Een geest van diepe slaap

Een geest van diepe slaap

Men zegt weleens: ´in de slaap komt de ziel weer tot zichzelf´. Het is daarom geen verloren tijd, het heeft een zin, een functie, ook als het gaat om Israël.

Romeinen 11:8 zegt: “…gelijk geschreven staat: God gaf hun een geest van diepe slaap, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden…”
Deze tekst is afkomstig uit het boek Jesaja: “Want de HERE heeft een geest van diepe slaap over u uitgestort en Hij heeft uw ogen, de profeten, toegesloten en uw hoofden, de zieners, omhuld” (29:10). Een ´ruach tardemah´ wordt hier gezegd. Op zich is dat een uitdrukking met een meerwaarde. Het woord ´tardemah´ (diepe slaap) kan zoiets betekenen als verdoving, narcose. En die narcose heeft dan ergens toch ook wel een heilzame bedoeling, namelijk om te helpen, om te genezen. Die narcose wordt gegeven met het oog op het welslagen van een operatie. De achterliggende gedachte is dus de weg van herstel.

Adam

De eerste keer dat ´diepe slaap´ in de Bijbel voorkomt, is we in Genesis 2:21 “…toen deed de HERE God een diepe slaap op de mens vallen; en terwijl deze sliep, nam Hij een van zijn ribben en sloot haar plaats toe met vlees.”
Na deze ´tardemah´ wordt de mens van één tot twee! Uit hem wordt de vrouw gebouwd. De mannelijke kant en de vrouwelijke kant worden verzelfstandigd. Die ´tardemah´ is dus een proces dat zich afspeelt in het kader van een voorgaande schepping. In die periode van verdoving gebeurt er iets heel kostbaars met de mens. Er wordt een relatie geboren, een overgang van één naar twee.
Zou dat in Romeinen 11:8 ook niet het geval kunnen zijn? Er valt een ´tardemah´ op Israël, een verdoving, opdat zij van één naar twee kunnen overgaan. Dan kan die overgang tot stand worden gebracht van Israël alleen naar Israël en de volkeren.
Die geest van diepe slaap, die verharding, heeft dan een positief doel. Het doel is: de verzoening van de wereld.

Abraham

In Genesis 15:12 staat: “…toen de zon op het punt stond onder te gaan, viel een diepe slaap op Abraham. En zie, hem overviel een angstwekkende, dikke duisternis.”
De Here God sluit een verbond met Abraham. Er valt dan een ´tardemah´ op hem en in die diepe slaap maakt hij door wat zijn zaad zal beleven. Abraham was op dat moment nog alleen, hij had nog geen zoon, geen zaad, maar hij beleeft in de geest al wat er gaat gebeuren. Hij beleeft de overgang van één naar allen.
Ook op Golgotha is er sprake van een diepe, angstwekkende duisternis, waarin Jezus komt te verkeren. En hier wordt ook de kiem gelegd van de overgang van één naar allen.

Ballingschap

In Romeinen 11:8 is dus sprake van die ´ruach tardemah´ die over Israël komt. Zo kan Israël komen van één naar twee. Hij geeft het immers zijn beminden in de slaap (Ps.127:2). Je zou kunnen zeggen dat ´slaap´ ook te maken heeft met ballingschap. Je ziel is weg van al het aardse, van al het zichtbare. Men zegt weleens: ´in de slaap komt de ziel weer tot zichzelf´. Het is daarom geen verloren tijd, het heeft een zin, een functie, ook als het gaat om Israël. Tegelijk heeft dat ook iets van bewaard worden. Zolang Israël slaapt, wordt het ook bewaard.
In die slaap zit iets van: God bewaart Zijn volk buiten de tijd. En als Ik ze dan weer wakker maakt, is het net alsof de tijd even weg is geweest. Hij is het Leven, kent de ballingschap. Hij kan Israël terug vinden. Slapen is niet tot de dood, maar wachten op U.
Een geest van diepe slaap, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden. Daar zou je Romeinen 11:15 mee kunnen verbinden: “Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aan neming anders wezen dan leven uit de doden.” Paulus spreekt over de volheid der heidenen; de gojim beginnen ín te gaan in Sion “waarop des Heren vrijgekochten bij duizenden naar Sion gaan”. Heel dit gebeuren wordt prachtig aangeduid in Jesaja 52:15 “Zo zal hij vele volken doen opspringen, om hem zullen koningen verstommen, want wat hun niet verteld was, zien zij, en wat zij niet gehoord hadden, vernemen zij.”

Tot slot, in Romeinen 15:9-12 staan prachtige woorden van vertroosting: “…en dat de heidenen God ter wille van Zijn ontferming gaan verheerlijken, gelijk geschreven staat: daarom zal ik U loven onder heidenen en Uw naam met snarenspel prijzen.
En verder zegt Hij: Verheugt u, heidenen, met Zijn volk. En verder: Looft, al gij heidenen, de Here, en laten alle volken Hem prijzen. En verder zegt Jesaja: Komen zal de wortel van Isaï, en Hij, die opstaat, om over de heidenen, te regeren; op hen zullen de heidenen hopen.”

En dat maar met één doel: eendrachtig uit één mond de God en Vader van onze Here Jezus Christus verheerlijken (Rom.15: 6).

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Pas verschenen in de Morgenrood-reeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

NIEUWSTE UITGAVE: Psalm 23

Psalm 23 - De HEERE is mijn Herder

Psalm 23 is wellicht de bekendste van alle psalmen. Begrijpelijk, want de tekst lijkt dicht bij ons te staan. David schrijft herkenbaar over de zorg van de Heere, zelfs in de zwaarste momenten. Maar ook zien we zijn grote vertrouwen en zekerheid in God. De lijn van lijden en vertroosting, van heiliging en hoop, komt helder naar voren en zal voor elke gelovige bemoedigend zijn. De geestelijke lessen liggen als het ware voor het oprapen.

Ook de letterlijke betekenis van deze psalm is prachtig! Toen de Heere destijds de menigte van Zijn volk Israël zag, "was Hij innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, zoals schapen die geen herder hebben" (Matt. 9:36). Die bewogenheid is duidelijk zichtbaar wanneer David zijn Herder beschrijft.

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Belangrijke Bijbelwoorden

Geloof - gerechtigheid - genade - uitverkiezing - verzegeling

Er zijn veel bekende woorden in de Bijbel die vaak door gelovigen worden gebruikt. Voor dit boekje hebben we er vijf uitgekozen: geloof, gerechtigheid, genade, uitverkiezing en verzegeling. Wat voor betekenis hebben ze in de Bijbel en welke plaats hebben ze in onze persoonlijke relatie met God?

In elk van de vijf hoofdstukken in dit boekje wordt één van deze onderwerpen bestudeerd. De lessen die ze ons leren, hebben onderling met elkaar te maken en draaien om een schitterend middelpunt: de genade van God. Het zicht op de werking van Gods genade in je leven - in je redding, in je praktische leven nu en in je hoop op de toekomst - doet je groeien in het begrip van Wie God voor je is.

Bekijk hier de inhoudsopgave

Ook als e-book verkrijgbaar!

Info & Bestellen

Recente uitgaven Everread Uitgevers

Naast de boekjes uit de Morgenroodreeks geeft Everread ook andere boeken uit. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt naast de uitgaven in de reeks óók elke nieuwe uitgave van Everread (jaarlijks 2 á 3) met een korting van 25%!

Twaalf unieke gelijkenissen

Er staan in het Lukasevangelie twaalf gelijkenissen die niet in de andere evangeliën voorkomen. Daaronder bevinden zich bekende gelijkenissen, zoals die over de verloren zoon en die over de rijke man en de arme Lazarus. En wie kent het verhaal over de barmhartige Samaritaan niet?

In dit boek gaat de schrijver in op deze twaalf gelijkenissen.

Het Griekse woord dat met 'gelijkenis' is vertaald, duidt op iets dat ergens naast geworpen wordt. Enerzijds is er de werkelijkheid, anderzijds is er een verhaal dat de Here Jezus er als het ware naast legt. Met dat verhaal geeft Hij licht op de werkelijkheid. Desondanks zijn gelijkenissen soms maar moeilijk te begrijpen. Zelfs de discipelen van de Here Jezus hadden in sommige gevallen moeite om Zijn onderwijs in deze vorm te verstaan.

Daarom is het des te mooier om met dit boek in de hand weer eens bij deze gelijkenissen en hun schoonheid bepaald te worden.

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit boek

Info & Bestellen