Jona's verblijf in de vis

Jona's verblijf in de vis

Jona kwam terecht in de vis. En dan komt meestal de vraag op: 'Hoe was het nu met Jona, leefde hij nog of was hij dood?' Daar wordt soms hevige strijd over gevoerd, maar ik geloof dat je het heel gemakkelijk kunt maken door te zeggen dat het allebei waar is. Dat kan misschien niet naar ons begrip, maar in Bijbelse zin wel.

Dood en/of levend
In hoofdstuk 2:2 staat: "Hij zei: Ik riep uit mijn benauwdheid tot de HEERE en Hij antwoordde mij." Hij riep en om te roepen moet je toch wel leven ... In hetzelfde vers lezen we dan: "... uit de schoot van het graf (Hebr.: sheol, ook wel vertaald met: dodenrijk) riep ik om hulp, U hoorde mijn stem." Vers 1 spreekt over het binnenste (of: ingewand) van de vis en vers 2 over (letterlijk) de buik van het graf c.q. dodenrijk.
Jona was in het ingewand van de vis in grote nood en we kunnen ons daar iets bij voorstellen! In vers 7 zegt hij: "Toen mijn ziel in mij bezweek ..." Hij dreigde dus het leven te verliezen. Als er niets zou gebeuren, zou het ingewand van de vis voor hem de buik van het graf worden. Wij worden er in ieder geval bij bepaald dat het verblijf van Jona in de vis wijst op de toestand van de dood. Ik zeg dit met het oog op Jona als type van de Heere Jezus Christus.
De opgestane Heer zegt tegen Johannes in Openbaring 1: "Wees niet bevreesd, Ik ben de Eerste en de Laatste, en de Levende, en Ik ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid." (vs. 17). De Zoon is het leven. De Levende zegt: Ik ben dood geweest en Ik ben levend. Met andere woorden, ook toen Hij dood was, was Hij de Levende. Wat dat betreft, is de typologie in het boek Jona ten opzichte van de Heere Jezus natuurlijk prachtig. Jona in de vis, dood of niet? Ja en nee, allebei. Het moet er voor doorgaan dat hij dood was, omdat hij opgeslokt is in die vis en daarom staat er ook dat hij in het graf was, maar tegelijkertijd horen we Jona spreken.

Leven!
Als we dan een stapje verder gaan en we betrekken het op onszelf, dan is dat natuurlijk een geweldige rust en vrede die wij mogen genieten. Als gelovige in de Heere Jezus Christus behoor ik tot de levenden. Maar straks moet ik sterven! Ja, en dan ga je niet dood, in de zin van dat het dan ophoudt of iets dergelijks. Nee, er wordt wel afscheid genomen van al het aardse, maar je houdt niet op te leven. We hebben deel gekregen aan de Levende. Dat betekent dat we op het moment dat we straks onze ogen sluiten, als onze aardse loopbaan is beëindigd, dat niet wil zeggen dat we ophouden te bestaan, maar dat het leven op een ander niveau verder gaat. Dat is eigenlijk het begrip 'dood' in de Bijbel. Dood is niet een absoluut, maar een relatief begrip. Het betekent eigenlijk: scheiding. Op het moment dat iemand hier ontslaapt, wordt hij gescheiden van degenen die achterblijven en communicatie is dan niet meer mogelijk. De overledene zelf leeft verder op een ander niveau. De apostel Paulus was daar diep van overtuigd en in die verwachting, in die hoop, leefde hij ook. “…ik heb de begeerte om heen te gaan en bij Christus te zijn, want dat is verreweg het beste”, zegt hij in Filippenzen 1:23. Dat wist hij en daarom zegt hij ook: "Want het leven is voor mij Christus en het sterven is voor mij winst" (vs. 21).

Nota bene: Sterven is winst!

Nu zijn we in lichamelijke zin (nog) gescheiden van de Heere, want Hij is in de hemel en wij zijn hier op aarde. Er is alleen een onzichtbare verbondenheid door Zijn Geest die in ons woont. Dat betekent dat Zijn leven in ons is en wij feitelijk leven in het verborgene in Hem. Denk maar aan de woorden van Paulus in de Kolossenzenbrief: "Want u bent gestorven en uw leven is met Christus verborgen in God. Wanneer Christus geopenbaard zal worden1, Die ons leven is, dan zult ook u met Hem geopenbaard worden1 in heerlijkheid.” (hs. 3:3 en 4). Christus is ons leven, dus ook wij zullen leven, zelfs als wij gestorven zijn!

Voetnoot 1
Andere vertalingen hebben voor ‘openbaren’ het woord ‘verschijnen’. In de Griekse tekst wordt niet het woord ‘apocaluptoo’ gebruikt, maar ‘phaneroo’: manifest worden, verschijnen.

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Paulus, leermeester der heidenen

Paulus, leermeester der heidenen

Op twee plaatsen in de Bijbel schrijft Paulus dat hij door God is aangesteld als "prediker, apostel en leraar van de heidenen" (1 Tim. 2:7 en 2 Tim. 1:11). In zijn nagenoeg laatste woorden schrijft hij: "Maar de Heere heeft mij bijgestaan en heeft mij kracht gegeven, opdat door mij de prediking volbracht zou worden en alle heidenen die zouden horen" (2 Tim. 4:17). Het valt meteen op: hij zegt dit in zijn allerlaatste brieven - anders gezegd: hij zegt dit aan het einde van zijn bediening. Het laatste - of tweede - deel van zijn bediening stond in het teken van het heil dat naar de heidenen gezonden was. In het licht daarvan mocht Paulus tot dan toe verborgen dingen bekendmaken, die alle te maken hebben met het ene lichaam van Christus, waar Christus Zelf als Hoofd deel van uitmaakt. Hierdoor deelt de gelovige van nu - in één lichaam onlosmakelijk met Hem verbonden - in de positie van Christus Zelf en daarmee in alle geestelijke zegen.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Info & Bestellen

Het voornemen van de eeuwen

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Info & Bestellen