Spr. 10:9

Onderdrukkers kunnen hun wil opleggen aan arme, behoeftige mensen net zo makkelijk als dat ze hout kunnen kloven. Toch zouden ze beter moeten nadenken, zegt de Prediker, want het is niet ongevaarlijk. Er zijn houthakkers verwond door splinters van bomen. Jezus wordt vervolgd in elke gelovige die verwond wordt en Hij is machtig Zijn geliefden te wreken! Succes in het mishandelen van armen en zwakkeren is dan ook riskant. Als daar nu geen vergelding is dan komt dat zeker later nog.

Hout kloven was een dagelijkse bezigheid, maar niet altijd ongevaarlijk. Dus beste lezer(es), er zijn gevaren verbonden aan het dagelijks leven van een kind van God. We denken niet aan rampen of ziekten of plotseling sterven, maar aan gevaren voor het geestelijk leven. Al ben je misschien een eenvoudige houthakker, de duivel kan je ook daarin verrassen. Misschien ben je een bediende, een landarbeider of een technicus en daardoor wellicht gevrijwaard van grote zonden der rijkdom, toch kunnen kleine zonden je schade berokkenen.
Zij die thuis wonen mogen misschien vrij zijn van de ondeugden der wereld, toch kunnen er ook in huiselijke kring gevaren zijn. Niemand is veilig ook al denkt hij zelf van wel. Trots kan het hart van een eenvoudige man beheersen. Hebzucht of gierigheid kan bezit nemen van de huisvrouw. Onreinheid kan in het hart zijn van gegoede mensen. Boosheid en jaloezie
Kunnen drijfveren zijn van op het oog vriendelijke mannen of vrouwen. Zelfs in het spreken van enkele woorden kunnen we zondigen. Een leugentje om bestwil kan een voorloper zijn van grotere leugens. O Heer, hoe zwak zijn wij! Waar zijn we veilig?
Om onszelf te beschermen is teveel gevraagd. Alleen God Zelf is in staat ons te beschermen in een wereld vol boosheid. Schuil daarom, als kleine kuikens, onder Zijn vleugels, dan pas zijn we veilig. Veilig in Jezus’ armen!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: PSALM 80

Psalm 80 - een dringende bede tot de Herder van Israël

Psalm 80 is één groot gebed tot de Herder van Israël om het behoud van het volk Israël. Driemaal klinken daarin de woorden "breng ons terug; doe Uw aangezicht lichten, dan zullen wij verlost worden". In dit gebed komt ook naar voren hoe de Heere deze verlossing tot stand zou brengen: namelijk door de Zoon, de Zoon des mensen, de Man van Uw rechterhand. Het is mooi om te zien hoe Asaf duizend jaar vóórdat de Heere Jezus op aarde was, zo duidelijk over Hem schreef. En toen de Zoon op aarde was, zei Hij dat Hij de goede Herder was Die Zijn leven zou geven voor Zijn schapen. En dat deed Hij ... als het Lam van God.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Leeswijzer - Doelgericht Bijbellezen

Meer weten over Degene in Wie je als christen gelooft? Dan is de Bijbel dé bron van informatie. Daarbij is het niet alleen belangrijk dát je de Bijbel leest, maar ook hóe je leest. Wil je ontdekken wat God heeft geopenbaard en zeggen wil? Of zoek je bevestiging van hoe je zelf je geloof wilt 'inrichten'?
Doelgericht Bijbellezen is van grote invloed op de wijze waarop we leven, gemeente-zijn en zicht hebben op Jezus Christus.

Met vragen om persoonlijk of groepsgewijs verder over na te denken.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Schatten uit Gods Woord - II

Dit tweede deel in de serie Schatten uit Gods Woord heeft als ondertitel ‘Wandelen met een verborgen God’.

Elk hoofdstuk heeft iets te maken met de praktische wandel van de gelovige.

Soms hebben we als gelovigen wel eens moeite met het gegeven dat we in een periode van Gods plan leven waarin Hij Zich verborgen houdt. Hij lijkt zo ver weg. Bemoeit Hij Zich wel met ons?

Dit boek laat zien dat de Heere wel degelijk nabij is en meegaat op onze wandeling door het leven. Ja, het blijkt dat wij door Hem worden meegenomen op Zijn weg!

En daarbij mogen we de schatten uit Gods Woord ontdekken en met ons meedragen.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen