U kent meer Grieks dan u denkt - Deel 4: De macht van Christus: Zijn exousia

U kent meer Grieks dan u denkt

Deel 4: De macht van Christus: Zijn exousia

De vorige keer legden we uit waarom Jezus nog niet alle macht uitoefent. De duivel (diabolos) is nog overste van de wereld en het Koninkrijk (basileia) der hemelen is nog niet gevestigd. We citeerden de woorden van de Here Jezus uit Matteüs 28:18: "Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde." Hier staat in het Grieks voor macht: exousia (spreek uit: ex-oesia), een term waar we ons nu in verdiepen.

Wettig gezag over de duivel

Dat Jezus alle macht bezit, sprak Hij uit vlak voor Zijn Hemelvaart. Hoe kunnen wij het beste de Griekse betekenis van Zijn macht/exousia begrijpen? Mogelijk wat overdreven, omschrijven we dit voor de duidelijkheid zo: aan Mij is toebedeeld het totale officiële, opperste, wettige gezag in hemel en op aarde. D.w.z. zowel over engelen, mensen, als ook over… de duivel en zijn trawanten. Hiermee is dan de hoofdlijn aangegeven en de trend gezet: Jezus Christus bezit wettig gezag tegenover de diabolos/dooreenwerper.

Hoe wil Jezus Christus Zijn gezag in de praktijk tot gelding brengen? Dat gebeurt nu al via ons, als wij Hem gehoorzamen en zijn geboden doen. Hoe? Kijk in de volgende tekst. Tegen Zijn elf discipelen zegt Hij (onder meer): "…en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb." (Matt. 28:19). Doen wat Hij in Zijn Woord zegt, is één van de hoofdtaken van de gelovige. Als wij de Bijbel goed begrijpen zal Israël in de toekomst als specifiek zendingsvolk het Koninkrijksevangelie verkondigen. Zo worden zij bij de vestiging van Zijn Koninkrijk ingeschakeld en zullen zij Zijn exousia uitvoeren.

Betekent 'exousia' altijd hetzelfde?

Exousia komt ruim honderd keer in het Nieuwe Testament voor. Er is onderzoek gedaan naar de inhoudelijke betekenis. Niet in alle gevallen betekent ‘exousia’ precies hetzelfde. Dit komt meer voor. Een woord kan namelijk een meerwaarde of een bijwaarde krijgen (een connotatie). Dat voelen we meestal wel aan, maar we kunnen het niet eenvoudig weergeven.
Bijvoorbeeld het woord 'licht' in Psalm 36:10. "In Uw licht zien wij het licht." In deze lofprijzing heeft 'licht' beide keren niet dezelfde betekeniswaarde. Ook niet in: "God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht." (Gen. 1:5) Ook het woord 'duisternis' uit deze tekst betekent niet hetzelfde in Christus' afkeurende en berustende uitspraak, toen Hij gevangen genomen werd: "dit is uw ure en de macht der duisternis." (Luc. 22:53)

Al staat er in verschillende zinnen hetzelfde woord, het kan diverse betekenissen hebben. Met ‘exousia’ is dit ook het geval. Daar komen we nog op terug. Eerst lezen we een deel uit Efeze 1:19-21: "… hoe overweldigend groot Zijn kracht is aan ons, die geloven naar de werking van de sterkte zijner macht (Gr. dunamis) die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem... te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten boven alle overheid en macht (Gr. exousia) en kracht en heerschappij en alle naam."
Deze zin is een opeenstapeling van woorden met ongeveer dezelfde waarde. We voelen direct het enthousiasme van de schrijver over de grootheid van de macht en kracht van God en van Christus. Bovendien zien we dat de vertalers moeite hadden om het redelijk goed weer te geven. De bedoeling echter is duidelijk en ondubbelzinnig: de macht van Christus is het totale, opperste, wettige gezag.

Stel je onder de exousia van Christus!

Praktisch bezien is de exousia van Christus in ons leven van groot belang. Waarom? We lezen Efeze 2:21: "In Hem groeit elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Heer." Aha! In Hem groeit… Dit maakt veel duidelijk. Indien wij ons niks van de exousia van Christus aantrekken, dan komt er van het bouwwerk (ons persoonlijk bouwwerk en ons samenlevings- bouwwerk) niets terecht. Is het dan hopeloos met deze wereld? Hier willen we de volgende keer iets meer over zeggen.

Is het dan hopeloos met deze wereld?

We sluiten bemoedigend af: "Hiervan toch ben ik ten volle overtuigd, dat Hij, die in u een goed werk is begonnen, dit ten einde toe zal voortzetten, tot de dag van Christus Jezus." (Fil. 1:6) En, als die dag aanbreekt, zal ook de wereld en satan openlijk kennis maken met Zijn exousia.

Meer artikelen in de serie "U kent meer Grieks dan u denkt":

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Psalm 110 - De Priesterkoning

Na boekjes over Psalm 23 en Psalm 80 is er nu een nieuw boekje over een psalm verschenen!

Psalm 110 is een Messiaanse psalm die spreekt over de Heere Jezus Christus in Zijn positie boven al wat is. Hij wordt beschreven als Koning en als Priester. Het is een prachtig lied over de grote Priesterkoning, Die op Zijn eigen wijze zegenrijk zal regeren over deze wereld. Beide ambten zijn in Hem verweven tot één en leren ons dat dé Koning naar Gods hart, dit alleen kon zijn, door Zijn Eigen offer waarmee Hij als Priester verzoening deed "voor onze zonden (dit betreft Zijn volk Israël); en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld (dit betreft ook ons!)" (1 Joh. 2:2).

Dit boekje geeft een mooie uitleg over deze psalm waarin de hemelvaart van Christus - dat is Zijn verhoging boven alle dingen - centraal staat.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Psalm 110 - De Priesterkoning'

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Het voornemen van de eeuwen'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

December-aanbieding

Vier Nederlandstalige boeken van Charles Welch (1880-1967). Hij was oprichter van de Berean Publishing Trust in London. Deze organisatie bestaat nog steeds en is de uitgever van vele Engelstalige titels, waarvan er een aantal bij Everread verkrijgbaar is.

In deze December-aanbieding zitten de volgende titels:

  • Deze profetie (een uitleg over het boek Openbaring)
  • Gaan voor goud (over de Filippenzenbrief)
  • Gelijkenissen, wonderen en tekenen (n.a.v. het Mattheüs- en het Johannesevangelie)
  • Paulus’ bediening in Handelingen (zijn boodschap gedurende de Handelingentijd was geheel in overeenstemming met dat wat de wet en de profeten hadden gezegd)

Ca. 798 bladzijden Bijbelstudie en voor € 37,50 (normale prijs: € 55,80).

Bestel de December-aanbieding