Het verdriet van Jezus: onze vreugde...?!

Het verdriet van Jezus: onze vreugde...?!

In Johannes 11:35 vinden wij het kortste vers in de Bijbel: "Jezus weende." Waarop de Joden reageerden met: "Zie, hoe lief Hij hem had!" Deze reactie is er mede de oorzaak van dat de meeste mensen het idee hebben, dat de Heere Jezus weende om de dood van Lazarus. Maar is dat wel zo? Of berustte de reactie van de omstanders op een misverstand?

Het verslag in de Bijbel zelf geeft ons antwoord op deze vragen en daarmee krijgt het kortste vers in Gods Woord een diepe betekenis!
In de eerste plaats lezen wij vers 33: "Toen Jezus haar dan zag huilen, en ook de Joden die met haar meekwamen, zag huilen, werd Hij heftig in de geest bewogen en raakte innerlijk in beroering." Het verdriet van de Heiland vond z'n oorzaak dus kennelijk in de toestand van de naaste familieleden en vrienden van Lazarus. En vers 38 zegt dat Hij opnieuw heftig bewogen was om wat de omstanders zeiden (vs. 37).
Ten tweede lezen wij aan het begin van hoofdstuk 11, in vers 11: "Dit sprak Hij, en daarna zei Hij tegen hen (= Zijn discipelen): Lazarus, onze vriend, slaapt, maar Ik ga naar hem toe om hem uit de slaap op te wekken." De Heere wist dus dat de ziekte en de dood van Lazarus de inleiding waren tot een groot wonder dat Hij zou gaan verrichten, waarin de eer van God en de heerlijkheid van de Zoon openbaar zou worden (zie de verzen 4 en 14).

Emotie
En toch: "Jezus weende". Het normale woord voor ‘wenen’, ‘huilen’ is het Griekse klaioo. Dat deden Maria, e.a. en Jezus ook bij de intocht in Jeruzalem (Luk. 19:41).
Het woord ‘weende’ dat hier in Johannes 11:35 gebruikt wordt, is dakruoo en wordt verder overal vertaald met ‘tranen’ (o.a. Hand. 20:19, 31; 2 Kor. 2:4; 2 Tim. 1:4). Eigenlijk zou je dus moeten vertalen met: Jezus traande, of zoals wij het zouden (kunnen) zeggen: Jezus pinkte een traantje weg.
Het ligt dus voor de hand dat de mens Jezus enigszins emotioneel werd bij het zien van al die huilende mensen, net zoals dat bij ons kan gebeuren. 
Zoals gezegd, de oorzaak van Zijn emotie lag kennelijk in de toestand van de omstanders, meer nog van het gehele volk Israël en de mensen in het algemeen. Net zoals hij later, als Hij naar het kruis geleid wordt, zegt: "Dochters van Jeruzalem, huil niet over Mij, maar huil over uzelf en over uw kinderen..." (Luk. 23:28). En dan wijst de Heer op de toekomst, waarin er een oordeel zal gaan over Israël.
In Johannes 11 lezen wij, dat de Heer in de geest bewogen was en ontroerd. Eigenlijk worden wij in deze geschiedenis bepaald bij de ernst van de zonde en het gevolg daarvan: de dood... en bij degene die de macht had over de dood, de tegenstander.

Schaduwbeeld
Er is reden om te veronderstellen, dat daarin ook dit kleine vers van slechts twee woorden verklaard wordt. Door de dood van Lazarus en het verdriet daarbij wordt de Heiland bepaald bij Zijn eigen lijden en sterven. Bij de moeilijke weg, die Hij Zelf zou moeten gaan om te sterven voor de zonde van Zijn volk en de wereld, en de duivel te onttronen (vgl. Hebr. 2:14). Deze diepe vernedering en dat onnoemelijke lijden wat de Heiland heeft willen onder¬gaan ten behoeve van ons, is niet te doorgronden. Daar begrijpen wij niet veel van, net zo min als de mensen in deze geschiedenis er veel van begrepen! De Heere heeft het inderdaad allemaal alleen moeten doen.
Juist omdat Hij dit heeft willen doen, kunnen tranen van verdriet veranderen in vreugdetranen, want de Heer is waarlijk opgestaan! Hij is, net als Lazarus hier als schaduwbeeld, verrezen uit het graf. Inderdaad, Hij is de opstanding en het leven en wie in Hem gelooft zal leven, ook al is hij gestorven!
Dat is de boodschap die wij nog altijd mogen verkondigen aan ieder die het maar horen wil, Jood en heiden. De toestand van de -zondige- mens(en) is miserabel, om te huilen! Maar Goddank, er is redding, er is genade, er is blijdschap. Door het bloed van het Lam is er vergeving, door Zijn opstanding nieuw leven, onvergankelijk leven. Leven, dat bestemd is voor en eindigt in de heerlijkheid van God!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Vijf bijzondere vrouwen

Vijf bijzondere vrouwen in het geslachtsregister van de Heere Jezus

Het Nieuwe Testament begint met het geslachtsregister van Jezus Christus. Hierin komen vijf vrouwen voor, van wie er vier bij naam genoemd worden: Tamar, Rachab, Ruth en Maria. Verder wordt er verwezen naar "de vrouw van Uria" - dat is Bathseba.

Op de momenten waarop hun geschiedenissen zich afspelen, blijken het vrouwen te zijn met een veelbewogen leven. Er zijn er drie weduwe. Eén van hen is een hoer en een ander doet zich voor als hoer. Twee behoren niet tot het volk Israël.
Hun geschiedenissen leren ons veel over henzelf en in sommige gevallen ook over hun vertrouwen op God. Er liggen tal van verwijzingen in naar wat er later zou gebeuren in en door de Heere Jezus. Ook bevatten ze geestelijke lessen voor de gelovige van nu.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Leeswijzer - Doelgericht Bijbellezen

Meer weten over Degene in Wie je als christen gelooft? Dan is de Bijbel dé bron van informatie. Daarbij is het niet alleen belangrijk dát je de Bijbel leest, maar ook hóe je leest. Wil je ontdekken wat God heeft geopenbaard en zeggen wil? Of zoek je bevestiging van hoe je zelf je geloof wilt 'inrichten'?
Doelgericht Bijbellezen is van grote invloed op de wijze waarop we leven, gemeente-zijn en zicht hebben op Jezus Christus.

Met vragen om persoonlijk of groepsgewijs verder over na te denken.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Acht gelijkenissen over het koninkrijk der hemelen

Uit het voorwoord: “Wie over de gelijkenissen van de Heiland spreekt of schrijft, lijkt zich op glad ijs te begeven. Er is over deze Bijbelgedeelten immers enorm vaak gepreekt. De evangelieverhalen zijn overbekend en vrijwel iedere christen meent precies te weten wat de Here met Zijn onderwijs heeft bedoeld. Hoewel er in rooms-katholieke, protestantse en evangelische kring niet exact dezelfde uitleg wordt gegeven, is men het wel eens over de hoofdlijnen. Van die standaarduitleg willen de meeste christenen niet afwijken”.

Toch lijkt er iets niet te kloppen in deze algemeen aanvaarde uitleg. Zo wordt aan allerlei symbolen uit de gelijkenissen een betekenis toegekend, die niet overeenstemt met de uitleg die de Here Zelf van zulke symbolen heeft gegeven.

Bovendien beweert men dat de Here gelijkenissen vertelde om Zijn boodschap te verduidelijken, terwijl Hij Zelf zegt dat Zijn onderricht juist bedoeld was om deze voor de menigten te verhullen!

De boodschap van de gelijkenissen is dus niet voor de hand liggend en voor een buitenstaander ook niet gemakkelijk te begrijpen.

Dit boekje is een poging om achter de betekenis van de gelijkenissen te komen.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen