Ketting-reactie - Deel 2: Arme kindertjes

Ketting-reactie

Deel 2: Arme kindertjes

Voor het eten bidden we gewoonlijk. Gewoon omdat we het belangrijk vinden dat de kinderen leren dankbaar te zijn voor de dingen die ze krijgen. De kinderen doen meestal zelf hun gebed. Caleb van drie bidt voor 'mammie en daddy en sissie en mammie en daddy en sissy, en besluit dan met "nou-huh, bye". Meestal heeft hij als wij onze ogen open doen al een hap of twee achter de kiezen. Laatst bad dochter Kayleigh (10) voor de 'kindertjes in de arme landen', en ‘of de Heer daarmee wilde wezen’. Later moest ik daar aan terug denken. Ik vraag me bij het zien van uitgehongerde kinderen op televisie wel eens af of het werkelijk wel zin heeft om voor hen te bidden, en of we onze kinderen en onszelf niet een beetje voor de gek houden als we zeggen dat bidden voor de arme kinderen ook werkelijk zoden, of liever gezet voedsel aan de dijk zet.

Hopelijk wordt U niet boos op mij omdat ik deze dingen soms denk. Ik heb zelf ook jarenlang uit gewoonte verschillende dingen gebeden, maar naarmate ik ouder word en de dingen van God wil analyseren en overdenken, vroeg ik me af of voor alles bidden wel zin heeft. Natuurlijk hoeft niet alles meteen zin te hebben, maar we bidden natuurlijk wel met een bepaalde verwachting. Ik betrapte me er tijdens Kay's gebed op dat ik weinig verwachting meer had voor haar gebed. Reden daarvoor was dat ikzelf ook al 39 jaar voor die kindertjes had gebeden. En zie de wereld....

Denk even met me mee. Als we op vakantie gaan bidden we voor een veilige reis. Gewoonte. Toch gebeuren er de vreselijkste ongelukken ook met Gods kinderen. Ook tijdens vakantie. Ik concludeerde het volgende:
A. Gebed is geen garantie dat het ook werkelijk goed gaat.
B. Gebedsverhoring is willekeurig.
C. Bidden voor deze dingen is een soort therapie dat niets garandeert.
D. Uit respect voor God blijf je dingen bidden.
E. Bidden is eigenlijk je leven en belevingen melden bij God, waarna hij vrede en rust geeft of kan geven...

De verschillende opties overdenkend dacht ik, als God hoort dat wij bidden voor de kindertjes in de arme landen, denkt Hij: Leuk vrienden, maar als iedereen alles deelt met elkander, hoeft niemand meer honger te lijden. Dus, Ik doe niets, Ik heb al wat gedaan... Bidt maar fijn, maar het helpt niets, je moet wat doen! Verder dacht ik over de ongelukken en ziekte dit: Een ongeluk is voor God ook een ongeluk. Hij kan er niets aan doen, omdat Hij dat nu niet kan. Het zou gek genoeg onrechtvaardig zijn er wat aan te doen. Want interpreteer het woord ongeluk maar eens: Een prik van een wesp is voor mijn zoontje van drie ook een vreselijk ongeluk... Wanneer is iets een ongeluk en dan wanneer niet...? Je zou dus in paradijselijke omstandigheden komen als God ons ongelukken zou onthouden. Het hoort dus gewoon bij deze tijd, bij deze wereld, bij deze aioon.

Voor God is een ongeluk met dodelijke afloop van een kind van Hem een uiteindelijke opname. Dood is niet dood, maar voor een Christen is dood: eeuwig leven. Wij denken misschien te vaak vanuit ons eigen perspectief, terwijl God de dingen anders beziet. Ik kan voor mijzelf die golven van geloofsverbijstering wel aardig plaatsen. Ik voel me ook niet schuldig dat ik deze dingen aan God of bepaalde personen voorleg. Ik denk namelijk niet dat God die ons een vrije keus gaf, of wil dat wij zomaar uit traditie en gewoonte dingen doen. Als ik de Bijbel opensla zie ik dat Paulus en Petrus onophoudelijk bidden (zelfs dag en nacht) voor die eerste christengemeente. En ze zagen(dat kan je lezen) dat ondanks hun gebed het ook met de gemeente lang niet altijd goed ging. Sterker nog, er kwamen ongelooflijk veel ongelukkige dingen voor. En Jezus bad constant met Zijn Vader als Hij zich terug trok. Hij bad zelfs of de 'drinkbeker' van de dood Hem voorbij mocht gaan, maar Gods wil geschiedde..., Jezus stierf...!

In al mijn overpeinzingen richt ik mij tenslotte toch maar tot God, wat moet ik anders. Romeinen 8:26 zegt: “En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.” Eigenlijk komt mijn troost rechtstreeks uit de Bijbel. Het is net alsof God zelf zegt: Ben, ik ken je problemen over bidden wel! Ook als je te zwak bent om te bidden, zelfs als jij er geen gat meer inziet en 'verkeerd' bidt, is Mijn Geest er voor jou. En wat het is om met 'onuitsprekelijke verzuchtingen' voor iets of iemand te bidden, zal ik wel nooit te weten komen...

Glorie aan God!

Meer artikelen in de serie "Ketting-reactie":

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Psalm 110 - De Priesterkoning

Na boekjes over Psalm 23 en Psalm 80 is er nu een nieuw boekje over een psalm verschenen!

Psalm 110 is een Messiaanse psalm die spreekt over de Heere Jezus Christus in Zijn positie boven al wat is. Hij wordt beschreven als Koning en als Priester. Het is een prachtig lied over de grote Priesterkoning, Die op Zijn eigen wijze zegenrijk zal regeren over deze wereld. Beide ambten zijn in Hem verweven tot één en leren ons dat dé Koning naar Gods hart, dit alleen kon zijn, door Zijn Eigen offer waarmee Hij als Priester verzoening deed "voor onze zonden (dit betreft Zijn volk Israël); en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld (dit betreft ook ons!)" (1 Joh. 2:2).

Dit boekje geeft een mooie uitleg over deze psalm waarin de hemelvaart van Christus - dat is Zijn verhoging boven alle dingen - centraal staat.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Psalm 110 - De Priesterkoning'

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Het voornemen van de eeuwen'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

December-aanbieding

Vier Nederlandstalige boeken van Charles Welch (1880-1967). Hij was oprichter van de Berean Publishing Trust in London. Deze organisatie bestaat nog steeds en is de uitgever van vele Engelstalige titels, waarvan er een aantal bij Everread verkrijgbaar is.

In deze December-aanbieding zitten de volgende titels:

  • Deze profetie (een uitleg over het boek Openbaring)
  • Gaan voor goud (over de Filippenzenbrief)
  • Gelijkenissen, wonderen en tekenen (n.a.v. het Mattheüs- en het Johannesevangelie)
  • Paulus’ bediening in Handelingen (zijn boodschap gedurende de Handelingentijd was geheel in overeenstemming met dat wat de wet en de profeten hadden gezegd)

Ca. 798 bladzijden Bijbelstudie en voor € 37,50 (normale prijs: € 55,80).

Bestel de December-aanbieding