Verzoening: Gods werk

Verzoening: Gods werk

Verzoening is Gods werk en kan nooit iets te maken hebben met enig 'werken' of 'streven' van de zijde van de mens. Van zijn of haar kant kan en moet er alleen zijn: het vertrouwen, het geloven in wat Hij gezegd en gedaan heeft. De gelovige kan volkomen rusten in Zijn volbracht werk.

Wij geloven1 in de waarde van Zijn bloed en dat schenkt ons rust en vrede. De Geest van God heeft ons vereenzelvigd met Christus, zodat wij metterdaad één zijn: "het oude is voorbij gegaan, zie het nieuwe is gekomen. En dit alles is uit God, die door Christus ons met Zich verzoend heeft" (2 Kor. 5:17, 18). Hij heeft ons in een nieuwe verhouding tot Zichzelf gebracht. Hij ziet ons in Christus 'als Zijn zonen', heilig en onberispelijk voor Zijn aangezicht, verkerend met Hem in de sfeer der 'hemelse gewesten' (Efe. 1:3-5), waar de zonde niet kan komen. Als het ware een nieuw paradijs dat nooit - zoals eens het oude - bezoedeld kan worden. De Here God beleeft daar Zijn 'vreugde aan de mensenkinderen' als 'in den beginne' (zie Hebr. 8:13 in verband met Gen. 1 en 2).

De apostel Paulus spreekt hier noch over onze levensopenbaring, noch over daden en gedachten die wij bij onszelf waarnemen. Hij wil volstrekt niet zeggen, dat wij in een volmaakte zondeloze toestand zijn gekomen, die ons geen reden meer zou geven ons eigen-ik te veroordelen en evenmin, dat wij geen behoefte meer zouden hebben aan tucht of correctie. Hij spreekt hier alleen over hetgeen wij 'zijn' in Christus, een wezenlijkheid, die alleen door het geloof gekend en gerealiseerd kan worden. Wij kunnen deze dingen niet beoordelen naar onze ervaring. Door goddelijke openbaring, door het Woord van God, kunnen we weten dat zij 'zo' zijn. Velen zullen de goddelijke kracht van deze verklaring niet ervaren, omdat zij bewust blijven leven in het 'oude', waarvan zij niet geloven dat het 'is voorbijgegaan' nu de verzoening door Jezus Christus is tot stand gebracht. Maar toch staat het onomstotelijk vast dat alle christenen nieuwe schepselen zijn, behorend bij de nieuwe schepping waar alle dingen nieuw zijn en waar 'alles uit God is'.

Wij moeten bij de betekenis van het woord 'verzoend' in 2 Kor. 5:18 een ogenblik stilstaan. Dit luidt in de grondtekst namelijk niet 'hilasterion', 'hilasmos', of iets dergelijks zoals in andere teksten (Rom. 3:25; 1 Joh. 2:2; 1 Joh. 4:10; Hebr. 2:17), die in verband staan met de Oudtestamentische ceremonieën, die in betrekking stonden tot het verzoendeksel van de ark des verbonds. De in 2 Korinthiërs 5:18-19 gebruikte woorden zijn 'alasso', katallasso' en in Efeziërs en Kollosenzen 'apokatalasso'. Zij betekenen letterlijk: anders maken, veranderen, zoals zij ook elders in de Bijbel vertaald zijn, waarbij de voorzetsels 'kata' en 'apo' dan nog aanduiden dat de verandering plaats heeft 'van boven' (eenzijdig, zonder onze medewerking) en 'volmaakt' is. En dát wil Paulus juist in het bijzonder tot uitdrukking brengen. Hij 'bedient', dit wil zeggen hij 'predikt' de leer van de 'verandering', de leer van de 'vernieuwing'. Hij openbaart de veranderde verhouding waarin de vernieuwde, de in Christus wedergeboren mens door de verzoening tot God is komen te staan. De her-eniging van de afgevallen, zondige mens met zijn Schepper en wel op een veel inniger wijze en op een veel hoger plan dan Oudtestamentisch mogelijk was, namelijk 'in' Christus. Hij in ons en wij in Hem!

Uit: De mens, K. Rozendal, West-Friesland, Hoorn 1961

Voetnoot 1
Ons wordt niet gevraagd om op het bloed 'te zien' en wij kunnen evenmin 'onze zonden op de Here Jezus leggen', zoals wel gezegd wordt. Dat deed, Oudtestamentisch, JHWH-God, vgl. Ex.12:13, "wanneer Ik het bloed zie, dan ga Ik voorbij" en Jes. 53:6 "maar de HERE heeft ons aller ongerechtigheid op Hem doen neerkomen".

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Psalm 23

Het KIND en de kinderen

"Zoals een vader zich ontfermt over zijn kinderen, zo ontfermt de HEERE Zich over wie Hem vrezen" (Psalm 103:13).

In de inleiding schrijft de auteur: 'Bijbelse woorden zijn zuiver. Ze komen van God, Die heilig is. Ze vertellen geen leugens, ze zijn waar en betrouwbaar. Zijn Woord is door Zijn Geest op doordachte wijze tot zinnen gevormd. Aan de formulering is veel aandacht besteed. Het is Zijn goddelijke manier van 'zeggen' om tot ons hart te spreken'.
Vanuit deze overtuiging is dit boekje geschreven. Het bevat een boeiende en verrassende woordstudie over het woord 'kind' in met name het Nieuwe Testament. Maar behalve dat is dit boekje ook een handleiding van hoe je Bijbelstudie kunt doen. De schrijfster geeft de lezer of lezeres een kijkje in haar overwegingen en - als het ware hardop denkend - neemt zij hem of haar mee op de weg naar het resultaat van haar onderzoek.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Belangrijke Bijbelwoorden

Geloof - gerechtigheid - genade - uitverkiezing - verzegeling

Er zijn veel bekende woorden in de Bijbel die vaak door gelovigen worden gebruikt. Voor dit boekje hebben we er vijf uitgekozen: geloof, gerechtigheid, genade, uitverkiezing en verzegeling. Wat voor betekenis hebben ze in de Bijbel en welke plaats hebben ze in onze persoonlijke relatie met God?

In elk van de vijf hoofdstukken in dit boekje wordt één van deze onderwerpen bestudeerd. De lessen die ze ons leren, hebben onderling met elkaar te maken en draaien om een schitterend middelpunt: de genade van God. Het zicht op de werking van Gods genade in je leven - in je redding, in je praktische leven nu en in je hoop op de toekomst - doet je groeien in het begrip van Wie God voor je is.

Bekijk hier de inhoudsopgave

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Twaalf unieke gelijkenissen

Er staan in het Lukasevangelie twaalf gelijkenissen die niet in de andere evangeliën voorkomen. Daaronder bevinden zich bekende gelijkenissen, zoals die over de verloren zoon en die over de rijke man en de arme Lazarus. En wie kent het verhaal over de barmhartige Samaritaan niet?

In dit boek gaat de schrijver in op deze twaalf gelijkenissen.

Het Griekse woord dat met 'gelijkenis' is vertaald, duidt op iets dat ergens naast geworpen wordt. Enerzijds is er de werkelijkheid, anderzijds is er een verhaal dat de Here Jezus er als het ware naast legt. Met dat verhaal geeft Hij licht op de werkelijkheid. Desondanks zijn gelijkenissen soms maar moeilijk te begrijpen. Zelfs de discipelen van de Here Jezus hadden in sommige gevallen moeite om Zijn onderwijs in deze vorm te verstaan.

Daarom is het des te mooier om met dit boek in de hand weer eens bij deze gelijkenissen en hun schoonheid bepaald te worden.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen