Ik zie, ik zie... nergens meer een crucifix

Ik zie, ik zie... nergens meer een crucifix

Het stond in Amsterdam en op andere plekken in Nederland niet meer op de mijter van Sinterklaas. Er zouden namelijk wel eens mensen aanstoot kunnen nemen aan zo’n christelijk symbool. En het mag ook niet meer om de nek van een Amsterdamse trambestuurder hangen. Volgens het GVB omdat kettingen over bedrijfskleding niet toegestaan zijn.
Overal in Europa worstelt men met het kruis. In Italië was het jarenlang normaal (zelfs verplicht) dat er een crucifix in klaslokalen van openbare scholen hing. Totdat een echtpaar eiste dat het werd verwijderd. Met succes: het Europese Hof voor de Rechten van de Mens vond begin vorige maand ook dat een kruis niet thuishoort in een openbare school.

Pasta

Dit tot afgrijzen van een meerderheid van de Italianen. Het kruis is in dat land net zo’n vanzelfsprekend cultuursymbool als pasta. In Italië worden zelfs nieuwe auto’s gewijd voordat ze in gebruik worden genomen. Omdat Europees Parlement sterk verdeeld is, werd de stemming een maand uitgesteld, om te zoeken naar een compromis.
In België moeten alle religieuze symbolen op openbare gebouwen verdwijnen. Dat is althans de strekking van een onlangs ingediend wetsvoorstel. Dit zou betekenen dat ook de kruisen bij de ingang van een kerkhof moeten verdwijnen.

Stapje verder

Intussen gaan we in Nederland op eigen initiatief nog een stapje verder. Bij semi-overheidsinstanties en private partijen wordt geworsteld met het kruis, en de uitkomst van dat gevecht is niet zelden dat het maar helemaal geweerd moet worden. Sinterklaas had dus geen kruis op zijn mijter, maar (bijvoorbeeld) het Amsterdamse wapen.
Nóg een bekend voorbeeld van correctheid: een aantal jaren geleden ontstond er in de hoofdstad commotie over een herdenkingsmonument (inderdaad, een kruis) voor oorlogsslachtoffers. Het beeld zou een ‘te christelijke uitstraling hebben’ voor de hoofdzakelijk allochtone buurtbewoners. Het kruis werd weggehaald en weer teruggeplaatst, uiteindelijk. Klachten van moslims uit de buurt waren er nauwelijks.
Eerder dit jaar riep een Britse onderminister op het logo van het Rode Kruis te veranderen, omdat het te veel aan de kruistochten deed denken. En het is niet moeilijk om berichten te vinden over voetbalclubs die besluiten dat een kruis op het shirt niet zo’n goed idee is – het kruis is immers een religieus symbool.

Heidens

Een andere ‘christelijke’ steen des aanstoots is de kerstboom. Van oorsprong een heidens symbool, maar bijvoorbeeld in de Haagse Hogeschool aanvankelijk niet geplaatst, omdat het ‘internationale karakter en de diversiteit’ binnen de hogeschool geen kerstboom zou toestaan, zo stond in een intern bericht te lezen. Dat werd later overigens ontkend: de schoolleiding had ‘gewoon geen zin in een kerstboom’. Later werd de boom door studenten alsnog geplaatst.
In een aantal gevallen zijn de acties enigszins gerechtvaardigd – zoals de stewardess die tijdens de vakantievlucht waarschuwt dat een kruisje om de nek op straat in Tunesië niet wordt gewaardeerd.
In veel andere situaties neemt men het zekere voor het onzekere, ondanks de volstrekte afwezigheid van enig protest of klachten.

Bron: De Pers

Kribbe en Kruis

Het Kruis kan zich al jaren steeds minder op populariteit verheugen, in tegenstelling tot de kribbe bijvoorbeeld. Een groter contrast bestaat er bijna niet: de kerkgang met Kerstmis en met Goede Vrijdag. Met Kerst zitten de kerken overvol.

De nachtmis is zelfs zo populair dat gelovigen er ver van tevoren een kaartje voor moeten kopen. Wie er nog geen heeft, maakt nog kans via Marktplaats: “Wie heeft er voor mij 2 toegangskaartjes voor de 1e nachtmis op 24 december in de St. Bavobasiliek te Haarlem? Ik wil er heel graag naar toe!!”, schrijft Karin Duivis op de bekende internetsite. “De kaartjes worden verkocht na de hoogmis op zondag”, zegt Duivis (47). “Op de website zag ik dat de nachtmis al vol zat, dus probeer ik het zo. De nachtmis hoort bij het kerstgevoel, de kathedraal spreekt me qua sfeer bijzonder aan.”
Bron: Volkskrant.nl – 24 december 2009

Hoe anders is dat op Goede Vrijdag, waarop in het bijzonder de kruisiging van Jezus wordt herdacht. Hij die eerder als het Kind van Bethlehem verscheen, gaat hier Zijn lijdensweg als Man van smarten naar het kruis op de heuvel Golgotha.
Inderdaad een groot verschil, maar toch onlosmakelijk met elkaar verbonden. Kribbe en Kruis zijn uit het zelfde hout gesneden!
Zonder het rotsvaste geloof in de Gekruisigde is de processie rond de kribbe slechts een vorm van religieuze bevrediging. Want er is niets mis met het Kruis. Integendeel, Paulus wilde geen andere boodschap brengen aan het heidense Korinthe dan “Jezus Christus en die gekruisigd” (1 Kor. 2:3). Waarom? Luister naar het antwoord van de apostel: “Wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, maar voor hen die geroepen zijn…de kracht Gods en de wijsheid Gods” (vs. 23-24).

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

De sabbat

Onder christenen leven soms de volgende vragen: Is de zondag de sabbat van nu? Is het de bedoeling dat christenen de sabbat - van vrijdagavond tot zaterdagavond - vieren?

De Bijbel geeft de nodige informatie over de sabbat, die zich als zevende dag onderscheidt van de voorgaande zes door rust. Het is een dag aan de Heere toegewijd. Paulus schrijft dat deze dag voor het lichaam van Christus geen aanleiding mag zijn om elkaar te veroordelen "inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten" (Kol. 2:16).

De sabbat verwijst ook naar de grote toekomstige sabbat in Gods plan; geen periode van vierentwintig uur, maar één van duizend jaar. Israël en de volkeren mogen dan leven in vrede en rust.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'De sabbat'

Uit het hart

In korte stukjes beschrijft de auteur - meestal naar aanleiding van een bepaalde ervaring, een nieuwsberichtje of zo maar wat gemijmer - kernachtig hoe we als gelovigen in een steeds veranderende wereld kunnen standhouden. Daarbij schiet hij niet in de verdediging, maar legt hij de link juist naar hoe je er ook mee om kunt gaan; vanuit het geloof namelijk en vanuit de rijkdom die we in Christus hebben ontvangen. Zo wordt onze blik van het aardse afgewend en gericht op het hemelse, of eigenlijk: de Hemelse Vader.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Uit het hart'

Schatten uit Gods Woord - 4

De serie Schatten uit Gods Woord bevat boeken waarin allerlei Bijbelse onderwerpen worden behandeld. Deze onderwerpen kun je zien als schatten die je opgraaft vanuit Gods Woord. David zegt: "De woorden van de HEERE zijn reine woorden, als zilver gelouterd in een aarden smeltkroes, gezuiverd zevenmaal" (Ps. 12:7). Hij schrijft dit om daarmee de betrouwbaarheid van Gods woorden te onderstrepen. Zij staan wat dat betreft lijnrecht tegenover de woorden die trouweloze mensen spreken (zie vs. 2-5). Wat God zegt in Zijn Woord kun je zonder meer aannemen; Hij is immers Zelf de waarheid! Daarom is het zo de moeite waard om de Bijbel te lezen, te overdenken en te leren begrijpen. Daar word je wijs van!

Dit vierde deel bevat 22 hoofdstukken over even zoveel onderwerpen. 

Spreuken 3:13-15 zegt:
"Welzalig is de mens die wijsheid vindt,
de mens die inzicht verkrijgt, want
- haar opbrengst is beter dan de opbrengst van zilver en
- haar inkomen beter dan bewerkt goud,
- zij is kostbaarder dan robijnen.
Al jouw wensen zijn met haar niet te vergelijken".

Meer info & bestellen 'Schatten uit Gods Woord - 4'