De eenheid van de Bijbel

De eenheid van de Bijbel

We gaan uit van de grondgedachte, dat de woorden der Heilige Schrift in de oorspronkelijke talen door de Geest van God werden ingegeven (2 Tim. 3:16). Wij geloven, dat elk woord, elk vers, elk hoofdstuk en elk boek zijn eigen bestemde plaats inneemt in dit wonderbare Boek en dat geen deel ervan goed verstaan kan worden, als men het niet in verband met het geheel beschouwt (Joh. 10:35b).

De eenheid van dit wonderlijke Boek blijkt uit de volgende feiten:

I. De Bijbel getuigt van één God

Van Genesis tot Openbaring getuigt het Woord slechts van één God, Die Zichzelf overal gelijk blijft en dus steeds Dezelfde is.
Dit blijkt bijvoorbeeld duidelijk uit het feit, dat Hij hemel en aarde schiep, die op grond daarvan Zijn eigendom zijn en waardoor Hij Zich onderscheidt van de afgoden (Lees Gen. 1 : 1; Ex. 20 : 11; Deut. 4 : 49; Psalm 33 : 6-9; Jes. 45 : 18; Jes. 65: 17; Jer. 10: 10-12; Zach. 12: 1; Hand. 4: 24; 2 Pet. 3: 13; Op. 4:11;14.7;21.1).
Deze weinige plaatsen, die met vele andere kunnen worden aangevuld, tonen, dat de God van de Openbaring Dezelfde is als Die van Genesis; Die van het Nieuwe Testament Dezelfde als Die van het Oude Testament en dat dus de gehele Bijbel slechts van één God spreekt (Jes. 44:6-8).

II. De Bijbel bevat één doorlopende geschiedenis

De Bijbel geeft één doorlopende geschiedenis: de geschiedenis der mensheid in haar verhouding tot God.
Van Genesis 1 tot en met 11 vinden we de geschiedenis der mensheid in het algemeen. Van Genesis 12 tot Handelingen 28 worden ons Gods bijzondere bemoeienissen met Israël verhaald. De andere volken worden alleen vermeld in zoverre zij met Israël in aanraking komen. Vanaf Handelingen tot Openbaring ligt de geschiedschrijving stil en kunnen we de brieven der apostelen lezen. In Openbaring vervolgt de geschiedenis weer met Israël op de voorgrond en aan het eind zien we Gods plan met het mensdom vervuld (Openb. 21).

III. Eén voortgaande ontvouwing der waarheid in de Bijbel

De Bijbel is één voortgaande en trapsgewijze ontvouwing der waarheid. De Goddelijke regel in het openbaren vinden we zo prachtig uitgedrukt in Markus 4, vers 28: eerst het kruid, dan de aar, daarna het volle koren in de aar.
Neem als voorbeeld de moederbelofte van Genesis 3:15. Volgen we de heilige geslachtslijn, dan wordt het voortbrengen van de Messias eerst beperkt tot Abrahams nakomelingschap (Gen. 12:3); daarna tot Jakobs zonen, waaruit God Juda verkiest (Gen. 49: 8-10); vervolgens het huis en geslacht van David (2 Sam. 7:12-16); en eindelijk wijst God Maria aan, opdat uit haar de Messias geboren zal worden (Luk. 1:30-33; 2:4-5). Het vermorzelen der verzenen van dit heilige Zaad wordt duidelijk beschreven in de Evangeliën en in Openbaring 20 volgt tenslotte de kop-vermorzeling van de "oude slang". Voeg daarbij de tijdsbepaling van Daniël 9:25 en de plaatsaanwijzingen Micha 5:1 met betrekking tot de verschijning van de Messias, en men ziet duidelijk de geleidelijke ontvouwing van de waarheid Gods.

IV. Het éne grote thema van de Bijbel

In verband met het voorgaande punt heeft de Bijbel slechts één groot thema, en dat is de Persoon en het werk van Christus.
De Messias van het Oude Testament is Dezelfde als de Christus van het Nieuwe Testament. De Gezalfde des Heren, waarvan Spreuken 8:23, Psalm 2:2-7 en Jes. 61:1-2 spreken, is niemand anders dan de Here Jezus Christus van het Nieuwe Testament, volgens eigen verklaringen van onze Zaligmaker (Luk. 4:8-21) alsmede door de bevestiging uit de hemel (Luk. 3:22) en de getuigenissen der apostelen (Hand. 10:38; Hebr. 1:1-5, e.a.).
De in het Oude Testament beloofde Koning (2 Samuël 7:13; Psalm 45:2-7; Jes. 32:1; Jer. 23:5-6; Zach. 6:12, 13) is niemand anders dan de in het Nieuwe Testament geboren Koning der Joden (Matt. 2:1-2; vergelijk Joh. 18:33-37), Die straks op de troon van Zijn vader David zal zitten (Luk. 1:31-33) en daarom ook wederkomen zal als "Here der heren en Koning der koningen." (Openb. 19:16)

V. De Bijbel spreekt van één Verlosser en één verlossing

Het merkwaardige is, dat in het Oude Testament Verlosser en verlossing worden voorgesteld door typen en offeranden in de wet. Maar alles wijst er op, dat de Verlosser de verlossing alleen bewerken kan door het storten van Zijn bloed en het geven van Zijn leven (Gen. 4:4; Exod. 12.6-7, 13; Jes. 53:7). In het Nieuwe Testament verschijnt de Verlosser en wordt Hij direct aangewezen als het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt (Joh. 1 : 29). Hij sterft als het Lam Gods (Joh. 19 . 33-37) en in de hemel ziet Johannes Hem als een Lam, staande als geslacht (Openb 5:6). Verlossing door het bloed is de rode draad, die door de gehele Bijbel heenloopt.

