Kerst - Pasgeboren Kind?

Kerst

Pasgeboren Kind?

In Mattheüs 2 lezen wij over de komst van de wijzen uit het Oosten. Zij hadden een ster gezien en ze wisten het zeker: de Koning der Joden was geboren. Eenmaal in Jeruzalem aangekomen vragen zij naar de pasgeboren koning van de Joden. Dit veronderstelt dat zij vrij spoedig na Jezus’ geboorte een bezoek aan Hem brachten. Klop dat?

Vertalingen
Het woord ‘pasgeboren’ vinden we in de Herziene Statenvertaling (HSV) en bijvoorbeeld ook in de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV). De Naardense Bijbel (NB) heeft het zelfs over de ‘nieuwgeboren koning der Judeeërs’. Andere uitgaven, zoals de Statenvertaling (SV) en de NBG-’51 bijvoorbeeld, laten ‘pas’ of ‘nieuw’ weg: “Waar is de geboren Koning der Joden?” (SV) en “Waar is de Koning der Joden, die geboren is?” (NBG).
En ja, eerlijk is eerlijk, de laatste twee blijven het dichtst in de buurt van de Griekse grondtekst. Daar treffen we het woord ‘techtheis’ aan: geboren. De woorden ‘pas’ of ‘nieuw’ zijn dan ook geen vertaling, maar een (toegevoegde) interpretatie. De veronderstelling is daarbij dat Jezus nog maar pas geboren was, een baby nog dus.
En zo is het ook wel uitgebeeld op schilderijen en kerststallen, waar we de wijzen aantreffen in de stal, met Jozef en Maria en de kribbe.
Ongetwijfeld heeft ook de oude vertaling van Luther (1522) bijgedragen aan een dergelijke voorstelling van zaken: “Wo ist der neugeboren König der Juden?”

Kerstverhalen
Er zijn in de loop der tijd diverse elementen toegevoegd aan het kerstverhaal, die we het originele ‘verhaal’ in de Bijbel niet terug (kunnen) vinden. Meestal zijn er drie wijzen uit het Oosten die het Kerstkind bezoeken. Reeds in de 3e eeuw is daar sprake van (o.a. Origines). Wellicht omdat er drie geschenken vermeld worden: Goud, wierook en mirre. Ook zijn de wijzen in die tijd koningen geworden (denk aan Drie-koningen), zoals bijvoorbeeld bij kerkvader Quintus Septimus Florens, beter bekend als Tertullianus. Sommigen denken dat Jesaja 60 daarbij een rol heeft gespeeld: “En heidenvolken zullen naar uw licht gaan en koningen naar de glans van uw dageraad. Een menigte kamelen zal u bedekken, de jonge kamelen van Midian en Efa. Zij allen uit Sjeba zullen komen, goud en wierook zullen zij aandragen…”(vs. 3-6). Sedert de 8e eeuw worden ook hun namen vermeld: Caspar, Melchior en Balthasar. En zo ontstaan de fabeltjes…

Kind
Ook de gedachte dat Jezus pas geboren zou zijn, komt niet voort uit de Bijbeltekst, maar uit menselijke overwegingen.
Let wel: het zou op zich best kunnen zijn, dat de Koning pas geboren was, maar dat hoeft niet! Nogmaals, het woord ‘techtheis’ betekent gewoon ‘geboren’, meer niet. Als het de bedoeling van Mattheüs geweest was om dat expliciet mee te delen, dan had hij dat in het Grieks kunnen doen. Bijvoorbeeld door het woord ‘arti’ (pas, zojuist) te gebruiken (zie Matt. 9:18, Rom. 3:9, 1 Thess. 3:6). Of ‘prosphatos’ (kortgeleden, onlangs, Hand. 18:2).
Het woord ‘Kind’, dat in Mattheüs 2 gebruikt wordt, helpt ons ook niet verder, want dat kan zowel voor een baby gebruikt worden, als voor een peuter of kleuter, en nog ouder, voor een 12-jarige (zie Luk. 2:43).

Kindermoord
Mattheüs geeft wel aanleiding om te denken, dat Jezus al geen baby (in de kribbe) meer was, toen de wijzen Hem bezochten. Immers, koning Herodes vroeg hun nauwkeurig naar de tijd dat de ster verschenen was (2:7). En dat tijdstip gebruikt hij later om de gruwelijke kindermoord te Bethlehem te voltrekken aan alle jongetjes “…die er binnen Bethlehem en in heel dat gebied waren, van twee jaar oud en daaronder, in overeenstemming met de tijd die hij bij de wijzen nauwkeurig nagevraagd had” (vs. 16).
Tot tweemaal toe ‘nauwkeurig’. Dat ondersteunt de gedachte dat Jezus dichter bij de twee jaar oud was, toen de wijzen Hem opzochten, dan dat Hij nog een baby was.
Bovendien lezen we dat de ster hen de weg wees naar de plaats waar Jezus was: “En toen zij in het huis kwamen, vonden zij het Kind met Maria, Zijn moeder…” (vs. 11). Geen stal of schuur dus, maar een huis.

Geboren
Het feit dat de wijzen vroegen naar de Koning, die geboren was, kan twee dingen betekenen:

  1. Zij leidden dat af uit het zien van ‘Zijn ster in het Oosten’ (vs. 2). Wellicht konden zij daaruit afleiden dat de Koning der Joden geboren was.
  2. Toen zij in Jeruzalem kwamen, was daar koning Herodes aan het bewind. Hij droeg officieel de titel ‘Koning der Joden’ en was aangesteld door de Romeinen. Dat is iets anders dan iemand die geboren is als koning om later ook daadwerkelijk koning te zijn. Herodes vreesde in ieder geval met grote vreze!

Later, als de Heere Jezus volwassen is en aan het kruis genageld wordt, hangt er boven Hem een bordje met het opschrift: ‘Jezus de Nazarener, de Koning van de Joden’. Laten we Hem te allen tijde hulde bewijzen!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Gods plan met Israël

Deuteronomium 30:1-10 is het uitgangspunt van dit boekje. Je zou dit hoofdstuk de 'basis-profetie' met betrekking tot het herstel, dan wel de toekomst van Israël kunnen noemen.

Het is belangrijk om een Bijbelse visie op Israël te hebben. Daarbij gaat het om het historische en het toekomstige aspect van het volk, maar zeker ook om het huidige. Door belofte en profetie te verwarren, heb je maar zo een verkeerd zicht op Israël. Dit boekje helpt de lezer enige orde te krijgen in de uitgebreide informatie in de Bijbel over Gods plan met Israël.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gods plan met Israël'

Hooglied

Hooglied - over een herder en zijn geliefde

Hooglied is een bijzonder Bijbelboekje. Het behoort tot de zogenaamde feestrollen. Binnen het Jodendom wordt het gelezen op de achtste dag van het Paasfeest - Pesach - het feest waarop de verlossing van Israël uit Egypte wordt herdacht. Daarbij wordt het boek gezien als een afspiegeling van Gods liefdesverklaring aan Israël en het verbond tussen Hem en Zijn volk.

Diverse 'partijen' komen erin aan het woord, maar de belangrijkste zijn toch wel de herder en zijn geliefde. Samen vormen ze een prachtig paar, waarin de Herder en Zijn volk Israël niet moeilijk zijn te herkennen.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Hooglied'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er - eind 2016, bijna 3 jaar later - deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'