Hebron

Hebron

Als we aan Arafat denken, associëren we zijn persoon vrijwel direct met de stad Jeruzalem. Maar er is nog een belangrijke stad waar hij de scepter zwaait, in de aloude stad Hebron. In Nummeri 13:22 staat dat de stad zeven jaar eerder gebouwd werd dan Zoan in Egypte en dat was omstreeks 1720 v. Chr. De stad ligt op de westelijke Jordaan-oever, 30 kilometer ten zuiden van Jeruzalem. Hebron ligt 927 meter boven het zeeniveau en is daarmee de hoogstgelegen stad in Israël. Hoewel het bestuur aan de Palestijnen is overgedragen, wonen er nog joodse kolonisten.

Hebron komt precies 72 keer voor in de Bijbel, enkel in het OT, vanaf Abraham tot koning David en de laatste keer dat de Bijbel er over schrijft is in Nehemia 11:25 (onder de naam Kirtjat-Arba). Degenen die uit Babel terugkeerden, vestigden zich ook daar. Vroeger heette de stad ook Kirjat-Arba (de stad van vier). De eerste keer schrijft Genesis 13:18 over Hebron. Dit vers vertelt dat Abraham daar ging wonen en er een altaar voor de HERE bouwde. In Genesis 23 lezen we dat Sara in Hebron stierf en Abraham daar zijn geliefde vrouw beweende (vs.2). Hij begroef haar daar (vs.19).

Hier ligt o.a. Sara begraven:

Hebron 2 Palestijnen zeggen dat zij afstammelingen zijn van 'vader' Abraham en mede daarom recht hebben op deze stad, die zij El-Häalîl noemen. Regelmatig vertoont het Palestijnse staatshoofd zich in deze stad op de televisie. Altijd als er onenigheid is met Joden. De situatie is er gespannen. Rellen en schietpartijen blijven jammergenoeg niet achterwege.

"Het had eigenlijk anders moeten zijn. Immers, in het Hebreeuws luidt de naam van deze stad 'Chewron'. Het is afgeleid van het Hebreeuwse woord 'chaweer', dat vriend of kameraad betekent. We komen dit woord bijvoorbeeld tegen in het bekende Hebreeuwse liedje: 'sjaloom chaweriem, sjaloom', lehitrahot', 'dag makkers, dag, tot ziens!' Letterlijk is een chaweer iemand, die een band heeft met een ander, een bondgenoot. Je zou Hebron dus vrij kunnen vertalen met 'stad van verbondenheid' (met elkaar en met God)."

Echter daarvan is thans niets te merken. Die verbondenheid komen we in de geschiedenis wel tegen als David tot koning wordt uitgeroepen in de stad Hebron: "Deze allen, strijders in gelid geschaard, kwamen met een volkomen toegewijd hart naar Hebron, om David koning te maken over geheel Israël. Ook al de overige Israëlieten waren een van zin om David koning te maken." (1 Kron. 12:38) Wat een onderlinge verbondenheid! David regeerde in Hebron zeven jaar (1 Kron. 29:27). Daarna drieëndertig jaar in Jeruzalem. Zo zien we dat beide steden regeringssteden waren.

Hebron was destijds een van de vrijsteden waarnaar iemand kon vluchten als hij zonder opzet iemand had gedood (Joz. 21:13). Hij was daar dan 'vrij' van vervolging. Niemand kon hem dan iets maken. Ook dit is een teken van verbondenheid die de burgers van de stad moesten sluiten met de ongelukkige 'doodslager'.

De verbondenheid komt ook tot uitdrukking dat Hebron werd gegeven aan de zonen van de priester Aaron. Priesters hadden tot taak verzoening tot stand te brengen tussen de Israëliet en God, zodat het 'bondgenootschap' tussen Israël en God kon blijven bestaan.

Van al de symboliek die in dat ene woordje Hebron ligt vinden we vandaag de dag niets terug. Arafat wil zowel Jeruzalem hebben als Hebron. Hebron is hem tot nu toe gelukt. Daarover is hij nu 'koning'. "Hoe tragisch is het dat de stad Hebron op grond van haar naam symbool staat voor vriendschap en kameraadschap, nu zo vol haat en achterdocht is. Moge ons gebed zijn dat Hebron eenmaal weer haar naam met ere mag dragen."

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Vijf bijzondere vrouwen

Vijf bijzondere vrouwen in het geslachtsregister van de Heere Jezus

Het Nieuwe Testament begint met het geslachtsregister van Jezus Christus. Hierin komen vijf vrouwen voor, van wie er vier bij naam genoemd worden: Tamar, Rachab, Ruth en Maria. Verder wordt er verwezen naar "de vrouw van Uria" - dat is Bathseba.

Op de momenten waarop hun geschiedenissen zich afspelen, blijken het vrouwen te zijn met een veelbewogen leven. Er zijn er drie weduwe. Eén van hen is een hoer en een ander doet zich voor als hoer. Twee behoren niet tot het volk Israël.
Hun geschiedenissen leren ons veel over henzelf en in sommige gevallen ook over hun vertrouwen op God. Er liggen tal van verwijzingen in naar wat er later zou gebeuren in en door de Heere Jezus. Ook bevatten ze geestelijke lessen voor de gelovige van nu.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Leeswijzer - Doelgericht Bijbellezen

Meer weten over Degene in Wie je als christen gelooft? Dan is de Bijbel dé bron van informatie. Daarbij is het niet alleen belangrijk dát je de Bijbel leest, maar ook hóe je leest. Wil je ontdekken wat God heeft geopenbaard en zeggen wil? Of zoek je bevestiging van hoe je zelf je geloof wilt 'inrichten'?
Doelgericht Bijbellezen is van grote invloed op de wijze waarop we leven, gemeente-zijn en zicht hebben op Jezus Christus.

Met vragen om persoonlijk of groepsgewijs verder over na te denken.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Acht gelijkenissen over het koninkrijk der hemelen

Uit het voorwoord: “Wie over de gelijkenissen van de Heiland spreekt of schrijft, lijkt zich op glad ijs te begeven. Er is over deze Bijbelgedeelten immers enorm vaak gepreekt. De evangelieverhalen zijn overbekend en vrijwel iedere christen meent precies te weten wat de Here met Zijn onderwijs heeft bedoeld. Hoewel er in rooms-katholieke, protestantse en evangelische kring niet exact dezelfde uitleg wordt gegeven, is men het wel eens over de hoofdlijnen. Van die standaarduitleg willen de meeste christenen niet afwijken”.

Toch lijkt er iets niet te kloppen in deze algemeen aanvaarde uitleg. Zo wordt aan allerlei symbolen uit de gelijkenissen een betekenis toegekend, die niet overeenstemt met de uitleg die de Here Zelf van zulke symbolen heeft gegeven.

Bovendien beweert men dat de Here gelijkenissen vertelde om Zijn boodschap te verduidelijken, terwijl Hij Zelf zegt dat Zijn onderricht juist bedoeld was om deze voor de menigten te verhullen!

De boodschap van de gelijkenissen is dus niet voor de hand liggend en voor een buitenstaander ook niet gemakkelijk te begrijpen.

Dit boekje is een poging om achter de betekenis van de gelijkenissen te komen.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen