Baas Goldman Sachs: wij doen het werk van God.

Baas Goldman Sachs: wij doen het werk van God.

Lloyd Blankfein, CEO van het almachtige Goldman Sachs, vindt dat banken het werk van God doen. Zij zorgen namelijk voor welvaart, is zijn redenering. Dat zei de topman in een interview met de Britse krant The Times. "We helpen bedrijven te groeien door ze te helpen met kapitaal. Bedrijven die groeien, creëren welvaart. Dat betekent weer dat mensen banen hebben, dat zorgt voor meer groei en meer welvaart'', aldus de topman in het dagblad.

Het is nog maar eens een bewijs hoe schaamteloos deze bankiers zich gedragen. Ze hebben totaal geen besef van de misère die ze hebben veroorzaakt of lijken er zich in ieder geval niet veel van aan te trekken.
Terwijl miljoenen Amerikanen uit hun huis worden gezet en miljoenen meer in de werkloosheid zijn beland, komt de rechterhand van God ons hier vertellen dat we blij moeten zijn met de stijgende bonussen: “…de hoge winsten en bonussen bij banken laten zien dat de wereldeconomie aan het herstellen is.”
De winst van Goldman Sachs was in het derde kwartaal beter dan verwacht en kwam uit op 3,19 miljard dollar. In dezelfde periode een jaar eerder ging het nog om een winst van 845 miljoen dollar. De bank is van plan aan het einde van dit jaar meer dan 20 miljard dollar aan bonussen uit te keren.

Bij dit alles vergeet hij dat de overheid vorig jaar tussenbeide is gekomen om Goldman Sachs recht te houden. Toen AIG failliet dreigde te gaan, kreeg men het ook bij Goldman zeer benauwd. Het bedrijf had 15 miljard dollar te goed van de verzekeraar en indien deze vordering oninbaar bleek, was dat ook meteen het einde van de wonderjongens.
Gelukkig zat voormalig Goldman Sachs CEO Henri Paulson (nu minister van Financiën) op de juiste plaats waardoor hij zijn ´buddies´ uit de nood kon helpen. De dag ervoor hadden de concurrenten, Lehman Brothers, minder geluk.

Bronnen: ANP en Beurs.com

Predikant: 2010 wordt het jaar van herstel

In een videoboodschap zegt megakerk-predikant TD Jakes te verwachten dat 2010 een jaar van "dubbele porties" wordt. De voorganger van The Potter's House ziet licht aan het einde van de tunnel, gelet op de wereldwijde economische malaise die dit jaar veel leed heeft veroorzaakt. "De Bijbel heeft altijd aangetoond dat er verliezen zijn. Maar God beloofde jaren van herstel", vertelt Jakes.

Joël

De predikant verwijst naar een bijbelse passage uit het Oudtestamentische boek Joël. Daarin zorgden rupsen en sprinkhanen voor onrust door het land te verwoesten. Jakes vergelijkt deze situatie met het jaar 2009. Met net als Joël in de Bijbel profeteerde, gelooft Jakes dat God in het nieuwe jaar zal herstellen wat is weggenomen. Hij gelooft dan ook dat 2010 het jaar van de ommekeer zal worden.

"Ik denk dat we nu net zoals Elia en Elisa in aanmerking komen voor een dubbele portie op financieel gebied. We hebben het nodig, ons land heeft het nodig, onze wereld heeft het nodig. Maar buiten dat ook wijsheid, inspiratie en een nieuwe ontwikkeling van het geloof. Ik geloof dat er nieuwe deuren zullen open gaan. Open je handen naar God en ontvang uw zegen," laat Jakes, die vaak wordt aangeduid als een verkondiger van het 'welvaartsevangelie', weten.

Hoewel de voorganger optimistisch is voor het nieuwe jaar, voegt Jakes toe dat het een jaar van zegen en herstel zal zijn voor diegenen die bereid zijn een strategie te ontwikkelen, zodat ze zijn voorbereid op tegenslagen. "Als u geen strategie hebt om uzelf voort te bewegen, kunt u niet verder naar de volgende dimensie," benadrukt Jakes.

The Potter's House is een van de grootste kerken in de Verenigde Staten met meer dan 30.000 leden.

Bron: www.cip.nl

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Paulus, leermeester der heidenen

Paulus, leermeester der heidenen

Op twee plaatsen in de Bijbel schrijft Paulus dat hij door God is aangesteld als "prediker, apostel en leraar van de heidenen" (1 Tim. 2:7 en 2 Tim. 1:11). In zijn nagenoeg laatste woorden schrijft hij: "Maar de Heere heeft mij bijgestaan en heeft mij kracht gegeven, opdat door mij de prediking volbracht zou worden en alle heidenen die zouden horen" (2 Tim. 4:17). Het valt meteen op: hij zegt dit in zijn allerlaatste brieven - anders gezegd: hij zegt dit aan het einde van zijn bediening. Het laatste - of tweede - deel van zijn bediening stond in het teken van het heil dat naar de heidenen gezonden was. In het licht daarvan mocht Paulus tot dan toe verborgen dingen bekendmaken, die alle te maken hebben met het ene lichaam van Christus, waar Christus Zelf als Hoofd deel van uitmaakt. Hierdoor deelt de gelovige van nu - in één lichaam onlosmakelijk met Hem verbonden - in de positie van Christus Zelf en daarmee in alle geestelijke zegen.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Info & Bestellen

Het voornemen van de eeuwen

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Info & Bestellen