Over de Wet en de sabbat

Over de Wet en de sabbat

Vele christenen menen, dat zij de Wet moeten onderhouden, en dat betekent volgens sommigen dus ook de sabbatsrust. Is dat juist?

De Tien Geboden

De sabbatsinzetting is onderdeel van de Wet, waarbij die 'Wet' dikwijls beperkt wordt tot de 'De Tien Geboden'. Echter, de Tien Geboden (of beter: de Tien Woorden) zijn niet 'de Wet', ze zijn er een onderdeel van. Zij zijn ook niet de 'samenvatting der Wet' of iets dergelijks, ze vormen de inleiding van de ganse Wet. Men doet de hemelse Wetgever dan ook zeer tekort wanneer men de Wet beperkt tot de Tien Geboden. Nog eenzijdiger lijkt het ons bovendien zoveel nadruk te leggen op het vierde gebod, aangaande de onderhouding van de sabbat. De HERE God heeft immers de gehele Wet gegeven aan... Israël, en niet aan alle mensen: het gaat om het volk, dat uit het diensthuis Egypte geleid is (Exod. 20:1). Ook niet aan alle gelovigen: nergens vinden wij in de Bijbel een aanwijzing, dat Henoch, Noach, Abraham, e.v.a. de sabbat moesten onderhouden. De HERE God is al zo'n 2000 jaar met de mens onderweg voordat Hij Zijn Wet geeft aan Israël om die te onderhouden. Niet alleen de Tien Geboden, maar de gehele Wet!

Wetsonderhouding

En als wij dat gaan beseffen, dan moeten wij constateren, dat zelfs de meest toegewijde wetsonderhouders dagelijks het grootste deel der Wet volkomen negeren, ook daar waar de Wet (of delen daarvan) regelmatig gepredikt wordt. Zij mogen dan hun best doen de sabbat te onderhouden, maar het sabbatjaar en het jubeljaar (zie Lev. 25) laten zij gewoonlijk schieten. Zij doen hun best de Naam van de HERE niet ijdel te gebruiken, maar verzuimen de vloeker te stenigen (Lev. 24:14-16). Zij zullen niemand doodslaan, maar het gaat ze ook te ver de moordenaar ter dood te brengen (Lev. 24:17). Zij leren de kinderen vader en moeder te eren, maar vergaten hun zonen op de achtste dag te besnijden (Lev.12:3 - de besnijdenis werd bij Abraham ingesteld en voor het volk Israël een wettelijke inzetting). Echtbreken is hen een gruwel, maar om nou "zowel de overspeler als de overspeelster" te doden...? (Lev. 20:10). En ga zo maar door. Waarom deze massale en door iedere christen getolereerde Wetsovertreding enerzijds, en het benadrukken van enkele geboden anderzijds? In het algemeen zijn daar een aantal redenen voor aan te wijzen:

  1. Omdat men in verwarring is gebracht door allerlei dogma's en/of theologische visies.
  2. Omdat men feitelijk (te) weinig weet van wat God in Zijn Wet werkelijk zegt.
  3. Omdat men geen of onvoldoende zicht heeft op de verschillende fasen in Gods Plan.

God heeft de gehele Wet aan het volk Israël gegeven als een nationaal kader, waarin het leven van de Israëlieten in het land geregeld was. Daarbuiten kon en kan de (gehele) Wet, praktisch gezien, niet eens worden uitgevoerd!

Sabbat

De sabbatdag is daarbij een gedenkdag voor Israël, omdat de HERE hen bevrijd heeft uit Egypte (zie Deut. 5:15). Bovendien is de Sabbatdag een teken tussen de HERE en Israël (Exod. 31:12,17), waarop zelfs geen vuur ontstoken mag worden (Exod. 35:3).
Destijds verkeerde de Here Jezus temidden van de Joden, die evenmin iets begrepen van de Wet: "Heeft Mozes u niet de Wet gegeven? En niemand van u doet de Wet" (Joh. 7:19). Wie zich onder de Wet plaatst, dient de gehele Wet te houden! Daar kan geen sprake zijn van enige willekeur! En even verder: "Mozes heeft u de besnijdenis gegeven - niet, dat zij van Mozes komt, maar van de vaderen - en gij besnijdt een mens op sabbat..." (vs. 22). Mozes heeft Israël ook de Sabbat gegeven - niet dat zij van Mozes komt, maar van Genesis 1 - opdat Israël (en niemand anders) de sabbatdag zou onderhouden.

