(On)gezouten de waarheid vertellen…

(On)gezouten de waarheid vertellen…

“Laat uw woord altijd aangenaam zijn, met zout smakelijk gemaakt, opdat u weet hoe u iedereen moet antwoorden”

Kolossenzen 4:6

Denken van bovenaf
Na de ‘theorie’ gaat Paulus in de Kolossenzenbrief verder met een aantal ‘praktische’ zaken te noemen, waarmee hij in hs. 3:18 begint. De leidraad in dit alles is: onze verhouding met de Heere: “Als u nu met Christus opgewekt bent, zoek dan de dingen die boven zijn, waar Christus is, Die aan de rechterhand van God zit. Bedenk de dingen die boven zijn en niet die op de aarde zijn” (3:1-2).
Dit ‘bedenken’ is een wijze van denken die beheerst wordt door hemelse principes. Daarvoor is het nodig de (Goddelijke) waarheid te leren kennen en de wil van God te leren verstaan.
Dat is denken van bovenaf. Volgens de richtlijnen en principes van God. Dat is niet uit de wereld, maar uit God. En dat denken vertaalt zich in je kijk op de dingen die hier beneden zijn. Je ziet ze in een ander perspectief.
Naarmate je leert geestelijk (hemels) te denken, zul je dat vertalen in het dagelijks handelen, in woorden en werken. Zie de voorbeelden van Paulus in 3:22 en 4:1 over slaven en heren, oftewel: werknemers en werkgevers…

Waarheid
Maar nu de titel boven dit artikel. In het 6e vers roept Paulus de gelovigen zogezegd op om in hun spreken iedereen gezouten de waarheid te vertellen. Met regelmaat gebeurt dat namelijk ongezouten. Dat heeft zelden een goede uitwerking, vandaar het advies van de apostel. En hij zegt dat uiteraard met het oog op het spreken over en vanuit de Bijbel. En misschien nog wel in het bijzonder vanuit de boodschap die in de Kolossenzen-brief e.a. naar voren komt omtrent het bijzondere werk dat God in deze tijd doet: de uitroeping van de Gemeente, het Lichaam van Christus. Zelf vraagt hij de gelovigen te bidden voor hem, “…dat God voor ons de deur van het Woord opent, om van het geheimenis van Christus te spreken”(vs. 3).

Genade
Het woord ‘aangenaam’ komt van het Griekse charis, dat dikwijls vertaald wordt met genade! Met de zin "Uw woord (zij) altijd in genade" duidt Paulus op ons spreken dat ingebed moet zijn in genade. Het woordje "in" (Grieks: en) wijst op een rust. Paulus bedoelt hier niet dat ons woord moet leiden tot in de genade, maar juist de genade als uitgangspunt moet hebben. Daarvoor is het belangrijk dat wij ook zelf vanuit de genade van God leven. Immers: alles wat Hij aan ons gedaan heeft en doet, is ook ingebed in de genade. En niet alleen ingebed, maar ook in gebed! Dat wil zeggen: met een biddend hart. Er staat immers: “met zout op smaak gebracht”.
Het oorspronkelijke woord voor 'op smaak brengen' (Gr.: artuo) komt van 'passend maken', 'passen'. Zo zou ons woord ook moeten zijn: passend voor de ontvanger; aansluitend op diens situatie. Vandaar: met een biddend hart. En dan inderdaad ook ingebed in de genade van God, voortkomend uit het levende Woord van de levende God.

Gezouten
Op smaak gebracht met zout, (letterlijk:) wetende hoe u iedereen moet antwoorden. Vandaar dat het belangrijk is zelf die vernieuwing van denken te ondergaan door te leren van en uit het Woord van God. Van boven af leren denken en handelen.
En waarom dan zout? We weten dat zout allerlei goede eigenschappen bezit. Het is bederfwerend, het werkt zuiverend en bevordert de duurzaamheid. Dat heeft hele praktische voordelen, bijv. voor de houdbaarheid van (voedsel)producten.
Maar zout is ook een uitbeelding is van een geestelijke werkelijkheid. De Wet schrijft voor, dat aan alle (spijs)offers zout moest worden toegevoegd, en dat zout staat in verbinding met het verbond van de HEERE met Israël. Lees bijvoorbeeld Leviticus 2:13 en Numeri 18:19 over het ‘zout van het verbond’. Zout staat dus voor duurzaamheid. In 2 Kronieken 13:5 komen wij het begrip ‘zoutverbond’ tegen.
Koning Abia zegt daar dat de God van Israël het koningschap ‘voor eeuwig’ aan David heeft gegeven (zie 2 Sam. 7). Ook hier staat het ‘zoutverbond’ dus voor de duurzaamheid van het verbond.
Het mag duidelijk zijn, dat hier maar één ding aan ten grondslag kan liggen en dat is de trouw van God.

Toegepast op de woorden van Paulus in Kolossenzen 4:6 betekent dat dus, dat als iemand spreekt, het toch vooral woorden van genade moeten zijn, gegrond in het eeuwig blijvende Woord van God. In overeenstemming met Gods goede boodschap. Dus niet: spreekt iemand mooi? Boeiend? Onderhoudend? Dat is misschien mooi meegenomen, maar het belangrijkste is: spreekt iemand in overeenstemming met Gods Woord? Want dát heeft eeuwigheidswaarde, dát houdt stand en dát is wat mensen nodig hebben… niet meer en vooral ook niet minder.
Ongezouten de waarheid verkondigen leidt tot niets. Liever gezouten… dat is langer houdbaar en, vooral voor de fijnproever, nog smaakvol ook!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

De gehoorzaamheid van de Zoon

In dit boekje gaat het naar aanleiding van Hebreeën 5:7-9 over de laatste periode van het leven van de Heere Jezus. Die periode begon met Zijn gebedsstrijd in de hof van Gethsémané en eindigde met Zijn kruisdood; al met al nog niet eens één etmaal, ja, hooguit achttien uur.

De drie fasen in die periode worden in Hebreeën 5:7-9 samengevat in drie verzen. Het is voor ons goed om hierover na te denken omdat het ons bepaalt bij de diepe weg die onze Heiland in gehoorzaamheid ging. Zijn verlossingswerk heeft vele gevolgen. Zo is het voor ons onder meer de basis van ons leven met Hem.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gehoorzaamheid van de Zoon'

ADAM als type van Christus

Hoeveel Bijbelse figuren er ook als type of beeld van Christus zijn aan te wijzen, nergens worden zij in de Schrift letterlijk zo genoemd. Op één na! En dat is Adam. In Romeinen 5:14 lezen wij dat hij "een voorbeeld is van Hem Die komen zou".

In dit boekje gaat het over Adam. Wat kunnen we leren over de positie en opdracht van de eerste mens? En hoe wordt dit alles vervuld in de tweede Mens, Christus?

Ook als e-book verkrijgbaar!

Meer info & bestellen 'ADAM als type van Christus'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'