Bergwandeling door Gods Woord - Deel 6 (slot): Sion

Bergwandeling door Gods Woord

Deel 6 (slot): Sion

De betekenis van de naam ‘Sion’ is volgens sommigen: ‘verdroogd land’ of ‘zonnige plaats’; anderen menen, dat het ‘vesting’ of ‘burcht’ betekent. ‘Sion’ is de aanduiding van het zuidelijke, hoger gelegen deel van de heuvel, waarop Jeruzalem is gebouwd. Het gaat om het deel van de Oude Stad, waar ook de berg Moria is. (vgl. 2 Kron. 3:1 en 5:2). Dit is de historische betekenis van de naam.

Toch blijkt uit talloze Bijbelteksten, dat de naam ‘Sion’ ook staat voor het gehele gebied waarop de stad Jeruzalem is gebouwd; dikwijls worden zij in één adem genoemd. Profetisch gezien is Sion de aanduiding van de plaats waar de HERE Zijn heilige Naam zal vestigen; waar Hij Zijn koningschap en al Zijn heerlijkheid zal openbaren. Het is de aanduiding van de heilige stad Jeruzalem, gebouwd op het juiste fundament, de stad des vredes, waar de Vredevorst zal regeren.

Psalm 48

Deze Psalm begint met het opschrift: “Van de Korachieten”.
Dit zijn de zonen van Korach, die bekend is uit de tijd van Mozes toen hij samen met Datan en Abiram in opstand kwam tegen de door God aangestelde leiders: Mozes en Aäron. Hij werd daarvoor, samen met zijn mede-opstandelingen, met de dood gestraft door de HERE.
Uit Numeri 26:11 blijkt, dat de zonen van Korach niet gestorven waren; zijn nageslacht is gespaard. Zij zijn van oorsprong Levieten en wij treffen hen later bijvoorbeeld aan als dorpelwachters bij de tempel.
Het is opvallend, dat zij in hun Psalmen de glorie van het leiderschap, het koningschap van God bezingen!
Hun Psalmen spreken met name over het toekomstig herstel van Israël en de regering van de Messias, die woont in Sion, Zijn heilige berg. Zij, die dienst deden in de tempel, beschrijven de toekomstige woonplaats van God, de heilige tempel op de berg Sions.Kidrondal - AMEN 46, de berg Sion
Vers 2 zegt: "Groot is de HERE en hoog te loven in de stad van onze God, Zijn heilige berg." Letterlijk staat er: de berg Zijner heiligheid. Dat is eigenlijk dus een heenwijzing naar de tempel. In vers 3 lezen wij, dat de berg Sion "ver in het noorden" is. De Staten-vertaling heeft hier: aan de zijden van het Noorden.
Dit wijst op de plaats waar de tempel is, namelijk in het zuidelijk deel, dat grenst aan het noordelijk deel!

Burcht

Zo zal Jeruzalem zijn "de stad van de grote Koning", dat is de Messias!
In Psalm 2:6 zegt God: "Ik heb immers mijn Koning gesteld over Sion, mijn heilige berg." Die Koning is de Zoon, de Erfgenaam van alle dingen, in Wie en door Wie God Zich openbaart. Het Evangelie zegt daarom in vers 12 van de tweede Psalm: "welzalig allen, die bij Hem schuilen." Hij is de Schuilplaats; bij Hem is het veilig, want "God doet in haar paleizen Zich kennen als een burcht." (Ps. 48:4)
Het woord ‘burcht’ wijst opnieuw op de tempel! In 1 Kronieken 29:1 noemt David de tempel, die Salomo zou gaan bouwen een burcht. Later in het boek van de profeet Jeremia komen wij diezelfde burcht weer tegen: "...de stad zal op haar puinheuvel herbouwd worden en de burcht op zijn rechte plaats tronen." (Jer. 30:18)
Die "rechte plaats" is de berg Sion!
Waarom wordt het woord ‘burcht’ gebruikt? Het antwoord is niet zo moeilijk te bedenken: als de HERE in Sion woont betekent dat: veiligheid, bescherming, etc.
Zoals Luther ooit heeft gedicht: 'Een vaste burcht is onze God, een Toevlucht voor de Zijnen'! Dat is ook een heerlijke zekerheid voor ons! Immers, de Here woont in ons door Zijn Geest. Paulus zegt, dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest Gods, Die in ons woont (1 Kor. 6:19). Dat geeft ons de mogeljkheid én de verantwoordelijkheid om Hem te verheerlijken.
Tegelijkertijd geeft het ons de heerlijke rust en zekerheid, dat Hij het goede werk in onz zal voortzetten ten einde toe, tot op de Dag van Christus Jezus (Fil. 1:6).

In vers 5 e.v. lezen wij over de vijanden, die zullen samenspannen tegen Jeruzalem; de HERE zal toelaten, dat de stad ingenomen wordt, zoals Zacharia 14 duidelijk leert. Maar dan zal de HERE uittrekken om tegen die volkeren te strijden (Zach. 14: 4): Jeruzalem zal worden bevrijd.
Later zullen de koningen der aarde nog eens optrekken "tegen de HERE en Zijn Gezalfde" (Ps. 2), Die Zich in Jeruzalem bevindt... maar dan zullen zij verschrikt worden... geoordeeld worden in de "slag bij Harmageddon" (Openb. 16).
Het gelovig overblijfsel zal vanuit de bevrijde stad Jeruzalem zien hoe de HERE afrekent met de vijanden.

Sela

Vers 9 zegt dan: "God bevestigt haar (= Sion) voor altoos... Sela." ‘Sela’ komt vele malen in de Psalmen voor.
Sommigen zeggen dat het een (muzikaal) rustteken is; anderen wijzen op de betekenis van de naam: Rots. Daarmee worden wij verwezen naar een plaats in de woestijn, een rotsstad. Deze plaats is ook bekend onder de Griekse naam ‘Petra’, en zal naar alle waarschijnlijkheid de verblijfplaats zijn van het overblijfsel van Israël in de eindtijd.
Klaagmuur - AMEN 46, de berg SionAls de verwoesting voorbij is en Jeruzalem bevrijd is door de HERE, dan zal Hij het gelovig overblijfsel uit de woestijn brengen naar het beloofde land. Zij zullen optrekken als een kudde achter de Herder aan naar Sion, naar grazige weiden! De HERE richt voor hen een dis aan, voor de ogen van wie hen benauwen! Heil en goedertierenheid zullen hen volgen voor altijd. Zij zullen in het huis des HEREN (= de tempel) verblijven tot in lengte van dagen!
Zie ook Jesaja 16:1 (het woord ‘rotsen’ is de vertaling van ‘sela’), 4b, 5, en Micha 2:12, 13.
Dan zal de HERE gaan regeren, de Rots van Israël, de Burcht!
Daarom is mijns inziens ‘Sela’ in de Psalmen ook en vooral de aanduiding van DE Rotsstad, die gebouwd is op het juiste fundament, namelijk Jeruzalem, oftewel Sion!
Dáár zal Israël de ware vrede vinden, rust en veiligheid tot in eeuwigheid.

Dan zal Israël de goedertierenheid Gods gedenken, zegt Psalm 48:9 - 12.
Dat betekent grote vreugde voor Jeruzalem, zie Zacharia 8:1-3!

De HERE is aldaar

Sion zal de zetel zijn van Gods regering in het Messiaanse Rijk. Jeruzalem zal dan zijn de "tempel-stad" van God. Eens wilde de mens(heid) zich een eigen tempel-stad bouwen: Babel.
Wij lezen in Genesis 11: "Laten wij ons een stad bouwen en een toren en laten wij ons een naam maken..." Dát was niet in overeenstemming met Gods plan en het gevolg moest dan ook zijn: oordeel.
Ook het streven van de mens vandaag om een eigen ‘stad... toren... naam’ te maken, is gedoemd te mislukken!
Sterker nog: de Here zal dat streven oordelen, want er is maar één stad, één tempel en één Naam!

In vers 13 - 15 wordt gewezen op de stad die later ook in Ezechiël 48 wordt genoemd.
De hoofdstukken Ezechiël 40-48 spreken over de tempel in het toekomstig Vrederijk. Die tempel zal staan als het Heiligdom in de heilige plaats: Jeruzalem, oftewel: de berg Sion, de berg des HEREN.
Zie Ezechiël 48:30 -35, waar ook een naam gegeven wordt aan het toekomstige Jeruzalem, de residentie van de Koning: "JaHWeH Sjamma", hetgeen betekent: de HERE is aldaar!
Eerst was het "JaHWeH Jireh": de HERE zal voorzien (Gen. 22), wijzend op het Offer dat Christus in Jeruzalem gebracht heeft, tot een verzoening voor hun (en onze) zonden;
Straks zal het zijn: de HERE is aldaar; Hijzelf is dan in hun midden. Eens hebben "de Zijnen" Hem niet aangenomen (Joh. 1); straks aanschouwen hun ogen de Koning in Zijn schoonheid (Jes. 33:17).
Dan zal het getuigenis der Israëlieten zijn: "Waarlijk, zo is onze God, voor eeuwig en altoos; tot de dood toe zal Hij ons leiden." (vs. 15) Letterlijk staat er: over de dood... d.i. voor eeuwig!

Dat mag ook ons getuigenis zijn, nu, in deze bedeling der genade.
De HERE is er! Hij is nabij. Wij ‘zien’ Jezus, met heerlijkheid en eer gekroond! Straks zal dat een zichtbare werkelijkheid worden, als de wens van de Here Jezus in vervulling zal gaan, ook voor ons: "Vader, Ik wil, dat waar Ik ben ook zij zullen zijn om mijn heerlijkheid te aanschouwen." De Here is met ons... voor altijd!

Meer artikelen in de serie "Bergwandeling door Gods Woord":

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Gods plan met Israël

Deuteronomium 30:1-10 is het uitgangspunt van dit boekje. Je zou dit hoofdstuk de 'basis-profetie' met betrekking tot het herstel, dan wel de toekomst van Israël kunnen noemen.

Het is belangrijk om een Bijbelse visie op Israël te hebben. Daarbij gaat het om het historische en het toekomstige aspect van het volk, maar zeker ook om het huidige. Door belofte en profetie te verwarren, heb je maar zo een verkeerd zicht op Israël. Dit boekje helpt de lezer enige orde te krijgen in de uitgebreide informatie in de Bijbel over Gods plan met Israël.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gods plan met Israël'

Hooglied

Hooglied - over een herder en zijn geliefde

Hooglied is een bijzonder Bijbelboekje. Het behoort tot de zogenaamde feestrollen. Binnen het Jodendom wordt het gelezen op de achtste dag van het Paasfeest - Pesach - het feest waarop de verlossing van Israël uit Egypte wordt herdacht. Daarbij wordt het boek gezien als een afspiegeling van Gods liefdesverklaring aan Israël en het verbond tussen Hem en Zijn volk.

Diverse 'partijen' komen erin aan het woord, maar de belangrijkste zijn toch wel de herder en zijn geliefde. Samen vormen ze een prachtig paar, waarin de Herder en Zijn volk Israël niet moeilijk zijn te herkennen.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Hooglied'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er - eind 2016, bijna 3 jaar later - deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'