De tijden der heidenen

De tijden der heidenen

Met de regering van Babel begonnen ´de tijden der heidenen´. De koning van Babel is het 'gouden hoofd' van het zgn. statenbeeld in Daniël 2. Babel veroverde Jeruzalem en sinds die tijd staat Israël officieel onder vreemde (lees: heidense) heerschappij.

Deze heerschappij strekt zich door verschillende rijken heen uit naar de eindtijd ("voeten van ijzer en leem") en zal uitlopen op de regering van het beest (Openb. 13).
De Here Jezus verklaarde in Lucas 21:24, dat Jeruzalem door de heidenen vertrapt zou worden, "totdat de tijden der heidenen vervuld zijn". De laatste 'vertreding' der heilige stad zal plaatsvinden gedurende 42 maanden, d.i. 3½ jaar, in de laatste jaarweek van Daniël 9 in de eindtijd (zie Openb.11:2). Na de tijden der heidenen komt de 'tijd van Israël' (vgl. Dan. 7:23-27).

Nehemia

De terugkeer ondere Nehemia vond destijds plaats in de tijden der heidenen en was daarom ook slechts tijdelijk (de werkelijke, door God beloofde terugkeer (na de voorwaarden van Jeremia 29) vindt immers plaats nà de "tijden der heidenen", bij de wederkomst van Christus).
Tijdens en na die terugkeer voeren de heidenen de boventoon. Zij 'bepalen' de gang van zaken in Israël en de HERE God laat dit toe. Sterker nog: De Almachtige Zelf heeft hierin op bepaalde tijden Zijn hand!
Lees bijvoorbeeld Ezra 1:1 en 2, waar geschreven staat, dat God de Perzische koning Kores (een heiden!) het bevel gaf een huis voor Hem te bouwen in Jeruzalem! En een aantal jaren later moest Nehemia toestemming vragen aan de Perzische koning Artachsasta (een heiden dus!) om Jeruzalem te mogen herbouwen.
God liet deze terugkeer toe en werkte daar zelfs aan mee (vgl. Ezra 1:5), niet als vervulling van Zijn beloften of zoiets, maar om in het kader van Zijn plan met het Joodse volk tot Zijn doel te komen. De Messias moest naar Zijn Woord in de “volheid des tijds” (Gal. 4:4) geboren worden, en het verlossingswerk volbrengen. Toen dat gebeurd was, is er opnieuw een oordeel over het volk en de stad gekomen.

Zerubbabel

Men spreekt wel over de 'tempel van Ezra' of de 'tempel van Zerubbabel'. Zerubbabel (= zaad van Babel) was de Perzische stadhouder over de teruggekeerde ballingen, en voltooide de tempel. Echter… eigenlijk was het de tempel van Kores! Deze tempel blonk niet uit in schoonheid en in plaats van de ark bevond zich in het heiligdom een (gedenk)steen.
Antiochus IV (Epiphanes) was een wrede vorst (170 v. Chr.), die de Joden dwong tot het eten van varkensvlees, hetgeen volgens de Wet onrein was (vgl. Lev.11:7,8). Afvallige Joden gehoorzaamden hem en brachten hun eigen volksgenoten in het nauw, tot de dood toe. Hij roofde de toenmalige tempel leeg, verbood de Joodse eredienst en liet varkens offeren op het reukofferaltaar. Dat alles ter ere van Zeus, de oppergod der Grieken.

Herodes

Later heeft Herodes de Grote, om de Joden voor zich te winnen, besloten tot herbouw van de tempel. Herodes was een Idumeër (= Edomiet, afstameling van Esau). Zij waren geen Joden, doch zijn in 125 v. Chr. verslagen door Johannes Hyrkanus en werden gedwongen zich te laten besnijden en het Jodendom aan te nemen. Wat Herodes deed was herbouw en tegelijk nieuwbouw. De tempel werd steen voor steen afgebroken en opnieuw opgebouwd. Ook deze tempel is dus gebouwd door een heiden.

In de druk der tijden

Volgens Daniël 9:25 zou Jeruzalem een zekere tijd herbouwd blijven "in de druk der tijden". En zo is het geweest tot op de huidige dag. Jeruzalem ging gebukt onder allerlei vormen van vreemde overheersing. Na het Medo-Perzische rijk kwam het Griekse rijk en daarna heersten de Romeinen over Israël, enz.
De terugkeer onder Ezra en Nehemia was dus slechts ten dele. Waarschijnlijk zijn er zo'n 50.000 Joden teruggegaan. Na die terugkeer heeft de bevolking van het land eigenlijk alleen maar ellende gekend! Ook het herstel van de tempel en de stad was slechts tijdelijk. In het jaar 70 na Chr. werden zij door de Romeinse veldheer Titus verwoest. De inwoners werden ofwel gedood door het zwaard, ofwel verdreven en gevankelijk weggevoerd in de grote Diaspora (= verstrooiing).

En vandaag?

