God is Liefde (1 Johannes 4:7-21)

God is Liefde (1 Johannes 4:7-21)

Als we over liefde spreken, denken we al gauw aan 1 Korintiërs 13, want dat is tenslotte 'het hoofdstuk van de liefde'. Dat mag dan zo zijn, maar in het gedeelte van 1 Johannes 4:7-16a komt het woord 'liefde' alleen al twaalf keer voor! 

Kern

Johannes komt hier tot de kern van de liefde. Tot tweemaal toe zegt hij: "God is liefde" (vs. 8 en 16). Daar komt elke vorm van liefde en liefhebben uit voort. In dit eerste gedeelte schrijft de apostel, dat de Here God heeft laten zien, dat Hij liefde is, door Zijn eniggeboren Zoon te geven als een verzoening voor onze zonden. “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe” (Joh. 3:16).
En zonder dat hij het met zoveel woorden noemt, haalt Johannes hier de twee grote geboden uit de Wet naar voren: God liefhebben boven alles en uw naaste als uzelf. Dit was zeer vertrouwd voor de Joden. Daarmee waren zij opgevoed. Johannes laat nu zien hoe dit in de Here Jezus Christus een extra dimensie heeft gekregen. God heeft Zijn liefde geopenbaard en daar past slechts één reactie bij: wederliefde.

Alleen, liefde kan zo moeilijk voortvloeien uit een opdracht. Liefde is niet rationeel. Het is een gevoel, dat diep van binnen zit; het laat zich niet verklaren. Daarom is het belangrijk om goed te overdenken hoe groot Gods liefde is. Als we daar van onder de indruk komen, ontstaat er als vanzelf liefde tot God en Zijn Zoon. En dan kan die liefde ook doorvloeien naar medegelovigen, die immers ook tot de groep van verlosten behoren. Ja, dan komt er ook liefde voor de mensen in deze wereld, die de Here Jezus nodig hebben als Verlosser. Hij is immers de Heiland der wereld (vs. 14). God heeft de mensen lief en wil hen trekken met de koorden van Zijn liefde om hen te redden ... om in Zijn liefde te delen.

In de Here Jezus is "de grote liefde" (Efe. 2:4 ) van God zichtbaar geworden. Voor veel mensen (ook christenen) vormt dit een probleem vandaag. Teleurgesteld in zichzelf misschien, of in de medemens. Angstig voor de wereld om hen heen: moord, terreur, onderdrukking, voedsel-en milieuproblemen, atoomdreiging, etc. Voor hen kan het een grote vraag zijn of God wel liefde is. Toch is het antwoord: Ja! En dat God liefde is, dat kun je zien in de Here Jezus. Dat zegt Johannes ook duidelijk: "Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden" (1 Joh. 4:10).

Ruimte

De liefde waarover Johannes uitvoerig spreekt, geeft ook ruimte om te leven. Er is in de liefde namelijk geen vrees, zelfs niet voor het oordeel, want alles, alles is voldaan! De 'dag des oordeels' is voor velen een angstaanjagende uitdrukking. Op zich is daar iets bij voor te stellen. We moeten ons niet vergissen in de ernst van het oordeel. De Bijbel spreekt daar op vele plaatsen over. Er komt een dag van toorn over deze wereld (Openb. 6:16-17), en er komt een oordeel voor de Grote Witte Troon (Openb. 20:11). Petrus schrijft over de eindtijd, dat daarin het oordeel begint bij het 'huis Gods', dat is Israël (1 Petr. 4:17).
En toch ... Johannes benadrukt dat gelovigen daarover niet hoeven in te zitten. Zij hoeven niet te vrezen. Vrees houdt verband met straf, zegt Johannes, en daar gaat het nu juist om. De Here Jezus heeft de straf gedragen. Jesaja sprak reeds over de Knecht des HEREN, Die komen zou, en zegt: "… de straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem ..." (53:5). Wie echter, ondanks het bijbelse getuigenis hieromtrent, toch bang is voor het komende oordeel, geeft er blijk van de liefde van God niet echt te kennen; die is niet 'volmaakt in de liefde'. Want wat is liefde? Liefde is de drang tot en het verlangen naar gemeenschap! Zoals twee geliefden naar elkaar kunnen verlangen. Daarin is geen ruimte voor vrees. Dus, als de Bijbel zegt "God is liefde", dan is dat niet zomaar een mooie gedachte of iets dergelijks, nee, dat is een realiteit. Hij verlangt ernaar gemeenschap te hebben met Zijn kinderen, hen te laten delen in alles wat Hij heeft bereid. Gods kinderen mogen genieten van de vertrouwelijke omgang met hun hemelse Vader. En Johannes eindigt met te zeggen, dat dit genot ook z'n uitwerking zal hebben in hun liefde voor mede-gelovigen.

"Zo blijven dan: Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde" ( 1 Kor. 13:13).

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Psalm 110 - De Priesterkoning

Na boekjes over Psalm 23 en Psalm 80 is er nu een nieuw boekje over een psalm verschenen!

Psalm 110 is een Messiaanse psalm die spreekt over de Heere Jezus Christus in Zijn positie boven al wat is. Hij wordt beschreven als Koning en als Priester. Het is een prachtig lied over de grote Priesterkoning, Die op Zijn eigen wijze zegenrijk zal regeren over deze wereld. Beide ambten zijn in Hem verweven tot één en leren ons dat dé Koning naar Gods hart, dit alleen kon zijn, door Zijn Eigen offer waarmee Hij als Priester verzoening deed "voor onze zonden (dit betreft Zijn volk Israël); en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld (dit betreft ook ons!)" (1 Joh. 2:2).

Dit boekje geeft een mooie uitleg over deze psalm waarin de hemelvaart van Christus - dat is Zijn verhoging boven alle dingen - centraal staat.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Psalm 110 - De Priesterkoning'

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Het voornemen van de eeuwen'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Bestel 'Het Bijbelboek Esther'