Kerst - Pasgeboren Kind?

Kerst

Pasgeboren Kind?

In Mattheüs 2 lezen wij over de komst van de wijzen uit het Oosten. Zij hadden een ster gezien en ze wisten het zeker: de Koning der Joden was geboren. Eenmaal in Jeruzalem aangekomen vragen zij naar de pasgeboren koning van de Joden. Dit veronderstelt dat zij vrij spoedig na Jezus’ geboorte een bezoek aan Hem brachten. Klop dat?

Vertalingen
Het woord ‘pasgeboren’ vinden we in de Herziene Statenvertaling (HSV) en bijvoorbeeld ook in de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV). De Naardense Bijbel (NB) heeft het zelfs over de ‘nieuwgeboren koning der Judeeërs’. Andere uitgaven, zoals de Statenvertaling (SV) en de NBG-’51 bijvoorbeeld, laten ‘pas’ of ‘nieuw’ weg: “Waar is de geboren Koning der Joden?” (SV) en “Waar is de Koning der Joden, die geboren is?” (NBG).
En ja, eerlijk is eerlijk, de laatste twee blijven het dichtst in de buurt van de Griekse grondtekst. Daar treffen we het woord ‘techtheis’ aan: geboren. De woorden ‘pas’ of ‘nieuw’ zijn dan ook geen vertaling, maar een (toegevoegde) interpretatie. De veronderstelling is daarbij dat Jezus nog maar pas geboren was, een baby nog dus.
En zo is het ook wel uitgebeeld op schilderijen en kerststallen, waar we de wijzen aantreffen in de stal, met Jozef en Maria en de kribbe.
Ongetwijfeld heeft ook de oude vertaling van Luther (1522) bijgedragen aan een dergelijke voorstelling van zaken: “Wo ist der neugeboren König der Juden?”

Kerstverhalen
Er zijn in de loop der tijd diverse elementen toegevoegd aan het kerstverhaal, die we het originele ‘verhaal’ in de Bijbel niet terug (kunnen) vinden. Meestal zijn er drie wijzen uit het Oosten die het Kerstkind bezoeken. Reeds in de 3e eeuw is daar sprake van (o.a. Origines). Wellicht omdat er drie geschenken vermeld worden: Goud, wierook en mirre. Ook zijn de wijzen in die tijd koningen geworden (denk aan Drie-koningen), zoals bijvoorbeeld bij kerkvader Quintus Septimus Florens, beter bekend als Tertullianus. Sommigen denken dat Jesaja 60 daarbij een rol heeft gespeeld: “En heidenvolken zullen naar uw licht gaan en koningen naar de glans van uw dageraad. Een menigte kamelen zal u bedekken, de jonge kamelen van Midian en Efa. Zij allen uit Sjeba zullen komen, goud en wierook zullen zij aandragen…”(vs. 3-6). Sedert de 8e eeuw worden ook hun namen vermeld: Caspar, Melchior en Balthasar. En zo ontstaan de fabeltjes…

Kind
Ook de gedachte dat Jezus pas geboren zou zijn, komt niet voort uit de Bijbeltekst, maar uit menselijke overwegingen.
Let wel: het zou op zich best kunnen zijn, dat de Koning pas geboren was, maar dat hoeft niet! Nogmaals, het woord ‘techtheis’ betekent gewoon ‘geboren’, meer niet. Als het de bedoeling van Mattheüs geweest was om dat expliciet mee te delen, dan had hij dat in het Grieks kunnen doen. Bijvoorbeeld door het woord ‘arti’ (pas, zojuist) te gebruiken (zie Matt. 9:18, Rom. 3:9, 1 Thess. 3:6). Of ‘prosphatos’ (kortgeleden, onlangs, Hand. 18:2).
Het woord ‘Kind’, dat in Mattheüs 2 gebruikt wordt, helpt ons ook niet verder, want dat kan zowel voor een baby gebruikt worden, als voor een peuter of kleuter, en nog ouder, voor een 12-jarige (zie Luk. 2:43).

Kindermoord
Mattheüs geeft wel aanleiding om te denken, dat Jezus al geen baby (in de kribbe) meer was, toen de wijzen Hem bezochten. Immers, koning Herodes vroeg hun nauwkeurig naar de tijd dat de ster verschenen was (2:7). En dat tijdstip gebruikt hij later om de gruwelijke kindermoord te Bethlehem te voltrekken aan alle jongetjes “…die er binnen Bethlehem en in heel dat gebied waren, van twee jaar oud en daaronder, in overeenstemming met de tijd die hij bij de wijzen nauwkeurig nagevraagd had” (vs. 16).
Tot tweemaal toe ‘nauwkeurig’. Dat ondersteunt de gedachte dat Jezus dichter bij de twee jaar oud was, toen de wijzen Hem opzochten, dan dat Hij nog een baby was.
Bovendien lezen we dat de ster hen de weg wees naar de plaats waar Jezus was: “En toen zij in het huis kwamen, vonden zij het Kind met Maria, Zijn moeder…” (vs. 11). Geen stal of schuur dus, maar een huis.

Geboren
Het feit dat de wijzen vroegen naar de Koning, die geboren was, kan twee dingen betekenen:

  1. Zij leidden dat af uit het zien van ‘Zijn ster in het Oosten’ (vs. 2). Wellicht konden zij daaruit afleiden dat de Koning der Joden geboren was.
  2. Toen zij in Jeruzalem kwamen, was daar koning Herodes aan het bewind. Hij droeg officieel de titel ‘Koning der Joden’ en was aangesteld door de Romeinen. Dat is iets anders dan iemand die geboren is als koning om later ook daadwerkelijk koning te zijn. Herodes vreesde in ieder geval met grote vreze!

Later, als de Heere Jezus volwassen is en aan het kruis genageld wordt, hangt er boven Hem een bordje met het opschrift: ‘Jezus de Nazarener, de Koning van de Joden’. Laten we Hem te allen tijde hulde bewijzen!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Psalm 110 - De Priesterkoning

Na boekjes over Psalm 23 en Psalm 80 is er nu een nieuw boekje over een psalm verschenen!

Psalm 110 is een Messiaanse psalm die spreekt over de Heere Jezus Christus in Zijn positie boven al wat is. Hij wordt beschreven als Koning en als Priester. Het is een prachtig lied over de grote Priesterkoning, Die op Zijn eigen wijze zegenrijk zal regeren over deze wereld. Beide ambten zijn in Hem verweven tot één en leren ons dat dé Koning naar Gods hart, dit alleen kon zijn, door Zijn Eigen offer waarmee Hij als Priester verzoening deed "voor onze zonden (dit betreft Zijn volk Israël); en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld (dit betreft ook ons!)" (1 Joh. 2:2).

Dit boekje geeft een mooie uitleg over deze psalm waarin de hemelvaart van Christus - dat is Zijn verhoging boven alle dingen - centraal staat.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Psalm 110 - De Priesterkoning'

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Het voornemen van de eeuwen'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Bestel 'Het Bijbelboek Esther'