Het verdriet van Jezus: onze vreugde...?!

Het verdriet van Jezus: onze vreugde...?!

In Johannes 11:35 vinden wij het kortste vers in de Bijbel: "Jezus weende." Waarop de Joden reageerden met: "Zie, hoe lief Hij hem had!" Deze reactie is er mede de oorzaak van dat de meeste mensen het idee hebben, dat de Heere Jezus weende om de dood van Lazarus. Maar is dat wel zo? Of berustte de reactie van de omstanders op een misverstand?

Het verslag in de Bijbel zelf geeft ons antwoord op deze vragen en daarmee krijgt het kortste vers in Gods Woord een diepe betekenis!
In de eerste plaats lezen wij vers 33: "Toen Jezus haar dan zag huilen, en ook de Joden die met haar meekwamen, zag huilen, werd Hij heftig in de geest bewogen en raakte innerlijk in beroering." Het verdriet van de Heiland vond z'n oorzaak dus kennelijk in de toestand van de naaste familieleden en vrienden van Lazarus. En vers 38 zegt dat Hij opnieuw heftig bewogen was om wat de omstanders zeiden (vs. 37).
Ten tweede lezen wij aan het begin van hoofdstuk 11, in vers 11: "Dit sprak Hij, en daarna zei Hij tegen hen (= Zijn discipelen): Lazarus, onze vriend, slaapt, maar Ik ga naar hem toe om hem uit de slaap op te wekken." De Heere wist dus dat de ziekte en de dood van Lazarus de inleiding waren tot een groot wonder dat Hij zou gaan verrichten, waarin de eer van God en de heerlijkheid van de Zoon openbaar zou worden (zie de verzen 4 en 14).

Emotie
En toch: "Jezus weende". Het normale woord voor ‘wenen’, ‘huilen’ is het Griekse klaioo. Dat deden Maria, e.a. en Jezus ook bij de intocht in Jeruzalem (Luk. 19:41).
Het woord ‘weende’ dat hier in Johannes 11:35 gebruikt wordt, is dakruoo en wordt verder overal vertaald met ‘tranen’ (o.a. Hand. 20:19, 31; 2 Kor. 2:4; 2 Tim. 1:4). Eigenlijk zou je dus moeten vertalen met: Jezus traande, of zoals wij het zouden (kunnen) zeggen: Jezus pinkte een traantje weg.
Het ligt dus voor de hand dat de mens Jezus enigszins emotioneel werd bij het zien van al die huilende mensen, net zoals dat bij ons kan gebeuren. 
Zoals gezegd, de oorzaak van Zijn emotie lag kennelijk in de toestand van de omstanders, meer nog van het gehele volk Israël en de mensen in het algemeen. Net zoals hij later, als Hij naar het kruis geleid wordt, zegt: "Dochters van Jeruzalem, huil niet over Mij, maar huil over uzelf en over uw kinderen..." (Luk. 23:28). En dan wijst de Heer op de toekomst, waarin er een oordeel zal gaan over Israël.
In Johannes 11 lezen wij, dat de Heer in de geest bewogen was en ontroerd. Eigenlijk worden wij in deze geschiedenis bepaald bij de ernst van de zonde en het gevolg daarvan: de dood... en bij degene die de macht had over de dood, de tegenstander.

Schaduwbeeld
Er is reden om te veronderstellen, dat daarin ook dit kleine vers van slechts twee woorden verklaard wordt. Door de dood van Lazarus en het verdriet daarbij wordt de Heiland bepaald bij Zijn eigen lijden en sterven. Bij de moeilijke weg, die Hij Zelf zou moeten gaan om te sterven voor de zonde van Zijn volk en de wereld, en de duivel te onttronen (vgl. Hebr. 2:14). Deze diepe vernedering en dat onnoemelijke lijden wat de Heiland heeft willen onder¬gaan ten behoeve van ons, is niet te doorgronden. Daar begrijpen wij niet veel van, net zo min als de mensen in deze geschiedenis er veel van begrepen! De Heere heeft het inderdaad allemaal alleen moeten doen.
Juist omdat Hij dit heeft willen doen, kunnen tranen van verdriet veranderen in vreugdetranen, want de Heer is waarlijk opgestaan! Hij is, net als Lazarus hier als schaduwbeeld, verrezen uit het graf. Inderdaad, Hij is de opstanding en het leven en wie in Hem gelooft zal leven, ook al is hij gestorven!
Dat is de boodschap die wij nog altijd mogen verkondigen aan ieder die het maar horen wil, Jood en heiden. De toestand van de -zondige- mens(en) is miserabel, om te huilen! Maar Goddank, er is redding, er is genade, er is blijdschap. Door het bloed van het Lam is er vergeving, door Zijn opstanding nieuw leven, onvergankelijk leven. Leven, dat bestemd is voor en eindigt in de heerlijkheid van God!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Paulus, leermeester der heidenen

Op twee plaatsen in de Bijbel schrijft Paulus dat hij door God is aangesteld als "prediker, apostel en leraar van de heidenen" (1 Tim. 2:7 en 2 Tim. 1:11). In zijn nagenoeg laatste woorden schrijft hij: "Maar de Heere heeft mij bijgestaan en heeft mij kracht gegeven, opdat door mij de prediking volbracht zou worden en alle heidenen die zouden horen" (2 Tim. 4:17). Het valt meteen op: hij zegt dit in zijn allerlaatste brieven - anders gezegd: hij zegt dit aan het einde van zijn bediening. Het laatste - of tweede - deel van zijn bediening stond in het teken van het heil dat naar de heidenen gezonden was. In het licht daarvan mocht Paulus tot dan toe verborgen dingen bekendmaken, die alle te maken hebben met het ene lichaam van Christus, waar Christus Zelf als Hoofd deel van uitmaakt. Hierdoor deelt de gelovige van nu - in één lichaam onlosmakelijk met Hem verbonden - in de positie van Christus Zelf en daarmee in alle geestelijke zegen.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Bestel 'Paulus - Leermeester der heidenen'

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Het voornemen van de eeuwen'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Bestel 'Het Bijbelboek Esther'