Vliegervaringen

Vliegervaringen

De enige ervaringen waardoor we winst behalen, zijn doorleefde ervaringen. Als we de geleerde lessen niet alleen in de praktijk, maar ook geestelijk toepassen, behalen we dubbele winst. Ik denk dat voorbeelden uit mijn vliegervaringen dit goed verduidelijken.

Vliegen is sinds 1976 een hobby waarvan ik veel genoten en geleerd heb. Voordat we starten moeten we eerst de proefcheck doen. Dit is ook belangrijk voordat je iets in je leven start: je kijkt of je er klaar voor bent. Met het vliegtuig stijgen we pas op als alles in orde is; genoeg brandstof, voldoende olie in de motor, werken alle instrumenten? We staan aan het begin van de startbaan en geven vol gas. Dat doe je ook als je als jonge ondernemer start; je moet je het maximale inzetten om iets van de grond te krijgen. Als je dit doet, kom je halverwege de startbaan vrij van de grond.

De rechtervleugel noem ik ‘overgave’ en de linkervleugel ‘vertrouwen’. Dus hangt je leven tussen overgave en vertrouwen. Je blijft nog vol gas doorgaan tot je op een veilige hoogte bent van ca. 150 meter. Nu ga je voorzichtig gas terugnemen. Zo is het ook in je leven. Je gaat je werk opstarten en als je goed op gang bent, kan je iets gas terugnemen, zodat je niet op je tenen hoeft te lopen. Dan voel je je zo vrij als een vogel in de lucht. Zo deed ik veel ervaringen op. Ook nam ik dikwijls te veel risico, maar kwam altijd weer veilig met de twee vleugels, overgave en vertrouwen, op de grond.

Een speciale ervaring

Vliegtuig bij artikel Vliegervaring v...

Samen met drie collega’s ging ik naar een pluimveebeurs in Londen. Na de middag, kort voor het vertrek maakten we een vliegplan. We zagen op het meteo-overzicht dat het in Nederland niet mogelijk was om met vrij zicht te vliegen, echter wel tot Oostende.

We maakten toen toch een vliegplan en stegen op. Bij Oostende was het nog helder. Het vliegveld lag mooi in de zon, in de verte enige wolken. We vlogen op 700 meter hoogte. Boven Breda vroegen we aan Amsterdam-radar om te mogen landen op het vliegveld Teuge. Echter de bewolking bevond zich daar op 50 meter hoogte: het was onmogelijk om daar te landen. De luchtverkeersleiding vroeg wat ik wilde. Ik verzocht om in Rotterdam op het vliegveld te mogen landen. Dat was goed. Ik kreeg koersen en aanwijzingen door. Dan ben je heel druk als piloot; het wordt allemaal in het Engels doorgegeven. Kort voor de landing werd gevraagd of ik de landingsbaan al zag. Omdat we midden in de wolken vlogen, zagen we absoluut niets.

Wat was ik intussen druk met de instrumenten, het vliegen en het beantwoorden van de vliegleiding. Toen bleek dat ik naast de baan zat. Ik moest gas geven en weer omhoog gaan. Dan zit je wel met een beetje angst.

Het gesprek tussen Amsterdam – radar en mij als piloot kun je vergelijken met bidden tot God. Wij bidden zonder dat we God zien, maar Hij ziet ons wel. Zo is het ook met het gesprek tussen de luchtverkeersleiding en de piloot. De piloot ziet de verkeersleiding niet, maar zij ziet op de radar wel exact waar het vliegtuig zich op dat moment bevindt.

Ik was weer op veilige hoogte, maar strak omringd door wolken, niets te zien. Ik kon alleen op instrumenten vliegen. Daarvoor had ik geen vliegbrevet, maar had er gelukkig weleens voor getraind. De luchtverkeersleiding vroeg opnieuw wat ik wilde. God laat ons ook zelf de keuze maken, net als de vliegleiding. Ik vroeg om te mogen landen op Schiphol. Dat was akkoord. Het was daar gemakkelijker, want daar heeft men het automatisch landingssysteem. Je krijgt dan een kruis op het display. Als de verticale wijzer iets naar rechts wijst, vlieg je iets naar rechts en komt hij weer in de goede stand. Als je de horizontale wijzer recht voor je houdt op het kruis, kom je precies op de landingsbaan.

