Kort en bondig

Kort en bondig

Geloof

Geloof is één van de kostbaarste schatten die een mens kan bezitten. Geloof wordt vaak verward met aanmatiging, optimisme, vastberadenheid, bijgeloof en verbeelding. Maar dit is niet de werkelijkheid van geloven. We lezen in Romeinen 4, vers 5: "Hem echter, die niet werkt, maar zijn geloof vestigt op Hem, die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid."
Klaarblijkelijk wordt God geëerd door geloof, terwijl twijfelen aan Zijn Woord Hem moet kwetsen. De apostel Johannes schreef: "Indien wij het getuigenis der mensen aannemen, het getuigenis van God is meerder, want dit is het getuigenis van God, dat Hij van Zijn Zoon getuigd heeft" (1 Joh. 5:9).
Geen wonder, dat we in Hebreeën 11:6 lezen : "… maar zonder geloof is het onmogelijk Hem welgevallig te zijn. Want wie tot God komt, moet geloven, dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken."
Hoe dankbaar zouden we allen moeten zijn, dat God ons in de Bijbel verteld heeft over de verlossing door Christus, en hoe we gered kunnen worden door in Hem te geloven… “Die is overgeleverd om onze overtredingen en opgewekt om onze rechtvaardiging… Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus Christus" (Rom. 4:25, 5:1).

Verdergaande openbaring

Hoewel de Bijbel het Woord van God is, van kaft tot kaft, is het niet allemaal tegelijk gegeven of aan dezelfde toehoorders. Wat in vroeger tijden tot een bepaalde groep mensen werd gesproken, mag niet zonder meer toegepast worden op een groep mensen in later tijden. Dit principe noemen we verdergaande openbaring, waarvan we vele voorbeelden in de Schrift vinden.
In Romeinen 3:21 schrijft apostel Paulus: "Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen."
Er was een tijd, dat de wet van Mozes een essentieel deel uitmaakte van de rechtvaardiging. Niet dat de wet zelf gerechtigheid kon brengen, zeker niet. Maar voordat de bedeling van Gods genade aan Paulus bekendgemaakt was ( zie Efe. 3:1,2 ), was Gods wet de beschreven manier om gerechtigheid door geloof aan te tonen. Met andere woorden, wanneer een godvruchtige Jood onder de wet wilde tonen dat hij in God geloofde, was er slechts één manier: gehoorzamen van de wet. Dus, terwijl de wet geen gerechtigheid bracht, ging het houden van de wet hand in hand met het leiden van een rechtschapen leven. Maar volgens Romeinen 3:21 is Gods gerechtigheid niet langer verbonden met het houden van de wet. Daarom gaat Paulus verder met te verkondigen: " … maar gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade" (Rom. 6:14b). Het is dus zaak om ´met God mee te gaan´ in Zijn voortgaande openbaring en ons te houden aan Zijn geopenbaarde Woord. Dat is in dit verband: niet leven onder de Wet, maar opwassen in de genade (vgl. Titus 2:11-14).

In Christus gedoopt

Dit is één van de kostbaarste waarheden in de Schrift: de eenwording met Christus van de gelovige.
In Romeinen 6:3-4 lezen we over de doop in Christus. Velen denken bij het woord ´dopen´ alleen aan water, maar het oorspronkelijke woord wijst eigenlijk op: eenwording. Zie bijvoorbeeld in 1 Korintiërs 10, vers 2: "… allen zich in Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee." De kinderen Israëls waren niet nat geworden in de zee, maar zij waren één met Mozes als leider bij hun ervaring in de Rode Zee.
Wanneer we ons vertrouwen stellen op Christus in Zijn dood, begrafenis en opstanding, dan doopt de Heilige Geest ons (maakt ons één met en) in Hem.
Romeinen 6:3 zegt, dat we gedoopt (één gemaakt) zijn in Zijn dood. Dit betekent dat de dood van Christus voor onze zonden werkzaam geworden is in ons leven. Vervolgens zijn we één gemaakt met Zijn begrafenis (Rom. 6:4a "… met Hem begraven door de doop in de dood"). Toen het lichaam van Christus, beladen met de zonden van de wereld, in dat graf was weggelegd, is het alsof wij daar ook bij hoorden. Tenslotte zijn we één geworden met Zijn opstanding, "…opdat, gelijk Christus opgewekt is uit de doden door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen" (Rom. 6:4b).
Later, in Kolossenzen 2, schrijft Paulus: “In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, daar gij met Hem begraven zijt in de doop”. Ondergedompeld in de dood van Christus en… met Hem daaruit opgewekt: “In Hem zijt gij ook mede opgewekt, door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doen heeft opgewekt” (vs. 11-12). Helemaal één geworden met Christus en daardoor deel aan het volle heil, dat God in Hem heeft geopenbaard!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Psalm 110 - De Priesterkoning

Na boekjes over Psalm 23 en Psalm 80 is er nu een nieuw boekje over een psalm verschenen!

Psalm 110 is een Messiaanse psalm die spreekt over de Heere Jezus Christus in Zijn positie boven al wat is. Hij wordt beschreven als Koning en als Priester. Het is een prachtig lied over de grote Priesterkoning, Die op Zijn eigen wijze zegenrijk zal regeren over deze wereld. Beide ambten zijn in Hem verweven tot één en leren ons dat dé Koning naar Gods hart, dit alleen kon zijn, door Zijn Eigen offer waarmee Hij als Priester verzoening deed "voor onze zonden (dit betreft Zijn volk Israël); en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld (dit betreft ook ons!)" (1 Joh. 2:2).

Dit boekje geeft een mooie uitleg over deze psalm waarin de hemelvaart van Christus - dat is Zijn verhoging boven alle dingen - centraal staat.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Psalm 110 - De Priesterkoning'

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Het voornemen van de eeuwen'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Bestel 'Het Bijbelboek Esther'