Ook de huidige terugkeer vond/vindt plaats in de tijden der heidenen, terwijl de periode van 70 weken nog niet is voleindigd. Israël wordt ook nu gedomineerd door heidenen! Het wordt bestreden en geholpen door heidenen. En onder druk van heidenen (de wereldgemeenschap / Amerika) en de omstandigheden wordt Israël gedwongen te onderhandelen met heidenen, ja zelfs met aartsvijanden, om vrede te bewerken.
Dit alles is een grote valstrik van de satan, die zich in de toekomst met beestachtige heerschappij (Openb. 13) zal storten op zijn prooi: Israël en Jeruzalem!
Er zal nog een keer een 'tempel' (2 Tess. 2, Openb. 11) verrijzen in Jeruzalem, althans een 'heilige plaats' (Matt. 24:15), waar de wetteloze zal plaatsnemen. Eerst als de Messias terugkeert, zal Hij een einde maken aan de heidense heerschappij, waarmee de tijden der heidenen voorbij zullen zijn (vgl. Dan. 2:34 e.v.). Dan zal de tijd aanbreken, dat Israël, als hoofd der volken, tot een lof en een sieraad van de HERE zal zijn!

Duizenden lezers gingen u voor. Ondersteun AMEN. Word ook abonnee!

Nieuw in de Morgenroodreeks

De Morgenroodboekjes komen uit in de Morgenroodreeks: een serie Bijbelstudieboekjes die sinds 1960 wordt uitgegeven. De in deze reeks verschenen boekjes zijn handzaam en praktisch en helpen je verder om de Bijbel beter te leren kennen.

Gods plan met Israël

Deuteronomium 30:1-10 is het uitgangspunt van dit boekje. Je zou dit hoofdstuk de 'basis-profetie' met betrekking tot het herstel, dan wel de toekomst van Israël kunnen noemen.

Het is belangrijk om een Bijbelse visie op Israël te hebben. Daarbij gaat het om het historische en het toekomstige aspect van het volk, maar zeker ook om het huidige. Door belofte en profetie te verwarren, heb je maar zo een verkeerd zicht op Israël. Dit boekje helpt de lezer enige orde te krijgen in de uitgebreide informatie in de Bijbel over Gods plan met Israël.

Ook verkrijgbaar als e-book!

Meer info & bestellen 'Gods plan met Israël'

Het voornemen van de eeuwen

Natuurlijk! Elke christen gelooft wel dat God een plan heeft; maar vaak blijft de kennis hierover wat vaag. Het is dan ook een mooie - en noodzakelijke - bezigheid om in de Bijbel te zoeken naar dat plan. Misschien zijn we niet zo gewend om de Bijbel juist op dát punt te lezen, maar als je je erin verdiept, blijkt er heel wat meer over Gods voornemen in te staan dan je aanvankelijk voor mogelijk hield.

In dit boekje gaat het over het voornemen van de eeuwen. Deze eeuwen zijn grote tijdperken die elkaar opvolgen en zo een plan vormen. Uitdrukkingen als 'de tegenwoordige boze eeuw' of 'de toekomende eeuw' zijn vast wel bekend. Deze twee eeuwen zijn een onderdeel van Gods plan met de eeuwen.

Neem je hier kennis van, dan kun je beter begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zeker als je dan de Bijbel gaat lezen vanuit het standpunt dat God een plan heeft, gaat er een wereld voor je open!

Ook als e-book verkrijgbaar!

Bestel 'Het voornemen van de eeuwen'

Uitgaven van Everread Uitgevers

Everread geeft naast de Morgenroodreeks ook andere Bijbelstudieboeken uit; jaarlijks verschijnen er 2 á 3. Wie een Everread-abonnement heeft, ontvangt deze Bijbelstudieboeken automatisch in huis  met een korting van 25%!

Getallen in de Bijbel - 2e druk

'Getallen in de Bijbel' is de vertaling van het Engelse boek 'Number in Scripture' dat al in 1894 verscheen. In boeken die gaan over Bijbelse getallen wordt vaak naar dit standaardwerk verwezen.

In 2013 (het 100e sterfjaar van de schrijver) is de Nederlandse vertaling beschikbaar gekomen. En inmiddels is er - eind 2016, bijna 3 jaar later - deze tweede druk.

De inhoud van dit boek is in tweeën verdeeld.
Het eerste deel gaat over het bovennatuurlijke ontwerp van de getallen in de Bijbel en is min of meer een inleiding op het onderwerp. Het beschrijft onder meer de overheersende rol die (Bijbelse) getallen spelen in de opbouw van de schepping, in de Bijbel, in de chronologie, in de natuur, in de scheikunde en in geluid, muziek en kleuren.
Het grotere, tweede deel gaat over de geestelijke betekenis van allerlei getallen in de Bijbel.

Bullinger besluit zijn voorwoord van dit boek met:
‘Moge het onderzoek van de getallen in de Bijbel in dit boek, Bijbelstudenten stimuleren daarmee verder te gaan; gelovigen versterken in hun allerheiligst geloof en sceptici overtuigen van de Goddelijke perfectie en inspiratie van het Boek der boeken, tot lof en heerlijkheid van God.‘

Meer info & bestellen 'Getallen in de Bijbel - 2e druk'