De kerk voor kneusjes

De kerk voor kneusjes

Ik ga naar een succeskerk. Hoe ik er terecht gekomen ben en waarom ik er niet wegga is een lang verhaal. Ik heb er in elk geval veel geleerd tot nu toe.

Ons gebouw is opgetrokken uit dure materialen en glimt aan alle kanten. Onze dominee glimt ook. Zo'n gezalfde glimlach, die niet onderbroken wordt door blikken van zorg of bedachtzaamheid. Duizenden mensen komen naar de vele wekelijkse diensten om deel uit te maken van onze succesvolle gemeente.

Bij binnenkomst staan er netjes geklede stewards die de bezoekers verwelkomen. Ook als je via de achteringang binnenkomt. Daar staat ook een grote vuilnisbak waarin op zondagochtend steevast een oude vrouw zoekt naar dingen waar ze nog wat aan heeft. Misschien is het een engel die elke week door God gestuurd wordt om mensen te herinneren aan wat Hij gezegd heeft over de armen.

Geluk en rijkdom

In onze kerk is plaats voor twee soorten mensen. Mensen die succesvol zijn en mensen die dat gaan worden. Elke week krijgt de laatste groep een boel half bijbels, half psychologisch advies over hoe ze het succes, geluk en de rijkdom kunnen bereiken. Die adviezen werken niet voor iedereen. Elke week zijn er een boel nieuwe leden, maar toch wordt de kerk niet voller. Veel teleurgestelde mensen verlaten de kerk weer. Nieuwe leden worden met applaus begroet, maar de afhakers gaan in stilte.

Deze week verliet een moeder met haar zoon onze kerk op een andere manier. Zij bracht eerst haar zoon en toen zichzelf om, nadat ze had vastgesteld dat zij de hoge idealen die haar voorgehouden werden niet zou bereiken. Psychische nood en het ontslag van haar man deden de deur dicht.

Losers

'Jesus is for losers', zong Steve Taylor. Die zin bleef me bij toen ik dacht aan deze zuster en haar zoon. Ze had niet hoeven gaan, want ze was al op de juiste plek. De kerk is voor kneusjes, alleen wist zij dat niet. En onze kerk wist het evenmin.

Kim ter Berghe, missiologe in Oost-Azië.

Bron: www. habakuk.nu

Op weg naar de totalitaire gelijkheidsstaat

De Britse regering heeft onlangs een wetsvoorstel ingediend om de werking van het gelijkheidsbeginsel uit te strekken tot de aanstelling van kerkelijke functionarissen.

Dat komt erop neer dat kerken gedwongen kunnen worden om bij de aanstelling van bijvoorbeeld jeugdwerkers geen onderscheid meer te maken - u raadt het al - op grond van (onder andere) seksuele oriëntatie, inmiddels immers hét wezenskenmerk van de westerse beschaving. Alleen de aanstelling van ambtsdragers wordt uitgezonderd van het verbod. In Nederland is het (nog) niet zover.

Kritische vragen

We moeten ons echter afvragen hoe lang deze vrijheid blijft bestaan. Vorig jaar heeft de Europese Commissaris die zich bezighoudt met de gelijke behandeling in de Europese Unie zeer kritische vragen gesteld aan Nederland, onder andere over artikel 3. Het toestaan van een algemene uitzondering op het discriminatieverbod was naar het oordeel van de Commissaris niet in overeenstemming met de relevante bepalingen van een Europese Richtlijn over gelijke behandeling. De Nederlandse Commissie Gelijke Behandeling heeft zich in een advies volijverig aan de zijde van de Commissaris geschaard.

De door de Commissie tegen Nederland gestarte procedure kan uiteindelijk leiden tot een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen in Luxemburg. De totalitaire gelijkheidsstaat komt zo steeds dichterbij. Stap voor stap wordt een seculier gelijkheidsdenken door middel van het recht aan de samenleving opgelegd.

Grenzeloos

We moeten in dat verband het woord seculier onderstrepen. Er is ook een bijbels gelijkheidsbeginsel, dat teruggaat op de schepping van elk mens naar Gods beeld (Gen. 1:26). Christenen strijden terecht tegen rassendiscriminatie en antisemitisme. Ook voor de gelijke behandeling van burgers door overheden zijn belangrijke bijbelse aanknopingspunten te vinden (zie bijvoorbeeld Deut. 1:17).

Het wordt anders wanneer een seculier gelijkheidsbeginsel dwingend wordt opgelegd aan allerlei particuliere maatschappelijke verbanden. Het is met name problematisch wanneer via deze weg een specifieke liberale visie op de seksuele moraal wordt afgedwongen. Plotseling wordt bepaald dat het praktiseren van andere, met name godsdienstige opvattingen over seksuele moraal - die overigens eeuwenlang universeel werden aanvaard - neerkomt op discriminatie. Dit gebeurt al op grote schaal in de moderne nationale en internationale gelijkheidswetgeving. Slechts met moeite is via uitzonderingsbepalingen nog iets van vrijheid op deze punten te realiseren, al worden die voorzieningen steeds meer uitgehold.

Het is kenmerkend voor een totalitaire staat dat deze geen grenzen van zijn eigen bevoegdheid aanvaardt. De tot dusverre uitgezonderde kerken moeten er blijkbaar volgens de gelijkheidslobby nu ook aan geloven.

Bron: Matthijs de Blois – www.habakuk.nu

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Paulus, leermeester der heidenen

Paulus, leermeester der heidenen

Op twee plaatsen in de Bijbel schrijft Paulus dat hij door God is aangesteld als "prediker, apostel en leraar van de heidenen" (1 Tim. 2:7 en 2 Tim. 1:11). In zijn nagenoeg laatste woorden schrijft hij: "Maar de Heere heeft mij bijgestaan en heeft mij kracht gegeven, opdat door mij de prediking volbracht zou worden en alle heidenen die zouden horen" (2 Tim. 4:17). Het valt meteen op: hij zegt dit in zijn allerlaatste brieven - anders gezegd: hij zegt dit aan het einde van zijn bediening. Het laatste - of tweede - deel van zijn bediening stond in het teken van het heil dat naar de heidenen gezonden was. In het licht daarvan mocht Paulus tot dan toe verborgen dingen bekendmaken, die alle te maken hebben met het ene lichaam van Christus, waar Christus Zelf als Hoofd deel van uitmaakt. Hierdoor deelt de gelovige van nu - in één lichaam onlosmakelijk met Hem verbonden - in de positie van Christus Zelf en daarmee in alle geestelijke zegen.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Info & Bestellen

Het voornemen van de eeuwen

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Info & Bestellen