U kent meer Grieks dan u denkt - Deel 3: Diabolos, duivel

U kent meer Grieks dan u denkt

Deel 3: Diabolos, duivel

De vorige keer eindigden we met: Jezus Christus, de Heer, zal ook Koning van de hele wereld worden. Sommigen zullen misschien vragen: "Is Hij dat nu al niet?", en wijzen op Matteüs 28:18. Daar zegt Jezus: "Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde." Heeft Hij nu nog niet alle macht in deze wereld? In dit artikel overdenken we dit probleem.

Macht verbonden aan Koninkrijk

We vragen ons af: wat had Jezus ook kunnen zeggen? Bijvoorbeeld: "Mij is gegeven het Koninkrijk, of het Koningschap." Daar was een gewoon Grieks woord (basileia) voor, dat Hij gebruikt in het Onze Vader. Jezus, Die weet waar Hij het over heeft, spreekt in Matteüs 28:18 enkel over macht en niet over Koninkrijk. Hoe verklaren we dit?

We vergelijken met een andere tekst, Lucas 23:42. Een van de misdadigers aan het kruis vraagt: "Jezus gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt." Die misdadiger dacht dus, dat Jezus direct Koning zou worden van een rijk. Jezus antwoordt niet met "geheel akkoord", of zoiets, maar met: "gij zult met Mij in het paradijs zijn." Het lijkt op een vriendelijke correctie zonder nadere uitleg. Dat was een troostende reactie, maar met vermijding van het woord Koninkrijk. Waarom? Bij 'koninkrijk' denken we aan een gevestigd, geconsolideerd koninkrijk, waar alles in goede samenwerking en in redelijke harmonie toegaat. Daar was toen nog geen sprake van en ook nu (nog) niet. Het is gewoon een grote chaos (een Grieks woord1) in Israël en op de wereld.

Zonder inzicht in de Bijbel (Bijbel, ook een Grieks woord2) kan een mens over die chaos geen goede verklaring geven. Hij mist het kijk op deze wereld en tast op dit punt in het duister. Zo lazen wij een trieste krantenreactie op de ramp in Volendam: "Gods handelsmerk is willekeur. Hij is een soort hemelse helpdesk die twee van de drie keer niet bemand is." Jammer dat er met zoveel onbegrip over geschreven is.

Duivelse strijd

Wie de Bijbel wel kent, weet dat er nog een strijd wordt gevoerd. Want, wie is tijdelijk en formeel de overste van deze wereld? (Luc. 4:6; Joh. 12:31) Dat is satan, de duivel.

Duivel is afgeleid van het Griekse woord diábolos (klemtoon op á). Dit woord is een samenstelling van twee andere woorden, 'dia' en een vorm van het werkwoord 'balloo'.
Dia = doorheen; denk maar aan een dia, waar je doorheen kan kijken.
Balloo = gooien , werpen.
Een diábolos is iemand die ergens iets doorheen gooit, iemand die iets wil bederven. In het Frans noemen we die figuur: le diable (direct van het Grieks afgeleid).

Hoe komen wij aan het woord duivel? Bij de taalontwikkeling in het Nederlands en Duits verandert de lipletter b vaak in een v of een f (diavolos). De letters 'ia' zijn in het Nederlands veranderd in de klank ui. In het Duits werd 'ia' 'oi' geschreven als eu, Teufel. De eerste o (van diábolos) werd een toonloze e. En de uitgang os is verdwenen.

Zo lang de strijd tussen Jezus Christus en de diabolos nog niet is uitgestreden, zitten wij ermiddenin. Zijn Koninkrijk is nog niet op aarde aangebroken. Leven en werken in deze chaotische wereld is een groot, zorgelijk en afschuwelijk probleem. Maar we mogen ons optrekken aan de overwinning van Jezus Christus: "Wie is het, die de wereld overwint, dan wie gelooft dat Jezus de Zoon van God is?" (1 Joh. 5:5)

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Paulus, leermeester der heidenen

Paulus, leermeester der heidenen

Op twee plaatsen in de Bijbel schrijft Paulus dat hij door God is aangesteld als "prediker, apostel en leraar van de heidenen" (1 Tim. 2:7 en 2 Tim. 1:11). In zijn nagenoeg laatste woorden schrijft hij: "Maar de Heere heeft mij bijgestaan en heeft mij kracht gegeven, opdat door mij de prediking volbracht zou worden en alle heidenen die zouden horen" (2 Tim. 4:17). Het valt meteen op: hij zegt dit in zijn allerlaatste brieven - anders gezegd: hij zegt dit aan het einde van zijn bediening. Het laatste - of tweede - deel van zijn bediening stond in het teken van het heil dat naar de heidenen gezonden was. In het licht daarvan mocht Paulus tot dan toe verborgen dingen bekendmaken, die alle te maken hebben met het ene lichaam van Christus, waar Christus Zelf als Hoofd deel van uitmaakt. Hierdoor deelt de gelovige van nu - in één lichaam onlosmakelijk met Hem verbonden - in de positie van Christus Zelf en daarmee in alle geestelijke zegen.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Info & Bestellen

Het voornemen van de eeuwen

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Info & Bestellen