Sjoege

Sjoege

In Psalm 33:13 en 14 staat: “De HERE schouwt uit de hemel, Hij slaat alle mensenkinderen gade; uit zijn woonplaats ziet Hij naar alle bewoners der aarde.” Het werkwoord ‘ziet’ in vers 14 is afgeleid van het Hebreeuws ‘sjagach’, dat letterlijk betekent ‘aandachtig zien’. Het woord komt maar drie keer in het Oude Testament voor.

Sjoege

Wij kennen het ‘sjachach’ in het Jiddisch als sjoege. Zo wordt wel eens de uitdrukking gebruikt: ‘Hij heeft er geen sjoege van’, dat wil zeggen: hij heeft er geen begrip van, of hij heeft er geen inzicht in. Sjoeche en mesjogge zijn woorden die in het dagelijkse spraakgebruik met elkaar samenhangen. Heb je geen inzicht, dan ben je mesjogge. Letterlijk betekent dit gek, in de zin van niet goed bij je hoofd zijn. Het is afgeleid van het Hebreeuwse mesjoego.

Sjans

Als je ergens wel sjoeche van hebt, dan reageer je. Als een jongen en een meisje elkaar sjoege geven, hebben ze ‘sjans’ (Bargoens voor sjoeche). Inderdaad, dan bekijken ze elkaar zeer aandachtig (sjachach) en kan de liefde zich ontplooien. Toen Salomo meende dat zijn ‘meisje’ hem aandachtig bekeek en waarnam, vertolkte hij haar gedachten. Hij wist wat zij over hem dacht: “Mijn geliefde (Salomo) is als een gazel of het jong van een hert. Zie, hij staat achter onze muur, kijkend (sjagach) door de vensters, spiedend door de traliën.” (Hoogl. 2:9)

Sjoeche(m)

Er is ook het woord sjoeche of sjoechem dat niet komt van ‘sjagach’. Dat is afgeleid van een ander Hebreeuws woord ‘tesjoewa’. Tesjoewa kun je vertalen met antwoord of bekering, afhankelijk van de context waar het in staat. Bijvoorbeeld: “Zo zegt de HERE der heerscharen: bekeert (tesjoewa) u tot Mij, luidt het woord van de HERE der heerscharen.” (Zach. 1:3) Het bijbelse tesjoewa is een uitnodiging om op te reageren: je omkeren tot God, of terugkeren tot God.

De ‘w’ in sjoewa is in de loop der tijd vervormd tot een ‘g’. Dit sjoewe werd in het Jiddisch ook tot sjoeche verbasterd. Als iemand zegt: “Hij gaf geen sjoege”, wil dat zeggen dat hij geen antwoord gaf.

Wanneer we kijken naar Psalm 33:14 valt er een mooi verband te leggen tussen de twee woorden, chagach en tesjoewa. Als God sjoege (sjagach) van ons heeft, wil dit zeggen dat Hij vanuit Zijn woonplaats aandachtig naar ons kijkt. Dan mogen wij sjoeche (tesjoewa) geven, antwoord op Zijn vraag tot ommekeer door ons tot Hem te bekeren of tot Hem terug te keren.

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: PSALM 80

Psalm 80 - een dringende bede tot de Herder van Israël

Psalm 80 is één groot gebed tot de Herder van Israël om het behoud van het volk Israël. Driemaal klinken daarin de woorden "breng ons terug; doe Uw aangezicht lichten, dan zullen wij verlost worden". In dit gebed komt ook naar voren hoe de Heere deze verlossing tot stand zou brengen: namelijk door de Zoon, de Zoon des mensen, de Man van Uw rechterhand. Het is mooi om te zien hoe Asaf duizend jaar vóórdat de Heere Jezus op aarde was, zo duidelijk over Hem schreef. En toen de Zoon op aarde was, zei Hij dat Hij de goede Herder was Die Zijn leven zou geven voor Zijn schapen. En dat deed Hij ... als het Lam van God.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Leeswijzer - Doelgericht Bijbellezen

Meer weten over Degene in Wie je als christen gelooft? Dan is de Bijbel dé bron van informatie. Daarbij is het niet alleen belangrijk dát je de Bijbel leest, maar ook hóe je leest. Wil je ontdekken wat God heeft geopenbaard en zeggen wil? Of zoek je bevestiging van hoe je zelf je geloof wilt 'inrichten'?
Doelgericht Bijbellezen is van grote invloed op de wijze waarop we leven, gemeente-zijn en zicht hebben op Jezus Christus.

Met vragen om persoonlijk of groepsgewijs verder over na te denken.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Schatten uit Gods Woord - II

Dit tweede deel in de serie Schatten uit Gods Woord heeft als ondertitel ‘Wandelen met een verborgen God’.

Elk hoofdstuk heeft iets te maken met de praktische wandel van de gelovige.

Soms hebben we als gelovigen wel eens moeite met het gegeven dat we in een periode van Gods plan leven waarin Hij Zich verborgen houdt. Hij lijkt zo ver weg. Bemoeit Hij Zich wel met ons?

Dit boek laat zien dat de Heere wel degelijk nabij is en meegaat op onze wandeling door het leven. Ja, het blijkt dat wij door Hem worden meegenomen op Zijn weg!

En daarbij mogen we de schatten uit Gods Woord ontdekken en met ons meedragen.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen