Banier van Gods liefde

Banier van Gods liefde

Het kruis van Golgotha staat in deze wereld als een banier van Gods liefde. Daar heeft God Zijn liefde jegens ons bewezen, "doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons is gestorven".

In Filippenzen 2 lezen wij de volgende indrukwekkende woorden, nl. dat "Christus Jezus, die in de gestalte Gods zijnde, het Gode-gelijk-zijn niet als een roof heeft geacht, maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. En in Zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises" (vs. 5-8). Dit bijbelgedeelte leert ons een aantal belangrijke zaken:

1. Christus was "in de gestalte Gods" en Hij was "Gode-gelijk". Dat bepaalt ons bij het unieke van de Persoon van Jezus. Hij is niet zomaar een mens, Hij is bovenal God! Ook dit is met ons (beperkte) menselijke verstand niet te begrijpen. Wij leren hieruit, en het wordt door vele andere Schriftplaatsen zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament bevestigd, dat Jezus Christus God is, die Zich als Mens op aarde heeft geopenbaard. Hij is het eeuwige Woord, dat vlees geworden is (Joh. 1).

2. Hij heeft "het Gode-gelijk-zijn niet als een roof geacht".
Je zou ook kunnen zeggen: Hij heeft die positie niet als een voordeel beschouwd voor Zichzelf; Hij wilde anderen (lees: mensen) daarin betrekken.

3. Hij heeft Zichzelf ontledigd. De Statenvertaling gebruikt hier het woord "vernietigd". Hij heeft Zichzelf, wat de heerlijkheid betreft die bij de gestalte Gods hoort, ontledigd (= leeggemaakt) of vernietigd (= tenietgedaan).

4. In plaats daarvan heeft Hij de gestalte van een dienstknecht aangenomen. Zijn komst naar deze wereld was een bediening die de Heer zou volbrengen als uitdrukking van de liefde van God.

51. Hij is aan de mensen gelijk geworden. God die Zich gelijk maakte aan de mens. Dat wil zeggen: "zonder te zondigen". De Here Jezus is uit God geboren. Hij had geen deel aan de zonde-natuur, zoals wij! Hij was volmaakt in zijn Wezen, ook als Mens. Hij was "heilig, zonder schuld of smet" (Hebr. 7:26). Hij was volkomen rein in Zijn gedachten, in Zijn woorden en in Zijn daden.

6. In Zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd. Hij is in Zijn uiterlijk als een mens bevonden, dat betekent, dat andere mensen Hem inderdaad als mens op aarde hebben aanschouwd. Hij was daadwerkelijk zichtbaar als Mens op aarde en wandelde temidden van de mensen. Hij heeft Zich vernederd: de Heiland heeft Zichzelf volkomen weggecijferd om Gods wil te volbrengen.

7. Hij is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. Hij was volkomen gehoorzaam, als Mens op aarde, aan de hemelse Vader. In niets dwaalde Hij of ging Hij Zijn eigen weg. In alles was Hij rechtvaardig, nederig, liefdevol, waarachtig, vol ontferming en mededogen. Hij heeft op volmaakte wijze al de gerechtigheid der Wet vervuld en leefde naar de eisen van Gods heiligheid en reinheid.

Op Hem is Psalm 1 van toepassing: "Wel(geluk)zalig de Man die niet wandelt in de raad der goddelozen, die niet staat op de weg der zondaars, noch zit in de kring der spotters; maar aan des HEREN wet zijn welgevallen heeft, en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht".
Zijn leven op aarde was een toonbeeld van weldadigheid en volledig in overeenstemming met het doel van God. Een paar maal klinkt uit de hemel de stem van God: "Deze is mijn Zoon, de Geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb..." (Zie o.a. Matt. 17).
In Psalm 40 spreekt de Messias profetisch: "In slachtoffer en spijsoffer hebt gij geen behagen...brandoffer en zondoffer hebt Gij niet gevraagd. Toen zeide ik: Zie, ik kom; in de boekrol is over mijn geschreven; ik heb lust om Uw wil te doen, mijn God, Uw wet is in mijn binnenste" (vs.7-9). In Hebr.10 wordt deze psalm aangehaald en toegepast op Christus. En dan staat erbij: "Gij hebt mij een lichaam bereid".
Wat wij door onze zondige natuur nooit zouden kunnen doen, dat heeft Hij volbracht, als een aangenaam en liefelijk reukwerk voor God. Hij leefde in onze plaats heilig voor God en bewerkte zo een eeuwige gerechtigheid.

En toch...stierf Hij aan een kruis! Hij onderging het lot van een misdadiger. Waarom?
Het antwoord vinden wij in 2 Korintiërs 5, vs. 21: "Hem die geen zonde gekend heeft, heeft God voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem".
De Here Jezus lééfde niet alleen voor ons, Hij stíerf ook voor ons en in onze plaats.
Hij heeft Zichzelf opgeofferd om ons te (kunnen) verlossen. Hij heeft feitelijk het werk volbracht, dat nodig was om ons te redden en te bevrijden.
Immers, wij hebben eerder al gezien, dat God de zonde moet straffen.
Wel, op de heuvel Golgotha heeft God de zonde en ongerechtigheid van mensen toegerekend aan Zijn Zoon Jezus Christus.
Hij droeg de schuld, onze schuld! Hij stierf, niet noodzakelijk omdat Híj gezondigd had, maar vrijwillig om onze zonden.
Toen Johannes de Doper de Heiland zag gaan, zei hij: "Zie, het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt".
De slachtoffers van het Oude Testament waren nodig om de zonden te bedekken voor Gods heilig aangezicht. Zij konden echter de zonden niet wegnemen. De Bijbel leert echter: "het bloed van Jezus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde" (1 Joh. 1:7).

