Vergeving

Vergeving

Gods wezen vloeit over van liefde voor elk schepsel. Diep in het hart schuilt in iedereen dit besef. Het is vaak moeilijk om dit toe te geven. Gods liefde vormt onze bestaansgrond. Toch twijfelen we daar aan. We ervaren de barrière die de zonde optrok. Hoe kan desondanks Gods onuitputtelijke bron van liefde ons omvatten? Door geloof in Zijn vergeving. "Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt." (Ps. 130:4)

Verkeerde indrukken

God stelt weinig eisen. Het is erg eenvoudig om vergeving te ontvangen. De eenvoud zit in de combinatie van bidden in geloof. "Want Gij, o HERE, zijt goed en gaarne vergevend, rijk in goedertierenheid voor allen die U aanroepen." (Ps. 86:5) Om je op deze wijze tot God te richten roept bij velen bezwaren op. De een vindt zich door en door slecht en denkt dat hij Gods liefde niet waard is. Een ander vindt God te heilig en durft Zijn nabijheid niet te zoeken. Sommigen menen dat een ander nodig is om de band met God te leggen. Weer anderen werken zich te b… om hun goede kant te laten zien en hopen daardoor op vergeving. Ook wordt gemeend dat God gebeden verhoort als blijk van Zijn vergeving. Als het gebed niet wordt verhoord is Leiden in last. Dit zijn overtuigingen die leven, drempels die weerhouden om op Zijn vergeving te vertrouwen.

Israël

Eerlijk gezegd vallen genoemde overtuigingen niet uit de lucht. Ze zijn gebaseerd op indrukken die we opdoen uit de Bijbel. Goed beschouwd komen deze indrukken voort uit regels die God Israël voorhield. Vergeving, uitverkoren volk? Dat krijg je niet zo maar van Mij! Ik stel een leger priesters aan, die via offers verzoening voor jullie bewerken. Leest het boek Leviticus. Dat staat vol voorschriften. Wat nu? De offerdienst bestaat niet meer. Is er geen vergeving mogelijk? Moet iemand die 'heiliger' is dan wij voor ons pleiten?

Deze gedachte komt voort uit het priesterschap van Israël. Mozes bemiddelde tussen God en Israël. Hij bad: "Vergeef toch de ongerechtigheid van dit volk naar de grootheid uwer goedertierenheid, gelijk Gij dit volk vergiffenis geschonken hebt van Egypte af tot hier toe. En de HERE zeide: Op uw bede schenk Ik vergeving." (Num. 14:19 en 20) Moeten we hieruit concluderen dat we geen vergeving krijgen als we zelf God aanroepen?

Oude Verbond

Koning Salomo was ook een voorspreker voor Israël bij God. Hij stelde in zijn gebeden God zelfs voorwaarden: als U vergeeft, dan is de konsekwentie dat het volk terugkeert in het land; dat er weer regen valt; dat de sprinkhanen het land niet kaal vreten; de pestziekte verdwijnt enz. (Zie resp. 1 Kon. 8:34; 2 Kron. 6:27; 7:13 ev.) Zulke gebeden haken zich in ons denken vast. Als God vergeeft heeft dit zichtbare zegeningen tot gevolg. Echter, gebruikt God deze methodiek nu ook?

We moeten goed begrijpen dat dit de 'methode' is van het Oude Verbond, dat God enkel met Israël had gesloten. Daarbij golden Gods condities, zoals: "en Mijn volk waarover Mijn naam is uitgeroepen,

  1. verootmoedigt zich en
  2. zij bidden en zoeken Mijn aangezicht en
  3. bekeren zich van hun boze wegen,

dan zal Ik

  1. uit de hemel horen, en
  2. hun zonde vergeven en
  3. hun land herstellen." (2 Kron. 7:14)

