Eigen belang

Eigen belang

Naar aanleiding van Filippenzen 1:15-17 staat in deze woordstudie het Griekse woord eritheia centraal. Het wordt in de Statenvertaling weergegeven met 'twisting', terwijl de N.B.G.-vertaling het in deze tekst over 'eigen belang' heeft. Het woord komt in zeven bijbelteksten voor en wordt daarin telkens eenmaal gebruikt, zodat het in totaal dus zevenmaal voorkomt in het Nieuwe Testament.

Filippenzen 1

Wat Paulus beschrijft in Filippenzen 1 is eigenlijk een heel triest gebeuren. Terwijl hij in gevangenschap verkeert, zijn er mensen, die het hem nog extra moeilijk maken. Deze tegenstand komt vanuit onverwachte hoek, namelijk van mensen die Christus (ook) prediken. Dit blijkt uit vers 15: "Sommigen prediken de Christus wel uit nijd en twist, maar anderen doen het met goede bedoeling." Onder de predikers bevonden zich broeders die dat met goede bedoeling deden en broeders die dat uit nijd en twist deden. Dat zou natuurlijk niet moeten, maar het was wel de realiteit! Wat de mensen betreft die Christus predikten met goede bedoeling, zegt Paulus dat zij de Christus verkondigen "uit liefde" (vs. 16). De anderen deden het uit "eigenbelang" of, zoals de Statenvertaling het zegt: "twisting".

Overzicht en betekenis

Het oorspronkelijke woord (eritheia) wordt op verschillende manieren vertaald. We hebben het voor u op een rijtje gezet.

Tekst N.B.G.-vertaling Statenvertaling
Romeinen 2:8 zichzelf zoekend twistgierig
2 Korintiërs 12:20 zelfzucht gekijf
Galaten 5:20 zelfzucht gekijf
Filippenzen 1:17 eigen belang twisting (vs. 16)
Filippenzen 2:3 zelfzucht twisting
Jakobus 3:14 zelfzucht twistgierigheid
Jakobus 3:16 zelfzucht twistgierigheid


Wanneer u bovenstaande teksten doorneemt, krijgt u in ieder geval een idee van waar het bij dit woord om gaat. Daarbij valt op dat de lijn die in de N.B.G.-vertaling wordt aangehouden, duidt op een houding waarbij men op zichzelf gericht is, oftewel: eigen belang. De Statenvertaling houdt meer de lijn aan van ruziezoekerij. Wie op zoek gaat naar de betekenis van dit woord, komt erachter dat de nieuwe vertaling toch duidelijker weergeeft wat de oorspronkelijke bedoeling is. Wat de Statenvertaling weergeeft is meer het gevolg van een houding van zelfzucht. Als je in verhouding tot anderen telkens je eigen belang op het oog hebt, kan dat immers al snel leiden tot ruzie en twist.
Het Griekse woord eritheia is verwant aan erithos, waarmee een 'ingehuurde arbeider' werd aangeduid. En vandaaruit heeft eritheia een negatieve betekenis gekregen: dienst waar een huurloon tegenover staat; een bepaalde partij dienen; partijgeest; vijandschap; twistzieke stellingname; ongehoorzaamheid; tegendraads-zijn. Dit alles vanuit een houding van 'er-zelf-beter-van-worden'.

Het gebruik in de verschillende teksten

In Romeinen 2 staat het "zichzelf zoeken" (vs. 8) tegenover het zoeken naar de dingen van God, zoals "heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid." (vs. 7) Deze zondige houding van eigen belang leidt in Romeinen 2 zelfs tot "toorn en gramschap." In 2 Korintiërs 12:20 staat het in een rij van andere negatieve dingen als "twist, naijver, opwellingen van toorn" en "laster, oorblazerij, verwatenheid en ongeregeldheden." Vergelijk dit ook met Galaten 5:20, waar bovendien blijkt dat het tot de "werken van het vlees" behoort. Filippenzen 2:3 noemt het in één adem met "ijdel eerbejag." In Jakobus 3:13-18 gaat het over "de wijsheid, die van boven komt." (vs. 15) Hier noemt Jakobus de zelfzucht als een kenmerk van aardse, ongeestelijke, zelfs duivelse (letterlijk: demonische) wijsheid. Bij deze letterlijke vertaling komt de gedachte op aan onze tijd, waarin men het regelmatig heeft over mensen (bijvoorbeeld in de politiek) die 'gedemoniseerd' worden. Dan gaat het om personen die door anderen niet meer met gangbare argumenten bestreden kunnen worden en dan maar 'gedemoniseerd' worden: in een hoek van alles wat kwaad en verkeerd is gezet worden zonder dat dat met redelijke argumenten onderbouwd is.
De bijbelteksten met eritheia laten al met al zien dat dit woord niet bepaald een houding aangeeft die je bij gelovigen zou mogen verwachten. Het hoort niet in het rijtje van 'deugdelijke eigenschappen van de christen' thuis. Om de eenvoudige reden dat het niets van doen heeft met datgene, wat de Heer geeft.

