De 'minste broeders' van de Here Jezus

De 'minste broeders' van de Here Jezus

Meestal wordt gezegd dat de uitdrukking ´minste broeders´ betrekking heeft op Israël. Is dat zo? Ja en nee!

"Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, hebt gij het Mij gedaan" ( Matt. 25:40 en 45).

Bij nadere bestudering zal blijken, dat het weliswaar om Israëlieten gaat, maar niet om het volk van Israël als zodanig.

Opdracht

De Here Jezus spreekt in vers 40 over: "deze Mijn minste broeders" en in vers 45 over "één van deze minsten". Op de vraag wie werkelijk als ´broeders´ van de Here Jezus kunnen worden aangemerkt, geeft Hij Zelf antwoord in Mattheüs 12:46-50. Het laatste vers zegt: "Want al wie doet de wil Mijns Vaders, die in de hemelen is, die is Mijn broeder en zuster en moeder."
Het onderscheid ligt dus bij hen die gehoorzaam (= gelovig) zijn en ongehoorzaam. Dat in de eerste plaats. Vervolgens spreekt de Here Jezus over de "minste" broeders. In Mattheüs 10 lezen wij, dat de Heer over Zijn discipelen spreekt als over "kleinen".
Het gaat in dat hoofdstuk om de roeping en de uitzending van de Twaalven. De Here Jezus geeft hen macht (Gr. 'exousia', volmacht) en stuurt hen op pad met het Evangelie van het Koninkrijk. Hij gebiedt hen slechts te gaan naar de verloren schapen van het huis Israëls (zie vers 1-8).
Het was dus een gelimiteerde opdracht! Later, na de opstanding, wordt de opdracht verruimd als Hij tegen Zijn discipelen zegt: "Gaat dan henen, maakt al de volken tot Mijn discipelen..." ( Matt. 28:19).
De Here doelt hier op de grote zendingsactie in de "voleinding der wereld" (= Gr. 'aioon', lett.: eeuw) tot oprichting van Zijn Koninkrijk op aarde.
Vandaag is God niet bezig al de volken tot Zijn discipelen te maken, maar uit al de volken de Gemeente uit te roepen, het Lichaam van Christus, met Hem gezeten in het hoofdschap boven alles (Efe. 1:22,23). De apostel Paulus (niet één van de Twaalven!) werd geroepen om dit geheimenis te openbaren en te verkondigen (zie bijv. Efe.3:5, 6:19).

Zoals gezegd: de opdracht van de discipelen in Mattheüs 10 was gelimiteerd. Dat de "grote" opdracht eerst na Zijn opstanding, met name in de voleiding der eeuw volbracht zou worden, leren wij reeds uit Mattheüs 10:23!
De openbaring van het Koninkrijk en de daaraan voorafgaande prediking is begonnen in de tijd van de eerste komst van Christus. Toen kwam er een onderbreking, omdat de Koning werd afgewezen en verworpen, en Israël het heil niet aanvaardde. In die tijd van onderbreking leven wij nog steeds. In de tijd van Zijn tweede (of: weder)komst zal het getuigenis worden voleindigd en het Koninkrijk daadwerkelijk op aarde geopenbaard worden.

Nu, deze discipelen, die uitgezonden worden door de Messias-Koning, zijn degenen van wie de Heer zegt in Mattheüs 10, vers 40: "Wie u ontvangt, ontvangt Mij en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem, die Mij gezonden heeft." Na de opstanding zegt de Here in Johannes 19, vers 21: "Vrede zij u! Gelijk Mij de Vader gezonden heeft, zend Ik ook u..."
In Mattheüs 10:42 voegt de Here Jezus er nog aan toe: "En wie één van deze kleinen (= zij die uitgezonden zijn of worden), omdat hij een discipel is, ook maar een beker koud water te drinken geeft, voorwaar, Ik zeg u, zijn loon zal hem geenszins ontgaan."

Voleinding

De hoofdstukken 24 en 25 van het Mattheüs-evangelie spreken over de gang van zaken in de "voleinding der wereld" oftewel de tijd van de komst (Gr. 'parousia') van de Zoon des mensen (zie 24:3). In die tijd zal opnieuw het "Evangelie van het Koninkrijk" in de gehele wereld (!) gepredikt worden “tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen" (Matt. 24:14). Bedoeld wordt hier dus het einde van de aioon (wereld), want in die context heeft de Heer deze rede uitgesproken (zie 24:3). Uiteraard zullen er in de toekomst (Joodse) discipelen worden afgezonderd en uitgezonden om deze wereldwijde evangelisatie-campagne te volbrengen, met als doel: al de volken te maken tot discipelen van de Koning. Veelal wordt hier gedacht aan de bekende 144.000 verzegelde dienstknechten uit Openbaring 7 en 14. Geen twaalf gezondenen, maar twaalf maal twaalfduizend, nl. uit iedere stam van Israël 12.000 personen.
In hoofdstuk 25 zijn we dan terechtgekomen, niet alleen bij het einde van de rede op de Olijfberg (de berg van de gaande en de wederkomende Heer!), maar ook bij het einde van de aioon, want daar neemt de Heer plaats op de "troon Zijner heerlijkheid" en worden al de volken vóór Hem verzameld. Dat wil zeggen: er vindt oordeel plaats.
En dan blijkt bij de beoordeling van de volken, dat de Heer terugkomt op eerdere uitspraken (Matt. 10). Deze "minste van Mijn broeders" zijn dan, in het verlengde van Mattheüs 10, degenen die namens de Koning zijn uitgegaan als herauten van het komende Koninkrijk. Zij gingen uit in de volmacht van de Heer Zelf, vandaar: "Wie u ontvangt, ontvangt Mij..."
En inderdaad, wie hen ontvangen hebben, dat zijn de schapen, of rechtvaardigen; tot hen zal de Koning zeggen: "Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk...."
De anderen, de bokken of de vervloekten zullen geoordeeld worden en het Koninkrijk niet beërven.

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Psalm 23

Psalm 23 - De HEERE is mijn Herder

Psalm 23 is wellicht de bekendste van alle psalmen. Begrijpelijk, want de tekst lijkt dicht bij ons te staan. David schrijft herkenbaar over de zorg van de Heere, zelfs in de zwaarste momenten. Maar ook zien we zijn grote vertrouwen en zekerheid in God. De lijn van lijden en vertroosting, van heiliging en hoop, komt helder naar voren en zal voor elke gelovige bemoedigend zijn. De geestelijke lessen liggen als het ware voor het oprapen.

Ook de letterlijke betekenis van deze psalm is prachtig! Toen de Heere destijds de menigte van Zijn volk Israël zag, "was Hij innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, zoals schapen die geen herder hebben" (Matt. 9:36). Die bewogenheid is duidelijk zichtbaar wanneer David zijn Herder beschrijft.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Belangrijke Bijbelwoorden

Geloof - gerechtigheid - genade - uitverkiezing - verzegeling

Er zijn veel bekende woorden in de Bijbel die vaak door gelovigen worden gebruikt. Voor dit boekje hebben we er vijf uitgekozen: geloof, gerechtigheid, genade, uitverkiezing en verzegeling. Wat voor betekenis hebben ze in de Bijbel en welke plaats hebben ze in onze persoonlijke relatie met God?

In elk van de vijf hoofdstukken in dit boekje wordt één van deze onderwerpen bestudeerd. De lessen die ze ons leren, hebben onderling met elkaar te maken en draaien om een schitterend middelpunt: de genade van God. Het zicht op de werking van Gods genade in je leven - in je redding, in je praktische leven nu en in je hoop op de toekomst - doet je groeien in het begrip van Wie God voor je is.

Bekijk hier de inhoudsopgave

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Twaalf unieke gelijkenissen

Er staan in het Lukasevangelie twaalf gelijkenissen die niet in de andere evangeliën voorkomen. Daaronder bevinden zich bekende gelijkenissen, zoals die over de verloren zoon en die over de rijke man en de arme Lazarus. En wie kent het verhaal over de barmhartige Samaritaan niet?

In dit boek gaat de schrijver in op deze twaalf gelijkenissen.

Het Griekse woord dat met 'gelijkenis' is vertaald, duidt op iets dat ergens naast geworpen wordt. Enerzijds is er de werkelijkheid, anderzijds is er een verhaal dat de Here Jezus er als het ware naast legt. Met dat verhaal geeft Hij licht op de werkelijkheid. Desondanks zijn gelijkenissen soms maar moeilijk te begrijpen. Zelfs de discipelen van de Here Jezus hadden in sommige gevallen moeite om Zijn onderwijs in deze vorm te verstaan.

Daarom is het des te mooier om met dit boek in de hand weer eens bij deze gelijkenissen en hun schoonheid bepaald te worden.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen