Uit de schaapskooi... in de vrijheid!

Uit de schaapskooi... in de vrijheid!

De Here Jezus spreekt in Johannes 10 vooraleerst over en tot Israël. Hij gebruikt een bekend, alledaags beeld uit het leven van toen, om een belangrijke waarheid over Zijn eigen komst te verduidelijken.

Dit beeld heeft betrekking op de herder die 's morgens vroeg naar de schaapskooi gaat om zijn schapen op te halen en te brengen naar grazige weiden: "...en hij voert ze naar buiten...". Je zou kunnen zeggen: hij verlost ze uit de schaapskooi en brengt ze in de vrijheid!
"Wanneer hij zijn eigen schapen alle naar buiten gebracht heeft, gaat hij voor ze uit...". De herder stelde zich aan het hoofd der kudde en bracht ze dan in grazige weiden om daar te genieten van de overvloed.

Vanaf vers 7 geeft de Here Jezus een nadere verklaring: "Ik ben de deur der schapen". De Messias is Degene door Wie Zijn schapen uit de schaapskooi terechtkomen in de vrijheid...
En dat is ook wat de Here Jezus nog verder uiteenzet in vers 9: "Ik ben de Deur; als iemand door Mij ......., zal hij behouden worden".
Met opzet is hier het woord ´binnenkomt´ weggelaten, want nu zien we, dat deze weergave in de NBG-vertaling verwarrend is. De herder voerde immers niet naar binnen, maar naar buiten!
De SV vertaalt beter met: ´ingaat´. Gezien vanuit het door de Here Jezus geschetste beeld van het naar-buiten-voeren is de gedachte als volgt: "Ik ben de Deur (de opening, doorgang); als iemand door Mij ingaat (= naar buiten toe, in de vrijheid dus) zal hij behouden worden...".
En dan voegt de Here er nog aan toe: "...en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden".

De uitdrukking ´ingaan en uitgaan´ is een Hebreeuwse zegswijze voor ´leven´, die we vaker tegenkomen in de Bijbel, zoals in:

  • Deuteronomium 31:1,2 Mozes bedoelde te zeggen, dat hij verzadigd was van het 'leven' en spoedig zou sterven.
  • 1 Koningen 3:7 Salomo was nog jong en kende het leven nog niet goed genoeg.
  • Psalm 121:8 Hier gaat het om het (eeuwige) leven, dat door God bewaard wordt.
  • Handelingen 9:28 Paulus leefde temidden van de discipelen in Jeruzalem.

Deze uitdrukking staat dus voor ´leven´ in het algemeen, met de nadruk op de activiteit van het leven.

De boodschap is dus, dat de goede Herder gekomen is om mensen te verlossen en te brengen in... de vrijheid). Dáár zijn de weidegronden, dáár is vers voedsel, levend water; kortom: dáár is ruimte om (actief) het goede leven te genieten.
Dat is de reden van de komst van Christus: "Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed".
Dezelfde waarheid wordt hier tweemaal gezegd:

ingaan en uitgaan en weide vinden
=
leven en overvloed

In vers 16 voegt de Here er nog iets aan toe: "Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één Herder".
(Het woord 'stal' is hier hetzelfde als in vers 1 '(schaaps)kooi').
Dezelfde gedachte komen wij ook tegen in Ezechiël 37, dat spreekt over de hereniging van Juda en Israël. Ezechiël moest twee stukken hout nemen: "...neem een stuk hout en schrijf daarop: voor Juda, en de Israëlieten die daarbij behoren" (vs. 16). Toen de Here Jezus op aarde was bevond Hij Zich temidden van Juda (2 stammen) en de Israëlieten die daarbij hoorden. Zij vormden in die dagen de ene stal dus.
Dan lezen wij in Ezechiël: "...neem dan een ander stuk hout en schrijf daarop: voor Jozef - het stuk hout van Efraïm - en het gehele huis Israëls dat daarbij behoort...".
Hier komen de schapen van de 'andere stal' in beeld, Israël (10 stammen), dat sinds de Assyrische wegvoering verstrooid was onder de volkeren. Dit was in de dagen van de Here Jezus nog zo.
Beide volkeren behoren de HERE toe en de belofte is dan ook: "...voeg ze dan aan elkander tot één stuk" (vs. 17). De betekenis daarvan moest Ezechiël als volgt onder woorden brengen: "Zo zegt de Here HERE: zie, Ik neem het stuk hout van Jozef - dat aan Efraïm toebehoort - en van de stammen Israëls die daarbij behoren, en Ik voeg het bij het stuk van Juda en maak ze tot één stuk hout, zodat zij één zijn in Mijn hand" (vs. 19,20).
Het laatste volk (Efraïm - Tienstammenrijk) wordt bij het eerste (Juda - Tweestammenrijk) gevoegd, zodat het straks weer één volk zal zijn, één Koninkrijk.
Dat betekent in de praktische vervulling ervan: "Zie, Ik haal de Israëlieten weg uit de volken... en... zal hen... naar hun land terugbrengen. En Ik zal hen tot één volk maken... En mijn knecht David zal koning over hen wezen; één herder zal er voor hen allen zijn" (vs. 21,22 en 24).
De Here Jezus sluit in Johannes 10 dus volkomen aan bij de beloften van God in het profetisch Woord en bij de toenmalige situatie in het land waar Hij Zich bevond.

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Psalm 23

Het KIND en de kinderen

"Zoals een vader zich ontfermt over zijn kinderen, zo ontfermt de HEERE Zich over wie Hem vrezen" (Psalm 103:13).

In de inleiding schrijft de auteur: 'Bijbelse woorden zijn zuiver. Ze komen van God, Die heilig is. Ze vertellen geen leugens, ze zijn waar en betrouwbaar. Zijn Woord is door Zijn Geest op doordachte wijze tot zinnen gevormd. Aan de formulering is veel aandacht besteed. Het is Zijn goddelijke manier van 'zeggen' om tot ons hart te spreken'.
Vanuit deze overtuiging is dit boekje geschreven. Het bevat een boeiende en verrassende woordstudie over het woord 'kind' in met name het Nieuwe Testament. Maar behalve dat is dit boekje ook een handleiding van hoe je Bijbelstudie kunt doen. De schrijfster geeft de lezer of lezeres een kijkje in haar overwegingen en - als het ware hardop denkend - neemt zij hem of haar mee op de weg naar het resultaat van haar onderzoek.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Belangrijke Bijbelwoorden

Geloof - gerechtigheid - genade - uitverkiezing - verzegeling

Er zijn veel bekende woorden in de Bijbel die vaak door gelovigen worden gebruikt. Voor dit boekje hebben we er vijf uitgekozen: geloof, gerechtigheid, genade, uitverkiezing en verzegeling. Wat voor betekenis hebben ze in de Bijbel en welke plaats hebben ze in onze persoonlijke relatie met God?

In elk van de vijf hoofdstukken in dit boekje wordt één van deze onderwerpen bestudeerd. De lessen die ze ons leren, hebben onderling met elkaar te maken en draaien om een schitterend middelpunt: de genade van God. Het zicht op de werking van Gods genade in je leven - in je redding, in je praktische leven nu en in je hoop op de toekomst - doet je groeien in het begrip van Wie God voor je is.

Bekijk hier de inhoudsopgave

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Teken nu in op 'Schatten uit Gods Woord - 4'

Dit vierde deel uit de serie Schatten uit Gods Woord bevat - evenals de eerste drie delen - vele uiteenlopende en interessante onderwerpen. Wie de inhoudsopgave van dit boek bekijkt, heeft meteen een overzicht daarvan. Het is niet noodzakelijk om de hoofdstukken van begin tot einde te lezen. Elk hoofdstuk staat op zichzelf en kan daarom ook afzonderlijk gelezen worden.

Het algemene motto voor het uitgeven van deze serie is te lezen in Spreuken 16:20. Hier staat:

“Wie verstandig omgaat met het Woord,
zal het goede vinden,
en wie op de HEERE vertrouwt:
welzalig is hij”.

Schatten uit Gods Woord - 4 verschijnt rond 24 november 2018.

Teken hier in