Terug naar Filippenzen 1

Dit alles meenemend naar het gedeelte uit Filippenzen 1, beseffen we nog meer de ernst van Paulus' woorden. Je zou je kunnen afvragen hoe het mogelijk was dat predikers van Christus (dus niet zomaar de 'gemiddelde' toehoorder) zich zo liet gebruiken door de tegenstander. Het woord eritheia geeft daar wel enigszins een antwoord op: het ging hen erom, dat ze zelf niet tekortkwamen door hun prediking en dat ze vooral dat predikten wat hun eigen 'club' mooi vond. Eigenlijk waren het geen predikers in dienst van Christus, maar in dienst van hun achterban. Vergelijk hier wat Paulus schrijft in Galaten 1: "Indien ik nog mensen trachtte te behagen, zou ik geen dienstknecht van Christus zijn." (vs. 10b) Paulus' tegenstanders hadden in elk geval geen oog voor de bediening van deze apostel. Misschien mogen we de woorden uit vers 17 "met de onzuivere bedoeling, mij de gevangenschap zwaar te maken" zelfs wel een beetje opvatten in de zin van dat men ook geen boodschap had aan datgene wat de apostel in die gevangenschap geopenbaard was: het geheimenis van Christus.

Tot slot is het goed een voorbeeld te nemen aan de houding van Paulus in deze dingen: "Wat doet het ertoe? In elk geval, hetzij met een bijoogmerk, hetzij in oprechtheid, wordt Christus verkondigd; en daarin verblijd ik mij, en zal ik mij ook verblijden." (Fil. 1:18)

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: De gezonde leer

De gezonde leer (De brief van Paulius aan Titus)

De titel van dit boekje - De gezonde leer - is een term die in de Bijbel alleen te vinden is in de drie allerlaatste brieven van de apostel Paulus. Dat zijn de beide Timotheüsbrieven en de brief aan Titus. In de Efezebrief en de Kolossenzenbrief die hij daarvóór schreef, lezen we over de openbaring van het geheimenis. Dit heeft te maken met de boodschap over het lichaam van Christus. De gezonde leer mogen we zien als de leer die op die openbaring is gebaseerd en daarom uitermate belangrijk voor de gelovige van vandaag. Wat heeft de bekendmaking van de tot dan toe verborgen waarheden over het lichaam van Christus voor uitwerking in de tijd waarin we leven? De brief van Paulus aan Titus geeft daar praktische antwoorden op; het is een kleinood dat door elke gelovige en gemeente gekoesterd zou moeten worden.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Leeswijzer - Doelgericht Bijbellezen

Meer weten over Degene in Wie je als christen gelooft? Dan is de Bijbel dé bron van informatie. Daarbij is het niet alleen belangrijk dát je de Bijbel leest, maar ook hóe je leest. Wil je ontdekken wat God heeft geopenbaard en zeggen wil? Of zoek je bevestiging van hoe je zelf je geloof wilt 'inrichten'?
Doelgericht Bijbellezen is van grote invloed op de wijze waarop we leven, gemeente-zijn en zicht hebben op Jezus Christus.

Met vragen om persoonlijk of groepsgewijs verder over na te denken.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Acht gelijkenissen over het koninkrijk der hemelen

Uit het voorwoord: “Wie over de gelijkenissen van de Heiland spreekt of schrijft, lijkt zich op glad ijs te begeven. Er is over deze Bijbelgedeelten immers enorm vaak gepreekt. De evangelieverhalen zijn overbekend en vrijwel iedere christen meent precies te weten wat de Here met Zijn onderwijs heeft bedoeld. Hoewel er in rooms-katholieke, protestantse en evangelische kring niet exact dezelfde uitleg wordt gegeven, is men het wel eens over de hoofdlijnen. Van die standaarduitleg willen de meeste christenen niet afwijken”.

Toch lijkt er iets niet te kloppen in deze algemeen aanvaarde uitleg. Zo wordt aan allerlei symbolen uit de gelijkenissen een betekenis toegekend, die niet overeenstemt met de uitleg die de Here Zelf van zulke symbolen heeft gegeven.

Bovendien beweert men dat de Here gelijkenissen vertelde om Zijn boodschap te verduidelijken, terwijl Hij Zelf zegt dat Zijn onderricht juist bedoeld was om deze voor de menigten te verhullen!

De boodschap van de gelijkenissen is dus niet voor de hand liggend en voor een buitenstaander ook niet gemakkelijk te begrijpen.

Dit boekje is een poging om achter de betekenis van de gelijkenissen te komen.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen