Rachmones

Rachmones

Misschien kennen sommige lezers het woord ‘rachmones’ wel. Zowel in het Bargoens (de dieventaal) als in het Nederlandse Jiddisch is het een uitdrukking voor ‘medelijden’. Zo is het ook in onze Nederlandse taal terechtgekomen. Eigenlijk komt het uit het Hebreeuws en is het gerelateerd aan het Hebreeuwse woord ‘rachamiem’. Nu is het niet zo eenvoudig om dit woord goed te vertalen. In onze Bijbelvertalingen wordt het meestal weergegeven met: medelijden, genade of liefde. Maar geen van deze omschrijvingen geven goed weer wat het woord precies betekent.

In 1 Koningen 3 lezen we hoe twee prostituees bij de wijze koning Salomo komen. Beiden hadden in dezelfde nacht een kind ter wereld gebracht. Doordat de ene moeder boven op het kind had gelegen, was het overleden en begonnen de problemen. De moeder van het dode kind had het voor het levende verwisseld en de gedupeerde moeder spande daarop een proces aan. Salomo stond toen voor een moeilijk probleem. Hoe moest hij bepalen wie de echte moeder van het levende kind was? Getuigen ontbraken immers. Zijn list is bekend.

“Daarop zeide de koning: Haalt mij een zwaard. En zij brachten een zwaard bij de koning. En de koning zeide: Snijdt het levende kind in tweeën en geeft de helft aan de ene en de helft aan de andere” (1 Kon. 3:24 en 25).

Door de reactie van beide vrouwen wist Salomo wie de echte moeder was.

“Toen sprak de vrouw, van wie het levende kind was, tot de koning, omdat haar moederlijk gevoel voor haar zoon was opgewekt,…. Met uw verlof, mijn heer, geeft haar het levende kind, maar dood het in geen geval” (1 Kon. 3:26).

Moederliefde

In het Hebreeuws staat voor ‘moederlijk gevoel’ het woord rachamiem. Echter, ook deze vertaling is niet volledig. Letterlijk is ‘rachamiem’ de liefde die een moeder voor haar kind heeft. In de Oudtestamentische leefwereld dacht men dat deze liefde voortkwam uit de rechem, dat is Hebreeuws voor baarmoeder. Men situeerde de baarmoeder ergens in de ingewanden.
In het Oudtestamentische denken wordt liefde, en ook deze vorm van liefde, altijd verbonden aan de daad. Dat wil zeggen, het gaat hier niet alleen om een gevoel, maar dient gepaard te gaan met de daad. Vandaar dat de moeder bereid was haar kind aan de ander af te staan om het in leven te behouden.

Nu is het bijzondere dat ‘rachamiem’, de liefde die een moeder heeft voor een kind, ook als een van de belangrijkste eigenschappen wordt genoemd van God. Dit wil zeggen dat God jegens Zijn kinderen, jegens ons, die liefde ten toon spreidt die een moeder heeft ten opzichte van haar kinderen. Ook bij God gaat het niet om louter alleen gevoelens, maar is het gekoppeld aan de daad.
Daarom kan David in Psalm 25:7 aan God vragen om niet meer aan de zonden van zijn jeugd te denken en aan zijn overtredingen en bidt hij:

“Gedenk uw barmhartigheid (letterlijk rachamiem), HERE en uw gunstbewijzen.”

Wanneer David in de problemen zit, bidt hij:

“Want rampen omgeven mij zonder tal, mijn ongerechtigheden hebben mij achterhaald, ik kan ze niet overzien; ze zijn talrijker dan de haren van mijn hoofd en mijn hart is mij ontzonken.” (Ps. 40:13)

Daarbij doet hij een beroep op Gods ‘rachamiem’:

“Gij HERE onthoudt mij uw erbarming (rachamiem) niet.”

Immers God toont dat Hij ‘rachamiem’ heeft door concreet te helpen.

Soms kan een vrouw haar kind vergeten, dit lijkt onmogelijk maar in onze gebroken wereld komt dat voor. Maar God kan en wil ons niet vergeten. Als we het moeilijk hebben mogen we net als David naar God toegaan, die met de liefde als van een moeder voor ons wil zorgen!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Gods plan met Israël

Deuteronomium 30:1-10 is het uitgangspunt van dit boekje. Je zou dit hoofdstuk de 'basis-profetie' met betrekking tot het herstel, dan wel de toekomst van Israël kunnen noemen.

Het is belangrijk om een Bijbelse visie op Israël te hebben. Daarbij gaat het om het historische en het toekomstige aspect van het volk, maar zeker ook om het huidige. Door belofte en profetie te verwarren, heb je maar zo een verkeerd zicht op Israël. Dit boekje helpt de lezer enige orde te krijgen in de uitgebreide informatie in de Bijbel over Gods plan met Israël.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gods plan met Israël'

Hooglied

Hooglied - over een herder en zijn geliefde

Hooglied is een bijzonder Bijbelboekje. Het behoort tot de zogenaamde feestrollen. Binnen het Jodendom wordt het gelezen op de achtste dag van het Paasfeest - Pesach - het feest waarop de verlossing van Israël uit Egypte wordt herdacht. Daarbij wordt het boek gezien als een afspiegeling van Gods liefdesverklaring aan Israël en het verbond tussen Hem en Zijn volk.

Diverse 'partijen' komen erin aan het woord, maar de belangrijkste zijn toch wel de herder en zijn geliefde. Samen vormen ze een prachtig paar, waarin de Herder en Zijn volk Israël niet moeilijk zijn te herkennen.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Hooglied'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er - eind 2016, bijna 3 jaar later - deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'