Namen van de Heilige Geest

Namen van de Heilige Geest

De verschillende namen die in de Bijbel aan de Heilige Geest gegeven worden hebben aIle hun eigen betekenis en staan in verbinding met Zijn natuur, Zijn werk en de verschillende relaties waarin Hij tot anderen staat.

1. De Geest (l Tess. 5:19; 1 Tim. 4:1)

Deze naam laat ons de Heilige Geest zien in de aard van Zijn wezen. Hij is een Geest en behoort daarom tot de wereld der onzienlijke dingen. Hij is dus een persoonlijkheid zonder zichtbare vorm. Daarom wordt Hij ook vergeleken met de wind. Men ziet Hem niet maar ervaart Zijn kracht. Daarom wordt het woord 'pneuma' (adem, wind) gebruikt om Hem aan te duiden.

2. De Geest van God (Gen. 1:2; Matt. 3:16)

De Heilige Geest behoort niet alleen tot de wereld der geestelijke wezens, maar Hij is ook van hen onderscheiden en boven hen verheven, omdat Hij 'God' is. De 'Geest Gods' heeft deel aan het scheppingswerk en is daarom almachtig (Gen. 1:2; Ps. 104:30). Hij is alomtegenwoordig (Ps. 139:7). Hij openbaart de Goddelijke dingen en is alwetend: 2 Kronieken 15:1; 1 Korinthe 2:10.

3. De Heilige Geest (2 Kor. 13:13)

Hij onderscheidt Zich van alle andere geesten. Deze naam spreekt ook van Zijn zedelijke natuur. Hij is volkomen afgezonderd ook van alle kwaad. Heiligheid is een der fundamentele eigenschappen van God. De Heilige Geest kan zich niet openbaren waar de zonde heerst. Het zondige vlees en de Geest staan tegenover elkaar (Gal. 5:17). De opsomming van alles wat een gelovige heeft af te leggen (leugen, toom, diefstal, vuile taal) wordt beëindigd met de vermaning: "En bedroeft de heilige Geest Gods niet" (Efe. 4:25-30).

4. De Geest van Christus (Rom. 8:9)

Met betrekking tot de schepping is Hij 'de Geest van God.' Met betrekking tot de herschepping is Hij 'de Geest van Christus.' Als 'de tweede Mens' staat Christus aan het hoofd van de nieuwe schepping (Rom. 5). De Heilige Geest is ook door Christus gezonden na Zijn hemelvaart (Joh. 16:7; Hand. 2:33) om het werk der verlossing op aarde voort te zetten.

5. De Eeuwige Geest (Hebr. 9:14)

Deze naam wijst op Zijn God-zijn. Hij is zonder begin en zonder einde. Hij is de Bron van alle leven en daardoor verheven boven het tijdelijke, boven alle eeuwen. Als de eeuwige Geest is er van Hem geen verleden, heden en toekomst, maar alleen het al tijddurende heden.

6. De Geest des levens (Rom. 8:2)

Als zodanig brengt Hij de verwerkelijking van het nieuwe leven in de gelovige. Ook straks voor het lichaam van de gelovige. Onze sterfelijke lichamen zullen door God levend gemaakt worden wegens Zijn Geest die in ons woont (Rom. 8:11).

7. De Heilige Geest der belofte (Efe. 1:13)

Dat spreekt ons van de grote trouw van God in de vervulIing van Zijn beloften en van Zijn medeleven met de Zijnen.

8. De Geest van het Zoonschap (Rom. 8:15)

Het gaat hier niet om het werk van de Heilige Geest in het werk der wedergeboorte maar om de verwerkelijking van alIes wat het gevolg is van het uit God geboren zijn. Wij zijn niet alleen kinderen van God wat onze relatie tot God betreft, maar ook Zonen van God wat onze positie betreft. Dat brengt voorrechten maar ook verantwoordelijkheid mee.

9. De Geest van genade (Hebr. 10:29, Zach. 12:10)

Als zodanig deelt de Heilige Geest de verdiensten, door Christus aan het kruis verworven, uit aan hen die -niet pleitend op eigen verdiensten- zich volkomen aan Christus toevertrouwen.

10. De Geest der heerlijkheid (1 Petr. 4:14)

Dat is de Geest van Christus, want Hij is de Heer der heerlijkheid, zie Jakobus 2:1. We vinden in deze tekst twee tegenovergestelde begrippen 'lasteren' en 'verheerlijken'. Als de wereld een gelovige smaadt om de naam van Christus wordt de Geest der heerlijkheid wel gelasterd door de wereld, maar God wordt verheerlijkt in de gelovige. Wie deel heeft aan het lijden van Christus heeft ook deel aan Zijn heerlijkheid (Romeinen 8:7).

11. De Geest van de waarheid (Joh. 14:17; 15:26; 16:13)

Waarheid is in de Bijbel alles wat God heeft geopenbaard over Zichzelf en over de mens. Ze is de uitdrukking van Gods gedachten, van Zijn raadsbesluiten, van Zijn wil.
"Uw Woord is de Waarheid" (Joh. 17:17, Ps. 119:160). Christus is de Waarheid, omdat Hij God ten volle geopenbaard heeft (Joh. 14:6). De Heilige Geest is de Geest der Waarheid omdat Hij Christus openbaart en daardoor God.

12. De Geest van geloof (2 Kor. 4:13)

Het geloof is in zekere zin een gave van God en wordt gewerkt door de Heilige Gcest. Het is ook de Geest Die ons voortleidt op de weg van het geloof en ons geloof vermeerdert.

13. De Geest van wijsheid (Efe. 1:17)

Als zodanig is de Geest de bron van alle wijsheid, kennis en geestelijk verstand. Alleen door de Geest kunnen we de dingen verstaan van God (l Kor. 2:14). Paulus bidt dat de gelovigen te Kolosse vervuld mochten worden met de kennis van Gods wil, in alle wijsheid en geestelijk inzicht (Kol. 1:8).

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Gods plan met Israël

Deuteronomium 30:1-10 is het uitgangspunt van dit boekje. Je zou dit hoofdstuk de 'basis-profetie' met betrekking tot het herstel, dan wel de toekomst van Israël kunnen noemen.

Het is belangrijk om een Bijbelse visie op Israël te hebben. Daarbij gaat het om het historische en het toekomstige aspect van het volk, maar zeker ook om het huidige. Door belofte en profetie te verwarren, heb je maar zo een verkeerd zicht op Israël. Dit boekje helpt de lezer enige orde te krijgen in de uitgebreide informatie in de Bijbel over Gods plan met Israël.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gods plan met Israël'

Hooglied

Hooglied - over een herder en zijn geliefde

Hooglied is een bijzonder Bijbelboekje. Het behoort tot de zogenaamde feestrollen. Binnen het Jodendom wordt het gelezen op de achtste dag van het Paasfeest - Pesach - het feest waarop de verlossing van Israël uit Egypte wordt herdacht. Daarbij wordt het boek gezien als een afspiegeling van Gods liefdesverklaring aan Israël en het verbond tussen Hem en Zijn volk.

Diverse 'partijen' komen erin aan het woord, maar de belangrijkste zijn toch wel de herder en zijn geliefde. Samen vormen ze een prachtig paar, waarin de Herder en Zijn volk Israël niet moeilijk zijn te herkennen.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Hooglied'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er - eind 2016, bijna 3 jaar later - deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'