Zo heeft God enerzijds voldaan aan de eis van Zijn rechtvaardigheid, want de zonde is gestraft, en anderzijds kon Hij op deze wijze verloren zondaren, die Hij liefheeft, verlossen. De zonden der mensen zijn Christus toegerekend, die daarvoor de straf onderging; De gerechtigheid van Christus wordt de mens toegerekend, die daardoor kan leven!

God is Liefde

In de Here Jezus is "de grote liefde" (Efe. 2:4 ) van God zichtbaar geworden. In de Bijbel lezen wij twee keer: God is liefde (1 Joh. 4). Voor veel mensen (ook christenen) vormt dit een probleem vandaag. Mensen, die in hun eigen leven teleurgesteld zijn, of in de medemens. Mensen, die in de wereld om zich heen zien: moord, terreur, onderdrukking, voedsel-en milieuproblemen, atoomdreiging, etc. Mensen, die de hardheid van het leven misschien aan den lijve hebben ondervonden. Voor hen kan het een grote vraag zijn of God wel liefde is. Toch is het antwoord: Ja, God is liefde! En dat God liefde is, dat kun je zien in de Here Jezus. Dat zegt de Bijbel ook duidelijk: "Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden" (1 Joh. 4:10).
Wat zijn we als mensen toch vaak kortzichtig. We zoeken de liefde van God in de omstandigheden in de wereld of in ons eigen leven. En als die omstandigheden niet al te best zijn, dan gaan we twijfelen aan de liefde van God. Alsof God die omstandigheden heeft veroorzaakt. Alsof wij Hem daarvoor aansprakelijk mogen stellen. Gemakshalve gaan we dan voorbij aan de schuld van de mens; dikwijls ook aan onze eigen schuld. Het is van belang te lezen wat de profeet Jesaja zegt in hoofdstuk 59, vers 1 en 2: "Zie, de hand des Heren is niet te kort om te verlossen, en Zijn oor niet te onmachtig om te horen; maar uw ongerechtigheden zijn het die scheiding brengen tussen u en uw God, en uw zonden doen zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij niet hoort". Het is juist de liefde van God, die de scheiding wil opheffen en de zonden wil verzoenen. Daartoe heeft God zijn Zoon in de wereld gezonden, opdat de wereld door hem behouden zou worden (Joh. 3:17). En wie in Hem gelooft ís behouden, en mag zingen:

Ja, Zijn Liefde zocht mij,
en Zijn bloed dat kocht mij,
door genade ben ik een kind van God!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

"Zoon" in het Oude Testament - Een speurtocht naar de Naam van Gods Zoon

In Spreuken 30 wordt een vraag gesteld over God: "Hoe is Zijn Naam en hoe is de Naam van Zijn Zoon ...?" (vs. 4b). Wat bijzonder dat hier - circa 1000 jaar vóór Christus - ervan uitgegaan wordt dat God een Zoon heeft! Naast de vele Oudtestamentische verwijzingen naar de Persoon en het werk van Christus, wordt slechts in Spreuken, de Psalmen en het boek Jesaja naar Hem verwezen met het woord "Zoon". Aan de hand van deze teksten zoeken we naar het antwoord op de dubbele vraag uit het Spreukenboek. Het antwoord vinden we uiteindelijk in het Nieuwe Testament. Dat antwoord is verrassend!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Zoon'

Levend water

Water is de meest voorkomende vloeistof op aarde, een essentieel onderdeel van de natuur en noodzakelijk voor het (ontstaan van) leven.
In dit boekje gaat het niet zozeer over water als vloeistof, maar vooral over geestelijk water. Dat wil zeggen: water als aanduiding van waarachtig leven, voortkomend uit Gods Geest.
Daarnaast verwijst water ook naar Gods Woord, dat levend en krachtig is. Vandaar de titel van dit boekje: levend water.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Levend water'

Het Getuigenis van de Sterren - 3e druk

Dit is een opmerkelijk boek! Het geeft een schitterende uiteenzetting van Bijbelse waarheden aan de hand van de sterren en de sterrenbeelden. Daar waar door astrologie en horoscopen een sluier is komen te liggen over de werkelijke betekenis van deze hemellichamen, gaat dit boek uit van het heldere feit dat God de Schepper ervan is!

We zijn blij met de verschijning van deze derde druk. De eerste druk verscheen in 1999 als vertaling van de Engelse uitgave The Witness of the Stars, die stamt uit 1893. Dit boek is een standaardwerk dat als basis is gebruikt voor vele later verschenen boeken over de sterren(beelden).
Een mooi boek om erbij te hebben tijdens je vakantie, wanneer je op een heldere avond de sterrenhemel bekijkt! "De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt het werk Zijner handen ..." (Ps. 19:2; N.B.G.-'51-vertaling).

Meer info & bestellen 'Het Getuigenis van de Sterren'