U kent meer Grieks dan u denkt - Deel 4: De macht van Christus: Zijn exousia

U kent meer Grieks dan u denkt

Deel 4: De macht van Christus: Zijn exousia

De vorige keer legden we uit waarom Jezus nog niet alle macht uitoefent. De duivel (diabolos) is nog overste van de wereld en het Koninkrijk (basileia) der hemelen is nog niet gevestigd. We citeerden de woorden van de Here Jezus uit Matteüs 28:18: "Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde." Hier staat in het Grieks voor macht: exousia (spreek uit: ex-oesia), een term waar we ons nu in verdiepen.

Wettig gezag over de duivel

Dat Jezus alle macht bezit, sprak Hij uit vlak voor Zijn Hemelvaart. Hoe kunnen wij het beste de Griekse betekenis van Zijn macht/exousia begrijpen? Mogelijk wat overdreven, omschrijven we dit voor de duidelijkheid zo: aan Mij is toebedeeld het totale officiële, opperste, wettige gezag in hemel en op aarde. D.w.z. zowel over engelen, mensen, als ook over… de duivel en zijn trawanten. Hiermee is dan de hoofdlijn aangegeven en de trend gezet: Jezus Christus bezit wettig gezag tegenover de diabolos/dooreenwerper.

Hoe wil Jezus Christus Zijn gezag in de praktijk tot gelding brengen? Dat gebeurt nu al via ons, als wij Hem gehoorzamen en zijn geboden doen. Hoe? Kijk in de volgende tekst. Tegen Zijn elf discipelen zegt Hij (onder meer): "…en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb." (Matt. 28:19). Doen wat Hij in Zijn Woord zegt, is één van de hoofdtaken van de gelovige. Als wij de Bijbel goed begrijpen zal Israël in de toekomst als specifiek zendingsvolk het Koninkrijksevangelie verkondigen. Zo worden zij bij de vestiging van Zijn Koninkrijk ingeschakeld en zullen zij Zijn exousia uitvoeren.

Betekent 'exousia' altijd hetzelfde?

Exousia komt ruim honderd keer in het Nieuwe Testament voor. Er is onderzoek gedaan naar de inhoudelijke betekenis. Niet in alle gevallen betekent ‘exousia’ precies hetzelfde. Dit komt meer voor. Een woord kan namelijk een meerwaarde of een bijwaarde krijgen (een connotatie). Dat voelen we meestal wel aan, maar we kunnen het niet eenvoudig weergeven.
Bijvoorbeeld het woord 'licht' in Psalm 36:10. "In Uw licht zien wij het licht." In deze lofprijzing heeft 'licht' beide keren niet dezelfde betekeniswaarde. Ook niet in: "God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht." (Gen. 1:5) Ook het woord 'duisternis' uit deze tekst betekent niet hetzelfde in Christus' afkeurende en berustende uitspraak, toen Hij gevangen genomen werd: "dit is uw ure en de macht der duisternis." (Luc. 22:53)

Al staat er in verschillende zinnen hetzelfde woord, het kan diverse betekenissen hebben. Met ‘exousia’ is dit ook het geval. Daar komen we nog op terug. Eerst lezen we een deel uit Efeze 1:19-21: "… hoe overweldigend groot Zijn kracht is aan ons, die geloven naar de werking van de sterkte zijner macht (Gr. dunamis) die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem... te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten boven alle overheid en macht (Gr. exousia) en kracht en heerschappij en alle naam."
Deze zin is een opeenstapeling van woorden met ongeveer dezelfde waarde. We voelen direct het enthousiasme van de schrijver over de grootheid van de macht en kracht van God en van Christus. Bovendien zien we dat de vertalers moeite hadden om het redelijk goed weer te geven. De bedoeling echter is duidelijk en ondubbelzinnig: de macht van Christus is het totale, opperste, wettige gezag.

Stel je onder de exousia van Christus!

