U kent meer Grieks dan u denkt - Deel 3: Diabolos, duivel

U kent meer Grieks dan u denkt

Deel 3: Diabolos, duivel

De vorige keer eindigden we met: Jezus Christus, de Heer, zal ook Koning van de hele wereld worden. Sommigen zullen misschien vragen: "Is Hij dat nu al niet?", en wijzen op Matteüs 28:18. Daar zegt Jezus: "Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde." Heeft Hij nu nog niet alle macht in deze wereld? In dit artikel overdenken we dit probleem.

Macht verbonden aan Koninkrijk

We vragen ons af: wat had Jezus ook kunnen zeggen? Bijvoorbeeld: "Mij is gegeven het Koninkrijk, of het Koningschap." Daar was een gewoon Grieks woord (basileia) voor, dat Hij gebruikt in het Onze Vader. Jezus, Die weet waar Hij het over heeft, spreekt in Matteüs 28:18 enkel over macht en niet over Koninkrijk. Hoe verklaren we dit?

We vergelijken met een andere tekst, Lucas 23:42. Een van de misdadigers aan het kruis vraagt: "Jezus gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt." Die misdadiger dacht dus, dat Jezus direct Koning zou worden van een rijk. Jezus antwoordt niet met "geheel akkoord", of zoiets, maar met: "gij zult met Mij in het paradijs zijn." Het lijkt op een vriendelijke correctie zonder nadere uitleg. Dat was een troostende reactie, maar met vermijding van het woord Koninkrijk. Waarom? Bij 'koninkrijk' denken we aan een gevestigd, geconsolideerd koninkrijk, waar alles in goede samenwerking en in redelijke harmonie toegaat. Daar was toen nog geen sprake van en ook nu (nog) niet. Het is gewoon een grote chaos (een Grieks woord1) in Israël en op de wereld.

Zonder inzicht in de Bijbel (Bijbel, ook een Grieks woord2) kan een mens over die chaos geen goede verklaring geven. Hij mist het kijk op deze wereld en tast op dit punt in het duister. Zo lazen wij een trieste krantenreactie op de ramp in Volendam: "Gods handelsmerk is willekeur. Hij is een soort hemelse helpdesk die twee van de drie keer niet bemand is." Jammer dat er met zoveel onbegrip over geschreven is.

Duivelse strijd

Wie de Bijbel wel kent, weet dat er nog een strijd wordt gevoerd. Want, wie is tijdelijk en formeel de overste van deze wereld? (Luc. 4:6; Joh. 12:31) Dat is satan, de duivel.

Duivel is afgeleid van het Griekse woord diábolos (klemtoon op á). Dit woord is een samenstelling van twee andere woorden, 'dia' en een vorm van het werkwoord 'balloo'.
Dia = doorheen; denk maar aan een dia, waar je doorheen kan kijken.
Balloo = gooien , werpen.
Een diábolos is iemand die ergens iets doorheen gooit, iemand die iets wil bederven. In het Frans noemen we die figuur: le diable (direct van het Grieks afgeleid).

Hoe komen wij aan het woord duivel? Bij de taalontwikkeling in het Nederlands en Duits verandert de lipletter b vaak in een v of een f (diavolos). De letters 'ia' zijn in het Nederlands veranderd in de klank ui. In het Duits werd 'ia' 'oi' geschreven als eu, Teufel. De eerste o (van diábolos) werd een toonloze e. En de uitgang os is verdwenen.

Zo lang de strijd tussen Jezus Christus en de diabolos nog niet is uitgestreden, zitten wij ermiddenin. Zijn Koninkrijk is nog niet op aarde aangebroken. Leven en werken in deze chaotische wereld is een groot, zorgelijk en afschuwelijk probleem. Maar we mogen ons optrekken aan de overwinning van Jezus Christus: "Wie is het, die de wereld overwint, dan wie gelooft dat Jezus de Zoon van God is?" (1 Joh. 5:5)

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Gods plan met Israël

Deuteronomium 30:1-10 is het uitgangspunt van dit boekje. Je zou dit hoofdstuk de 'basis-profetie' met betrekking tot het herstel, dan wel de toekomst van Israël kunnen noemen.

Het is belangrijk om een Bijbelse visie op Israël te hebben. Daarbij gaat het om het historische en het toekomstige aspect van het volk, maar zeker ook om het huidige. Door belofte en profetie te verwarren, heb je maar zo een verkeerd zicht op Israël. Dit boekje helpt de lezer enige orde te krijgen in de uitgebreide informatie in de Bijbel over Gods plan met Israël.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gods plan met Israël'

Hooglied

Hooglied - over een herder en zijn geliefde

Hooglied is een bijzonder Bijbelboekje. Het behoort tot de zogenaamde feestrollen. Binnen het Jodendom wordt het gelezen op de achtste dag van het Paasfeest - Pesach - het feest waarop de verlossing van Israël uit Egypte wordt herdacht. Daarbij wordt het boek gezien als een afspiegeling van Gods liefdesverklaring aan Israël en het verbond tussen Hem en Zijn volk.

Diverse 'partijen' komen erin aan het woord, maar de belangrijkste zijn toch wel de herder en zijn geliefde. Samen vormen ze een prachtig paar, waarin de Herder en Zijn volk Israël niet moeilijk zijn te herkennen.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Hooglied'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er - eind 2016, bijna 3 jaar later - deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'