Westers christendom staat op instorten

Westers christendom staat op instorten

De Westerse varianten van het christendom zullen uit eigen zwakheid instorten, omdat men de geloofsbelijdenis vervangen heeft door het gebod van tolerantie. Het enige wat ons kan redden is wanneer wij de eisen van Jezus een kans geven

Dit verklaart theoloog Klaus Berger, hoogleraar-emeritus Nieuwe Testament van de universiteit Heidelberg en auteur van het boek Die Bibelfälscher (de Bijbelvervalsers). Een loutere modernisering van de kerken zal het probleem niet oplossen, waarschuwt Berger, "want dat bestaat niet uit vermeend vermolmde structuren, maar uit een religieuze burn-out".  

Geloofsafval

Berger verklaart waarom veel theologiestudenten tijdens hun studie hun geloof verliezen. Aan universiteiten wordt "de Bijbel op een zodanige wijze uit elkaar getrokken, ja welhaast gesloopt, dat van het geloof haast niets meer kan overblijven”. Door de methode van historisch-kritische exegese wordt de Bijbel vervalst en het christendom "tot in het onherkenbare" misvormt "tot een zachte en volledig vrijblijvende zondagsmoraal", kritiseert Berger. 

In de wetenschappelijke benadering van de Bijbel komt men niet meer toe aan waar het eigenlijk om gaat. "Ik zou nog eens uitdrukkelijk willen onderstrepen dat ik veel vragen en resultaten van de historisch-kritische exegese met respect en erkenning tegemoet treed. Maar zij is niet in elk opzicht en ook in haar geheel niet opgewassen tegen de zaak waar het om gaat. Haar doel is overal naar de natuurwetenschappelijke oorzakelijkheid te vragen… Wonderen, engelen, visioenen en charisma's in de Bijbel zijn vanuit 'redelijk' oogpunt pijnlijk en ongepast, en dus worden ze terzijde geschoven. Men gaat zelfs zover die als 'katholiek' of erger nog als 'fundamentalistisch' triomfalisme te brandmerken".

Decennia van historisch-kritische uitleg van de Bijbel hebben van de volkskerk een woestijn gemaakt, stelt Berger vast. "Verwoest werd werkelijk systematisch alles, van de geboorte in Bethlehem tot aan Jezus' hemelvaart, van de maagd Maria tot aan het laatste oordeel en de wederkomst van Christus".

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Psalm 23

Het KIND en de kinderen

"Zoals een vader zich ontfermt over zijn kinderen, zo ontfermt de HEERE Zich over wie Hem vrezen" (Psalm 103:13).

In de inleiding schrijft de auteur: 'Bijbelse woorden zijn zuiver. Ze komen van God, Die heilig is. Ze vertellen geen leugens, ze zijn waar en betrouwbaar. Zijn Woord is door Zijn Geest op doordachte wijze tot zinnen gevormd. Aan de formulering is veel aandacht besteed. Het is Zijn goddelijke manier van 'zeggen' om tot ons hart te spreken'.
Vanuit deze overtuiging is dit boekje geschreven. Het bevat een boeiende en verrassende woordstudie over het woord 'kind' in met name het Nieuwe Testament. Maar behalve dat is dit boekje ook een handleiding van hoe je Bijbelstudie kunt doen. De schrijfster geeft de lezer of lezeres een kijkje in haar overwegingen en - als het ware hardop denkend - neemt zij hem of haar mee op de weg naar het resultaat van haar onderzoek.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Belangrijke Bijbelwoorden

Geloof - gerechtigheid - genade - uitverkiezing - verzegeling

Er zijn veel bekende woorden in de Bijbel die vaak door gelovigen worden gebruikt. Voor dit boekje hebben we er vijf uitgekozen: geloof, gerechtigheid, genade, uitverkiezing en verzegeling. Wat voor betekenis hebben ze in de Bijbel en welke plaats hebben ze in onze persoonlijke relatie met God?

In elk van de vijf hoofdstukken in dit boekje wordt één van deze onderwerpen bestudeerd. De lessen die ze ons leren, hebben onderling met elkaar te maken en draaien om een schitterend middelpunt: de genade van God. Het zicht op de werking van Gods genade in je leven - in je redding, in je praktische leven nu en in je hoop op de toekomst - doet je groeien in het begrip van Wie God voor je is.

Bekijk hier de inhoudsopgave

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Twaalf unieke gelijkenissen

Er staan in het Lukasevangelie twaalf gelijkenissen die niet in de andere evangeliën voorkomen. Daaronder bevinden zich bekende gelijkenissen, zoals die over de verloren zoon en die over de rijke man en de arme Lazarus. En wie kent het verhaal over de barmhartige Samaritaan niet?

In dit boek gaat de schrijver in op deze twaalf gelijkenissen.

Het Griekse woord dat met 'gelijkenis' is vertaald, duidt op iets dat ergens naast geworpen wordt. Enerzijds is er de werkelijkheid, anderzijds is er een verhaal dat de Here Jezus er als het ware naast legt. Met dat verhaal geeft Hij licht op de werkelijkheid. Desondanks zijn gelijkenissen soms maar moeilijk te begrijpen. Zelfs de discipelen van de Here Jezus hadden in sommige gevallen moeite om Zijn onderwijs in deze vorm te verstaan.

Daarom is het des te mooier om met dit boek in de hand weer eens bij deze gelijkenissen en hun schoonheid bepaald te worden.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen