Drie soorten mensen

Drie soorten mensen

Over het algemeen heerst de gedachte, dat de wereld slechts in twee groepen mensen verdeeld is: christenen en niet-christenen, gelovigen en ongelovigen. Maar dat is oppervlakkig en zelfs misleidend. Het gevaar van misleiding is buitengewoon groot. Immers velen geven zich uit voor een christen, maar zij zijn het niet. Menselijke berekening is twijfelachtig. God alleen is de Rechter.
Door de natuurlijke geboorte is ieder mens een jood of een heiden. Door de wedergeboorte kan iedere jood of heiden lid worden van de Gemeente, het Lichaam van Christus. Deze indeling in de Schrift is duidelijk en scherp omlijnd.
Maar in dit artikel hebben wij het oog op een andere indeling, die nog intiemer en persoonlijker is. God ziet in deze wereld drie mensen - de natuurlijke mens, de vleselijke mens, de geestelijke mens. Omdat u één van deze drie moet zijn, wordt u onmiddellijk voor de vraag gesteld: Wat ben ik?

De natuurlijke mens

We vinden zijn portret getekend in 1 Korinthe 2:14. Wie is hij?
De mens, zoals hij van zijn ouders kwam, moge rijk begaafd, welgemanierd en zeer ontwikkeld zijn - een prachtig product van de maatschappij - maar hij is niet aangeraakt door de Geest van God. Hij is geestelijk onbekwaam. Hij begrijpt niet 'de dingen, die des Geestes zijn'. Hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. Hij mag de Bijbel lezen, maar hij begrijpt het niet. Zo berispt Jezus de mensen van Zijn tijd. Ogen hebbende, zien zij niet, oren hebbende, horen zij niet. Hoe droevig! Het enige geneesmiddel is de wedergeboorte. Aan hem, die geboren is uit de Geest, geeft God een geestelijk oog en een geestelijk oor. Hoeveel mist de natuurlijke mens! 'Gij moet wedergeboren worden', om reeds hier en nu te kunnen genieten.

De geestelijke mens

'Maar de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen' (1 Kor. 2:15). Wie is hij?
Iemand, die geboren is uit de Geest, ongetwijfeld! Maar meer: hij wordt gecontroleerd door de Geest. Hij wordt geleid door de Geest. Hij wandelt in de Geest. Hij confronteert zijn medemens met de vrucht van de Geest. En om het geheim te openbaren: hij heeft de geest of de gezindheid van Christus. Hoe wordt die verkregen? Door geboorte. Evenals de baby, geboren in de menselijke familie, in het verborgene de geest van de mens bezit, zo is ook hij, die in de familie van God geboren wordt, begiftigd met de geest van Christus. Wat een mogelijkheden! Zijn leven zal de liefelijkheid van het karakter van Christus aannemen.
Iemand die geboren is uit de Geest behoort ook dadelijk voort te gaan en door de Geest gecontroleerd en geleid te worden. Wat zou de Gemeente van Christus niet zijn en doen, als dat het geval was. Maar helaas, dat is het niet. De meeste christenen zijn er tevreden mee gered te zijn. Zij worden nog beheerst door het vlees, zoals in de gemeente van Korinthe, die gekenmerkt werd door verdeeldheid, scheuringen, rechtsgedingen en immoraliteit van de ergste soort. Deze toestanden waren o.a. aanleiding tot het schrijven van de Korinthe-brieven.

De vleselijke mens

'Ik kan tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken' (1 Kor. 3:1). Abnormaal! Hij is een mens, geboren uit de Geest, maar hij laat zich toch nog leiden door het vlees.

Drie kenmerken worden genoemd:
1 Wat betreft de geestelijke groei: slechts baby's - een geval van langdurig babyschap. Hoevelen kunnen evenals baby's niet lopen of praten!
2 Wat betreft het dieet: 'lk heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijs'. Alleen maar capabel om babyvoedsel tot zich te nemen, zullen zij nimmer tot wasdom komen.
3 Wat betreft het gedrag: 'Onder u is nijd en twist en tweedracht'. Zij wandelen 'naar de mens', dat wil zeggen: precies als ongeredde mensen. Zij hebben de kenmerken van de natuurlijke mens.

Het christelijk karakter kan worden vergeleken met een bouwwerk, waarvan Christus het fundament is. Het gebouw moet in overeenstemming zijn met het fundament. Hier ligt onze verantwoordelijkheid: ons leven moet zijn Christus-gelijkvormig!
De geestelijke en de vleselijke mens staan tegenover elkaar. Het werk van de één, die in de Geest geleefd heeft, zal 'blijven', en hij 'zal loon ontvangen'. De andere mens lijdt
onuitsprekelijk verlies. Zijn verlossing was verankerd aan het kruis en hangt niet af van wat hij gedaan of niet gedaan heeft. Maar zijn vleselijk leven is hem een oorzaak tot groot verlies.

Paulus verwijt de Korinthiërs: 'Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en dat de Geest Gods in u woont?' En vervolgens: 'Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is?' God woont in u. Bedenk toch, dat er geen plek op aarde heiliger is, dan uw lichaam. God maakte uw lichaam en verkoos het tot Zijn woning - alles tot Zijn verheerlijking. Welk een roeping om heilig te leven: 'Weest heilig, want Ik ben heilig'. U kunt niet dezelfde blijven. U hebt een andere Persoon in uw leven toegelaten. Als het slechts een gewoon persoon was, zoudt u uw leven toch aanpassen aan zijn aanwezigheid? Hoeveel temeer nu God zelf door Zijn Geest in u woont. De Heilige Geest heeft de hemel verlaten en koos uw hart tot Zijn woonplaats. Zorg er toch voor, dat Hij Zich bij u thuis voelt, en open Hem alle kamers van het huis.

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Paulus, leermeester der heidenen

Op twee plaatsen in de Bijbel schrijft Paulus dat hij door God is aangesteld als "prediker, apostel en leraar van de heidenen" (1 Tim. 2:7 en 2 Tim. 1:11). In zijn nagenoeg laatste woorden schrijft hij: "Maar de Heere heeft mij bijgestaan en heeft mij kracht gegeven, opdat door mij de prediking volbracht zou worden en alle heidenen die zouden horen" (2 Tim. 4:17). Het valt meteen op: hij zegt dit in zijn allerlaatste brieven - anders gezegd: hij zegt dit aan het einde van zijn bediening. Het laatste - of tweede - deel van zijn bediening stond in het teken van het heil dat naar de heidenen gezonden was. In het licht daarvan mocht Paulus tot dan toe verborgen dingen bekendmaken, die alle te maken hebben met het ene lichaam van Christus, waar Christus Zelf als Hoofd deel van uitmaakt. Hierdoor deelt de gelovige van nu - in één lichaam onlosmakelijk met Hem verbonden - in de positie van Christus Zelf en daarmee in alle geestelijke zegen.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Info & Bestellen

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Het Bijbelboek ESTHER

Het Bijbelboek Esther spreekt tot de verbeelding vanwege het mooie en soms spannende verloop van de geschiedenis die erin staat. Toch is dit boek niet bij iedereen even bekend, dan wel populair. Mogelijk heeft dit te maken met het gegeven dat de hoofdpersoon een vrouw is? Of is het vanwege de schijnbare afwezigheid van God?

Nu is het inderdaad zo dat je de Naam van God - in het Oude Testament altijd weergegeven met "HEERE" - in dit Bijbelboek niet terugvindt. En toch is Zijn verborgen aanwezigheid 'zichtbaar' en van doorslaggevend belang in de hier beschreven verwikkelingen rond Zijn volk. In de redding van het volk is er voor Esther - en ook voor haar neef Mordechai - een hoofdrol weggelegd.

Tot op de dag van vandaag wordt - onder het Joodse volk - deze wonderlijke redding gevierd tijdens het Purimfeest.

Info & Bestellen