Kerst - Jezus - Immanuël

Kerst

Jezus - Immanuël

Het is zeker niet de meest gebruikelijke naam in de wereld: Immanuël.
De vraag is of anderen dan Jozef en Maria deze naam ooit hebben gebruikt voor hun kind. Zou Jozef deze naam gebruikt hebben als hij Jezus riep om even in zijn werkplaats te komen? “Immanuël, wil je even hier komen?”

Wat zou deze naam voor Jozef en Maria hebben betekend? Heel wat namen hebben een betekenis waarvan de ouders hopen, dat het realiteit zal zijn in het leven van hun kinderen. Timotheüs betekent: Godvrezend. Dorothea betekent: Gave van God. Irene betekent: vrede en Stefan betekent: krans of kroon.
De naam Immanuël betekent: God met ons. Als Jozef of Maria deze naam gebruikten moet dat voor hen telkens bijzonder geweest zijn. Ze kenden de ware afkomst van hun Zoon. Hij was de Zoon van God, hun soevereine Heer, de Schepper. God was bij hen op een unieke wijze. In gedachten zie je dat ze naar Hem kijken, Hem observeren. Je hoort ze als het ware denken over Zijn identiteit. Je hoort de baby niezen en kuchen, een boertje laten na het drinken, of z’n luier nat maken. Hij was immers een echte baby!
Wat zou dat allemaal teweeggebracht hebben in hun denken? Jezus is ’s werelds grootste en meest verbazingwekkende paradox.

Misschien hebben zij de naam Immanuël nooit als roepnaam gebruikt. Misschien werd het meer gezien als een zelfstandig naamwoord, zoals ‘musicus’, ‘handelaar’ of ‘schoonmoeder’. Als we deze woorden gebruiken noemen we geen namen. We beschrijven een bepaalde hoedanigheid van een persoon.
Als we de naam Immanuël zo opvatten komen er andere gedachten op. Immanuël betekent, dat de hemel niet langer ver van de aarde is verwijderd. ‘God met ons’ wil zeggen, dat we waardevol zijn in Zijn ogen en dat Hij betrokken is bij wat ons overkomt. Het betekent ook, dat Hij ons liefheeft!
Immanuël betekent, dat we de Zoon van God gezien hebben als mens van vlees en bloed, en uit Zijn leven op aarde zoveel kunnen leren over ons gedrag ten opzichte van andere mensen enzo. ‘God met ons’ definieert de betekenis van woorden als goedheid, genade, meeleven, trouw en liefde. We zijn niet geïsoleerd van een God die ver weg is, gezeten op Zijn machtige troon. We hebben een God, die kan meevoelen met onze zwakheden.

Vanuit ons eigen menselijk niveau bekeken zou de naam letterlijk vertaald kunnen worden: Met ons (is) God, en misschien is het nog belangrijker te kunnen zeggen: God in ons. Het gewicht van Jezus’ leven is niet Zijn geboorte in Bethlehem, Zijn leven in Nazareth, zelfs niet Zijn kruisiging te Jeruzalem. Deze dingen krijgen pas echt waarde als ik in Hem ben en Hij in mij. Immanuël moet vertaald worden als ‘God met ons’ om daarmee het heil aan te geven. God ziet naar ons om en wil ons verlossen.

Er was een ‘hedendaagse’ Maria, die de maagdelijkheid en heiligheid al ver achter zich gelaten had. Ze ging gebukt onder de zonde. Ze heeft zelfs een serieuze poging tot zelfmoord overleefd, omdat een kamergenoot wat vroeger thuis kwam en direct een dokter belde. Maria was daarvoor allerminst dankbaar!
Nu, een aantal jaren later, is Maria door het dal heen. Ze is gezond en draagt verantwoordelijkheid. Ze is productief. Ze is bijna altijd aanwezig in de kerkdiensten. In haar werk dient ze de Heere door gehandicapte kinderen te verplegen. Ze is een tijdje terug getrouwd met een gelovige man, die veel van haar houdt.
“Wat is er met deze Maria gebeurd”, zult u vragen. Ze vroeg God in haar leven te komen en met haar te gaan. Immanuël werd voor haar een levende werkelijkheid. Vanaf haar kinderjaren heeft ze met Kerstfeest telkens weer van Immanuël gehoord. De moeilijke en pijnlijke tienerjaren dreven haar ver bij Hem vandaan. Uiteindelijk kwam ze met lege handen bij Hem terug en gaf zich aan Hem over. Ze nam dezelfde houding aan als haar naamgenoot van bijna 2000 jaar geleden: “Zie, de dienares van de Heere; mij geschiede naar Uw woord” (Luk. 1:38).

Het gebeurt nog steeds vandaag:

God dwingt niemand, maar wacht tot Hij toegelaten wordt in een gelovig en nederig hart.

Hij staat aan de deur en Hij klopt, elke dag.
Immanuël!

(Uit ‘What Child Is This?’ – door Rubel Shelly)

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

ADAM als type van Christus

Hoeveel Bijbelse figuren er ook als type of beeld van Christus zijn aan te wijzen, nergens worden zij in de Schrift letterlijk zo genoemd. Op één na! En dat is Adam. In Romeinen 5:14 lezen wij dat hij "een voorbeeld is van Hem Die komen zou".

In dit boekje gaat het over Adam. Wat kunnen we leren over de positie en opdracht van de eerste mens? En hoe wordt dit alles vervuld in de tweede Mens, Christus?

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Adam als type van Christus'

Belangrijke dagen in de Bijbel

In de Bijbel wordt op uiteenlopende wijze gesproken over de dag. Denk bijvoorbeeld aan de scheppingsdagen, de dag van Christus, de dag des HEEREN, de menselijke dag, etc.
Soms gaat het om een dag van 12 uur, soms van 24 uur en soms heeft 'dag' betrekking op een periode van meer dan 1000 jaar.
Met behulp van dit boekje willen we proberen daar wat meer inzicht in te krijgen.
We onderzoeken welke volgorde er in deze dagen is te ontdekken.
Goed om te weten is ook dat God ons dag aan dag draagt, "die God is ons heil"! (Ps. 68:20).

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Belangrijke dagen in de Bijbel'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het boek HANDELINGEN

Handelingen is een sleutelboek in de Bijbel. Het is geschreven door Lukas, een trouwe metgezel en medewerker van de apostel Paulus. Samen met het Lukasevangelie omvat zijn geschiedschrijving - van Lukas 1 tot en met Handelingen 28 - een doorlopende lijn van circa 66 jaar.

Handelingen is een geschiedkundig boek waarin de voortgang van het heilshandelen van God beschreven wordt, nadat de hemelvaart van Christus en de uitstorting van Gods Geest hebben plaatsgevonden.
De inleiding van dit Bijbelboek (Handelingen 1:1-11) laat zien waar het over gaat. Dit is samen te vatten in drie kernbegrippen: koninkrijk, getuigenis en wederkomst. Daarbij gaat het over de vraag of het koninkrijk (binnenkort) op aarde zou worden gevestigd, over de voortgang van het getuigenis en de betekenis van de opeenvolgende uitstortingen van Gods Geest én over het uitzicht op de (spoedige) komst van de Heere Jezus Christus.

Handelingen is ook een overgangsboek. Eerst draait het vooral om hetgeen Petrus doet en zegt, later komt Paulus in beeld en gaat het over zijn werk en verkondiging. Het boek laat een duidelijke lijn zien in het getuigenis dat zich van Jeruzalem naar Rome verplaatst.
Het is uitermate belangrijk om die lijn nauwkeurig te volgen! Dat voorkomt misverstanden (bijvoorbeeld over de plaats van de gemeente en Israël) en geeft duidelijkheid over de achtergrond en betekenis van de brieven in het Nieuwe Testament.
Kortom, een fascinerend boek, dat ook een heldere kijk geeft op Gods bedoeling in deze tijd!

Dit Bijbelstudieboek bevat twee delen. Het eerste deel beschrijft de hoofdlijnen van Handelingen; in deel 2 wordt gedeelte voor gedeelte het boek Handelingen doorlopen. Verder zijn in dit boek diverse bijlagen en tijdlijnen opgenomen en een tekstenregister.

Meer info & bestellen 'Het boek HANDELINGEN'