Vliegervaringen

Vliegervaringen

De enige ervaringen waardoor we winst behalen, zijn doorleefde ervaringen. Als we de geleerde lessen niet alleen in de praktijk, maar ook geestelijk toepassen, behalen we dubbele winst. Ik denk dat voorbeelden uit mijn vliegervaringen dit goed verduidelijken.

Vliegen is sinds 1976 een hobby waarvan ik veel genoten en geleerd heb. Voordat we starten moeten we eerst de proefcheck doen. Dit is ook belangrijk voordat je iets in je leven start: je kijkt of je er klaar voor bent. Met het vliegtuig stijgen we pas op als alles in orde is; genoeg brandstof, voldoende olie in de motor, werken alle instrumenten? We staan aan het begin van de startbaan en geven vol gas. Dat doe je ook als je als jonge ondernemer start; je moet je het maximale inzetten om iets van de grond te krijgen. Als je dit doet, kom je halverwege de startbaan vrij van de grond.

De rechtervleugel noem ik ‘overgave’ en de linkervleugel ‘vertrouwen’. Dus hangt je leven tussen overgave en vertrouwen. Je blijft nog vol gas doorgaan tot je op een veilige hoogte bent van ca. 150 meter. Nu ga je voorzichtig gas terugnemen. Zo is het ook in je leven. Je gaat je werk opstarten en als je goed op gang bent, kan je iets gas terugnemen, zodat je niet op je tenen hoeft te lopen. Dan voel je je zo vrij als een vogel in de lucht. Zo deed ik veel ervaringen op. Ook nam ik dikwijls te veel risico, maar kwam altijd weer veilig met de twee vleugels, overgave en vertrouwen, op de grond.

Een speciale ervaring

Vliegtuig bij artikel Vliegervaring v...

Samen met drie collega’s ging ik naar een pluimveebeurs in Londen. Na de middag, kort voor het vertrek maakten we een vliegplan. We zagen op het meteo-overzicht dat het in Nederland niet mogelijk was om met vrij zicht te vliegen, echter wel tot Oostende.

We maakten toen toch een vliegplan en stegen op. Bij Oostende was het nog helder. Het vliegveld lag mooi in de zon, in de verte enige wolken. We vlogen op 700 meter hoogte. Boven Breda vroegen we aan Amsterdam-radar om te mogen landen op het vliegveld Teuge. Echter de bewolking bevond zich daar op 50 meter hoogte: het was onmogelijk om daar te landen. De luchtverkeersleiding vroeg wat ik wilde. Ik verzocht om in Rotterdam op het vliegveld te mogen landen. Dat was goed. Ik kreeg koersen en aanwijzingen door. Dan ben je heel druk als piloot; het wordt allemaal in het Engels doorgegeven. Kort voor de landing werd gevraagd of ik de landingsbaan al zag. Omdat we midden in de wolken vlogen, zagen we absoluut niets.

Wat was ik intussen druk met de instrumenten, het vliegen en het beantwoorden van de vliegleiding. Toen bleek dat ik naast de baan zat. Ik moest gas geven en weer omhoog gaan. Dan zit je wel met een beetje angst.

Het gesprek tussen Amsterdam – radar en mij als piloot kun je vergelijken met bidden tot God. Wij bidden zonder dat we God zien, maar Hij ziet ons wel. Zo is het ook met het gesprek tussen de luchtverkeersleiding en de piloot. De piloot ziet de verkeersleiding niet, maar zij ziet op de radar wel exact waar het vliegtuig zich op dat moment bevindt.

Ik was weer op veilige hoogte, maar strak omringd door wolken, niets te zien. Ik kon alleen op instrumenten vliegen. Daarvoor had ik geen vliegbrevet, maar had er gelukkig weleens voor getraind. De luchtverkeersleiding vroeg opnieuw wat ik wilde. God laat ons ook zelf de keuze maken, net als de vliegleiding. Ik vroeg om te mogen landen op Schiphol. Dat was akkoord. Het was daar gemakkelijker, want daar heeft men het automatisch landingssysteem. Je krijgt dan een kruis op het display. Als de verticale wijzer iets naar rechts wijst, vlieg je iets naar rechts en komt hij weer in de goede stand. Als je de horizontale wijzer recht voor je houdt op het kruis, kom je precies op de landingsbaan.

Het was een ware bevrijding toen we eindelijk onder het wolkendek uit kwamen. Daarna werd ons de ‘01’ toegewezen, de grootste landingsbaan voor de Boeings. Toen we vanuit de zware bewolking boven het helder verlichte vliegveld kwamen, leek het alsof we in de hemel kwamen. Dat gevoel, dat je bent gered!

Na de landing verwacht je een oproep van de verkeerspolitie, omdat je de Verkeersvliegwet hebt overtreden. Het wonderlijke was echter, dat we het vliegtuig mochten parkeren en geen enkele boete kregen. Als je het kruis goed in het midden houdt, krijg je vanzelf een goede landing. Als je de gekruisigde Jezus volgt in je leven, kom je ook veilig in de hemel. Ondanks een beetje humor toch een goede vergelijking. Je kunt in je leven door het kruis worden gered. Alle problemen mag je bij Jezus brengen.

Zo is het vliegen voor mij een uitdaging en een groot genot. Vooral als ik met mijn ervaringen iemand kan helpen. Neem gerust contact op als je me iets wilt vragen of vertellen.

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

De sabbat

Onder christenen leven soms de volgende vragen: Is de zondag de sabbat van nu? Is het de bedoeling dat christenen de sabbat - van vrijdagavond tot zaterdagavond - vieren?

De Bijbel geeft de nodige informatie over de sabbat, die zich als zevende dag onderscheidt van de voorgaande zes door rust. Het is een dag aan de Heere toegewijd. Paulus schrijft dat deze dag voor het lichaam van Christus geen aanleiding mag zijn om elkaar te veroordelen "inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten" (Kol. 2:16).

De sabbat verwijst ook naar de grote toekomstige sabbat in Gods plan; geen periode van vierentwintig uur, maar één van duizend jaar. Israël en de volkeren mogen dan leven in vrede en rust.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'De sabbat'

Levend water

Water is de meest voorkomende vloeistof op aarde, een essentieel onderdeel van de natuur en noodzakelijk voor het (ontstaan van) leven.
In dit boekje gaat het niet zozeer over water als vloeistof, maar vooral over geestelijk water. Dat wil zeggen: water als aanduiding van waarachtig leven, voortkomend uit Gods Geest.
Daarnaast verwijst water ook naar Gods Woord, dat levend en krachtig is. Vandaar de titel van dit boekje: levend water.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Levend water'

Schatten uit Gods Woord - 4

De serie Schatten uit Gods Woord bevat boeken waarin allerlei Bijbelse onderwerpen worden behandeld. Deze onderwerpen kun je zien als schatten die je opgraaft vanuit Gods Woord. David zegt: "De woorden van de HEERE zijn reine woorden, als zilver gelouterd in een aarden smeltkroes, gezuiverd zevenmaal" (Ps. 12:7). Hij schrijft dit om daarmee de betrouwbaarheid van Gods woorden te onderstrepen. Zij staan wat dat betreft lijnrecht tegenover de woorden die trouweloze mensen spreken (zie vs. 2-5). Wat God zegt in Zijn Woord kun je zonder meer aannemen; Hij is immers Zelf de waarheid! Daarom is het zo de moeite waard om de Bijbel te lezen, te overdenken en te leren begrijpen. Daar word je wijs van!

Dit vierde deel bevat 22 hoofdstukken over even zoveel onderwerpen. 

Spreuken 3:13-15 zegt:
"Welzalig is de mens die wijsheid vindt,
de mens die inzicht verkrijgt, want
- haar opbrengst is beter dan de opbrengst van zilver en
- haar inkomen beter dan bewerkt goud,
- zij is kostbaarder dan robijnen.
Al jouw wensen zijn met haar niet te vergelijken".

Meer info & bestellen 'Schatten uit Gods Woord - 4'