Rachmones

Rachmones

Misschien kennen sommige lezers het woord ‘rachmones’ wel. Zowel in het Bargoens (de dieventaal) als in het Nederlandse Jiddisch is het een uitdrukking voor ‘medelijden’. Zo is het ook in onze Nederlandse taal terechtgekomen. Eigenlijk komt het uit het Hebreeuws en is het gerelateerd aan het Hebreeuwse woord ‘rachamiem’. Nu is het niet zo eenvoudig om dit woord goed te vertalen. In onze Bijbelvertalingen wordt het meestal weergegeven met: medelijden, genade of liefde. Maar geen van deze omschrijvingen geven goed weer wat het woord precies betekent.

In 1 Koningen 3 lezen we hoe twee prostituees bij de wijze koning Salomo komen. Beiden hadden in dezelfde nacht een kind ter wereld gebracht. Doordat de ene moeder boven op het kind had gelegen, was het overleden en begonnen de problemen. De moeder van het dode kind had het voor het levende verwisseld en de gedupeerde moeder spande daarop een proces aan. Salomo stond toen voor een moeilijk probleem. Hoe moest hij bepalen wie de echte moeder van het levende kind was? Getuigen ontbraken immers. Zijn list is bekend.

“Daarop zeide de koning: Haalt mij een zwaard. En zij brachten een zwaard bij de koning. En de koning zeide: Snijdt het levende kind in tweeën en geeft de helft aan de ene en de helft aan de andere” (1 Kon. 3:24 en 25).

Door de reactie van beide vrouwen wist Salomo wie de echte moeder was.

“Toen sprak de vrouw, van wie het levende kind was, tot de koning, omdat haar moederlijk gevoel voor haar zoon was opgewekt,…. Met uw verlof, mijn heer, geeft haar het levende kind, maar dood het in geen geval” (1 Kon. 3:26).

Moederliefde

In het Hebreeuws staat voor ‘moederlijk gevoel’ het woord rachamiem. Echter, ook deze vertaling is niet volledig. Letterlijk is ‘rachamiem’ de liefde die een moeder voor haar kind heeft. In de Oudtestamentische leefwereld dacht men dat deze liefde voortkwam uit de rechem, dat is Hebreeuws voor baarmoeder. Men situeerde de baarmoeder ergens in de ingewanden.
In het Oudtestamentische denken wordt liefde, en ook deze vorm van liefde, altijd verbonden aan de daad. Dat wil zeggen, het gaat hier niet alleen om een gevoel, maar dient gepaard te gaan met de daad. Vandaar dat de moeder bereid was haar kind aan de ander af te staan om het in leven te behouden.

Nu is het bijzondere dat ‘rachamiem’, de liefde die een moeder heeft voor een kind, ook als een van de belangrijkste eigenschappen wordt genoemd van God. Dit wil zeggen dat God jegens Zijn kinderen, jegens ons, die liefde ten toon spreidt die een moeder heeft ten opzichte van haar kinderen. Ook bij God gaat het niet om louter alleen gevoelens, maar is het gekoppeld aan de daad.
Daarom kan David in Psalm 25:7 aan God vragen om niet meer aan de zonden van zijn jeugd te denken en aan zijn overtredingen en bidt hij:

“Gedenk uw barmhartigheid (letterlijk rachamiem), HERE en uw gunstbewijzen.”

Wanneer David in de problemen zit, bidt hij:

“Want rampen omgeven mij zonder tal, mijn ongerechtigheden hebben mij achterhaald, ik kan ze niet overzien; ze zijn talrijker dan de haren van mijn hoofd en mijn hart is mij ontzonken.” (Ps. 40:13)

Daarbij doet hij een beroep op Gods ‘rachamiem’:

“Gij HERE onthoudt mij uw erbarming (rachamiem) niet.”

Immers God toont dat Hij ‘rachamiem’ heeft door concreet te helpen.

Soms kan een vrouw haar kind vergeten, dit lijkt onmogelijk maar in onze gebroken wereld komt dat voor. Maar God kan en wil ons niet vergeten. Als we het moeilijk hebben mogen we net als David naar God toegaan, die met de liefde als van een moeder voor ons wil zorgen!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Vijf bijzondere vrouwen

Vijf bijzondere vrouwen in het geslachtsregister van de Heere Jezus

Het Nieuwe Testament begint met het geslachtsregister van Jezus Christus. Hierin komen vijf vrouwen voor, van wie er vier bij naam genoemd worden: Tamar, Rachab, Ruth en Maria. Verder wordt er verwezen naar "de vrouw van Uria" - dat is Bathseba.

Op de momenten waarop hun geschiedenissen zich afspelen, blijken het vrouwen te zijn met een veelbewogen leven. Er zijn er drie weduwe. Eén van hen is een hoer en een ander doet zich voor als hoer. Twee behoren niet tot het volk Israël.
Hun geschiedenissen leren ons veel over henzelf en in sommige gevallen ook over hun vertrouwen op God. Er liggen tal van verwijzingen in naar wat er later zou gebeuren in en door de Heere Jezus. Ook bevatten ze geestelijke lessen voor de gelovige van nu.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Leeswijzer - Doelgericht Bijbellezen

Meer weten over Degene in Wie je als christen gelooft? Dan is de Bijbel dé bron van informatie. Daarbij is het niet alleen belangrijk dát je de Bijbel leest, maar ook hóe je leest. Wil je ontdekken wat God heeft geopenbaard en zeggen wil? Of zoek je bevestiging van hoe je zelf je geloof wilt 'inrichten'?
Doelgericht Bijbellezen is van grote invloed op de wijze waarop we leven, gemeente-zijn en zicht hebben op Jezus Christus.

Met vragen om persoonlijk of groepsgewijs verder over na te denken.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Acht gelijkenissen over het koninkrijk der hemelen

Uit het voorwoord: “Wie over de gelijkenissen van de Heiland spreekt of schrijft, lijkt zich op glad ijs te begeven. Er is over deze Bijbelgedeelten immers enorm vaak gepreekt. De evangelieverhalen zijn overbekend en vrijwel iedere christen meent precies te weten wat de Here met Zijn onderwijs heeft bedoeld. Hoewel er in rooms-katholieke, protestantse en evangelische kring niet exact dezelfde uitleg wordt gegeven, is men het wel eens over de hoofdlijnen. Van die standaarduitleg willen de meeste christenen niet afwijken”.

Toch lijkt er iets niet te kloppen in deze algemeen aanvaarde uitleg. Zo wordt aan allerlei symbolen uit de gelijkenissen een betekenis toegekend, die niet overeenstemt met de uitleg die de Here Zelf van zulke symbolen heeft gegeven.

Bovendien beweert men dat de Here gelijkenissen vertelde om Zijn boodschap te verduidelijken, terwijl Hij Zelf zegt dat Zijn onderricht juist bedoeld was om deze voor de menigten te verhullen!

De boodschap van de gelijkenissen is dus niet voor de hand liggend en voor een buitenstaander ook niet gemakkelijk te begrijpen.

Dit boekje is een poging om achter de betekenis van de gelijkenissen te komen.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen