De samengestelde Namen van de HEERE

De samengestelde Namen van de HEERE

Namen

In de Bijbel zegt een naam meestal iets over degene, die deze naam draagt. Zo betekent Mozes: 'uit het water getrokken' (Exod. 2:10) en Izak: 'gelach' (Gen. 21:3 en 6). In het boek 'De NAMEN in de Bijbel' staan alle circa 6000 (!) namen die in de Bijbel voorkomen op een rij, met, bij nagenoeg alle namen, de betekenis. Vaak blijkt dat Bijbelse geschiedenissen beter te begrijpen zijn wanneer we de betekenis van de namen kennen. Je kunt dan wonderlijke dingen leren over de bedoelingen van God met allerlei dingen (zie het boek ´Namen in de Bijbel´, www.everread.nl) .
Behalve dat mensen namen hebben, heeft ook God een naam! En ook hier geldt dat deze Naam iets zegt over de Bezitter van die Naam. Bovendien onderscheidt de Heere Zich door deze Naam! Bij velen - en tegenwoordig ook bij veel christenen - leeft de gedachte dat als het maar 'god' heet, waar we in geloven, het verder wel goed is. We geloven allemaal in dezelfde 'god'; de één noemt hem 'god', de ander in z'n eigen taal 'allah', etc.
Wanneer wij het hebben over de koningin en de Engelsen over de 'queen', hebben we het beiden over de vorstin, waarmee we echter niet dezelfde persoon bedoelen. Het zou absurd zijn te zeggen dat queen Elisabeth dezelfde is als koningin Beatrix. Pas wanneer je de naam van de betreffende koningin kent, weet je over wie je het hebt.

Wat zegt de Bijbel over God en goden?

Wie de Bijbel serieus neemt, kan niet anders dan concluderen dat het Woord van God hier simpelweg op aansluit en duidelijk maakt dat er wel meerdere 'goden' kunnen zijn, maar dat zij zeker niet gezamenlijk die ene 'god' zijn waarin we geloven. Pas wanneer je de Naam van de God kent, weet je over Wie je het hebt!
Paulus schrijft in 1 Korinthiërs 8:4b-6a het volgende: "... wij weten dat een afgod niets is in de wereld en dat er geen andere God is dan Eén. Want al zijn er ook die goden genoemd worden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (zoals er vele goden en vele heren zijn), toch is er voor ons maar één God: de Vader, uit Wie alle dingen zijn ...". In 1 Timotheüs 2:5 staat: "Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus".
Hoe duidelijk wil je het hebben?!
In één van de Koningspsalmen lezen we: "Want de HEERE is groot en zeer te prijzen, Hij is ontzagwekkend boven alle goden. Want al de goden van de volken zijn afgoden, maar de HEERE heeft de hemel gemaakt" (Ps. 96:4 en 5).

De Naam van God

God onderscheidt Zich van alle andere goden door Zijn Naam. We kunnen ons afvragen wat die Naam is. Eigenlijk hebben we de Naam al gelezen in de aanhaling vanuit Psalm 96. We voegen daar nog Psalm 18:32a aan toe: "Want wie is God, behalve de HEERE?"
We vinden hier, zoals dat over het algemeen gebeurt in 'onze' Bijbels, de Naam van God omschreven met ´HEERE´. In Exodus 3 openbaart God Zich aan Mozes op de Horeb. Hij geeft hem daar de opdracht om Zijn volk Israël uit te leiden uit Egypte. Mozes stelt dan die belangrijke vraag: "Zie, wanneer ik bij de Israëlieten kom en tegen hen zeg: De God van uw vaderen heeft mij naar u toe gezonden, en zij mij zeggen: Wat is Zijn Naam? Wat moet ik dan tegen hen zeggen?" (vs. 13).
En dan zegt de HEERE: "IK BEN DIE IK BEN" (vs. 14a). En daarna: "Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: IK BEN heeft mij naar u toe gezonden" (vs. 14b). Waarna er in vers 15 staat: "De HEERE (...) heeft mij naar u toe gezonden".


Zetten we dit alles op een rij, dan krijgen we het volgende:

vers 14 a IK BEN DIE IK BEN
Vers 14 b IK BEN heeft mij naar u toe gezonden
Vers 15 De HEERE heeft mij naar u toe gezonden


Kortom: De HEERE is de IK BEN; de IK BEN is de IK BEN DIE IK BEN! En zo zegt deze Naam ons dus iets, ja alles, over Wie God is. Hij is Degene, Die er is, zonder begin en zonder einde. En daarom de Onveranderlijke, de Getrouwe, de Waarheid ...
Wanneer we in het Oude Testament ´HEERE´ lezen (met hoofdletters, dus niet: ´Heere´), dan gaat het daar om de Naam van God, die in de grondtaal met de vier letters JHWH geschreven wordt. Deze Naam komt van het werkwoord hawah, 'zijn'. De HEERE is de IK BEN, de 'Zijnde'.

"HEERE" (JHWH) komt 6828 keer voor in het Oude Testament. Tellen we daar nog bij de keren dat er in het Nieuwe Testament met kurios (´Heere´) naar deze Naam verwezen wordt, dan komen we op circa 7000! God openbaart Zich op veelvoudige en volledige wijze in Zijn Woord. De verkorte vorm van ´HEERE´ (JaH) komt 49 keer voor.

De samengestelde Namen van God

In een tiental gevallen wordt de Naam van God gecombineerd met andere woorden, waardoor een dergelijke 'samengestelde' Naam een nadere omschrijving geeft van de IK BEN:

1. de HEERE zal erin voorzien 6. de HEERE v.d. legermachten
2. de HEERE, uw Heelmeester 7. de HEERE, onze gerechtigheid
3. de HEERE is mijn Banier 8. de HEERE, de Allerhoogste
4. de HEERE, Die u heilig 9. de HEERE is mijn Herder
5. de HEERE is vrede 10.de HEERE is daar


"Geef de HEERE de eer van Zijn Naam" (Ps. 96:8a).

"De namen van de HEERE: getuigenis en profetie!"
Dit is het thema van de Bijbelvakantie in Rehe (Dld.) dit jaar. In tien samenkomsten zullen we DV de samengestelde namen van de HEERE behandelen.

Alle namen zeggen iets over wie God is en wat Hij doet. Boeiend is de betekenis van die namen, voor Israël en voor onszelf in het leven van alledag. Verrassend is ook de profetische betekenis ervan! Als Hij is verschenen in heerlijkheid zullen alle volkeren belijden: "De Naam van de HEERE zij geloofd, van nu aan tot in eeuwigheid" (Ps. 113:2).

We lichten alvast een tipje van de sluier op. 'De HEERE zal erin voorzien" (Jahweh jerèh) is de eerste van de tien samengestelde namen van God, die in het Oude Testament voor komen. Deze naam wordt genoemd door Abraham in die indrukwekkende geschiedenis van het offer dat hij moest brengen op de berg Moria. Op het moment dat hij met het mes in de hand gereed staat om zijn eigen geliefde zoon te doden, voorziet God Zichzelf in van een lam als brandoffer. Zo´n gebeurtenis heeft natuurlijk in de eerste plaats een historische betekenis in verband met het leven van Abraham. Maar het bevat ook typologische en profetische elementen met betrekking tot het offer dat God Zelf heeft gebracht in Zijn geliefde Zoon, Jezus Christus. Wat brengt ons de naam ´Moria´ bijvoorbeeld, of het feit dat deze geschiedenis plaatsvond op de ´derde dag´? Daarnaast zijn er ook geestelijke lessen voor ons geloofsleven in te vinden. Zo hebben ook de andere samengestelde namen ieder hun bijzondere betekenis.

Kortom, genoeg stof om er een week mee bezig te zijn. Elke dag één of twee Bijbelstudies, afhankelijk van het programma. Voor meer info klik hier

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Gods plan met Israël

Deuteronomium 30:1-10 is het uitgangspunt van dit boekje. Je zou dit hoofdstuk de 'basis-profetie' met betrekking tot het herstel, dan wel de toekomst van Israël kunnen noemen.

Het is belangrijk om een Bijbelse visie op Israël te hebben. Daarbij gaat het om het historische en het toekomstige aspect van het volk, maar zeker ook om het huidige. Door belofte en profetie te verwarren, heb je maar zo een verkeerd zicht op Israël. Dit boekje helpt de lezer enige orde te krijgen in de uitgebreide informatie in de Bijbel over Gods plan met Israël.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gods plan met Israël'

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Het voornemen van de eeuwen'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er - eind 2016, bijna 3 jaar later - deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'