Naastenliefde en homosexualiteit

Naastenliefde en homosexualiteit

Minister Plasterk, die onder meer Homo-emancipatie in zijn portefeuille heeft, was deze week bijzonder lovend over het reformatorisch onderwijs. In zijn brief aan de Tweede Kamer spreekt hij zijn waardering uit voor de visienota (homo)seksualiteit van de VGS. Hij noemt het moedig dit onderwerp zo bespreekbaar te maken.

De minister gaat nog een stapje verder en prijst ook de inhoud van de notitie. Hij noemt het “zeer positief” dat het bestaan van homoseksualiteit wordt erkend en dat de (christelijke) naastenliefde als uitgangspunt dient voor beleid en handelen in de omgang met homoseksuele leerlingen en docenten. Sterker nog: de minister vindt dit “een voorbeeld voor alle scholen.”

Natuurlijk staat er meer in de brief. Het zou vreemd zijn, gespleten zelfs, als een minister die een maandje geleden nog de Gay Pride opluisterde, nu ineens alle inzichten van reformatorische schoolbesturen deelt. Het belangrijkste knelpunt dat Plasterk constateert, is uiteraard het onderscheid dat de nota maakt tussen de homoseksuele mens en de homoseksuele praxis. Overigens is dat niet nieuw, zoals de minister veronderstelt.

Plasterk maakt zich zorgen om de consequenties van die opstelling, vooral wat betreft het personeels- en leerlingenbeleid. Hij veronderstelt dat de VGS de wettelijke kaders nogal ruim ziet. Hij doelt daarbij op de beruchte enkelefeitsconstructie van de Algemene wet gelijke behandeling: een sollicitant mag niet geweigerd worden op grond van het enkele feit dat hij of zij homoseksueel is. Plasterk benadrukt dat daar ook het hebben van een homoseksuele relatie onder valt.

Wat opvalt aan de brief is dat de minister in zijn conclusies een eigen interpretatie geeft aan het begrip christelijke naastenliefde. Die moet volgens hem ook leiden tot „steun, begrip en respect” voor degenen die wel een homoseksuele relatie (willen) aangaan. Dat hoeft niet ten koste te gaan van de eigen visie, zegt Plasterk.

Hiermee begeeft de minister zich op glad ijs. Het is niet voor het eerst dat de overheid of de rechter zich waagt aan exegese van Bijbelse uitgangspunten. Eerder meende het gerechtshof in Den Haag dat de vraag of vrouwen politiek actief mogen zijn, slechts te maken heeft met de ”buitenste schil” van de godsdienstige opvattingen van de SGP. De rechter meende toen dat de vrijheid van godsdienst niet in het geding kwam door de SGP het recht te ontzeggen om vrouwen te weren. Op dezelfde manier vindt Plasterk nu dat reformatorische christenen het begrip naastenliefde ruimer moeten interpreteren.

Het is ongepast dat de overheid zich hiermee bemoeit. Bovendien maakt Plasterk hier een kardinale vergissing. Christenen beschouwen naastenliefde inderdaad als een van de twee belangrijkste geboden. Die kan echter nooit leiden tot begrip, respect of steun voor een zondige levenswijze, ongeacht welke zonde het betreft. Wie zo’n naaste écht liefheeft, zal hem of haar vermanen en proberen van die weg af te krijgen.

Bron: Ref. Dagblad

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Paulus, leermeester der heidenen

Op twee plaatsen in de Bijbel schrijft Paulus dat hij door God is aangesteld als "prediker, apostel en leraar van de heidenen" (1 Tim. 2:7 en 2 Tim. 1:11). In zijn nagenoeg laatste woorden schrijft hij: "Maar de Heere heeft mij bijgestaan en heeft mij kracht gegeven, opdat door mij de prediking volbracht zou worden en alle heidenen die zouden horen" (2 Tim. 4:17). Het valt meteen op: hij zegt dit in zijn allerlaatste brieven - anders gezegd: hij zegt dit aan het einde van zijn bediening. Het laatste - of tweede - deel van zijn bediening stond in het teken van het heil dat naar de heidenen gezonden was. In het licht daarvan mocht Paulus tot dan toe verborgen dingen bekendmaken, die alle te maken hebben met het ene lichaam van Christus, waar Christus Zelf als Hoofd deel van uitmaakt. Hierdoor deelt de gelovige van nu - in één lichaam onlosmakelijk met Hem verbonden - in de positie van Christus Zelf en daarmee in alle geestelijke zegen.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Bestel 'Paulus - Leermeester der heidenen'

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Het voornemen van de eeuwen'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Bestel 'Het Bijbelboek Esther'