Het schaap

Het schaap

Een schaap is een rustig weidedier. Het graast op zijn gemak. Als de lammeren rondspringen in het vroege voorjaar wekt dat een vertederend beeld op. Wordt het wolletje eraf geschoren, dan is dat geen probleem. Er groeit vanzelf nieuw wolpakketje waar de industrie wel raad mee weet. Een warme wollen trui is nooit weg!

Is er wel iets bijzonders over een schaap te vertellen? Zeker wel! Het is merkwaardig dat God in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid Zijn Zoon Jezus vergelijkt met een lam en een schaap. Daar zijn kennelijk gegronde redenen voor.

Vetstaartschaap

We geven eerst een definitie van dit schepsel. Een schaap valt onder de huisdieren. Het vertoont sociaal gedrag, want het kan leven in een kudde. Het is een zoogdier en eet (in ons land) voornamelijk gras. Het baart levende jongen. Er zijn wolschapen en er zijn vleesschapen. Oorspronkelijk leefden zij in het wild. De mens heeft daar vanaf het begin van de schepping 'tamme' dieren van gefokt. Abel (Gen. 4:2) was al schaapherder. Er bestaan nu meer dan tweehonderd rassen!
AMEN 38 p35 schaap - tekening 2 Het schaap en de ram in de Bijbel waren 'vetstaartschapen', gefokt uit een mouflonachtig wild schaap. Het vetstaartschaap is sterk van nature. Het kan zowel kou als hitte goed verdragen en neemt ook genoegen met arm voedsel. In de staart hoopt zich veel vet op. Vandaar lezen we in Leviticus 3:9: "van het vredeoffer zal hij het vet brengen als vuuroffer voor de HERE; de gehele vetstaart, die hij dicht bij de ruggengraat moet afsnijden." Het vetstaartschaap diende als offer dat vrede bracht vrede tussen God en mens. Zo maakte de Here Jezus, geofferd als Lam van God, door Zijn bloed vrede tussen mens en God (Kol. 1:20).

Kwetsbaar

Als we goed waarnemen, zien we dat schapen zeer kwetsbare dieren zijn. Waarom?

  • Een schaap kan niet hard weglopen als ze wordt bedreigd.
  • Als ze per ongeluk op haar rug komt te liggen, kan ze zelf niet overeind komen.
  • Valt een schaap in het water dan komt ze zelf niet op het droge.
  • Een schaap heeft geen klauwen om zich te verdedigen.
  • Het schaap kan ook geen dodelijke stroom stoten geven zoals de sidderaal.
  • Haar gemekker maakt geen indruk op andere dieren, zoals dieren die kunnen grommen of brullen.
  • Een schaap heeft geen schutkleuren om zich gemakkelijk te kunnen verstoppen.
  • Het kan zijn kleuren ook niet aan de omgeving aanpassen, zoals een kameleon.
  • Even snel in een boom klimmen als er gevaar dreigt? Lukt niet!
  • Een hol graven en zich daarin verstoppen kan een schaap ook niet.
  • Snel wegvliegen bij dreigend gevaar? Helaas; een schaap heeft geen vleugels.
  • Samen met andere schapen een veilige sterke kudde vormen zodat de wolf een straatje om gaat? Ach, de wolf weet wel beter.

Conclusie: een schaap is niet weerbaar. Het heeft een herder nodig. In geestelijk opzicht is dit vergelijkbaar met een mens. Daarom zegt de Here Jezus:"Ik ben de goede Herder." Hij zegt erbij: "De goede Herder zet Zijn leven in voor Zijn schapen." (Joh. 10:11) We zagen al dat Hij als vredeoffer diende. Ongelofelijk hè! Schapen weten dat ze van herderlijke zorg afhankelijk zijn. Daarom kennen ze de stem van hun verzorger(st)er. Het is of we Jezus weer horen spreken: "Ik ben de goede Herder en Ik ken de mijne en de mijne kennen Mij." (Joh. 10:14) Kent u Hem?

Overgave zonder protest

Als het schaap zo kwetsbaar is, vraag je je af, wat kan een schaap wel?

  • Je aankijken met ondoorgrondelijk ogen.
  • Zich zonder geluid overgeven aan de scheerders, het verroert zich niet en spartelt niet tegen.
  • Lijden zonder zich te verzetten.
  • Sterven als je er bij staat zonder dat je er erg in hebt.

De conclusie is, dat een schaap bescheiden is en zich zonder verzet overgeeft. De mens is in het algemeen niet zo. Echter, de Here Jezus wel. In Jesaja 53:7 staat: "Als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed Hij zijn mond niet open." De Messias wordt hier in eerste instantie als een lam getypeerd. Een teer, weerloos en onschuldig lammetje, Die als Koning zal heersen. In tweede instantie vergelijkt deze profetie Hem met een volwassen schaap. Net als een 'echt' schaap laat Hij zich niet horen en verzet Hij Zich niet tegen zijn belagers, de scheerders. Dit is een profetie die letterlijk uitkwam (Hand. 8:32). Jezus leed uit vrije wil. Niet om er Zelf beter van te worden; nee opdat de mensheid er ‘beter’ van kan worden. Toen Hij vastgespijkerd aan het kruis onvoorstelbaar leed, deed hij Zijn mond niet open; er kwam geen enkel beklag uit Zijn mond.

Omhoog klauteren

Een (wild) schaap kan in haar oorspronkelijke omgeving op een berg of rots klauteren. Zo kan het zich in hoger sferen aan zijn vijand te onttrekken. Dat is ook wat het Lam Gods deed. Vlak voor Zijn sterven zei de Here Jezus: "Eli Eli lama sabachthani dat is: Mijn God, Mijn God waarom (of hoezeer) hebt Gij Mij verlaten?" Daarin klonk geen woede of spijt, maar het vaststellen van een feit. Inderdaad; Zijn Vader moest Zich van Hem afkeren, omdat deze de Heilige is. Al de zonden van de wereld droeg het Lam – Zelf zondeloos - op Zijn schouders. Dat moet vreselijk geweest zijn! Vanwege al die zonden (ook die van u en van mij) moest Hij van God verlaten sterven. Hij heeft onvoorstelbaar geleden.AMEN 38 p36 Kudde Schapen 2 Maar dan? Nadat Hij Zich aan het aardse door de dood had onttrokken, 'klauterde' Jezus omhoog, tussen de andere doden uit. Door deze machtige gebeurtenis als waarheid aan te nemen, ontvangen wij vergeving van zonden (Rom.6: 5-14).

Warmte van de wol

Eeuwen geleden is ontdekt dat je van de schapenvacht draden kunt spinnen. Daarvan wordt wollen, warme, zacht aanvoelende kleding gemaakt. Het draagt licht en heeft uitmuntende regulerende eigenschappen tegen vocht. Witte wol. Daarmee wil de Here Jezus ons kleden als wij ons bekeren en met onze zonden tot Hem komen. "… al waren uw zonden… rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol." (Jes 1:18) Ja, we mogen komen zoals we zijn.

Door de uitstekende isolerende eigenschappen wordt schapenwol zelfs als isolatiemateriaal voor woningen gebruikt. De vochtregulerende en absorberende eigenschappen zijn absoluut superieur aan alle andere isolatie materialen. Omdat wol brandwerend is dragen brandweermannen soms brandwerende, wollen pakken. Vanwege de goede isolatie loopt de temperatuur in het pak niet te hoog op. Ook hier vinden we een mooi vergelijk, om ons bij Jezus aan te sluiten. Als we ons hullen in Zijn liefde zullen we ons behaaglijk voelen. We komen zelfs niet in de buurt van het (helle) vuur (Joh.5: 24). We zijn overgezet van de dood in het Leven. Daarom kan alleen Hij zeggen:
Grandioos, wat een geweldige Heer hebben gelovigen!

P.S. Zou dit dier ook per ongeluk zijn geëvolueerd, zoals knappe koppen ons willen doen geloven? Is hierop ook het recht van de sterkste en “the survival of the fittest” van toepassing? Of zou onze God het schaap niet gewoon geschapen hebben als beeld / type van Zijn Zoon?

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Psalm 110 - De Priesterkoning

Na boekjes over Psalm 23 en Psalm 80 is er nu een nieuw boekje over een psalm verschenen!

Psalm 110 is een Messiaanse psalm die spreekt over de Heere Jezus Christus in Zijn positie boven al wat is. Hij wordt beschreven als Koning en als Priester. Het is een prachtig lied over de grote Priesterkoning, Die op Zijn eigen wijze zegenrijk zal regeren over deze wereld. Beide ambten zijn in Hem verweven tot één en leren ons dat dé Koning naar Gods hart, dit alleen kon zijn, door Zijn Eigen offer waarmee Hij als Priester verzoening deed "voor onze zonden (dit betreft Zijn volk Israël); en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld (dit betreft ook ons!)" (1 Joh. 2:2).

Dit boekje geeft een mooie uitleg over deze psalm waarin de hemelvaart van Christus - dat is Zijn verhoging boven alle dingen - centraal staat.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Psalm 110 - De Priesterkoning'

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Het voornemen van de eeuwen'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

December-aanbieding

Vier Nederlandstalige boeken van Charles Welch (1880-1967). Hij was oprichter van de Berean Publishing Trust in London. Deze organisatie bestaat nog steeds en is de uitgever van vele Engelstalige titels, waarvan er een aantal bij Everread verkrijgbaar is.

In deze December-aanbieding zitten de volgende titels:

  • Deze profetie (een uitleg over het boek Openbaring)
  • Gaan voor goud (over de Filippenzenbrief)
  • Gelijkenissen, wonderen en tekenen (n.a.v. het Mattheüs- en het Johannesevangelie)
  • Paulus’ bediening in Handelingen (zijn boodschap gedurende de Handelingentijd was geheel in overeenstemming met dat wat de wet en de profeten hadden gezegd)

Ca. 798 bladzijden Bijbelstudie en voor € 37,50 (normale prijs: € 55,80).

Bestel de December-aanbieding