Praktisch bezien is de exousia van Christus in ons leven van groot belang. Waarom? We lezen Efeze 2:21: "In Hem groeit elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Heer." Aha! In Hem groeit… Dit maakt veel duidelijk. Indien wij ons niks van de exousia van Christus aantrekken, dan komt er van het bouwwerk (ons persoonlijk bouwwerk en ons samenlevings- bouwwerk) niets terecht. Is het dan hopeloos met deze wereld? Hier willen we de volgende keer iets meer over zeggen.

Is het dan hopeloos met deze wereld?

We sluiten bemoedigend af: "Hiervan toch ben ik ten volle overtuigd, dat Hij, die in u een goed werk is begonnen, dit ten einde toe zal voortzetten, tot de dag van Christus Jezus." (Fil. 1:6) En, als die dag aanbreekt, zal ook de wereld en satan openlijk kennis maken met Zijn exousia.

Meer artikelen in de serie "U kent meer Grieks dan u denkt":

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

ADAM als type van Christus

Hoeveel Bijbelse figuren er ook als type of beeld van Christus zijn aan te wijzen, nergens worden zij in de Schrift letterlijk zo genoemd. Op één na! En dat is Adam. In Romeinen 5:14 lezen wij dat hij "een voorbeeld is van Hem Die komen zou".

In dit boekje gaat het over Adam. Wat kunnen we leren over de positie en opdracht van de eerste mens? En hoe wordt dit alles vervuld in de tweede Mens, Christus?

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Adam als type van Christus'

Belangrijke dagen in de Bijbel

In de Bijbel wordt op uiteenlopende wijze gesproken over de dag. Denk bijvoorbeeld aan de scheppingsdagen, de dag van Christus, de dag des HEEREN, de menselijke dag, etc.
Soms gaat het om een dag van 12 uur, soms van 24 uur en soms heeft 'dag' betrekking op een periode van meer dan 1000 jaar.
Met behulp van dit boekje willen we proberen daar wat meer inzicht in te krijgen.
We onderzoeken welke volgorde er in deze dagen is te ontdekken.
Goed om te weten is ook dat God ons dag aan dag draagt, "die God is ons heil"! (Ps. 68:20).

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Belangrijke dagen in de Bijbel'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het boek HANDELINGEN

Handelingen is een sleutelboek in de Bijbel. Het is geschreven door Lukas, een trouwe metgezel en medewerker van de apostel Paulus. Samen met het Lukasevangelie omvat zijn geschiedschrijving - van Lukas 1 tot en met Handelingen 28 - een doorlopende lijn van circa 66 jaar.

Handelingen is een geschiedkundig boek waarin de voortgang van het heilshandelen van God beschreven wordt, nadat de hemelvaart van Christus en de uitstorting van Gods Geest hebben plaatsgevonden.
De inleiding van dit Bijbelboek (Handelingen 1:1-11) laat zien waar het over gaat. Dit is samen te vatten in drie kernbegrippen: koninkrijk, getuigenis en wederkomst. Daarbij gaat het over de vraag of het koninkrijk (binnenkort) op aarde zou worden gevestigd, over de voortgang van het getuigenis en de betekenis van de opeenvolgende uitstortingen van Gods Geest én over het uitzicht op de (spoedige) komst van de Heere Jezus Christus.

Handelingen is ook een overgangsboek. Eerst draait het vooral om hetgeen Petrus doet en zegt, later komt Paulus in beeld en gaat het over zijn werk en verkondiging. Het boek laat een duidelijke lijn zien in het getuigenis dat zich van Jeruzalem naar Rome verplaatst.
Het is uitermate belangrijk om die lijn nauwkeurig te volgen! Dat voorkomt misverstanden (bijvoorbeeld over de plaats van de gemeente en Israël) en geeft duidelijkheid over de achtergrond en betekenis van de brieven in het Nieuwe Testament.
Kortom, een fascinerend boek, dat ook een heldere kijk geeft op Gods bedoeling in deze tijd!

Dit Bijbelstudieboek bevat twee delen. Het eerste deel beschrijft de hoofdlijnen van Handelingen; in deel 2 wordt gedeelte voor gedeelte het boek Handelingen doorlopen. Verder zijn in dit boek diverse bijlagen en tijdlijnen opgenomen en een tekstenregister.

Meer info & bestellen 'Het boek HANDELINGEN'