Hebron

Hebron

Als we aan Arafat denken, associëren we zijn persoon vrijwel direct met de stad Jeruzalem. Maar er is nog een belangrijke stad waar hij de scepter zwaait, in de aloude stad Hebron. In Nummeri 13:22 staat dat de stad zeven jaar eerder gebouwd werd dan Zoan in Egypte en dat was omstreeks 1720 v. Chr. De stad ligt op de westelijke Jordaan-oever, 30 kilometer ten zuiden van Jeruzalem. Hebron ligt 927 meter boven het zeeniveau en is daarmee de hoogstgelegen stad in Israël. Hoewel het bestuur aan de Palestijnen is overgedragen, wonen er nog joodse kolonisten.

Hebron komt precies 72 keer voor in de Bijbel, enkel in het OT, vanaf Abraham tot koning David en de laatste keer dat de Bijbel er over schrijft is in Nehemia 11:25 (onder de naam Kirtjat-Arba). Degenen die uit Babel terugkeerden, vestigden zich ook daar. Vroeger heette de stad ook Kirjat-Arba (de stad van vier). De eerste keer schrijft Genesis 13:18 over Hebron. Dit vers vertelt dat Abraham daar ging wonen en er een altaar voor de HERE bouwde. In Genesis 23 lezen we dat Sara in Hebron stierf en Abraham daar zijn geliefde vrouw beweende (vs.2). Hij begroef haar daar (vs.19).

Hier ligt o.a. Sara begraven:

Hebron 2 Palestijnen zeggen dat zij afstammelingen zijn van 'vader' Abraham en mede daarom recht hebben op deze stad, die zij El-Häalîl noemen. Regelmatig vertoont het Palestijnse staatshoofd zich in deze stad op de televisie. Altijd als er onenigheid is met Joden. De situatie is er gespannen. Rellen en schietpartijen blijven jammergenoeg niet achterwege.

"Het had eigenlijk anders moeten zijn. Immers, in het Hebreeuws luidt de naam van deze stad 'Chewron'. Het is afgeleid van het Hebreeuwse woord 'chaweer', dat vriend of kameraad betekent. We komen dit woord bijvoorbeeld tegen in het bekende Hebreeuwse liedje: 'sjaloom chaweriem, sjaloom', lehitrahot', 'dag makkers, dag, tot ziens!' Letterlijk is een chaweer iemand, die een band heeft met een ander, een bondgenoot. Je zou Hebron dus vrij kunnen vertalen met 'stad van verbondenheid' (met elkaar en met God)."

Echter daarvan is thans niets te merken. Die verbondenheid komen we in de geschiedenis wel tegen als David tot koning wordt uitgeroepen in de stad Hebron: "Deze allen, strijders in gelid geschaard, kwamen met een volkomen toegewijd hart naar Hebron, om David koning te maken over geheel Israël. Ook al de overige Israëlieten waren een van zin om David koning te maken." (1 Kron. 12:38) Wat een onderlinge verbondenheid! David regeerde in Hebron zeven jaar (1 Kron. 29:27). Daarna drieëndertig jaar in Jeruzalem. Zo zien we dat beide steden regeringssteden waren.

Hebron was destijds een van de vrijsteden waarnaar iemand kon vluchten als hij zonder opzet iemand had gedood (Joz. 21:13). Hij was daar dan 'vrij' van vervolging. Niemand kon hem dan iets maken. Ook dit is een teken van verbondenheid die de burgers van de stad moesten sluiten met de ongelukkige 'doodslager'.

De verbondenheid komt ook tot uitdrukking dat Hebron werd gegeven aan de zonen van de priester Aaron. Priesters hadden tot taak verzoening tot stand te brengen tussen de Israëliet en God, zodat het 'bondgenootschap' tussen Israël en God kon blijven bestaan.

Van al de symboliek die in dat ene woordje Hebron ligt vinden we vandaag de dag niets terug. Arafat wil zowel Jeruzalem hebben als Hebron. Hebron is hem tot nu toe gelukt. Daarover is hij nu 'koning'. "Hoe tragisch is het dat de stad Hebron op grond van haar naam symbool staat voor vriendschap en kameraadschap, nu zo vol haat en achterdocht is. Moge ons gebed zijn dat Hebron eenmaal weer haar naam met ere mag dragen."

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Psalm 23

Psalm 23 - De HEERE is mijn Herder

Psalm 23 is wellicht de bekendste van alle psalmen. Begrijpelijk, want de tekst lijkt dicht bij ons te staan. David schrijft herkenbaar over de zorg van de Heere, zelfs in de zwaarste momenten. Maar ook zien we zijn grote vertrouwen en zekerheid in God. De lijn van lijden en vertroosting, van heiliging en hoop, komt helder naar voren en zal voor elke gelovige bemoedigend zijn. De geestelijke lessen liggen als het ware voor het oprapen.

Ook de letterlijke betekenis van deze psalm is prachtig! Toen de Heere destijds de menigte van Zijn volk Israël zag, "was Hij innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, zoals schapen die geen herder hebben" (Matt. 9:36). Die bewogenheid is duidelijk zichtbaar wanneer David zijn Herder beschrijft.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Belangrijke Bijbelwoorden

Geloof - gerechtigheid - genade - uitverkiezing - verzegeling

Er zijn veel bekende woorden in de Bijbel die vaak door gelovigen worden gebruikt. Voor dit boekje hebben we er vijf uitgekozen: geloof, gerechtigheid, genade, uitverkiezing en verzegeling. Wat voor betekenis hebben ze in de Bijbel en welke plaats hebben ze in onze persoonlijke relatie met God?

In elk van de vijf hoofdstukken in dit boekje wordt één van deze onderwerpen bestudeerd. De lessen die ze ons leren, hebben onderling met elkaar te maken en draaien om een schitterend middelpunt: de genade van God. Het zicht op de werking van Gods genade in je leven - in je redding, in je praktische leven nu en in je hoop op de toekomst - doet je groeien in het begrip van Wie God voor je is.

Bekijk hier de inhoudsopgave

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Twaalf unieke gelijkenissen

Er staan in het Lukasevangelie twaalf gelijkenissen die niet in de andere evangeliën voorkomen. Daaronder bevinden zich bekende gelijkenissen, zoals die over de verloren zoon en die over de rijke man en de arme Lazarus. En wie kent het verhaal over de barmhartige Samaritaan niet?

In dit boek gaat de schrijver in op deze twaalf gelijkenissen.

Het Griekse woord dat met 'gelijkenis' is vertaald, duidt op iets dat ergens naast geworpen wordt. Enerzijds is er de werkelijkheid, anderzijds is er een verhaal dat de Here Jezus er als het ware naast legt. Met dat verhaal geeft Hij licht op de werkelijkheid. Desondanks zijn gelijkenissen soms maar moeilijk te begrijpen. Zelfs de discipelen van de Here Jezus hadden in sommige gevallen moeite om Zijn onderwijs in deze vorm te verstaan.

Daarom is het des te mooier om met dit boek in de hand weer eens bij deze gelijkenissen en hun schoonheid bepaald te worden.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen