Ketting-reactie - Deel 2: Arme kindertjes

Ketting-reactie

Deel 2: Arme kindertjes

Voor het eten bidden we gewoonlijk. Gewoon omdat we het belangrijk vinden dat de kinderen leren dankbaar te zijn voor de dingen die ze krijgen. De kinderen doen meestal zelf hun gebed. Caleb van drie bidt voor 'mammie en daddy en sissie en mammie en daddy en sissy, en besluit dan met "nou-huh, bye". Meestal heeft hij als wij onze ogen open doen al een hap of twee achter de kiezen. Laatst bad dochter Kayleigh (10) voor de 'kindertjes in de arme landen', en ‘of de Heer daarmee wilde wezen’. Later moest ik daar aan terug denken. Ik vraag me bij het zien van uitgehongerde kinderen op televisie wel eens af of het werkelijk wel zin heeft om voor hen te bidden, en of we onze kinderen en onszelf niet een beetje voor de gek houden als we zeggen dat bidden voor de arme kinderen ook werkelijk zoden, of liever gezet voedsel aan de dijk zet.

Hopelijk wordt U niet boos op mij omdat ik deze dingen soms denk. Ik heb zelf ook jarenlang uit gewoonte verschillende dingen gebeden, maar naarmate ik ouder word en de dingen van God wil analyseren en overdenken, vroeg ik me af of voor alles bidden wel zin heeft. Natuurlijk hoeft niet alles meteen zin te hebben, maar we bidden natuurlijk wel met een bepaalde verwachting. Ik betrapte me er tijdens Kay's gebed op dat ik weinig verwachting meer had voor haar gebed. Reden daarvoor was dat ikzelf ook al 39 jaar voor die kindertjes had gebeden. En zie de wereld....

Denk even met me mee. Als we op vakantie gaan bidden we voor een veilige reis. Gewoonte. Toch gebeuren er de vreselijkste ongelukken ook met Gods kinderen. Ook tijdens vakantie. Ik concludeerde het volgende:
A. Gebed is geen garantie dat het ook werkelijk goed gaat.
B. Gebedsverhoring is willekeurig.
C. Bidden voor deze dingen is een soort therapie dat niets garandeert.
D. Uit respect voor God blijf je dingen bidden.
E. Bidden is eigenlijk je leven en belevingen melden bij God, waarna hij vrede en rust geeft of kan geven...

De verschillende opties overdenkend dacht ik, als God hoort dat wij bidden voor de kindertjes in de arme landen, denkt Hij: Leuk vrienden, maar als iedereen alles deelt met elkander, hoeft niemand meer honger te lijden. Dus, Ik doe niets, Ik heb al wat gedaan... Bidt maar fijn, maar het helpt niets, je moet wat doen! Verder dacht ik over de ongelukken en ziekte dit: Een ongeluk is voor God ook een ongeluk. Hij kan er niets aan doen, omdat Hij dat nu niet kan. Het zou gek genoeg onrechtvaardig zijn er wat aan te doen. Want interpreteer het woord ongeluk maar eens: Een prik van een wesp is voor mijn zoontje van drie ook een vreselijk ongeluk... Wanneer is iets een ongeluk en dan wanneer niet...? Je zou dus in paradijselijke omstandigheden komen als God ons ongelukken zou onthouden. Het hoort dus gewoon bij deze tijd, bij deze wereld, bij deze aioon.

Voor God is een ongeluk met dodelijke afloop van een kind van Hem een uiteindelijke opname. Dood is niet dood, maar voor een Christen is dood: eeuwig leven. Wij denken misschien te vaak vanuit ons eigen perspectief, terwijl God de dingen anders beziet. Ik kan voor mijzelf die golven van geloofsverbijstering wel aardig plaatsen. Ik voel me ook niet schuldig dat ik deze dingen aan God of bepaalde personen voorleg. Ik denk namelijk niet dat God die ons een vrije keus gaf, of wil dat wij zomaar uit traditie en gewoonte dingen doen. Als ik de Bijbel opensla zie ik dat Paulus en Petrus onophoudelijk bidden (zelfs dag en nacht) voor die eerste christengemeente. En ze zagen(dat kan je lezen) dat ondanks hun gebed het ook met de gemeente lang niet altijd goed ging. Sterker nog, er kwamen ongelooflijk veel ongelukkige dingen voor. En Jezus bad constant met Zijn Vader als Hij zich terug trok. Hij bad zelfs of de 'drinkbeker' van de dood Hem voorbij mocht gaan, maar Gods wil geschiedde..., Jezus stierf...!

In al mijn overpeinzingen richt ik mij tenslotte toch maar tot God, wat moet ik anders. Romeinen 8:26 zegt: “En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.” Eigenlijk komt mijn troost rechtstreeks uit de Bijbel. Het is net alsof God zelf zegt: Ben, ik ken je problemen over bidden wel! Ook als je te zwak bent om te bidden, zelfs als jij er geen gat meer inziet en 'verkeerd' bidt, is Mijn Geest er voor jou. En wat het is om met 'onuitsprekelijke verzuchtingen' voor iets of iemand te bidden, zal ik wel nooit te weten komen...

Glorie aan God!

Meer artikelen in de serie "Ketting-reactie":

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Paulus, leermeester der heidenen

Op twee plaatsen in de Bijbel schrijft Paulus dat hij door God is aangesteld als "prediker, apostel en leraar van de heidenen" (1 Tim. 2:7 en 2 Tim. 1:11). In zijn nagenoeg laatste woorden schrijft hij: "Maar de Heere heeft mij bijgestaan en heeft mij kracht gegeven, opdat door mij de prediking volbracht zou worden en alle heidenen die zouden horen" (2 Tim. 4:17). Het valt meteen op: hij zegt dit in zijn allerlaatste brieven - anders gezegd: hij zegt dit aan het einde van zijn bediening. Het laatste - of tweede - deel van zijn bediening stond in het teken van het heil dat naar de heidenen gezonden was. In het licht daarvan mocht Paulus tot dan toe verborgen dingen bekendmaken, die alle te maken hebben met het ene lichaam van Christus, waar Christus Zelf als Hoofd deel van uitmaakt. Hierdoor deelt de gelovige van nu - in één lichaam onlosmakelijk met Hem verbonden - in de positie van Christus Zelf en daarmee in alle geestelijke zegen.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Bestel 'Paulus - Leermeester der heidenen'

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Het voornemen van de eeuwen'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Bestel 'Het Bijbelboek Esther'