Nieuwe verbond

Op Paasavond hief Jezus de wijnbeker en zei tegen de twaalf discipelen: "dit is het bloed van Mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden." (Matt. 26:28) De Heer sprak over het Nieuwe Verbond. Dit kon enkel door het offer van Zijn bloed gesloten worden. Hij was het Lam Gods. Het Nieuwe Verbond is ook tot Israël beperkt. Petrus zei tegen de Joden dat ze door het geloof in Jezus vergeving konden krijgen: "Hem (Jezus) heeft God door zijn rechterhand verhoogd, tot een Leidsman en Heiland om Israël bekering en vergeving van zonden te schenken." (Hand. 5:31) Als Israël toen nationaal Jezus om vergeving had gevraagd, was de hemel op aarde aangebroken: "dit is het verbond …, Ik zal Mijn wet in hun binnenste leggen … en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn … want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken." (Jer. 31:33 en 34b)

Heidenen

Na Zijn hemelvaart bleek dat Jezus offer verzoening biedt voor alle mensen, dus niet alleen voor Israël. "Van Hem getuigen alle profeten, dat een ieder, die in Hem gelooft, vergeving van zonden ontvangt door Zijn naam." (Petrus, Hand. 10:43) Paulus vertelde later aan koning Agrippa over zijn opdracht van Christus voor de heidenen: "om hun ogen te openen ter bekering uit de duisternis tot het licht en van de macht van de satan tot God, opdat zij vergeving van zonden en een erfdeel onder de geheiligden zouden ontvangen door het geloof in Mij." (Hand. 26:18)

Ons perspectief

Laten wij het niet moeilijker maken dan het is. Jezus zegt: Geloof in Mij. We mogen in alle eenvoud ons rechtstreeks tot Hem richten. "In Hem hebben wij de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom Zijner genade." (Efe. 1:7) Vertrouw op Hem: "in Wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden." (Kol. 1:14)

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

"Zoon" in het Oude Testament - Een speurtocht naar de Naam van Gods Zoon

In Spreuken 30 wordt een vraag gesteld over God: "Hoe is Zijn Naam en hoe is de Naam van Zijn Zoon ...?" (vs. 4b). Wat bijzonder dat hier - circa 1000 jaar vóór Christus - ervan uitgegaan wordt dat God een Zoon heeft! Naast de vele Oudtestamentische verwijzingen naar de Persoon en het werk van Christus, wordt slechts in Spreuken, de Psalmen en het boek Jesaja naar Hem verwezen met het woord "Zoon". Aan de hand van deze teksten zoeken we naar het antwoord op de dubbele vraag uit het Spreukenboek. Het antwoord vinden we uiteindelijk in het Nieuwe Testament. Dat antwoord is verrassend!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Zoon'

Levend water

Water is de meest voorkomende vloeistof op aarde, een essentieel onderdeel van de natuur en noodzakelijk voor het (ontstaan van) leven.
In dit boekje gaat het niet zozeer over water als vloeistof, maar vooral over geestelijk water. Dat wil zeggen: water als aanduiding van waarachtig leven, voortkomend uit Gods Geest.
Daarnaast verwijst water ook naar Gods Woord, dat levend en krachtig is. Vandaar de titel van dit boekje: levend water.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Levend water'

Schatten uit Gods Woord - 4

De serie Schatten uit Gods Woord bevat boeken waarin allerlei Bijbelse onderwerpen worden behandeld. Deze onderwerpen kun je zien als schatten die je opgraaft vanuit Gods Woord. David zegt: "De woorden van de HEERE zijn reine woorden, als zilver gelouterd in een aarden smeltkroes, gezuiverd zevenmaal" (Ps. 12:7). Hij schrijft dit om daarmee de betrouwbaarheid van Gods woorden te onderstrepen. Zij staan wat dat betreft lijnrecht tegenover de woorden die trouweloze mensen spreken (zie vs. 2-5). Wat God zegt in Zijn Woord kun je zonder meer aannemen; Hij is immers Zelf de waarheid! Daarom is het zo de moeite waard om de Bijbel te lezen, te overdenken en te leren begrijpen. Daar word je wijs van!

Dit vierde deel bevat 22 hoofdstukken over even zoveel onderwerpen. 

Spreuken 3:13-15 zegt:
"Welzalig is de mens die wijsheid vindt,
de mens die inzicht verkrijgt, want
- haar opbrengst is beter dan de opbrengst van zilver en
- haar inkomen beter dan bewerkt goud,
- zij is kostbaarder dan robijnen.
Al jouw wensen zijn met haar niet te vergelijken".

Meer info & bestellen 'Schatten uit Gods Woord - 4'