Het Woord recht snijden

Niet alleen de zevende, maar elke dag is een dag om God te verheerlijken. Voor Paulus, aan wie de "bedeling der genade" gegeven is (Efe. 3:2 e.a), was er geen onderscheid. Hij vierde elke dag 'sabbat'. Hij was opgehouden met werken en de rust van Christus Jezus ingegaan (vgl. Filipp. 3). Hij waarschuwt voor mensen die "leraars der wet" willen zijn "zonder ook maar te beseffen wat zij zeggen of waarover zij szo stellig spreken. Wij weten, dat de Wet goed is, indien iemand haar wettig toepast, wel wetend, dat de Wet niet gesteld is voor de rechtvaardige..." (1 Tim. 1:7-9). Daarom zegt de 'leermeester der genade' in Kolossenzen 2: "Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is" (vs. 16,17).
God geve, dat wij allen het Woord der waarheid recht snijden en God recht doen door te leven naar Zijn bedoeling in deze bedeling der genade, als leden van de Gemeente van Christus. Daarbij is het de genade waardoor wij behouden geworden zijn en is het ook de genade waarin wij staan (Rom. 5:1-3). En waar Israël destijds de Wet had als tuchtmeester (Gr. paidagoges = pedagoog, opvoeder) tot Christus (Gal. 3:24), daar is het in deze tijd de genade, die onze opvoeder is. (zelfde woord als in Gal. 3!) om ons te leren -door het geloof- in gehoorzaamheid aan Zijn Woord en dus rekening houdend met Zijn plan, Gode welgevallig te leven!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Psalm 23

Het KIND en de kinderen

"Zoals een vader zich ontfermt over zijn kinderen, zo ontfermt de HEERE Zich over wie Hem vrezen" (Psalm 103:13).

In de inleiding schrijft de auteur: 'Bijbelse woorden zijn zuiver. Ze komen van God, Die heilig is. Ze vertellen geen leugens, ze zijn waar en betrouwbaar. Zijn Woord is door Zijn Geest op doordachte wijze tot zinnen gevormd. Aan de formulering is veel aandacht besteed. Het is Zijn goddelijke manier van 'zeggen' om tot ons hart te spreken'.
Vanuit deze overtuiging is dit boekje geschreven. Het bevat een boeiende en verrassende woordstudie over het woord 'kind' in met name het Nieuwe Testament. Maar behalve dat is dit boekje ook een handleiding van hoe je Bijbelstudie kunt doen. De schrijfster geeft de lezer of lezeres een kijkje in haar overwegingen en - als het ware hardop denkend - neemt zij hem of haar mee op de weg naar het resultaat van haar onderzoek.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Belangrijke Bijbelwoorden

Geloof - gerechtigheid - genade - uitverkiezing - verzegeling

Er zijn veel bekende woorden in de Bijbel die vaak door gelovigen worden gebruikt. Voor dit boekje hebben we er vijf uitgekozen: geloof, gerechtigheid, genade, uitverkiezing en verzegeling. Wat voor betekenis hebben ze in de Bijbel en welke plaats hebben ze in onze persoonlijke relatie met God?

In elk van de vijf hoofdstukken in dit boekje wordt één van deze onderwerpen bestudeerd. De lessen die ze ons leren, hebben onderling met elkaar te maken en draaien om een schitterend middelpunt: de genade van God. Het zicht op de werking van Gods genade in je leven - in je redding, in je praktische leven nu en in je hoop op de toekomst - doet je groeien in het begrip van Wie God voor je is.

Bekijk hier de inhoudsopgave

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Teken nu in op 'Schatten uit Gods Woord - 4'

Dit vierde deel uit de serie Schatten uit Gods Woord bevat - evenals de eerste drie delen - vele uiteenlopende en interessante onderwerpen. Wie de inhoudsopgave van dit boek bekijkt, heeft meteen een overzicht daarvan. Het is niet noodzakelijk om de hoofdstukken van begin tot einde te lezen. Elk hoofdstuk staat op zichzelf en kan daarom ook afzonderlijk gelezen worden.

Het algemene motto voor het uitgeven van deze serie is te lezen in Spreuken 16:20. Hier staat:

“Wie verstandig omgaat met het Woord,
zal het goede vinden,
en wie op de HEERE vertrouwt:
welzalig is hij”.

Schatten uit Gods Woord - 4 verschijnt rond 24 november 2018.

Teken hier in