VI. De harmonie van de Bijbel

Hoewel de Bijbel samengesteld is uit verschillende geschriften, die door vele schrijvers in verschillende tijden geschreven werden, tonen hun leringen toch een volmaakte harmonie. Dit is zonder meer een groot wonder, als men bedenkt, dat er over het schrijven der Bijbelboeken minstens 16 eeuwen verliepen en de schrijvers niet met elkaar konden overleggen om dezelfde denkbeelden uit te werken. Hoewel er eeuwen tussen hun optreden lagen, vulden zij elkaar toch aan. Neem als voorbeeld de leer van het ‘offer’. Vergelijk wat Mozes daarvan schreef met wat de profeten en Psalmen daarover zeggen; men zal één en dezelfde gedachte vinden. En komt men bij de geschriften van de apostelen in het Nieuwe Testament, dan ontdekt men, hoe zij Jezus Christus en Zijn werk voorstellen als het grote offer, door God voorbestemd om de zonden teniet te doen.

Zie tot slot:
"Want al wat tevoren geschreven is, dat is tot onze lering geschreven; opdat wij door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften hoop hebben zouden. " (Romeinen 15:4 - SV)
Hetgeen in het Oude Testament geschreven werd, dient de mensen van het Nieuwe Testament tot lering. Wat voor hen goed was, is ook nog goed voor ons - het is doortrokken van één Geest (1 Kor. 10:11).

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

ADAM als type van Christus

Hoeveel Bijbelse figuren er ook als type of beeld van Christus zijn aan te wijzen, nergens worden zij in de Schrift letterlijk zo genoemd. Op één na! En dat is Adam. In Romeinen 5:14 lezen wij dat hij "een voorbeeld is van Hem Die komen zou".

In dit boekje gaat het over Adam. Wat kunnen we leren over de positie en opdracht van de eerste mens? En hoe wordt dit alles vervuld in de tweede Mens, Christus?

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Adam als type van Christus'

Belangrijke dagen in de Bijbel

In de Bijbel wordt op uiteenlopende wijze gesproken over de dag. Denk bijvoorbeeld aan de scheppingsdagen, de dag van Christus, de dag des HEEREN, de menselijke dag, etc.
Soms gaat het om een dag van 12 uur, soms van 24 uur en soms heeft 'dag' betrekking op een periode van meer dan 1000 jaar.
Met behulp van dit boekje willen we proberen daar wat meer inzicht in te krijgen.
We onderzoeken welke volgorde er in deze dagen is te ontdekken.
Goed om te weten is ook dat God ons dag aan dag draagt, "die God is ons heil"! (Ps. 68:20).

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'Belangrijke dagen in de Bijbel'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het boek HANDELINGEN

Handelingen is een sleutelboek in de Bijbel. Het is geschreven door Lukas, een trouwe metgezel en medewerker van de apostel Paulus. Samen met het Lukasevangelie omvat zijn geschiedschrijving - van Lukas 1 tot en met Handelingen 28 - een doorlopende lijn van circa 66 jaar.

Handelingen is een geschiedkundig boek waarin de voortgang van het heilshandelen van God beschreven wordt, nadat de hemelvaart van Christus en de uitstorting van Gods Geest hebben plaatsgevonden.
De inleiding van dit Bijbelboek (Handelingen 1:1-11) laat zien waar het over gaat. Dit is samen te vatten in drie kernbegrippen: koninkrijk, getuigenis en wederkomst. Daarbij gaat het over de vraag of het koninkrijk (binnenkort) op aarde zou worden gevestigd, over de voortgang van het getuigenis en de betekenis van de opeenvolgende uitstortingen van Gods Geest én over het uitzicht op de (spoedige) komst van de Heere Jezus Christus.

Handelingen is ook een overgangsboek. Eerst draait het vooral om hetgeen Petrus doet en zegt, later komt Paulus in beeld en gaat het over zijn werk en verkondiging. Het boek laat een duidelijke lijn zien in het getuigenis dat zich van Jeruzalem naar Rome verplaatst.
Het is uitermate belangrijk om die lijn nauwkeurig te volgen! Dat voorkomt misverstanden (bijvoorbeeld over de plaats van de gemeente en Israël) en geeft duidelijkheid over de achtergrond en betekenis van de brieven in het Nieuwe Testament.
Kortom, een fascinerend boek, dat ook een heldere kijk geeft op Gods bedoeling in deze tijd!

Dit Bijbelstudieboek bevat twee delen. Het eerste deel beschrijft de hoofdlijnen van Handelingen; in deel 2 wordt gedeelte voor gedeelte het boek Handelingen doorlopen. Verder zijn in dit boek diverse bijlagen en tijdlijnen opgenomen en een tekstenregister.

Meer info & bestellen 'Het boek HANDELINGEN'