Het was een ware bevrijding toen we eindelijk onder het wolkendek uit kwamen. Daarna werd ons de ‘01’ toegewezen, de grootste landingsbaan voor de Boeings. Toen we vanuit de zware bewolking boven het helder verlichte vliegveld kwamen, leek het alsof we in de hemel kwamen. Dat gevoel, dat je bent gered!

Na de landing verwacht je een oproep van de verkeerspolitie, omdat je de Verkeersvliegwet hebt overtreden. Het wonderlijke was echter, dat we het vliegtuig mochten parkeren en geen enkele boete kregen. Als je het kruis goed in het midden houdt, krijg je vanzelf een goede landing. Als je de gekruisigde Jezus volgt in je leven, kom je ook veilig in de hemel. Ondanks een beetje humor toch een goede vergelijking. Je kunt in je leven door het kruis worden gered. Alle problemen mag je bij Jezus brengen.

Zo is het vliegen voor mij een uitdaging en een groot genot. Vooral als ik met mijn ervaringen iemand kan helpen. Neem gerust contact op als je me iets wilt vragen of vertellen.

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

"Zoon" in het Oude Testament - Een speurtocht naar de Naam van Gods Zoon

In Spreuken 30 wordt een vraag gesteld over God: "Hoe is Zijn Naam en hoe is de Naam van Zijn Zoon ...?" (vs. 4b). Wat bijzonder dat hier - circa 1000 jaar vóór Christus - ervan uitgegaan wordt dat God een Zoon heeft! Naast de vele Oudtestamentische verwijzingen naar de Persoon en het werk van Christus, wordt slechts in Spreuken, de Psalmen en het boek Jesaja naar Hem verwezen met het woord "Zoon". Aan de hand van deze teksten zoeken we naar het antwoord op de dubbele vraag uit het Spreukenboek. Het antwoord vinden we uiteindelijk in het Nieuwe Testament. Dat antwoord is verrassend!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Zoon'

Wat is wijsheid?

Er is in heden en verleden al heel veel over wijsheid nagedacht. In dit boekje richten we ons op de wijsheid die in de Bijbel, Gods Woord, aan de orde komt. Het bezig zijn met - ja, liefhebben van - wijsheid is het hoofdthema van de filosofie. Dit woord (filosofie) komt slechts eenmaal in de Bijbel voor en wel in waarschuwende zin: "Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus" (Kol. 2:8). Het is juist beter je te richten op Christus Zelf "in Wie al de schatten van de wijsheid en van de kennis verborgen zijn" (Kol. 2:3).

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Wat is wijsheid?'

Het Getuigenis van de Sterren - 3e druk

Dit is een opmerkelijk boek! Het geeft een schitterende uiteenzetting van Bijbelse waarheden aan de hand van de sterren en de sterrenbeelden. Daar waar door astrologie en horoscopen een sluier is komen te liggen over de werkelijke betekenis van deze hemellichamen, gaat dit boek uit van het heldere feit dat God de Schepper ervan is!

We zijn blij met de verschijning van deze derde druk. De eerste druk verscheen in 1999 als vertaling van de Engelse uitgave The Witness of the Stars, die stamt uit 1893. Dit boek is een standaardwerk dat als basis is gebruikt voor vele later verschenen boeken over de sterren(beelden).
Een mooi boek om erbij te hebben tijdens je vakantie, wanneer je op een heldere avond de sterrenhemel bekijkt! "De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt het werk Zijner handen ..." (Ps. 19:2; N.B.G.-'51-vertaling).

Meer info & bestellen 'Het Getuigenis van de Sterren'