Moos

Moos

We krijgen de euro met een waarde van ± ƒ 2,20. We zijn gewend in hele guldens te denken. ƒ 1,00 is ± negen stuivers (gedacht in euro). Er was een tijd in Holland dat men dacht in stuivers. 't Ja, dat klinkt onze oudere lezers vast bekend in de oren. Wie herinnert zich nog dat we voor een stuiver een ijsje kochten?

De padvinders kwamen in de jaren vijftig langs de deur om 'goede werken' te doen. Daarvoor moest je een 'heitje' betalen, een kwartje, vijf stuivers dus. Heitje heeft te maken met vijf. De vijfde letter van het Hebreeuwse alfabet is een he (h) en heeft de getalswaarde vijf. Het is verbasterd tot heitje (Jiddisch) en staat voor een kwartje.

Ook bestond een beisie. Beisie komt van de tweede letter van het Hebreeuwse alfabet (bet). Een beisie was 2 stuivers. Daarvoor kon je een echt 'dubbeldik' ijsje kopen bij Jamin of een postzegel van 10 cent. Ook werd het een beessie genoemd, omdat op de afbeelding van het dubbeltje destijds een klimmend leeuwtje stond. Kocht je een heissie-beissie (heissie van heitje) dan had je een borrel, waarvan men denkt dat die 7 stuivers kostte. Leuk misschien, maar dit staat ver af van het Hebreeuws. Mogelijk proostte men er wel op z'n Hebreeuws bij en klonk het 'le-chjaim', op het leven. Van beissie is bas afgeleid, (bargoens). Had je een bas knaken, dan had je vijf gulden.

Weet u wat een lammetje is? Dat is een daalder, 30 stuivers! Hoe kwam men ertoe ƒ 1,50 een lammetje te noemen? Lammetje komt van de Hebreeuwse letter lamed, met de getalswaarde 30. Daar maakte men een verkleinwoordje van, (terwijl lamed kameel betekent!)

AMEN 37 Handen met geld euro En een joetje, kent u dat? Dat staat voor een biljet van ƒ 10,--. Ook achter deze term ligt het Hebreeuws, namelijk de tiende letter van het alfabet, de jod, met de getalswaarde 10.

Dan is er nog de meier, van me'ah (Hebr.) een biljet van ƒ 100.--.

Schieten u meer van deze termen te binnen? Een geeltje, of een flap (ƒ 25,--), ballen, poppen (guldens)? Een piek is nu een gulden, maar was oorspronkelijk een munt met St. Petrus als beeltenaar. Ping ping of poen (geld) kennen we allen wel. Een uppie (halve cent) wat minder, maar een duppie (10 cent) is nog bekende taal. Wat te denken van een rooie rug (briefje van duizend)? Echter, deze uitdrukkingen hebben niets met Hebreeuws te maken. Het is gewoon volkstaal.

Bezit een Jood 'Mozes en de Profeten', kortweg genoemd 'moos', dan voelt deze zich (geestelijk) zo rijk met het Oude Testament, dat hij niets meer te wensen over heeft. Inderdaad, ben je geldelijk moos, dan zit je goed in de slappe was. Dat is het tegenovergestelde van dalles (Hebr. daloet), armoede. Zit je in dalles, dan moet je maar naar een Oostenrijker gaan, want dat is volgens het Bargoense woordenboek een vrijgevig persoon bij wie veel te halen valt. Die zal dan wel dokken.

Geld, geld, geld. We kunnen niet zonder. Het is niets meer dan een ruilmiddel. Wat wij daarmee ruilen, is ook maar geleend. "Want Mij behoort de wereld en haar volheid." (Ps. 50:10) "Wat onder de ganse hemel is, dat behoort Mij toe." (Job. 41:2) "De ganse aarde behoort Mij." (Exod. 19:5) Alles komt aan op een goed beheer. Onze van God ontvangen beisies, heitjes, joetjes, lammetjes, meiers en euro's moeten in geestelijke zin iets opbrengen, want het is de opbrengst (en niet de gave) die als een tegoed op onze rekening aangroeit (Filp. 4:17). Boven!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Psalm 110 - De Priesterkoning

Na boekjes over Psalm 23 en Psalm 80 is er nu een nieuw boekje over een psalm verschenen!

Psalm 110 is een Messiaanse psalm die spreekt over de Heere Jezus Christus in Zijn positie boven al wat is. Hij wordt beschreven als Koning en als Priester. Het is een prachtig lied over de grote Priesterkoning, Die op Zijn eigen wijze zegenrijk zal regeren over deze wereld. Beide ambten zijn in Hem verweven tot één en leren ons dat dé Koning naar Gods hart, dit alleen kon zijn, door Zijn Eigen offer waarmee Hij als Priester verzoening deed "voor onze zonden (dit betreft Zijn volk Israël); en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld (dit betreft ook ons!)" (1 Joh. 2:2).

Dit boekje geeft een mooie uitleg over deze psalm waarin de hemelvaart van Christus - dat is Zijn verhoging boven alle dingen - centraal staat.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Psalm 110 - De Priesterkoning'

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Het voornemen van de eeuwen'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Bestel 'Het Bijbelboek Esther'