Vergeving

Vergeving

Gods wezen vloeit over van liefde voor elk schepsel. Diep in het hart schuilt in iedereen dit besef. Het is vaak moeilijk om dit toe te geven. Gods liefde vormt onze bestaansgrond. Toch twijfelen we daar aan. We ervaren de barrière die de zonde optrok. Hoe kan desondanks Gods onuitputtelijke bron van liefde ons omvatten? Door geloof in Zijn vergeving. "Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt." (Ps. 130:4)

Verkeerde indrukken

God stelt weinig eisen. Het is erg eenvoudig om vergeving te ontvangen. De eenvoud zit in de combinatie van bidden in geloof. "Want Gij, o HERE, zijt goed en gaarne vergevend, rijk in goedertierenheid voor allen die U aanroepen." (Ps. 86:5) Om je op deze wijze tot God te richten roept bij velen bezwaren op. De een vindt zich door en door slecht en denkt dat hij Gods liefde niet waard is. Een ander vindt God te heilig en durft Zijn nabijheid niet te zoeken. Sommigen menen dat een ander nodig is om de band met God te leggen. Weer anderen werken zich te b… om hun goede kant te laten zien en hopen daardoor op vergeving. Ook wordt gemeend dat God gebeden verhoort als blijk van Zijn vergeving. Als het gebed niet wordt verhoord is Leiden in last. Dit zijn overtuigingen die leven, drempels die weerhouden om op Zijn vergeving te vertrouwen.

Israël

Eerlijk gezegd vallen genoemde overtuigingen niet uit de lucht. Ze zijn gebaseerd op indrukken die we opdoen uit de Bijbel. Goed beschouwd komen deze indrukken voort uit regels die God Israël voorhield. Vergeving, uitverkoren volk? Dat krijg je niet zo maar van Mij! Ik stel een leger priesters aan, die via offers verzoening voor jullie bewerken. Leest het boek Leviticus. Dat staat vol voorschriften. Wat nu? De offerdienst bestaat niet meer. Is er geen vergeving mogelijk? Moet iemand die 'heiliger' is dan wij voor ons pleiten?

Deze gedachte komt voort uit het priesterschap van Israël. Mozes bemiddelde tussen God en Israël. Hij bad: "Vergeef toch de ongerechtigheid van dit volk naar de grootheid uwer goedertierenheid, gelijk Gij dit volk vergiffenis geschonken hebt van Egypte af tot hier toe. En de HERE zeide: Op uw bede schenk Ik vergeving." (Num. 14:19 en 20) Moeten we hieruit concluderen dat we geen vergeving krijgen als we zelf God aanroepen?

Oude Verbond

Koning Salomo was ook een voorspreker voor Israël bij God. Hij stelde in zijn gebeden God zelfs voorwaarden: als U vergeeft, dan is de konsekwentie dat het volk terugkeert in het land; dat er weer regen valt; dat de sprinkhanen het land niet kaal vreten; de pestziekte verdwijnt enz. (Zie resp. 1 Kon. 8:34; 2 Kron. 6:27; 7:13 ev.) Zulke gebeden haken zich in ons denken vast. Als God vergeeft heeft dit zichtbare zegeningen tot gevolg. Echter, gebruikt God deze methodiek nu ook?

We moeten goed begrijpen dat dit de 'methode' is van het Oude Verbond, dat God enkel met Israël had gesloten. Daarbij golden Gods condities, zoals: "en Mijn volk waarover Mijn naam is uitgeroepen,

  1. verootmoedigt zich en
  2. zij bidden en zoeken Mijn aangezicht en
  3. bekeren zich van hun boze wegen,

dan zal Ik

  1. uit de hemel horen, en
  2. hun zonde vergeven en
  3. hun land herstellen." (2 Kron. 7:14)

Nieuwe verbond

Op Paasavond hief Jezus de wijnbeker en zei tegen de twaalf discipelen: "dit is het bloed van Mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden." (Matt. 26:28) De Heer sprak over het Nieuwe Verbond. Dit kon enkel door het offer van Zijn bloed gesloten worden. Hij was het Lam Gods. Het Nieuwe Verbond is ook tot Israël beperkt. Petrus zei tegen de Joden dat ze door het geloof in Jezus vergeving konden krijgen: "Hem (Jezus) heeft God door zijn rechterhand verhoogd, tot een Leidsman en Heiland om Israël bekering en vergeving van zonden te schenken." (Hand. 5:31) Als Israël toen nationaal Jezus om vergeving had gevraagd, was de hemel op aarde aangebroken: "dit is het verbond …, Ik zal Mijn wet in hun binnenste leggen … en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn … want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken." (Jer. 31:33 en 34b)

Heidenen

Na Zijn hemelvaart bleek dat Jezus offer verzoening biedt voor alle mensen, dus niet alleen voor Israël. "Van Hem getuigen alle profeten, dat een ieder, die in Hem gelooft, vergeving van zonden ontvangt door Zijn naam." (Petrus, Hand. 10:43) Paulus vertelde later aan koning Agrippa over zijn opdracht van Christus voor de heidenen: "om hun ogen te openen ter bekering uit de duisternis tot het licht en van de macht van de satan tot God, opdat zij vergeving van zonden en een erfdeel onder de geheiligden zouden ontvangen door het geloof in Mij." (Hand. 26:18)

Ons perspectief

Laten wij het niet moeilijker maken dan het is. Jezus zegt: Geloof in Mij. We mogen in alle eenvoud ons rechtstreeks tot Hem richten. "In Hem hebben wij de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom Zijner genade." (Efe. 1:7) Vertrouw op Hem: "in Wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden." (Kol. 1:14)

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Paulus, leermeester der heidenen

Paulus, leermeester der heidenen

Op twee plaatsen in de Bijbel schrijft Paulus dat hij door God is aangesteld als "prediker, apostel en leraar van de heidenen" (1 Tim. 2:7 en 2 Tim. 1:11). In zijn nagenoeg laatste woorden schrijft hij: "Maar de Heere heeft mij bijgestaan en heeft mij kracht gegeven, opdat door mij de prediking volbracht zou worden en alle heidenen die zouden horen" (2 Tim. 4:17). Het valt meteen op: hij zegt dit in zijn allerlaatste brieven - anders gezegd: hij zegt dit aan het einde van zijn bediening. Het laatste - of tweede - deel van zijn bediening stond in het teken van het heil dat naar de heidenen gezonden was. In het licht daarvan mocht Paulus tot dan toe verborgen dingen bekendmaken, die alle te maken hebben met het ene lichaam van Christus, waar Christus Zelf als Hoofd deel van uitmaakt. Hierdoor deelt de gelovige van nu - in één lichaam onlosmakelijk met Hem verbonden - in de positie van Christus Zelf en daarmee in alle geestelijke zegen.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Info & Bestellen

Het voornemen van de eeuwen

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Info & Bestellen